Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Geytenbeekje schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
Jawel. Maar Barneveld bestond eerder dan Kootwijkerbroek.
Ik heb het dan voornamelijk over Barneveld-Zuid. Maar goed, we gaan het zien. Ik vind het wel jammer om een gedeelte van de gemeente te moeten gaan verliezen. Ik zou meer zien in een 2e wijkgemeente in hetzelfde gebouw.
Oh dan ken je Jesse Jelier ook wel dat is een vriend van mij.
Ja hoor
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:Over de plaatselijke Gereformeerde Gemeente van @FlyingEagle en het onderzoek in een naburig dorp om daar eventueel diensten te kunnen gaan houden. Voor de naam moet je dus bij hem (of is het nou haar?) zijn.
Ik ben een hem Afbeelding

Zo onderhand is hier in elk dorp wel een GG. Best apart eigenlijk.
Maar voor de niet GG’rs, onze gemeente in Ede heeft ooit besloten om een kerkgebouw te bouwen met een max van 1000 zitplaatsen. Omdat het bijna vol zit heeft onze kerkenraad op de classis gevraagd om te onderzoeken of er in Lunteren (waar ook de leden van Ederveen onder vallen) een preekplaats gestart kan worden. De classis heeft een onderzoek hiernaar ingesteld.
Wat een verstandig besluit van de kerkenraad van Ede! Dit vind ik nu eens echt een positief bericht.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

KGPHP schreef:Maar zijn gemeenten van 2000 man nog wel echt gemeente?


Dat is maar zeer de vraag.
Het ligt ook aan het karakter van een individueel gemeentelid. Sommigen houden ervan iets meer in de anonimiteit plaats te nemen en daar is in een grote gemeente toch meer de ruimte voor dan in een kleine gemeente.

Toch heb ik meerdere kritische vragen bij grote gemeenten:
- Kan een dominee in zijn pastoraat alle individuele gemeenteleden bezoeken?

- Mag je van een kerkenraad nog verwachten dat ze ieder individueel lid kennen?

- Is de mogelijkheid tot anonimiteit in een kerk goed? Past dit bij de gedachten vanuit het NT waarbij nadrukkelijk op investering geestelijke relaties wordt gelegd zowel in als buiten de gemeente?

- Past een massale uitstraling richting de wereld bij het Christendom en het zijn van een christelijke gemeente?

- Zorgt massagedrag ook eerder voor een naar binnengerichte gemeenschap?

- Is er voldoende persoonlijke aandacht mogelijk voor jongeren? Worden zij voldoende individueel (!) gezien? Is er voor jongeren voldoende ruimte om regelmatig te spreken met kerkenraadsleden?

Ik heb niet overal het antwoord op. Sommige vragen zijn suggestief geformuleerd, omdat ik doorgaans bij grote gemeenten ernstig mijn bedenkingen heb. Zonder daarmee te willen zeggen dat er méér zegen zou zijn in een kleine gemeente en minder zegen in een grote gemeente, die conclusie heb ik eens gehoord maar neem ik niet voor mijn rekening.
(~)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

In de SB nr 25 wordt ook melding gemaakt van een verzoek van de gemeente Benthuizen om te onderzoeken of een GG te Waddinxveen haalbaar is. Omdat Boskoop plannen heeft voor kerkbouw en bij de GG van Gouda en Moerkapelle ook weinig animo is voor een nieuwe gemeente, wordt er geen onderzoek ingesteld naar de haalbaarheid van een GG te Waddinxveen. Het is mij niet duidelijk
waarom Benthuizen (658 leden) dit wilde laten onderzoeken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Al weer geruime tijd geleden stond er ook in de Saambinder dat er onderzocht zou worden of er diensten gehouden zouden kunnen worden in Papendrecht. Dit vanwege plaatsgebrek in achtereenvolgens Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht.

Weet iemand hier al iets meer van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:Al weer geruime tijd geleden stond er ook in de Saambinder dat er onderzocht zou worden of er diensten gehouden zouden kunnen worden in Papendrecht. Dit vanwege plaatsgebrek in achtereenvolgens Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht.

Weet iemand hier al iets meer van?
Dat is niet meer actueel. Sliedrecht wordt momenteel uitgebreid zodat oa Papendrecht er ook in blijft passen. In Hardinxveld zitten vrijwel geen Papendrechters en deze gemeente past net als Dordrecht gewoon goed in z'n jasje.

Mocht Sliedrecht door blijven groeien met veel Papendrechters is het voor de toekomst wellicht wel een optie. Maar nu speelt het niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Al weer geruime tijd geleden stond er ook in de Saambinder dat er onderzocht zou worden of er diensten gehouden zouden kunnen worden in Papendrecht. Dit vanwege plaatsgebrek in achtereenvolgens Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht.

Weet iemand hier al iets meer van?
Dat is niet meer actueel. Sliedrecht wordt momenteel uitgebreid zodat oa Papendrecht er ook in blijft passen. In Hardinxveld zitten vrijwel geen Papendrechters en deze gemeente past net als Dordrecht gewoon goed in z'n jasje.

Mocht Sliedrecht door blijven groeien met veel Papendrechters is het voor de toekomst wellicht wel een optie. Maar nu speelt het niet.
Ik meende juist gelezen te hebben dat hier ook al serieus over werd nagedacht, ondanks de uitbreiding in Sliedrecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Al weer geruime tijd geleden stond er ook in de Saambinder dat er onderzocht zou worden of er diensten gehouden zouden kunnen worden in Papendrecht. Dit vanwege plaatsgebrek in achtereenvolgens Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht.

Weet iemand hier al iets meer van?
Dat is niet meer actueel. Sliedrecht wordt momenteel uitgebreid zodat oa Papendrecht er ook in blijft passen. In Hardinxveld zitten vrijwel geen Papendrechters en deze gemeente past net als Dordrecht gewoon goed in z'n jasje.

Mocht Sliedrecht door blijven groeien met veel Papendrechters is het voor de toekomst wellicht wel een optie. Maar nu speelt het niet.
Ik meende juist gelezen te hebben dat hier ook al serieus over werd nagedacht, ondanks de uitbreiding in Papendrecht.
Ik schat in dat het zeker een dossier is dat in de Sliedrechtse consistorie op de plank ligt. Maar op dit moment wel een dossier in ruste. Sliedrecht concentreert zich nu op de bouw. Verder is er daar veel natuurlijke aanwas maar de groei van buitenaf is wel goeddeels voorbij.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Post script:
In het 'Papendrechtdossier' is Alblasserdam denk ik ook een speler. Hoe het daar met de zitplaatsen zit weet ik niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:Post script:
In het 'Papendrechtdossier' is Alblasserdam denk ik ook een speler. Hoe het daar met de zitplaatsen zit weet ik niet.
Wellicht dus toch: 'Wordt vervolgd'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Roeline schreef:Post script:
In het 'Papendrechtdossier' is Alblasserdam denk ik ook een speler. Hoe het daar met de zitplaatsen zit weet ik niet.
De particuliere Synode heeft een kleine commissie ingesteld die in Mei rapport uitbrengt. Zij hebben een onderzoek gedaan mbt eventuele gemeentevorming in Papendrecht. In deze commissie participeren ambtsdragers uit Sliedrecht, Alblasserdam en Dordrecht.

Dus na Mei zal er wel meer over bekend worden. Sliedrecht kan na de verbouwing, met een toename van ruim 300 zitplaatsen, weer een poos vooruit. Dordt blijft door de jaren heen stabiel, en Alblasserdam zit wel mudvol. Daar zit op korte termijn denk ik de grootste urgentie.
Bartieeee
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 dec 2017, 08:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bartieeee »

Jupp, GG Alblasserdam is al een tijd bezig voor de bouw van een nieuw kerkgebouw. (Meen ik)
Alleen is dit in Alblasserdam niet mogelijk.
GGIN Alblasserdam is ook al jaren bezig.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Bij de GGiN aldaar is het vrij urgent. In het huidige gebouw is het nogal benauwd (letterlijk).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:Bij de GGiN aldaar is het vrij urgent. In het huidige gebouw is het nogal benauwd (letterlijk).

Hoezo?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Het schijnt zo vol te zijn dat er weinig zuurstof beschikbaar is.
Plaats reactie