Gereformeerde Gemeenten

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Gelukkig ben je al wat minder hijgerig :haha
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Pioenroosje schreef:Gelukkig ben je al wat minder hijgerig :haha
Daar kan ik dan weer hartelijk om lachen. :yahoo Soms verval je wel eens in oude gewoonten terug... :huhu
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
KGPHP schreef:
Jantje schreef:
Mannetje schreef:Een schoonzoon van ds. C. zeker? ;)
Dat kan niet. Die is ongehuwd.
Uit Gouda kan er wel een schoonzoon van één van de andere bekende predikanten komen...
O zo. Het probleem is wel dat er geen andere naam met de C begint.
De schoonzoon zal niet dezelfde naam hebben normaal gesproken....

En let op je onderschrift zou ik zeggen...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Het bericht kun je daarnaast interpreteren als dat het niet om een schoonzoon van C.gaat, maar dat een andere (bekende) predikant een schoonzoon in die plaats heeft wonen. Terwijl de predikant elders staat.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

:humhihi :humhihi
Pioenroosje schreef:Gelukkig ben je al wat minder hijgerig :haha
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Jantje schreef:
Pioenroosje schreef:Gelukkig ben je al wat minder hijgerig :haha
Daar kan ik dan weer hartelijk om lachen. :yahoo Soms verval je wel eens in oude gewoonten terug... :huhu
Sportief!
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wijk »

Ik was 1e paasdag bij een ger gem dienst. Is het toegestaan/gebruikelijk dat er een gezang word gezongen op het einde van de dienst? Het was een belijdenisdienst.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Wijk schreef:Ik was 1e paasdag bij een ger gem dienst. Is het toegestaan/gebruikelijk dat er een gezang word gezongen op het einde van de dienst? Het was een belijdenisdienst.
In verschillende gemeenten is dat wel gebruikelijk. Meestal wel na de zegen zodat het buiten de eredienst valt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Wijk schreef:Ik was 1e paasdag bij een ger gem dienst. Is het toegestaan/gebruikelijk dat er een gezang word gezongen op het einde van de dienst? Het was een belijdenisdienst.
Nee, bij ons nooit gebeurd. We zongen tot slot psalm 87, wat mijn belijdenistekst (onberijmd) was in 1978:
God zal ze Zelf bevestigen en schragen,
En op Zijn rol, waar Hij de volken schrijft,
Hen tellen, als in Isrel ingelijfd,
En doen den naam van Sions kind'ren dragen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bij ons wordt rondom Hervorming altijd 'Een vaste Burcht' gezongen, met Eerste Kerst het 'Ere zij God' en (aanstaande zondag) rondom Koningsdag het eerste en zesde couplet van ons Nederlandse volkslied. Het wordt, zoals @Bezorgd inderdaad al schrijft, altijd gezongen nádat de zegen op de gemeente is gelegd.

Bij een Belijdenisdienst is het hier nog nooit gebeurd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Bij ons wordt rondom Hervorming altijd 'Een vaste Burcht' gezongen, met Eerste Kerst het 'Ere zij God' en (aanstaande zondag) rondom Koningsdag het eerste en zesde couplet van ons Nederlandse volkslied. Het wordt, zoals @Bezorgd inderdaad al schrijft, altijd gezongen nádat de zegen op de gemeente is gelegd.

Bij een Belijdenisdienst is het hier nog nooit gebeurd.
Tweede kerstdag werd wel eens Ere zij God gespeeld als uitleidend orgelspel, en met Oudjaar is het een goede gewoonte om dan Uren, dagen, maanden, jaren te spelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Wijk schreef:Ik was 1e paasdag bij een ger gem dienst. Is het toegestaan/gebruikelijk dat er een gezang word gezongen op het einde van de dienst? Het was een belijdenisdienst.
In verschillende gemeenten is dat wel gebruikelijk. Meestal wel na de zegen zodat het buiten de eredienst valt.
Dat wisselt erg, maar meestal is het na de kerkdienst of ervoor. Er zijn ook gemeenten waar de organist voor en na de kerkdienst geen gezang mag spelen. Andere gemeenten houden op tweede paasdag een zangdienst, of ze hebben een korte dienst (voor GG-begrippen dan) en daarna zingen ze een half uur. Maar dat is voor zover ik weet altijd na de zegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Andere gemeenten houden op tweede paasdag een zangdienst, of ze hebben een korte dienst (voor GG-begrippen dan) en daarna zingen ze een half uur. Maar dat is voor zover ik weet altijd na de zegen.
Dat is nieuw! Zeker iets van de laatste 10 jaar!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet. Volgens mij waren er in 1950 zelfs gemeenten die helemaal geen kerkdienst organiseerden op tweede Paasdag.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat weet ik niet. Volgens mij waren er in 1950 zelfs gemeenten die helemaal geen kerkdienst organiseerden op tweede Paasdag.
Ik herinner me de tweede helft van de jaren 50 nog, maar dit ook nooit gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie