Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5398
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
pierre27 schreef:Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
En ik dan? :bobo
Jij? Haha op alle fronten een uitzondering:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
We mogen blij zijn ook binnen de GG Gods Woord nog kan worden beluisterd.
Natuurlijk is het wel goed om te onderzoeken of het in de lijn is van Gods Woord en de oudvaders.

Wat Van der Knijff constateert:
Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. Het belangrijkste gedeelde patroon is de wijze waarop de predikanten de Bijbeltekst lezen en uitleggen. Ze benaderen de tekst vanuit het hart, dus? vanuit de geloofsbeleving, en zijn in de uitleg gericht op een toepassing voor het hart, dus voor het persoonlijk leven.”
Laatst gewijzigd door CvdW op 17 mei 2019, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:
pierre27 schreef:Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
En ik dan? :bobo
Jij? Haha op alle fronten een uitzondering:)
Hoe weet je dat als je ze niet hoort? :)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
We mogen blij zijn ook binnen de GG Gods Woord nog kan worden beluisterd.
Natuurlijk is het wel goed om te onderzoeken of het in de lijn is van Gods Woord en de oudvaders.

Wat Van der Knijff constateert:
Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. Het belangrijkste gedeelde patroon is de wijze waarop de predikanten de Bijbeltekst lezen en uitleggen. Ze benaderen de tekst vanuit het hart, dus? vanuit de geloofsbeleving, en zijn in de uitleg gericht op een toepassing voor het hart, dus voor het persoonlijk leven.”
Dat is nu net het punt wat volgens mij zo gevoelig ligt in de preken van de GG.
Geloofsweg.... script.... patroon.....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeemeeuw »

@ Nasrani.
Waar denk je aan? Ellende, verlossing en dankbaarheid? En in die volgorde?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Nasrani schreef:
CvdW schreef: We mogen blij zijn ook binnen de GG Gods Woord nog kan worden beluisterd.
Natuurlijk is het wel goed om te onderzoeken of het in de lijn is van Gods Woord en de oudvaders.

Wat Van der Knijff constateert:
Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. Het belangrijkste gedeelde patroon is de wijze waarop de predikanten de Bijbeltekst lezen en uitleggen. Ze benaderen de tekst vanuit het hart, dus? vanuit de geloofsbeleving, en zijn in de uitleg gericht op een toepassing voor het hart, dus voor het persoonlijk leven.”
Dat is nu net het punt wat volgens mij zo gevoelig ligt in de preken van de GG.
Geloofsweg.... script.... patroon.....
Deze vraag moet je lezen in combi met de vraag daarvoor gesteld:

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Dus als ik het goed begrijp wordt er gesteld dat het verschil tussen 'links' en 'rechts' in de GG niet ligt in de de patronen van de preken, maar wel in het verwoorden daarvan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
Nasrani schreef:
CvdW schreef: We mogen blij zijn ook binnen de GG Gods Woord nog kan worden beluisterd.
Natuurlijk is het wel goed om te onderzoeken of het in de lijn is van Gods Woord en de oudvaders.

Wat Van der Knijff constateert:
Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. Het belangrijkste gedeelde patroon is de wijze waarop de predikanten de Bijbeltekst lezen en uitleggen. Ze benaderen de tekst vanuit het hart, dus? vanuit de geloofsbeleving, en zijn in de uitleg gericht op een toepassing voor het hart, dus voor het persoonlijk leven.”
Dat is nu net het punt wat volgens mij zo gevoelig ligt in de preken van de GG.
Geloofsweg.... script.... patroon.....
Deze vraag moet je lezen in combi met de vraag daarvoor gesteld:

