Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Panny schreef:Van sommige discussies op dit forum ontgaat me echt al het nut. :fi
Klopt. Die zie ik er eigenlijk steeds meer. Kostbare tijd gaat verloren voor zaken die er echt toe doen, of iig discussies die ook echt meerwaarde hebben.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Er is een heel andere verklaring voor dit fenomeen. De Gereformeerde Gemeenten verschuiven gewoon enorm. Dominees die 30 jaar gelezen in het moderamen van de synode of in het curatorium waren omdat ze toen (net rechts van) het midden waren, beschouwen sommige mensen nu als linkerflankdominees (omdat ze uitgaan van de predikanten die er nu in de GG zijn).

Dus emerituspredikanten zijn eigenlijk altijd gematigd, als je het vergelijkt met het type predikanten dat in de tussentijd is toegelaten. Daar heeft de leeftijd en het kerkelijk opzicht maar erg weinig mee te maken. Dat zegt mijns inziens meer over het karakter dat nodig is om aan de eisen van het curatorium te voldoen.
Ik denk weleens hetzelfde.
Maar het is toch vreemd dat die predikanten toch de huidige lichting predikanten heeft aangenomen?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Mistig schreef:
DDD schreef:Er is een heel andere verklaring voor dit fenomeen. De Gereformeerde Gemeenten verschuiven gewoon enorm. Dominees die 30 jaar gelezen in het moderamen van de synode of in het curatorium waren omdat ze toen (net rechts van) het midden waren, beschouwen sommige mensen nu als linkerflankdominees (omdat ze uitgaan van de predikanten die er nu in de GG zijn).

Dus emerituspredikanten zijn eigenlijk altijd gematigd, als je het vergelijkt met het type predikanten dat in de tussentijd is toegelaten. Daar heeft de leeftijd en het kerkelijk opzicht maar erg weinig mee te maken. Dat zegt mijns inziens meer over het karakter dat nodig is om aan de eisen van het curatorium te voldoen.
Ik denk weleens hetzelfde.
Maar het is toch vreemd dat die predikanten toch de huidige lichting predikanten heeft aangenomen?
Het gaat niet alleen om aannemen, maar ook om wie krijgt een attest en welke opleiding wordt gegeven en door wie. Dit alles ook nog eens in de context van de tijd en (reacties op) de ontwikkelingen daarin. Fictief voorbeeld: als een predikant die graag samen wil met kerkverbanden rechts van de GG of die op bijvoorbeeld Spurgeon gepromoveerd is, ook een groot deel van de opleiding verzorgt, dan zullen nieuwe studenten met deze inslag in de lessen geconfronteerd (en dus gevormd) worden.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

FlyingEagle schreef:Aangenomen naar Doetinchem: ds. Brugge te Letbridge
Tjonge. Heel wat voor dit gezin. Deze kinderen mogen zich met recht wel "vreemdeling hier beneên" noemen. Taiwan-Hardinxveld-Scherpenisse-Dordrecht-Ede-Canada-Doetinchem.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
FlyingEagle schreef:Aangenomen naar Doetinchem: ds. Brugge te Letbridge
Tjonge. Heel wat voor dit gezin. Deze kinderen mogen zich met recht wel "vreemdeling hier beneên" noemen. Taiwan-Hardinxveld-Scherpenisse-Dordrecht-Ede-Canada-Doetinchem.
Het valt me weer wel op, maar dat hoort misschien in het draadje 'Beroepingswerk discussie', dat sommige dominees voor 100 beroepen bedanken en sommige dominees na enkele keren te zijn beroepen, de roepstem al opvolgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Roeline schreef:
FlyingEagle schreef:Aangenomen naar Doetinchem: ds. Brugge te Letbridge
Tjonge. Heel wat voor dit gezin. Deze kinderen mogen zich met recht wel "vreemdeling hier beneên" noemen. Taiwan-Hardinxveld-Scherpenisse-Dordrecht-Ede-Canada-Doetinchem.
Voor de dochter die inmiddels in Nederland studeert wel fijn!
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

helma schreef:
Roeline schreef:
FlyingEagle schreef:Aangenomen naar Doetinchem: ds. Brugge te Letbridge
Tjonge. Heel wat voor dit gezin. Deze kinderen mogen zich met recht wel "vreemdeling hier beneên" noemen. Taiwan-Hardinxveld-Scherpenisse-Dordrecht-Ede-Canada-Doetinchem.
Voor de dochter die inmiddels in Nederland studeert wel fijn!
Zéker!
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Je zult het vast niet zinnig vinden, maar ik vind je opmerking erg onzinnig. Maar dat even terzijde.

Ik weet van ambtsdragers die redeneren dat zij alles wat ze uit hoofde van hun ambt doen in hun ambtskleding doen. Dan doe je dat naar zo'n dag toch ook?
Blijkbaar ben ik ook beïnvloed door extreme kanten dat ik dat nog kan begrijpen ook.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Je ziet het in meer gemeenten gebeuren.
Waar vroeger door ambtsdragers het zwarte pak alleen op de zondagen werd aangetrokken (hoewel ik uit overlevering wel gehoord hebt dat er in de jaren 50 in diverse GG's helemaal geen zwart werd gedragen door ouderlingen en diakenen, maar een net, gedekt pak), wordt nu elke gelegenheid aangegrepen om zich in het akelig zwart te tooien. Het nut ontgaat mij ook geheel. Wel weet ik dat er verschillende predikanten zijn die dit graag zien.
Ik zie er een verRoomsing in van onze gezindte.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Wat mij dan weer schokt, is dat jou vrienden er geschokt over waren. Hoe 'kerkvreemd' kun je zijn anno 2019. ;) Ik ben vaak van de zijlijn getuige geweest van ambtsdragersbijeenkomsten, georganiseerd door DMZ en daar was iedereen altijd in zijn ambtskleding. Met een enkele uitzondering. En die uitzonderingen kwamen dan uit linkerflankgemeenten. Dat zeg ik niet om te steken, maar dat is een feit wat ik geconstateerd heb. Persoonlijk vond ik het een keurige foto, en er gaat in mijn beleving meer van uit dan van die spijkerbroek en slobbertrui-figuren die je af en toe op Synodefoto's van de PKN en de Gereformeerde Kerken ziet. Dat is helemaal om te janken... :cry
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Als je hem nog eens bekijkt is het inderdaad een bijzondere foto. Die je hooguit uit de OGG of GGiN zou verwachten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:
DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Wat mij dan weer schokt, is dat jou vrienden er geschokt over waren. Hoe 'kerkvreemd' kun je zijn anno 2019. ;) Ik ben vaak van de zijlijn getuige geweest van ambtsdragersbijeenkomsten, georganiseerd door DMZ en daar was iedereen altijd in zijn ambtskleding. Met een enkele uitzondering. En die uitzonderingen kwamen dan uit linkerflankgemeenten. Dat zeg ik niet om te steken, maar dat is een feit wat ik geconstateerd heb. Persoonlijk vond ik het een keurige foto, en er gaat in mijn beleving meer van uit dan van die spijkerbroek en slobbertrui-figuren die je af en toe op Synodefoto's van de PKN en de Gereformeerde Kerken ziet. Dat is helemaal om te janken... :cry
Prima foto, mooie bijdrage ook in het RD. Wat DDD nog in de GG zoekt is mij een raadsel. Werkelijk bijna niks kan zijn goedkeuring wegdragen. Zinnig of niet, dit is mijn bijdrage.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Als je hem nog eens bekijkt is het inderdaad een bijzondere foto. Die je hooguit uit de OGG of GGiN zou verwachten.

Afbeelding
Bedankt voor het delen van deze mooie foto!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Overigens ben ik het wel eens met Pierre dat het een mooie bijdrage is. Er worden dingen door ds van Ruitenburg gezegd die niet in elke gemeente overgenomen zullen worden.
Plaats reactie