Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Panny schreef:Ik begrijp niet waarom we zo graag altijd het negatieve onthouden en rond vertellen. Hele forums worden erover volgeschreven.

Terwijl ik in mijn omgeving veel meer mensen kent die juist heel blij zijn met hun predikant.
Er zullen vast ook wel veel meer afscheidspreken gehouden zijn waarin dominee en gemeente toch ook met verdriet afscheid namen.
Dan schrijf jij dat positieve toch? Ik vind het altijd wat raar als mensen zeggen dat anderen negatief zijn, terwijl ze zelf het positieve niet melden.
Ik merk in de praktijk ook dat gemeenten en dominees blij met elkaar zijn, maar dat het soms ook na een aantal jaar goed is wanneer er verandering is. Maar het lijkt wel of je dat niet mag benoemen omdat dat een soort heiligschennis oid is.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

In de GG wordt er helaas ook weinig geruild onder predikanten, al gebeurt dat wel steeds meer. Het kan zo zijn dat je na een X aantal jaar dezelfde predikant dan figuurlijk "uitgeluisterd" bent. Hoe goed de boodschap ook is.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:In de GG wordt er helaas ook weinig geruild onder predikanten, al gebeurt dat wel steeds meer. Het kan zo zijn dat je na een X aantal jaar dezelfde predikant dan figuurlijk "uitgeluisterd" bent. Hoe goed de boodschap ook is.
Daarnaast denk ik ook dat verschillende mensen, ook verschillende stijlen waarderen. Ik merk dat ik het fijn vindt naar een 'vurig' iemand te luisteren, anderen zullen zich beter thuis voelen bij een rustige stijl. Volgens mij moet je het daar ook gewoon over kunnen hebben.
Wat onverlet laat, dat ik zeker geloof dat de Heere mijn gemeente, en dus ook mij, de huidige dominee heeft gegeven. Dus dat ik zeker niet kritiek ga spuien. Wel dat je gewoon normaal met deze zaken omgaat.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Erskinees schreef:In de GG wordt er helaas ook weinig geruild onder predikanten, al gebeurt dat wel steeds meer. Het kan zo zijn dat je na een X aantal jaar dezelfde predikant dan figuurlijk "uitgeluisterd" bent. Hoe goed de boodschap ook is.
???
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Het kan zo zijn dat je na een X aantal jaar dezelfde predikant dan figuurlijk "uitgeluisterd" bent. Hoe goed de boodschap ook is.
Ja dat herken ik wel.
Maar komt diezelfde predikant dan 4 jaar later een keer, is het weer verfrist, of meer uitgediept.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Mag de prediking op de zendingsvelden (ZGG) wezenlijk/dogmatisch verschillen t.o.v. de prediking binnen de GG en zo ja in welke mate?
Deze vraag kwam in me op bij het lezen van de (zeer) kritische bespreking door ds Sonnevelt (oud-zendingspredikant) van het boek 'Bewogen met de wereld' in de laatste SB. Dit boek is geschreven door 3 personen die werkzaam zijn (geweest) bij de ZGG.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Panny schreef:Ik begrijp niet waarom we zo graag altijd het negatieve onthouden en rond vertellen. Hele forums worden erover volgeschreven.

Terwijl ik in mijn omgeving veel meer mensen kent die juist heel blij zijn met hun predikant.
Er zullen vast ook wel veel meer afscheidspreken gehouden zijn waarin dominee en gemeente toch ook met verdriet afscheid namen.
Geheel mee eens, ik merk bij mezelf dat ik voordat ik het weet er zelf ook aan mee doe. Er zitten gewoon een aantal met mensen met frustratie op RF. Breng die frustratie gewoon op de plek waar het hoort en zanik niet zo verder. We zouden veel meer in gebed moeten blijven voor de kerken. Sommigen zijn zover bij hun kerkverband vandaan gegroeid dat ze voor mij amper herkenbaar zijn als lid van dat kerkverband.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

pierre27 schreef: Geheel mee eens, ik merk bij mezelf dat ik voordat ik het weet er zelf ook aan mee doe. Er zitten gewoon een aantal met mensen met frustratie op RF. Breng die frustratie gewoon op de plek waar het hoort en zanik niet zo verder. We zouden veel meer in gebed moeten blijven voor de kerken. Sommigen zijn zover bij hun kerkverband vandaan gegroeid dat ze voor mij amper herkenbaar zijn als lid van dat kerkverband.
Er zit ook een deel met oprechte bezorgdheid, pierre. Die worden niet altijd gehoord. Want de hoofdmoot van zorg is al jarenlang dezelfde.

