Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ds Baan toch ook? Iets met Bach dacht ik.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Bezorgd schreef:Ds Baan toch ook? Iets met Bach dacht ik.
https://www.rd.nl/muziek/ds-g-j-baan-sl ... g-1.414271
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Bezorgd schreef:Ds Baan toch ook? Iets met Bach dacht ik.
https://www.rd.nl/muziek/ds-g-j-baan-sl ... g-1.414271
En dan stuurt iemand een vervelende brief...niet te geloven. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refoforum2017 »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Bezorgd schreef:Ds Baan toch ook? Iets met Bach dacht ik.
https://www.rd.nl/muziek/ds-g-j-baan-sl ... g-1.414271
En dan stuurt iemand een vervelende brief...niet te geloven. :nonnon
Mee eens. De andere kant is dat Ds. Baan in een ander interview aangaf regelmatig met kromme tenen op de preekstoel te zitten, omdat hij zich ergerde aan het spel van de organist. Vind ik ook niet bemoedigend voor organisten, die noodgedwongen organist zijn, niet zoveel capaciteiten hebben en een dienst met Ds. Baan mogen begeleiden.
Online
DDD
Berichten: 28715
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Gingen de kromme tenen over gebrek aan capaciteiten of over gebrek aan stijl?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Misschien zijn er ook wel mensen die met kromme tenen naar ds. Baan luisteren.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:Misschien zijn er ook wel mensen die met kromme tenen naar ds. Baan luisteren.
Dat ligt dan aan de tenen, uiteraard :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refoforum2017 »

Ik wil de discussie over de preses niet opnieuw leven in blazen, maar wel een overzicht geven van de mensen, die vanuit de classis afgevaardigd zijn naar de particuliere synodes, die vanaf komende week worden gehouden. Uit deze afgevaardigden worden de afgevaardigden voor de Generale Synode gekozen. Het viel me op dat er namen werden genoemd van mensen, die niet eens door hun classis zijn afgevaardigd. Zij zullen dus ook niet gekozen kunnen worden vanaf de particuliere synode naar de Generale Synode en dus uiteindelijk ook niet preses kunnen worden.

PS Noord-West
Classis Utrecht: ds. Visscher, ds. P. Mulder, ds. Zondag, ds. Harinck
Classis Amsterdam: ds. Vermeij, ds. Moens, ds. G. Heijkamp
Classis Gouda: ds. Clements, ds. Van Zetten, ds. Tanis

PS Oost
Classis Kampen: ds. A. Schot, ds. Tuinier, ds. P.G. Heijkamp
Classis Rijssen: ds. R.A.M. Visser, ds. Brugge, ds. Schreuder, ds. Janse
Classis Barneveld: ds. Van Boven, ds. Van Manen, ds. Labee, ds. F. Mulder

PS Zuid
Classis Middelburg: ds. Baaijens, ds, De Heer, ds. Maljaars, ds. Zippro
Classis Goes: ds. Van Krimpen, ds. De Waard, ds. De Wit
Classis Tholen: ds. Boeder, ds. Pater, ds. Den Haan, ds. M. Blok

Classis Zuid-West
Classis Ridderkerk: ds. Sonnevelt, ds. Van Aalst, ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn/ds. Van Rijswijk (laatste ben ik even kwijt; ds. G.W.S. Mulder in elk geval niet)
Classis Rotterdam: mij niet bekend
Classis Dordrecht: mij niet bekend, heeft wel in de Saambinder gestaan.

