Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Ik verbaas me zeer over deze discussie en leg m'n handen erover in elkaar van verbazing, sterker nog, ik kreeg bijna een vlaag van verstandsverbijstering.
:wiz Nou nou, haal je je handen ook weer uit elkaar?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ook ik keek met enige verbazing. Ik weet dat in ons dorp een GG-ambtsdrager altijd een zwart pak aan heeft als hij iets moet dan wat maar enigszins raakt aan ambtelijke werkzaamheden. Ik heb me daar wel eens over verbaasd en ook wel eens met zo iemand gesproken. Dan komen er redenen die ik niet helemaal begrijp. Maar die opvattingen bestaan gewoon. Ik maak me daar niet te druk over, verbaas me er wel over. Ik zie dat ook wel als een typische verrechtsing, al weet ik niet helemaal hoe het vroeger in de GG was.

Maar om reden dat je uit hoefde van je ambt daar aanwezig bent, maakt dat je in zwart pak gaat. Het is dus niet typisch iets plaatselijks, maar het hele kerkverband doet er aan mee, ontdekte ik bij het zien van die foto.

Interessante vraag: die 'verdwaalde student diaken', zal die de volgende keer ook in zwart pak gaan of zal hij niet te beïnvloeden zijn. Of zal hij er op aangesproken worden? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik meen zelfs dat ze in de GGiN hierin minder strak zijn.
Zeker. Je hoeft heus niet in alles een zwart pak te dragen. Als ik naar de Zendingsmarkt t.b.v. de ZGG ga (dat is één keer in de twee jaar, en het andere jaar bij jouw in de buurt), kan ik ook direct zien wie er in de kerkenraad zit (driedelig zwart + zwarte das). Dat vind ik ook wel overdreven. Maar bij zo'n bijeenkomst als dit vind ik dat toch heel wat anders. Volgens mij zijn we het er met z'n allen over eens dat we waarschijnlijk net zo verbaasd zouden zijn geweest als iedereen in een spijkerbroek met een capuchon-trui had gezeten (inclusief de dominee).

Wat betreft je laatste zin: pas bij dat stukje over de jongerenavonden in de OGGiN had er een kerkenraadslid een knalrode stropdas aan op de foto, meen ik. Dus dat zou best wel eens kunnen kloppen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik had dit serieus niet verwacht. Ik weet wel dat ik mij er als jongetje wel over verbaasde dat één ouderling die graag degelijk wilde overkomen in spijkerbroek naar de rommelmarkt in een buurdorp ging maar dan voor de verkoping van de eigen kerk een zwart pak aantrok. Maar dat was echt iets bijzonders.

In mijn dorp zag ik de dominee nooit met een zwart pak, al was die met emeritaat dus vrij. De ouderlingen kwamen wel in zwart pak op huisbezoek, maar niet naar een zangavond of een andere kerkelijke bijeenkomst. Laat staan naar een cursusdag, vermoed ik. Maar ik hoor graag.

Ik begrijp van Marion dat alle bovenplaatselijke ambtsdragersbijeenkomsten overwegend in het zwart zijn en weet via pb al één predikant die daar kerkenraden ook op aanspreekt. Ik vind het heel boeiend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Je zult het vast niet zinnig vinden, maar ik vind je opmerking erg onzinnig. Maar dat even terzijde.

Ik weet van ambtsdragers die redeneren dat zij alles wat ze uit hoofde van hun ambt doen in hun ambtskleding doen. Dan doe je dat naar zo'n dag toch ook?
Blijkbaar ben ik ook beïnvloed door extreme kanten dat ik dat nog kan begrijpen ook.
Helemaal eens, Mannetje. Ik begrijp de verbazing niet zo. En met verroomsing heeft het natuurlijk niets van doen. Het lijkt me heel goed als ambtsdragers als zodanig herkenbaar zijn. Ik vind het ook niet extreem of vreemd.

Maar wat ik veel belangrijker vond: de inhoud van de lezing van ds C van Ruitenburg. Erg gedurfd in een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd. En ik weet wel: de Heere ziet het hart aan, maar als er geloofskennis is van Christus, is het niet juist om niet aan het HA deel te nemen. Met afblijven zeg je immers in het midden van de gemeente: ik ken Christus niet. Als dat zo is, kun je ook geen ambtsdrager van Hem zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Luther schreef:
Mannetje schreef:Je zult het vast niet zinnig vinden, maar ik vind je opmerking erg onzinnig. Maar dat even terzijde.

Ik weet van ambtsdragers die redeneren dat zij alles wat ze uit hoofde van hun ambt doen in hun ambtskleding doen. Dan doe je dat naar zo'n dag toch ook?
Blijkbaar ben ik ook beïnvloed door extreme kanten dat ik dat nog kan begrijpen ook.
Helemaal eens, Mannetje. Ik begrijp de verbazing niet zo. En met verroomsing heeft het natuurlijk niets van doen. Het lijkt me heel goed als ambtsdragers als zodanig herkenbaar zijn. Ik vind het ook niet extreem of vreemd.

