Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Meestal worden de jongeren die noch naar Jijdaar noch naar bierfeesten gaan daardoor aangetrokken.
Als dan het initiatief niet 'slaagt' en deze jongeren inmiddels ook gewend geraakt zijn buitenshuis te verpozen, ben je weer een aantal jongeren kwijt.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Meestal worden de jongeren die noch naar Jijdaar noch naar bierfeesten gaan daardoor aangetrokken.
Als dan het initiatief niet 'slaagt' en deze jongeren inmiddels ook gewend geraakt zijn buitenshuis te verpozen, ben je weer een aantal jongeren kwijt.
Als ze eraan gewend raken, is het initiatief blijkbaar wel geslaagd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Promovendus Arie van der Knijff onderzocht „bevinding” in preken GG

(...)

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. (..)



https://www.rd.nl/kerk-religie/promoven ... utm_source
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Best aardig dat dr. J.M.D. de Heer zijn opponent is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Van die man heb ik op de middelbare school godsdienst gehad. Zo kom je hem weer tegen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Ben blij met de milde toonzetting van het artikel.
In de wandelgangen werd door sommigen opgemerkt dat er 'vuurwerk' zou komen.
De GG zou op haar grondvesten schudden. Dus ik hield m'n hart al vast.
Maar dat was in dit stuk zeker niet het geval. Ik vond het integer. De teleurstelling onder hen die hoopte dat de GG een flink pak slaag zou krijgen zal ongetwijfeld groot zijn. Maar ik ben er blij mee! :super
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Marion schreef:Ben blij met de milde toonzetting van het artikel.
In de wandelgangen werd door sommigen opgemerkt dat er 'vuurwerk' zou komen.
De GG zou op haar grondvesten schudden. Dus ik hield m'n hart al vast.
Maar dat was in dit stuk zeker niet het geval. Ik vond het integer. De teleurstelling onder hen die hoopte dat de GG een flink pak slaag zou krijgen zal ongetwijfeld groot zijn. Maar ik ben er blij mee! :super
:)

Is dat zo, ja? Vanwaar die vermeende verkneutering?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Jantje schreef:
Marion schreef:Ben blij met de milde toonzetting van het artikel.
In de wandelgangen werd door sommigen opgemerkt dat er 'vuurwerk' zou komen.
De GG zou op haar grondvesten schudden. Dus ik hield m'n hart al vast.
Maar dat was in dit stuk zeker niet het geval. Ik vond het integer. De teleurstelling onder hen die hoopte dat de GG een flink pak slaag zou krijgen zal ongetwijfeld groot zijn. Maar ik ben er blij mee! :super
:)

Is dat zo, ja? Vanwaar die vermeende verkneutering?
Ik denk dat 'bezorgde of toch wat gefrustreerde GerGemmers' hoopten (hopen) dat deze man hun struikelstenen in de prediking van de GG eens onder de loep zou nemen en hen zou bevestigen in hun kritiek. Zo kwam het op mij wel over bij de mensen die ik sprak. Vooralsnog blijkt dat uit het artikel in het RD niet. De toonzetting was integer en positief. En super dat Ds. de Heer één van de opponenten is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Heel super inderdaad, en dat geldt voor alles wat je schrijft. ;) Ds. De Heer is daar prima geschikt voor. :)

Ongetwijfeld volgt er ook een verslag van de promotie in het RD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marion schreef:Ben blij met de milde toonzetting van het artikel.
In de wandelgangen werd door sommigen opgemerkt dat er 'vuurwerk' zou komen.
De GG zou op haar grondvesten schudden. Dus ik hield m'n hart al vast.
Maar dat was in dit stuk zeker niet het geval. Ik vond het integer. De teleurstelling onder hen die hoopte dat de GG een flink pak slaag zou krijgen zal ongetwijfeld groot zijn. Maar ik ben er blij mee! :super
Een artikel zegt niet alles over een document van ruim 400 pagina's.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10604
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Een artikel zegt niet alles over een document van ruim 400 pagina's.
Dat is altijd waar. Ik herinner me het boek van dr. Golverdingen. Dat was ook teleurstellend voor een deel van de GG, omdat de scheuring een stuk genuanceerder lag dan gedacht. Ik herinner me de discussie hier goed. O,o, wat was het moeilijk. Zelfs iets wat dr. Golverdingen niet schreef werd als iets uiterst belangwekkend in de discussie gebracht.

Ik zie dat nu wel weer gebeuren. Ik zie er naar uit! ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:
Jantje schreef:
Marion schreef:Ben blij met de milde toonzetting van het artikel.
In de wandelgangen werd door sommigen opgemerkt dat er 'vuurwerk' zou komen.
De GG zou op haar grondvesten schudden. Dus ik hield m'n hart al vast.
Maar dat was in dit stuk zeker niet het geval. Ik vond het integer. De teleurstelling onder hen die hoopte dat de GG een flink pak slaag zou krijgen zal ongetwijfeld groot zijn. Maar ik ben er blij mee! :super
:)

Is dat zo, ja? Vanwaar die vermeende verkneutering?
Ik denk dat 'bezorgde of toch wat gefrustreerde GerGemmers' hoopten (hopen) dat deze man hun struikelstenen in de prediking van de GG eens onder de loep zou nemen en hen zou bevestigen in hun kritiek. Zo kwam het op mij wel over bij de mensen die ik sprak. Vooralsnog blijkt dat uit het artikel in het RD niet. De toonzetting was integer en positief. En super dat Ds. de Heer één van de opponenten is.
Dat hopen zou bizar zijn. Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen. Je hoort vooral de andere kant waar een behoorlijke diversiteit in zit. Refoforum is voor mij geen werkelijke afspiegeling van de gezindte!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
En ik dan? :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:Dat hopen zou bizar zijn. Wat ik op Refoforum merk is dat de groep mensen die op welke wijze dan ook blij/dankbaar/tevreden zijn met de prediking in de GG, zich gewoon minder laten horen.
Dat merk ik ook. De dankbare GerGemmers uiten zich vaak met name in reactie op kritiek. En het beroepingswerk is erg populair bij deze groep.

Wat mij betreft mogen de dankbare GerGemmers zich vaker positief uitlaten over de ervaren zegeningen in de GerGem. Bijvoorbeeld in het topic over de preek van de afgelopen zondag, waar nu vooral CGK/HHK/PKNers zich met instemming uiten over de prediking die men mocht horen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik zie dat nu wel weer gebeuren. Ik zie er naar uit! ;)
Het is geen pamflet. Maar het wordt straks wel zo gebruikt.

Om te beginnen als blijkt dat je definitie van bevinding anders is dan dr. Van der Knijff poneert.
Plaats reactie