Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Valcke schreef:
helma schreef:
Herman schreef:Volgens mij was het roeien.

:D
Oh nee! :hum

Inmiddels is Calvijn al zo vaak zeilend aangetroffen op Refoforum! Dat wil je niet weten.
En altijd zonder een betrouwbare bron te vermelden?
Zoek maar eens op Calvijn en zeilen...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8973
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:En altijd zonder een betrouwbare bron te vermelden?
Ik ben ook wel benieuwd wat de bron hiervan is. Misschien is het terug te vinden, en misschien is het "fake news", net zoals het bruggetje van Smytegelt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:En altijd zonder een betrouwbare bron te vermelden?
Ik ben ook wel benieuwd wat de bron hiervan is. Misschien is het terug te vinden, en misschien is het "fake news", net zoals het bruggetje van Smytegelt.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... sheiliging
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8973
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:En altijd zonder een betrouwbare bron te vermelden?
Ik ben ook wel benieuwd wat de bron hiervan is. Misschien is het terug te vinden, en misschien is het "fake news", net zoals het bruggetje van Smytegelt.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... sheiliging
:super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:Maar ik ben wel benieuwd hoe de huidige zondagsheiliging ontstaan is.
Want er wordt nu door velen een heel groot punt van gemaakt en gekoppeld aan het 4e gebod.
Ik vind het best een lastig punt. Prima om er aan te houden, maar als het echt alleen maar traditie is, dan houden we elkaar soms ook wel een beetje voor de gek met uitvoerige HC preken over dit onderwerp of met de aan deze speciale gewoonte gewijde stichting
Ik heb niet zo'n zin in zo'n discussie, zeker niet in dit topic. Maar lees de geschriften van de Nadere Reformatoren en je weet dat er vaak is geleerd dat de zondag door de opstanding van de Heere Jezus door ons gehouden moet worden als rustdag i.p.v. de sabbat. En dat het houden daarvan ook op een aantal plaatsen in Gods Woord aan te wijzen is.
Los daarvan: de duidelijke zegen die velen hebben ervaren door de zondag in ere te houden, en de straf die soms volgde op de ontheiliging daarvan, is voor mij zó duidelijk dat het eigenlijk geen vraag is of we die dag als rustdag moeten houden. Waarbij ik aanteken dat ik me prima kan vinden in de opstelling van Calvijn dat de precieze dag eigenlijk niet meer uitmaakt. Maar omdat we een dag hebben vastgesteld waarop we samenkomen om Gods Woord te horen, zijn we daaraan wel gehouden.
Valcke schreef:Eens met Eilander, echter ten aanzien van de dag valt op te merken dat de vier evangelisten specifiek spreken over de eerste van de week als de dag van de opstanding. Dit gebeurt niet voor de dag van de kruisiging en al helemaal niet voor de dag van de geboorte vsn Christus. Deze vermelding door de Evangelisten had een doel, dat is duidelijk.

Doe daarbij de vermelding van een wekelijkse samenkomst die in Johannes 20 begint en ook vermeld wordt in Handelingen 20.

Verder Openbaring 1:10 waar de zondag de specifieke naam heeft van Heer-dag, een term die de oude kerk reeds 15 jaar na Johannes ook gebruikt voor de zondag.

Voor de wekelijkse zondagse samenkomsten is er dus zeker Bijbelse onderbouwing.
"

De laatste opmerking van Valcke ben ik het mee eens, maar ik ga er vanuit dat je erediensten bedoeld?
@Eilander, overigens prima als er zijn die een discussie over dit punt niet interessant vinden.
Maar mijn vraag is vooral hoe kunnen die verschillen dan wereldwijd zo groot zijn. Wel zondagse erediensten, dat is de discussie niet, maar wel de verdere invulling van die dag.

Dat heeft met een andere hermeneutiek te maken lijkt het wel. Vaak alleen op dit punt , want het zijn vaak orthodoxe christenen die de vijf 'points of Calvinism' onderschrijven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

@Bezorgd, ik weet daar te weinig van om er iets zinnigs over te zeggen.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

eilander schreef:@Bezorgd, ik weet daar te weinig van om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik denk dat het artikel van dr Balke belangrijke aanknopingspunten geeft. Hij geeft aan dat Calvijn de strikte invulling van de sabbat als ceremonieel en OT-isch zag; deze ging in zijn visie dus niet over op de zondag. Daarentegen is de puriteinse opvatting over de zondag - zoals ook verankerd in de Westminster Confessie - dat er ten aanzien van het gebod tot heiliging van de wekelijkse rustdag geen verschil bestaat tussen het OT en het NT. De Nadere Reformatie sloot zich bij de laatste opvatting aan. Internationaal is er echter verschil gebleven in de calvinistische zondagsopvatting in enerzijds de nadrukken die Calvijn legde en anderzijds die van de puriteinen en Westminster Confessie.

Ter aanvulling/verduidelijking: Bij Calvijn heeft de geestelijke betekenis van het sabbatsgebod de boventoon; de sabbat als strikte rustdag ziet hij als ceremonieel. Daarentegen zie je dat de puriteinen de rust niet als ceremonieel zien. Zij laten ook de geestelijke betekenis die Calvijn benadrukte niet los, maar deze kwam bij hen niet in de plaats van de OT-invulling als rustdag.

Op de Dordtse Synode werd besloten dat men in een volgende nationale synode bij deze kwesties nader zou stilstaan. Omdat er twee eeuwen lang geen nationale synode meer heeft plaatsgevonden, is het daar nooit meer van gekomen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Als ex-PKN'ers die GerGem zijn geworden vallen mij inmiddels een aantal verschillen op. Van een aantal weten mensen vaak niet de achterliggende redenen. Ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen. Onze kinderen die in de PKN zijn gedoopt, werden gedoopt met voornamen én achternaam. In de GerGem doopt men alleen met voornaam. Weet iemand waarom dit is?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

crossmountain schreef:Als ex-PKN'ers die GerGem zijn geworden vallen mij inmiddels een aantal verschillen op. Van een aantal weten mensen vaak niet de achterliggende redenen. Ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen. Onze kinderen die in de PKN zijn gedoopt, werden gedoopt met voornamen én achternaam. In de GerGem doopt men alleen met voornaam. Weet iemand waarom dit is?
Gewoonte, anders niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ter aanvulling/verduidelijking: Bij Calvijn heeft de geestelijke betekenis van het sabbatsgebod de boventoon; de sabbat als strikte rustdag ziet hij als ceremonieel. Daarentegen zie je dat de puriteinen de rust niet als ceremonieel zien. Zij laten ook de geestelijke betekenis die Calvijn benadrukte niet los, maar deze kwam bij hen niet in de plaats van de OT-invulling als rustdag.
In een preek over het vierde gebod schrijft Calvijn overigens wel een 'strenge' invulling van de rustdag voor.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ter aanvulling/verduidelijking: Bij Calvijn heeft de geestelijke betekenis van het sabbatsgebod de boventoon; de sabbat als strikte rustdag ziet hij als ceremonieel. Daarentegen zie je dat de puriteinen de rust niet als ceremonieel zien. Zij laten ook de geestelijke betekenis die Calvijn benadrukte niet los, maar deze kwam bij hen niet in de plaats van de OT-invulling als rustdag.
In een preek over het vierde gebod schrijft Calvijn overigens wel een 'strenge' invulling van de rustdag voor.
Die wil ik graag lezen. Staat deze in: Het gepredikte Woord?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ter aanvulling/verduidelijking: Bij Calvijn heeft de geestelijke betekenis van het sabbatsgebod de boventoon; de sabbat als strikte rustdag ziet hij als ceremonieel. Daarentegen zie je dat de puriteinen de rust niet als ceremonieel zien. Zij laten ook de geestelijke betekenis die Calvijn benadrukte niet los, maar deze kwam bij hen niet in de plaats van de OT-invulling als rustdag.
In een preek over het vierde gebod schrijft Calvijn overigens wel een 'strenge' invulling van de rustdag voor.
Die wil ik graag lezen. Staat deze in: Het gepredikte Woord?
Ja.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Ter aanvulling/verduidelijking: Bij Calvijn heeft de geestelijke betekenis van het sabbatsgebod de boventoon; de sabbat als strikte rustdag ziet hij als ceremonieel. Daarentegen zie je dat de puriteinen de rust niet als ceremonieel zien. Zij laten ook de geestelijke betekenis die Calvijn benadrukte niet los, maar deze kwam bij hen niet in de plaats van de OT-invulling als rustdag.
In een preek over het vierde gebod schrijft Calvijn overigens wel een 'strenge' invulling van de rustdag voor.
Die wil ik graag lezen. Staat deze in: Het gepredikte Woord?
Ja.
Ik heb de uitdrukking dat Calvijn een strenge rustdag voorschrijft (dus een heleboel geboden en verboden) niet gevonden in de preek over het vierde gebod. Hij is streng op het geestelijke, namelijk dat Jezus als de vervuller van het sabbatsgebod alle aandacht opeist. Maar dat vind ik toch een andere toonzetting.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Die is dus daarmee de wereld uit. Dank, Gerson.
Plaats reactie