Maar wat ik veel belangrijker vond: de inhoud van de lezing van ds C van Ruitenburg. Erg gedurfd in een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd. En ik weet wel: de Heere ziet het hart aan, maar als er geloofskennis is van Christus, is het niet juist om niet aan het HA deel te nemen. Met afblijven zeg je immers in het midden van de gemeente: ik ken Christus niet. Als dat zo is, kun je ook geen ambtsdrager van Hem zijn.
Bij ons is dat ook het geval maar kan dat ook zo zijn dat men het te moeilijk vind persoonlijk om aan te gaan ?
Ik meen dat men vooraf ook een gesprek met de dominee heeft over bepaalde zaken ?
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeschurun »

Luther schreef:een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd.
Erg stigmatiserend en feitelijk onjuist.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Luther schreef:
Mannetje schreef:Je zult het vast niet zinnig vinden, maar ik vind je opmerking erg onzinnig. Maar dat even terzijde.

Ik weet van ambtsdragers die redeneren dat zij alles wat ze uit hoofde van hun ambt doen in hun ambtskleding doen. Dan doe je dat naar zo'n dag toch ook?
Blijkbaar ben ik ook beïnvloed door extreme kanten dat ik dat nog kan begrijpen ook.
Helemaal eens, Mannetje. Ik begrijp de verbazing niet zo. En met verroomsing heeft het natuurlijk niets van doen. Het lijkt me heel goed als ambtsdragers als zodanig herkenbaar zijn. Ik vind het ook niet extreem of vreemd.

Maar wat ik veel belangrijker vond: de inhoud van de lezing van ds C van Ruitenburg. Erg gedurfd in een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd. En ik weet wel: de Heere ziet het hart aan, maar als er geloofskennis is van Christus, is het niet juist om niet aan het HA deel te nemen. Met afblijven zeg je immers in het midden van de gemeente: ik ken Christus niet. Als dat zo is, kun je ook geen ambtsdrager van Hem zijn.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jeschurun schreef:
Luther schreef:een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd.
Erg stigmatiserend en feitelijk onjuist.
Nou, dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. Ik ken een gemeente waar zelfs ouderlingen maar incidenteel aangaan aan het Heilig Avondmaal. Ik ben het overigens helemaal met @Luther eens, ook met dat laatste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik had dit serieus niet verwacht. Ik weet wel dat ik mij er als jongetje wel over verbaasde dat één ouderling die graag degelijk wilde overkomen in spijkerbroek naar de rommelmarkt in een buurdorp ging maar dan voor de verkoping van de eigen kerk een zwart pak aantrok. Maar dat was echt iets bijzonders.

In mijn dorp zag ik de dominee nooit met een zwart pak, al was die met emeritaat dus vrij. De ouderlingen kwamen wel in zwart pak op huisbezoek, maar niet naar een zangavond of een andere kerkelijke bijeenkomst. Laat staan naar een cursusdag, vermoed ik. Maar ik hoor graag.

Ik begrijp van Marion dat alle bovenplaatselijke ambtsdragersbijeenkomsten overwegend in het zwart zijn en weet via pb al één predikant die daar kerkenraden ook op aanspreekt. Ik vind het heel boeiend.
Dat is wel schijnheilig, vind ik.

Nee? Dat vind ik wel bijzonder. Was die dominee van de GG?

Tuurlijk; het is ook heel normaal. Ik zou het ook doen als ik dominee was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Die dominee was een middenpredikant uit de GG, inderdaad. En dat is helemaal niet bijzonder, want mijn opa en oma kenden een aantal predikanten uit de GG persoonlijk en die liepen echt niet in het zwart in hun vrije tijd.

Maar goed. Ik moet er geen stokpaardje van maken.

Ik ben vooral benieuwd of er iets over in de uitnodiging stond. Het zou een leuk onderwerp zijn voor een proefschrift om na te gaan op welke manier de rechterflank zoveel invloed verkrijgt in dit soort dingen.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeschurun »

Ik vind het maar eng, Mark. 12 : 38 En Hij zeide tot hen in Zijn leer: Wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen, en gegroet zijn op de markten; 39 En de voorgestoelten hebben in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden;
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Jeschurun schreef:
Luther schreef:een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd.
Erg stigmatiserend en feitelijk onjuist.
Nou, dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. Ik ken een gemeente waar zelfs ouderlingen maar incidenteel aangaan aan het Heilig Avondmaal. Ik ben het overigens helemaal met @Luther eens, ook met dat laatste.
De gang naar het HA is soieso wel enigszins merkwaardig binnen de rechterflank van de refogezindte.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jeschurun schreef:Ik vind het maar eng, Mark. 12 : 38 En Hij zeide tot hen in Zijn leer: Wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen, en gegroet zijn op de markten; 39 En de voorgestoelten hebben in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden;
Je durft wel. Dat vind ik dan weer eng.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeschurun »

Is het ook, maar de Heere Jezus zegt Zelf, "wacht u", dus pas op!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Ongeveer 40 jaar geleden trouwden vrienden van ons in de GG in Gouda. Ik meen dat ds. P. Mulder daar toen nog ouderling was. Ik weet niet meer van allemaal, maar een groot gedeelte van de kerkenraad had geen zwart pak aan. In mijn ogen waren ze daar modern ;) , ik was zwarte pakken gewend, zelfs met hoed :? ( geen GG)
Plaats reactie