Desondanks ben ik het met je eens er wellicht teveel gepraat en te weinig gebeden wordt. Zouden we met z'n allen het beste mee af zijn. ;)
(~)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

GGotK schreef:Mag de prediking op de zendingsvelden (ZGG) wezenlijk/dogmatisch verschillen t.o.v. de prediking binnen de GG en zo ja in welke mate?
Deze vraag kwam in me op bij het lezen van de (zeer) kritische bespreking door ds Sonnevelt (oud-zendingspredikant) van het boek 'Bewogen met de wereld' in de laatste SB. Dit boek is geschreven door 3 personen die werkzaam zijn (geweest) bij de ZGG.
Ik vond het een moedig en eerlijk stuk. Petje af voor ds. Sonneveld. De ZGG-cultuur roept bij mij op dit vlak wel vaker vragen op. Gezien zijn eigen zendingsverleden is Sonneveld de juiste persoon om hier de vinger bij te leggen. Hij weet waar hij het over heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

GGotK schreef:Mag de prediking op de zendingsvelden (ZGG) wezenlijk/dogmatisch verschillen t.o.v. de prediking binnen de GG en zo ja in welke mate?
Deze vraag kwam in me op bij het lezen van de (zeer) kritische bespreking door ds Sonnevelt (oud-zendingspredikant) van het boek 'Bewogen met de wereld' in de laatste SB. Dit boek is geschreven door 3 personen die werkzaam zijn (geweest) bij de ZGG.
Wezenlijk niet. Maar het eigen van de GG doortrekken op het zendingsveld lijkt me onmogelijk.

Overigens loopt de bespreking in het rd door ds. J.P. Ouwehand ook niet over van enthousiasme.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Zou het punt niet andersom moeten zijn? Dus de prediking van de zendingsvelden moet ook hier in de kerken gehoord kunnen worden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Marion schreef:
GGotK schreef:Mag de prediking op de zendingsvelden (ZGG) wezenlijk/dogmatisch verschillen t.o.v. de prediking binnen de GG en zo ja in welke mate?
Deze vraag kwam in me op bij het lezen van de (zeer) kritische bespreking door ds Sonnevelt (oud-zendingspredikant) van het boek 'Bewogen met de wereld' in de laatste SB. Dit boek is geschreven door 3 personen die werkzaam zijn (geweest) bij de ZGG.
Ik vond het een moedig en eerlijk stuk. Petje af voor ds. Sonneveld. De ZGG-cultuur roept bij mij op dit vlak wel vaker vragen op. Gezien zijn eigen zendingsverleden is Sonneveld de juiste persoon om hier de vinger bij te leggen. Hij weet waar hij het over heeft.
Kan iemand het stukje kort samenvatten?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Herman schreef: Overigens loopt de bespreking in het rd door ds. J.P. Ouwehand ook niet over van enthousiasme.
In welk RD stond dat? Ik kon het niet vinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Marion schreef:
GGotK schreef:Mag de prediking op de zendingsvelden (ZGG) wezenlijk/dogmatisch verschillen t.o.v. de prediking binnen de GG en zo ja in welke mate?
Deze vraag kwam in me op bij het lezen van de (zeer) kritische bespreking door ds Sonnevelt (oud-zendingspredikant) van het boek 'Bewogen met de wereld' in de laatste SB. Dit boek is geschreven door 3 personen die werkzaam zijn (geweest) bij de ZGG.
Ik vond het een moedig en eerlijk stuk. Petje af voor ds. Sonneveld. De ZGG-cultuur roept bij mij op dit vlak wel vaker vragen op. Gezien zijn eigen zendingsverleden is Sonneveld de juiste persoon om hier de vinger bij te leggen. Hij weet waar hij het over heeft.
Vertel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Met enige regelmaat zie je dat mensen die van het zendingsveld terugkomen 'doorvloeien'. Soms is dat ook de reden dat zij terug (moeten!) komen van het zendingsveld. Ik haast me wel om er bij te zeggen dat dit niet de standaard is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie