Gereformeerde Gemeenten

HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHKtE »

Erskinees schreef:Wageningen loopt wat leeg onder de huidige predikant.
Dat is erg jammer..
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Er staan nog genoeg kerkgebouwen in de omgeving leeg, zou ik zeggen.
Namelijk?
Slijk-Eeuwijk bijvoorbeeld.

En Oosterbeek.
Als je de kaart van Nederland heel erg verkleint, dan ligt alles bij elkaar. Maar dit helpt natuurlijk niets.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Wageningen loopt wat leeg onder de huidige predikant.
Waar gaan ze naartoe ?
HHK ede-wageningen-bennekom ?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Er staan nog genoeg kerkgebouwen in de omgeving leeg, zou ik zeggen.
Namelijk?
Slijk-Eeuwijk bijvoorbeeld.

En Oosterbeek.
Als je de kaart van Nederland heel erg verkleint, dan ligt alles bij elkaar. Maar dit helpt natuurlijk niets.
De omgeving Opheusden kenmerkt zich wat door 'honkvastheid'. Een verjaardag van een middelbare scholier voorbij Tiel is als best wat lastiger soms. Ik denk dat ook voor de kerkgang men liever dicht bij huis blijft. De dichtstbijzijnde leegstaande kerk is in Tiel. Geen onaardige kerk, maar wat betreft parkeren niet makkelijk voor autopubliek. Verder worden de meeste kerken redelijk tot goed bezocht en staat er niet veel leeg.

Overigens is een nieuwe gemeente intitueren mijn inziens prima. Ik zie liever drie gemeenten van 500 leden dan 1 van 1500.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bartieeee
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 dec 2017, 08:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bartieeee »

Zondag 7 juli neemt de GG Sliedrecht het kerkgebouw weer in gebruik.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef: Namelijk?
Slijk-Eeuwijk bijvoorbeeld.

En Oosterbeek.
Als je de kaart van Nederland heel erg verkleint, dan ligt alles bij elkaar. Maar dit helpt natuurlijk niets.
De omgeving Opheusden kenmerkt zich wat door 'honkvastheid'. Een verjaardag van een middelbare scholier voorbij Tiel is als best wat lastiger soms. Ik denk dat ook voor de kerkgang men liever dicht bij huis blijft. De dichtstbijzijnde leegstaande kerk is in Tiel. Geen onaardige kerk, maar wat betreft parkeren niet makkelijk voor autopubliek. Verder worden de meeste kerken redelijk tot goed bezocht en staat er niet veel leeg.

Overigens is een nieuwe gemeente intitueren mijn inziens prima. Ik zie liever drie gemeenten van 500 leden dan 1 van 1500.
Het is ook een streekgemeente. Er zijn genoeg mensen die 15 km rijden om in Opheusden naar de kerk te gaan.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Wageningen loopt wat leeg onder de huidige predikant.
Leden 2015: 793
Leden 2019: 772
Dus 'wat' is 21 leden in 4 jaar tijd (netto) en dat fenomeen ook nog koppelen aan de huidige predikant....
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Staar je niet blind op de officiele cijfers want die lopen zo 2 jaar achter.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Zeker is het deels een streekgemeente. Ik denk overigens dat reistijd meer mee speelt dan afstand. Slijk Eewijk is niet echt centraal.

Overigens vraag ik me af welke kerk daar te koop is. Het witte kerkje is destijds galerie geworden.

Maar dit zijn allemaal niet zulke belangrijke dingen. Ik denk dat er eerst een inhoudelijke discussie zou moeten zijn bij welk ledental een gemeente het beste functioneert.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind juist dat zoveel mogelijk bestaande kerkgebouwen gebruikt moeten worden.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Ik denk dat er eerst een inhoudelijke discussie zou moeten zijn bij welk ledental een gemeente het beste functioneert.
Of een gemeentelid :) Ik werd heel ongelukkig in een gemeente met 1000+ leden. Nu in een gemeente van nog geen 400, voelt als een thuis.

Maar dat geldt voor mij, en niet voor iedereen.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSC »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:Wageningen loopt wat leeg onder de huidige predikant.
Leden 2015: 793
Leden 2019: 772
Dus 'wat' is 21 leden in 4 jaar tijd (netto) en dat fenomeen ook nog koppelen aan de huidige predikant....
Inderdaad, op deze manier krijg je snel de roddels de wereld in. Cijfers spreken dit tegen. Predikant pas een dienst gehoord, wat mij betreft zeker niet voor de laatste keer. Heldere, schriftuurlijke en bevindelijke preek. Gunnend en eerlijk.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:Wageningen loopt wat leeg onder de huidige predikant.
Leden 2015: 793
Leden 2019: 772
Dus 'wat' is 21 leden in 4 jaar tijd (netto) en dat fenomeen ook nog koppelen aan de huidige predikant....
Prettig om met 4 jaar terug te vergelijken. Is de gemeente in 2016, 2017, 2018 elk jaar met 100 gegroeid, dan zou er nu een flinke afname zijn. Overigens vind ik dit onnodig om dit de wereld in te helpen.
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wilhelmus »

De hervormde gemeente van Hien heeft ook haar deuren gesloten, er worden alleen nog diensten in Dodewaard gehouden. Voor die het niet weten, Hien is een buurtschap bij Opheusden
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Ik denk dat er eerst een inhoudelijke discussie zou moeten zijn bij welk ledental een gemeente het beste functioneert.
Het heeft, in plaatsen zoals Opheusden, op de Veluwe De Valk-Wekerom en Kootwijkerbroek, of in Zeeland 's-Gravenpolder, Krabbendijke, Kruiningen en Yerseke, qua oppervlakte van plaats dorpen die niet heel groot zijn, geen enkele zin om gemeenten te stichten van 500 (doop)leden. Dan staat er op elke hoek van de straat een kerkgebouw en bovendien krijg je nooit een vergunning van de burgerlijke gemeente om al die 4 of soms zelfs 5 kerkgebouwen te realiseren.

Verder heb ik overigens bijzonder weinig zin om deze rotonde opnieuw op te gaan draaien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie