Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.

Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

HC vraag 103 in het Nederlands wijkt af van de oorspronkelijke tekst. Dat heeft mogelijk veroorzaakt dat in Nederland de zondag als een soort Joodse sabbat gehouden wordt.

Dit is de Latijnse tekst:
103. Quid praecipit Deus in quarto praecepto?
R. Primum, ut ministerium evangelii et scholae conserventur, utque ego cum aliis, tum praecipue festis diebus studiose coetus divinos frequentem, Verbum Dei zu diligenter audiam, etc
De Duitse was zo:
103. F. Was wil Gott in dem vierdten gebot?
A. Gott wil erstlich, dasz das predigampt und schulen erhalten werden und ich, sonderlich am feiertag, zu der gemeine Gottes vleissig komme, das wort Gottes zu lernen, etc
Datheen heeft daar van gemaakt:
Wat ghebiedty God int vierde ghebodt?
Antwoorde
Eerstelick, dat den kercken-dienst ofte het Predick-ampt ende de Scholen onderhouden werden; ende dat ick insonderheyt op den Sabbath, dat is op den rust-dagh, tot der Gemeynte Gods neerstelick come, om Godts woordt te hooren, etc
En als we werkelijk de sabbat willen houden als oorspronkelijk de Joodse sabbat, dan moet dat op de zevende dag, zijnde een eeuwige inzetting.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.

Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Elektriciteit ?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.

Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Zie ook mijn latere toevoeging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik blijf erbij dat het een heel goede gewoonte is om op zondag zo min mogelijk mensen voor je te laten werken, maar dat daarvoor geen bijbelse grondslag bestaat. En dat het verschil tussen elektriciteit en openbaar vervoer een gradueel, maar geen principieel verschil is.

Ik wil hier niet het reizen op zondag aanmoedigen, maar ik mis in de afwegingen nog wel het verschil in milieubelasting. Als een predikant op zondag 130 kilometer aflegt om vanuit de Randstad in Arnhem te preken, dan zou het voor het milieu -en in mijn eigen geval ook voor het persoonlijk welbevinden, maar dat is met een chauffeur te verhelpen- een stuk beter zijn om die afstand per trein af te leggen.

Ik zeg niet dat dat moet gebeuren, want dat geeft heibel en ergernis. Maar het gaat nu om het principe.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

liz boer schreef:
Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.

Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Elektriciteit ?
Benzine? Wordt 24/7 geproduceerd.
Levensmiddelen? Wanneer geproduceerd, geoogst, ingepakt, vervoerd?
Auto's, fietsen, computers? Allemaal 24/7 productie.
Etc etc

Verder is het inderdaad wel fijn om je een dag eens helemaal niet met de maatschappij te bemoeien.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

crossmountain schreef:
Roos2018 schreef:
Bezorgd schreef: Dat dacht ik ook altijd. Totdat ik in Oost-Europa kwam waar het heel gebruikelijk is om met bus of tram naar de kerk te komen.
En uitstappend waarschuwde ze dan westerse christenen die daar al rokend verbaasd stonden te kijken, dat ze hun lichaam vergiftigde.
Uit de kerk deden ze onderweg ook nog wat boodschapjes voor het middageten.
Blijkbaar zijn zelfs zulke zaken cultuur gebonden.
Niet alleen de Oost Europeanen doen dat; ook de leden van de Strict Baptist gemeenten in Groot Brittanie doen dat ook, inclusief hun voorgangers (waaronder o.a. onze zo geliefde ds. Ramsbottom).
Deed de Heere Jezus niet hetzelfde door met zondaren (hoeren, tollenaren) te eten, en de discipelen niet te verbieden om tarwekorrels te verzamelen als maaltijd op de sjabbat? Dat ging in die tijd geheel tegen de (kerkelijk) gevestigde orde in. Daar ligt heden ten dage ook wel een les in hoor: kroon je eigen (kerkelijke/culturele) principes niet te snel als koning, maar laat vooral het Woord spreken en verhinder het niet dat de Koning der Kerk heersen kan uit vrije genade.
In al die wettische regeltjes (door enkel de uiterste rechtzinnigheid willen te betrachten) ligt geen enkele liefde ten grondslag, want dat deden de Farizeen ook, maar wel in het willen naleven van het gebod der liefde: heb God lief in de eerste plaats en daarnaast heb elkander lief. En dat vraagt om eerlijke zelfverloochening. Daar ligt een les in voor ons allen.
Ik denk wel eens, als de vereniging Zondagsrust al bestond in de tijd van de omwandeling van de Heere Jezus op aarde dan had HIJ zeker een brief van ze gehad. In onze ogen komt het een beetje provocerend over om juist op de sabatdag mensen te genezen. Zondagsrust zoals wij het in reformatorisch Nederland kennen is echt een Nederlands verschijnsel, maar wel heel mooi om te waarderen, maar er toch maar een traditie met een kleine "t" van te houden. Ik ben in 5 continenten naar de kerk geweest, maar daar kent men onze invulling van zondagsrust niet. Je hoort ook wel eens het argument dat het 4e gebod het enige gebod is dat in het Nieuwe testament niet herhaald word.
De puriteinen stonden toch ook een strikte zondagsrust voor?
En ik vermoed de Mennonieten en verwante groeperingen ook.
Het komt dus breder voor dan alleen in Nederland.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.
Ik bedoelde dit in het algemeen genomen.

Een voorbeeld uit de praktijk. Wij woonden vroeger in een dorp waar geen reformatorische kerken zijn. Doordat mijn opa 'bij geval' in aanraking kwam met mensen uit Rijssen veranderde er heel veel bij mij opa. Hij kon in ons dorp niet meer kerken. We spreken nu over de eerste helft van de 20e eeuw. Een auto hadden ze niet, en naar Rijssen lopen kon ook niet. Ze gingen met een rijtuig, getrokken door een paard. Er was wel eens wat wetticisme, ook in Rijssen. Maar om mensen in Rijssen geen ergernis te geven stalden ze het rijtuig en het paard net buiten de stad en liepen vandaar verder. Dus wat is er tegen om met een paard en rijtuig naar de kerk te gaan als het niet anders kan? Ik meen niets.
Juist dit verhaal laat volgens mij zien dat je best wat rekening mag houden met de ander, maar dat het niet echt principiële kwesties zijn.
En je kunt gewoon niet ontkennen dat dat er culturele verschillen zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Maar met dit antwoord van ds. Vreugdenhil is gewoon helemaal niets mis.
Ik bedoelde dit in het algemeen genomen.

Een voorbeeld uit de praktijk. Wij woonden vroeger in een dorp waar geen reformatorische kerken zijn. Doordat mijn opa 'bij geval' in aanraking kwam met mensen uit Rijssen veranderde er heel veel bij mij opa. Hij kon in ons dorp niet meer kerken. We spreken nu over de eerste helft van de 20e eeuw. Een auto hadden ze niet, en naar Rijssen lopen kon ook niet. Ze gingen met een rijtuig, getrokken door een paard. Er was wel eens wat wetticisme, ook in Rijssen. Maar om mensen in Rijssen geen ergernis te geven stalden ze het rijtuig en het paard net buiten de stad en liepen vandaar verder. Dus wat is er tegen om met een paard en rijtuig naar de kerk te gaan als het niet anders kan? Ik meen niets.
Tuurlijk niet. Zelfs ds. P. Blok vind het wettisistisch als je als kerkenraad verbiedt dat er op zondag wordt gereden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Overigens is het Ds. Verschuure die op een zondag gerust 4 preekbeurten doet (waarvan soms zelfs in 4 verschillende plaatsen).
Het zou je nog wel eens kunnen verbazen hoe deze predikant denkt over middelmatige zaken...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

refo schreef:HC vraag 103 in het Nederlands wijkt af van de oorspronkelijke tekst. Dat heeft mogelijk veroorzaakt dat in Nederland de zondag als een soort Joodse sabbat gehouden wordt.

Dit is de Latijnse tekst:
103. Quid praecipit Deus in quarto praecepto?
R. Primum, ut ministerium evangelii et scholae conserventur, utque ego cum aliis, tum praecipue festis diebus studiose coetus divinos frequentem, Verbum Dei zu diligenter audiam, etc
De Duitse was zo:
103. F. Was wil Gott in dem vierdten gebot?
A. Gott wil erstlich, dasz das predigampt und schulen erhalten werden und ich, sonderlich am feiertag, zu der gemeine Gottes vleissig komme, das wort Gottes zu lernen, etc
Datheen heeft daar van gemaakt:
Wat ghebiedty God int vierde ghebodt?
Antwoorde
Eerstelick, dat den kercken-dienst ofte het Predick-ampt ende de Scholen onderhouden werden; ende dat ick insonderheyt op den Sabbath, dat is op den rust-dagh, tot der Gemeynte Gods neerstelick come, om Godts woordt te hooren, etc
En als we werkelijk de sabbat willen houden als oorspronkelijk de Joodse sabbat, dan moet dat op de zevende dag, zijnde een eeuwige inzetting.
Niet Datheen maar de invloed vanuit de Engelse puriteinen heeft in NL belangrijke invloed gehad op de zondagsheiliging. Calvijn was nog enigszins aarzelend om de zondagsviering te verbinden aan het vierde gebod, maar vooral onder invloed van de Nadere Reformatie heeft in NL de zondag als rustdag vaste vorm gekregen. Overigens ook in andere gereformeerde kerken in Europa. Het was dus zeker niet iets dat alleen in NL plaatsvond.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Bezorgd schreef:De puriteinen stonden toch ook een strikte zondagsrust voor?
Het komt dus breder voor dan alleen in Nederland.
Ja. In Schotland leidt dat tot dit soort verzoeken:

Afbeelding
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet begrijpen dat je gebruik maakt van bepaalde diensten op zondag waar mensen voor moeten werken, zoals openbaar vervoer en winkels. Ik vermoed dat een bepaald theologisch fundament ontbreekt, als mensen Bijbelgetrouw zijn, maar hier anders over denken.

Terwijl er natuurlijk ook verschillen zijn, waar geen Bijbelse onderbouwing voor is. In dat geval moeten we elkaar vrijlaten.
Wel een negatieve benadering van de ander die een ander standpunt inneemt. Hem ontbreekt een theologisch fundament.
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
Het is ook juist de kracht dat zij een breder spectrum aan predikanten hebben die vragen beantwoorden. De theologische basis van de door jou genoemde predikanten is te smal om het geheel aan gereformeerd gedachtengoed te vertegenwoordigen.
:?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

@Jongere, wat is je punt?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:Als op Refoweb andere predikanten aan het woord zouden komen, als ds. Verschuure, ds. de Heer, ds. G.J.N. Moens, enz. zou de website er toch naar mijn gevoel compleet anders uitzien. Er zouden ook geheel andere antwoorden gegeven worden. En wellicht zou de populariteit van deze website dan wel danig afnemen.
@ DIA ik vind dat je nogal een hard oordeel velt over de predikanten die meewerken aan Refoweb. Vind je dat die predikanten niet integer zijn?
Plaats reactie