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Dus als ik het goed begrijp wordt er gesteld dat het verschil tussen 'links' en 'rechts' in de GG niet ligt in de de patronen van de preken, maar wel in het verwoorden daarvan.
Als ik het goed analyseer is iets wat hij doet niet echt te doen. Mensen kunnen geen grenzen trekken van wat het werk van God is. Het is wel te voelen door een levende, maar zelfs dan nog niet altijd. Hij schijnt het Syndroom van Asperger te hebben, en daarom kan ik de man wel begrijpen, al denk ik er anders over. Zoiets uitzoeken lijkt me wel een typisch Aspergerwerk! Dat hoeft beslist niet verkeerd te zijn, maar een Asperger zet wel eens erg enthousiast in op een groots werk. In te eerste plaats is dan belangrijk de bevinding juist te omschrijven, en dus moet die gekend worden, en niet uit preken, maar persoonlijk. Daarmee wil ik vanzelf geen oordeel vellen over de schrijver, maar ik acht het wel een hachelijk karwij. Een Asperger is beslist niet gek, maar kan juist heel intelligent en zelf hoogbegaafd zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Iemand met Asperger is per definitie hoogbegaafd of in ieder geval zeer intelligent. Ideaal om patronen in preken te ontdekken.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Kunnen we het hier niet bij het onderzoek houden i.p.v. een persoonlijkheidsanalyse van de schrijver?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Iemand met Asperger is per definitie hoogbegaafd of in ieder geval zeer intelligent. Ideaal om patronen in preken te ontdekken.
Maar dan moet er wel leven aan de ziel zijn, anders is ook de intelligentste Asperger een dom mens die niets weet. En nee, een Asperger is niet per definitie hoogbegaafd. Patronen kan ik ook wel ontdekken, maar het komt er wel op aan om de patronen in de juiste zin te zien. Dat kan alleen met geopende ogen van Boven. Anders niet. En nogmaals bedoel ik dit niet persoonlijk op de schrijver. We weten een beetje hoe een Asperger in elkaar zit, en ook daarin zijn zoveel Aspergers, zoveel verschillen. Eén ding zullen ze allen gemeen hebben: Tegen zichzelf oplopen zal niet altijd vreemd zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DIA, is jouw conclusie zodanig dat je het werk door het vermeende syndroom van de schrijver minder serieus hoeft te nemen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

De promovendus zegt dit zelf, dus in die zin is het geoorloofd om erover te praten. Maar ik was al bang dat het hierover zou gaan. Ik zou het ook liever over de inhoud hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Dat hopen zou bizar zijn. Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
Dat merk ik ook. De dankbare GerGemmers uiten zich vaak met name in reactie op kritiek. En het beroepingswerk is erg populair bij deze groep.

Wat mij betreft mogen de dankbare GerGemmers zich vaker positief uitlaten over de ervaren zegeningen in de GerGem. Bijvoorbeeld in het topic over de preek van de afgelopen zondag, waar nu vooral CGK/HHK/PKNers zich met instemming uiten over de prediking die men mocht horen.
Dat zou ik best willen. Ten eerste zal het dan iedereen vermoedelijk verbazen als ik leespreken van ds. Vreugdenhil dankbaar aanbeveel. Dan ben ik gelijk rechts af. En ten tweede zal dit ook er toe leiden dat mijn woonplaats makkelijker te ontcijferen is. Maar ik wil vanaf heden wel het thema, de punten en de tekst meedelen en een korte beschrijving van de preek, mits er niet gegist wordt naar mijn woonplaats. Preken zijn altijd op te vragen via een pb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Dat hopen zou bizar zijn. Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
Dat merk ik ook. De dankbare GerGemmers uiten zich vaak met name in reactie op kritiek. En het beroepingswerk is erg populair bij deze groep.

Wat mij betreft mogen de dankbare GerGemmers zich vaker positief uitlaten over de ervaren zegeningen in de GerGem. Bijvoorbeeld in het topic over de preek van de afgelopen zondag, waar nu vooral CGK/HHK/PKNers zich met instemming uiten over de prediking die men mocht horen.
Dat zou ik best willen. Ten eerste zal het dan iedereen vermoedelijk verbazen als ik leespreken van ds. Vreugdenhil dankbaar aanbeveel. Dan ben ik gelijk rechts af. En ten tweede zal dit ook er toe leiden dat mijn woonplaats makkelijker te ontcijferen is. Maar ik wil vanaf heden wel het thema, de punten en de tekst meedelen en een korte beschrijving van de preek, mits er niet gegist wordt naar mijn woonplaats. Preken zijn altijd op te vragen via een pb.
:super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSC »

DDD schreef:Iemand met Asperger is per definitie hoogbegaafd of in ieder geval zeer intelligent. Ideaal om patronen in preken te ontdekken.
Klopt het dat iemand met Asperger per definitie hoogbegaafd is? Volgens mij zijn er ook voorbeelden dat er grote kloof te zien is tussen verbaal/ performaal maar waarbij het IQ gemiddeld of zelfs licht daaronder zit.
Plaats reactie