Kan iemand dit aanvullen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Refoforum2017 schreef: Mee eens. De andere kant is dat Ds. Baan in een ander interview aangaf regelmatig met kromme tenen op de preekstoel te zitten, omdat hij zich ergerde aan het spel van de organist. Vind ik ook niet bemoedigend voor organisten, die noodgedwongen organist zijn, niet zoveel capaciteiten hebben en een dienst met Ds. Baan mogen begeleiden.
Dat was mij niet bekend, maar klinkt ook niet echt aardig.
Ik heb ook weleens in kerkdiensten gezeten waar het orgeltje steunde en kraakte onder het gezwoeg van een vrijwilliger met weinig gaven. Maar het heeft wel iets aandoenlijks.
Zeker in kleine gemeentes moeten ze soms een organist inhuren, omdat er simpelweg geen leden meer zijn die een kerkorgel kunnen bespelen.
Ik denk dat dit steeds vaker wordt, want de vanzelfsprekende orgellessen zijn er ook niet meer zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Refoforum2017 schreef:. Zij zullen dus ook niet gekozen kunnen worden vanaf de particuliere synode naar de Generale Synode en dus uiteindelijk ook niet preses kunnen worden.
Is dat zo? Stel dat ze als secundi stonden, kunnen ze dan niet gekozen worden voor de GS?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef:
Refoforum2017 schreef:. Zij zullen dus ook niet gekozen kunnen worden vanaf de particuliere synode naar de Generale Synode en dus uiteindelijk ook niet preses kunnen worden.
Is dat zo? Stel dat ze als secundi stonden, kunnen ze dan niet gekozen worden voor de GS?
Nee, dit klopt niet.
Door de PSsen worden de afgevaardigden naar de GS gekozen. Dat kunnen ook predikanten en ouderlingen zijn die niet naar de PS afgevaardigd waren. Verder zie ik dat alleen predikanten genoemd worden; maar ook een ouderling kan tot preses gekozen worden, al gebeurt dat (vrijwel) nooit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Refoforum2017 schreef: Mee eens. De andere kant is dat Ds. Baan in een ander interview aangaf regelmatig met kromme tenen op de preekstoel te zitten, omdat hij zich ergerde aan het spel van de organist. Vind ik ook niet bemoedigend voor organisten, die noodgedwongen organist zijn, niet zoveel capaciteiten hebben en een dienst met Ds. Baan mogen begeleiden.
Dat was mij niet bekend, maar klinkt ook niet echt aardig.
Ik heb ook weleens in kerkdiensten gezeten waar het orgeltje steunde en kraakte onder het gezwoeg van een vrijwilliger met weinig gaven. Maar het heeft wel iets aandoenlijks.
Zeker in kleine gemeentes moeten ze soms een organist inhuren, omdat er simpelweg geen leden meer zijn die een kerkorgel kunnen bespelen.
Ik denk dat dit steeds vaker wordt, want de vanzelfsprekende orgellessen zijn er ook niet meer zo.
Het kan ook anders. Ik was ooit in een kleine GG in het oosten des lands, waar een jong meisje zeer eenvoudig en eerbiedig de samenzang begeleidde, zonder dat ik één fout heb opgemerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Refoforum2017 schreef: Mee eens. De andere kant is dat Ds. Baan in een ander interview aangaf regelmatig met kromme tenen op de preekstoel te zitten, omdat hij zich ergerde aan het spel van de organist. Vind ik ook niet bemoedigend voor organisten, die noodgedwongen organist zijn, niet zoveel capaciteiten hebben en een dienst met Ds. Baan mogen begeleiden.
Dat was mij niet bekend, maar klinkt ook niet echt aardig.
Ik heb ook weleens in kerkdiensten gezeten waar het orgeltje steunde en kraakte onder het gezwoeg van een vrijwilliger met weinig gaven. Maar het heeft wel iets aandoenlijks.
Zeker in kleine gemeentes moeten ze soms een organist inhuren, omdat er simpelweg geen leden meer zijn die een kerkorgel kunnen bespelen.
Ik denk dat dit steeds vaker wordt, want de vanzelfsprekende orgellessen zijn er ook niet meer zo.
Of gebruik maken van Youtube, of audiobestandjes van Sanderman afspelen. O.a. te downloaden op Psalmboek.nl of denieuwepsalmberijming.nl. Je kunt zelf kiezen uit ritmisch of iso-ritmisch en ook verschillende snelheden. Beide opties (Youtube of audiobestanden) werken prima in een kleine gemeente, zo heb ik ergens gemerkt.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Refoforum2017 schreef: Mee eens. De andere kant is dat Ds. Baan in een ander interview aangaf regelmatig met kromme tenen op de preekstoel te zitten, omdat hij zich ergerde aan het spel van de organist. Vind ik ook niet bemoedigend voor organisten, die noodgedwongen organist zijn, niet zoveel capaciteiten hebben en een dienst met Ds. Baan mogen begeleiden.
Dat was mij niet bekend, maar klinkt ook niet echt aardig.
Ik heb ook weleens in kerkdiensten gezeten waar het orgeltje steunde en kraakte onder het gezwoeg van een vrijwilliger met weinig gaven. Maar het heeft wel iets aandoenlijks.
Zeker in kleine gemeentes moeten ze soms een organist inhuren, omdat er simpelweg geen leden meer zijn die een kerkorgel kunnen bespelen.
Ik denk dat dit steeds vaker wordt, want de vanzelfsprekende orgellessen zijn er ook niet meer zo.
Het kan ook anders. Ik was ooit in een kleine GG in het oosten des lands, waar een jong meisje zeer eenvoudig en eerbiedig de samenzang begeleidde, zonder dat ik één fout heb opgemerkt.
Wat is eerbiedig spelen?
Is dat zacht, hard, slepend, trekkend, Worp, Sanderman, Drenth of iets anders?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:Wat is eerbiedig spelen?
Is dat zacht, hard, slepend, trekkend, Worp, Sanderman, Drenth of iets anders?
Zacht, gedragen, op tekst en met een eenvoudige registratie, zoals wat fluitjes enzo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie