Jantje schreef: of dat er tijdens het zingen door de organist tegen de melodie in wordt gespeeld. Dat vind ik absoluut niet eerbiedig en vreselijk storend.
Het is ongetwijfeld een domme vraag, maar wat is "tegen de melodie in spelen"?
Ik vermoed de CF in een soort tweede stem.
Zelf doe ik dat ook wel eens met bekende psalmen, geen idee wat daar oneerbiedig aan is overigens.
Jantje schreef: of dat er tijdens het zingen door de organist tegen de melodie in wordt gespeeld. Dat vind ik absoluut niet eerbiedig en vreselijk storend.
Het is ongetwijfeld een domme vraag, maar wat is "tegen de melodie in spelen"?
Ik vermoed de CF in een soort tweede stem.
Zelf doe ik dat ook wel eens met bekende psalmen, geen idee wat daar oneerbiedig aan is overigens.
Misschien speelt deze organist uit de bundel van ene Dick Sanderman... tja heel oneerbiedig...
Jantje schreef: of dat er tijdens het zingen door de organist tegen de melodie in wordt gespeeld. Dat vind ik absoluut niet eerbiedig en vreselijk storend.
Het is ongetwijfeld een domme vraag, maar wat is "tegen de melodie in spelen"?
Ik vermoed de CF in een soort tweede stem.
Zelf doe ik dat ook wel eens met bekende psalmen, geen idee wat daar oneerbiedig aan is overigens.
Gezien de enorme populariteit van het bovenstemgezang in bepaalde kringen zou het wel erg curieus zijn om het als oneerbiedig te bestempelen wanneer de organist ook eens een bovenstem speelt.
De psalmzettingen uit de ontstaanstijd van de psalmen hadden bijna allemaal de melodie in de tenor. Dat toont al aan dat de melodie echt niet per se de hoogst klinkende partij hoeft te zijn.
Ik lees net de column van Gert-Jan Segers over de kerk.
Dat evangelisten het vaak niet makkelijk hebben in de kerkelijke cultuur is mij bekend, dat is nog zo. Maar dit vond ik wel schokkend, het gaat over zijn vader, evangelist Segers. :
Bij conflicten heb ik sowieso de neiging een blokje om te gaan, maar bij kerkelijke conflicten krijg ik trek in een ruimtereis. Het zal ermee te maken hebben dat mijn vader als voorganger zelf het meest geleden heeft aan de soms moeizame contacten met sommige kerkelijke superieuren en dat ik zijn vroege sterven daar niet los van kan zien. Ik ken de pijn.
Bezorgd schreef:Ik lees net de column van Gert-Jan Segers over de kerk.
Dat evangelisten het vaak niet makkelijk hebben in de kerkelijke cultuur is mij bekend, dat is nog zo. Maar dit vond ik wel schokkend, het gaat over zijn vader, evangelist Segers. :
Bij conflicten heb ik sowieso de neiging een blokje om te gaan, maar bij kerkelijke conflicten krijg ik trek in een ruimtereis. Het zal ermee te maken hebben dat mijn vader als voorganger zelf het meest geleden heeft aan de soms moeizame contacten met sommige kerkelijke superieuren en dat ik zijn vroege sterven daar niet los van kan zien. Ik ken de pijn.
Bezorgd schreef:Ik lees net de column van Gert-Jan Segers over de kerk.
Dat evangelisten het vaak niet makkelijk hebben in de kerkelijke cultuur is mij bekend, dat is nog zo. Maar dit vond ik wel schokkend, het gaat over zijn vader, evangelist Segers. :
Bij conflicten heb ik sowieso de neiging een blokje om te gaan, maar bij kerkelijke conflicten krijg ik trek in een ruimtereis. Het zal ermee te maken hebben dat mijn vader als voorganger zelf het meest geleden heeft aan de soms moeizame contacten met sommige kerkelijke superieuren en dat ik zijn vroege sterven daar niet los van kan zien. Ik ken de pijn.
Bezorgd schreef:Ik lees net de column van Gert-Jan Segers over de kerk.
Dat evangelisten het vaak niet makkelijk hebben in de kerkelijke cultuur is mij bekend, dat is nog zo. Maar dit vond ik wel schokkend, het gaat over zijn vader, evangelist Segers. :
Bij conflicten heb ik sowieso de neiging een blokje om te gaan, maar bij kerkelijke conflicten krijg ik trek in een ruimtereis. Het zal ermee te maken hebben dat mijn vader als voorganger zelf het meest geleden heeft aan de soms moeizame contacten met sommige kerkelijke superieuren en dat ik zijn vroege sterven daar niet los van kan zien. Ik ken de pijn.
Bezorgd schreef:Ik lees net de column van Gert-Jan Segers over de kerk.
Dat evangelisten het vaak niet makkelijk hebben in de kerkelijke cultuur is mij bekend, dat is nog zo. Maar dit vond ik wel schokkend, het gaat over zijn vader, evangelist Segers. :
Bij conflicten heb ik sowieso de neiging een blokje om te gaan, maar bij kerkelijke conflicten krijg ik trek in een ruimtereis. Het zal ermee te maken hebben dat mijn vader als voorganger zelf het meest geleden heeft aan de soms moeizame contacten met sommige kerkelijke superieuren en dat ik zijn vroege sterven daar niet los van kan zien. Ik ken de pijn.
DDD schreef:Dus niet ineens de registers terugduwen als de tekst juicht dat de werkers van het kwaad hulpeloos sterven. Dat is niet eerbiedig, want luistert niet naar de tekst.
Dat ben ik niet met je eens. Mijns inziens is dat juist wél eerbiedig. In de onberijmde versie is dat ook geen gejuich. Ik ben het wel met je eens als het bijvoorbeeld Psalm 137 betreft, waar je pas een preek van aanbeveelde. Daar wordt expliciet gesproken over mensen die welgelukzalig zijn. Wat ik wel eens meemaak is dat er bij Psalm 103 vers 8 met zwaar werk wordt ingezet, of dat er tijdens het zingen door de organist tegen de melodie in wordt gespeeld. Dat vind ik absoluut niet eerbiedig en vreselijk storend.
(…)
Zeker is dat in de onberijmde versie wel gejuich. Hoe kom je daar nu bij?
Verder ben ik het met je eens.
Omdat ik dat heb nagezocht. Een vergelijkbaar voorbeeld is Psalm 138 vers 4, de laatste drie regels. Daar duw je de registers ook terug.
Jantje schreef: of dat er tijdens het zingen door de organist tegen de melodie in wordt gespeeld. Dat vind ik absoluut niet eerbiedig en vreselijk storend.
Het is ongetwijfeld een domme vraag, maar wat is "tegen de melodie in spelen"?
Ik vermoed de CF in een soort tweede stem.
Zelf doe ik dat ook wel eens met bekende psalmen, geen idee wat daar oneerbiedig aan is overigens.
Gezien de enorme populariteit van het bovenstemgezang in bepaalde kringen zou het wel erg curieus zijn om het als oneerbiedig te bestempelen wanneer de organist ook eens een bovenstem speelt.
De psalmzettingen uit de ontstaanstijd van de psalmen hadden bijna allemaal de melodie in de tenor. Dat toont al aan dat de melodie echt niet per se de hoogst klinkende partij hoeft te zijn.
@Hendrikus,
Ik vind het inderdaad een domme vraag. Het is gewoon een melodie (een riedeltje) die door de normale Psalmmelodie wordt gespeeld. @liz boer heeft inderdaad gelijk dat het in dit geval Dick Sanderman betreft. Nu ben ik al niet een liefhebber van zijn orgelspel, maar dit vind ik gewoon oneerbiedig. En @ejvl, het heeft niks met een bovenstem te maken. Ik schreef pas al dat de organist dusdanig hoog speelt dat dat helemaal niet kan hier.
Hendrikus schreef:
Het is ongetwijfeld een domme vraag, maar wat is "tegen de melodie in spelen"?
Ik vermoed de CF in een soort tweede stem.
Zelf doe ik dat ook wel eens met bekende psalmen, geen idee wat daar oneerbiedig aan is overigens.
Gezien de enorme populariteit van het bovenstemgezang in bepaalde kringen zou het wel erg curieus zijn om het als oneerbiedig te bestempelen wanneer de organist ook eens een bovenstem speelt.
De psalmzettingen uit de ontstaanstijd van de psalmen hadden bijna allemaal de melodie in de tenor. Dat toont al aan dat de melodie echt niet per se de hoogst klinkende partij hoeft te zijn.
@Hendrikus,
Ik vind het inderdaad een domme vraag. Het is gewoon een melodie (een riedeltje) die door de normale Psalmmelodie wordt gespeeld. @liz boer heeft inderdaad gelijk dat het in dit geval Dick Sanderman betreft. Nu ben ik al niet een liefhebber van zijn orgelspel, maar dit vind ik gewoon oneerbiedig. En @ejvl, het heeft niks met een bovenstem te maken. Ik schreef pas al dat de organist dusdanig hoog speelt dat dat helemaal niet kan hier.
De bovenstem kan ook het orgel zijn he, niet de zangers. Ik dacht dat je dat bedoelde.
Hendrikus schreef:
Het is ongetwijfeld een domme vraag, maar wat is "tegen de melodie in spelen"?
Ik vermoed de CF in een soort tweede stem.
Zelf doe ik dat ook wel eens met bekende psalmen, geen idee wat daar oneerbiedig aan is overigens.
Gezien de enorme populariteit van het bovenstemgezang in bepaalde kringen zou het wel erg curieus zijn om het als oneerbiedig te bestempelen wanneer de organist ook eens een bovenstem speelt.
De psalmzettingen uit de ontstaanstijd van de psalmen hadden bijna allemaal de melodie in de tenor. Dat toont al aan dat de melodie echt niet per se de hoogst klinkende partij hoeft te zijn.
@Hendrikus,
Ik vind het inderdaad een domme vraag. Het is gewoon een melodie (een riedeltje) die door de normale Psalmmelodie wordt gespeeld. @liz boer heeft inderdaad gelijk dat het in dit geval Dick Sanderman betreft. Nu ben ik al niet een liefhebber van zijn orgelspel, maar dit vind ik gewoon oneerbiedig. En @ejvl, het heeft niks met een bovenstem te maken. Ik schreef pas al dat de organist dusdanig hoog speelt dat dat helemaal niet kan hier.
die kan Dick Sanderman weer in zijn zak steken!
Mijn dochter speelt regelmatig iets van Sanderman
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD schreef:Dus niet ineens de registers terugduwen als de tekst juicht dat de werkers van het kwaad hulpeloos sterven. Dat is niet eerbiedig, want luistert niet naar de tekst.
Dat ben ik niet met je eens. Mijns inziens is dat juist wél eerbiedig. In de onberijmde versie is dat ook geen gejuich. Ik ben het wel met je eens als het bijvoorbeeld Psalm 137 betreft, waar je pas een preek van aanbeveelde. Daar wordt expliciet gesproken over mensen die welgelukzalig zijn. Wat ik wel eens meemaak is dat er bij Psalm 103 vers 8 met zwaar werk wordt ingezet, of dat er tijdens het zingen door de organist tegen de melodie in wordt gespeeld. Dat vind ik absoluut niet eerbiedig en vreselijk storend.
(…)
Zeker is dat in de onberijmde versie wel gejuich. Hoe kom je daar nu bij?
Verder ben ik het met je eens.
Omdat ik dat heb nagezocht. Een vergelijkbaar voorbeeld is Psalm 138 vers 4, de laatste drie regels. Daar duw je de registers ook terug.
Fijn!
Nee. Dat is een heel andere psalm. Daar gaat het om ingetogenheid en zelfinkeer.
De laatste drie regels van psalm 36 zijn juist het toppunt van vreugde. Ik begrijp niet wat daar ingewikkeld aan is, het is een kwestie van lezen. Zie ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis, het laatste artikel.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 apr 2019, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.