Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:We hebben het in het andere draadje er al uitgebreid over gehad dat dit een bijzonder beroep was. Ik herinner me dat ook nog bij het beroep van Capelle aan den IJssel-Middelwatering op ds. Verschuure.
Maar ik kan me niet heugen dat er hier voorspeld is dat hij het beroep zou aannemen.
Dat is de secularisatie, die in onze kringen diep is doorgedrongen, kansberekeningen bij een beroep!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

liz boer schreef:
Jantje schreef:We hebben het in het andere draadje er al uitgebreid over gehad dat dit een bijzonder beroep was. Ik herinner me dat ook nog bij het beroep van Capelle aan den IJssel-Middelwatering op ds. Verschuure.
Maar ik kan me niet heugen dat er hier voorspeld is dat hij het beroep zou aannemen.
Dat is de secularisatie, die in onze kringen diep is doorgedrongen, kansberekeningen bij een beroep!
Als het beroepingswerk met wat minder mysterie omgeven zou worden zou het voorspellen en gegis minder zijn. Het huidige systeem doet het soms idd aanvoelen als een kansspel, vind ik.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Voorspellingen, kansberekeningen, mysteries, kansspelen....

Allemaal nogal geesteloze reacties op het feit dat een ds. aangeeft geroepen te worden naar een andere gemeente.

Hij zendt wanneer Hij wil en tot wie Hij wil en de rest is ballast! En wie meent dat te kunnen voorspellen, meent God te kunnen begrijpen en dat kan niet.

Gods wegen zijn hoger dan onze wegen, die zijn niet te voorspellen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
johannes123 schreef:Wat ontzettend wonderlijk en bijzonder. De beproefde gemeente van Ridderkerk weer een predikant! Wonderlijk zijn de wegen Des Heeren!
Psalm 118 vers 23
Dit is van den HEERE geschied, en het is wonderlijk in onze ogen.

Laten we anderzijds ook de gemeente van Zoetermeer niet vergeten die haar geliefde predikant nu, na zovele beroepen te hebben ontvangen, ziet vertrekken.
Wat een grote woorden toch weer. Menen jullie dit echt?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Roeline schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:We hebben het in het andere draadje er al uitgebreid over gehad dat dit een bijzonder beroep was. Ik herinner me dat ook nog bij het beroep van Capelle aan den IJssel-Middelwatering op ds. Verschuure.
Maar ik kan me niet heugen dat er hier voorspeld is dat hij het beroep zou aannemen.
Dat is de secularisatie, die in onze kringen diep is doorgedrongen, kansberekeningen bij een beroep!
Als het beroepingswerk met wat minder mysterie omgeven zou worden zou het voorspellen en gegis minder zijn. Het huidige systeem doet het soms idd aanvoelen als een kansspel, vind ik.
Meeste dominees kun je gerust eerlijk bevragen over de beroepen hoor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
johannes123 schreef:Wat ontzettend wonderlijk en bijzonder. De beproefde gemeente van Ridderkerk weer een predikant! Wonderlijk zijn de wegen Des Heeren!
Psalm 118 vers 23
Dit is van den HEERE geschied, en het is wonderlijk in onze ogen.

Laten we anderzijds ook de gemeente van Zoetermeer niet vergeten die haar geliefde predikant nu, na zovele beroepen te hebben ontvangen, ziet vertrekken.
Wat een grote woorden toch weer. Menen jullie dit echt?
Ja, dit draadje lezend krijg je toch het gevoel dat dat beroepingswerk iets mystieks heeft in de Gergem.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
johannes123 schreef:Wat ontzettend wonderlijk en bijzonder. De beproefde gemeente van Ridderkerk weer een predikant! Wonderlijk zijn de wegen Des Heeren!
Psalm 118 vers 23
Dit is van den HEERE geschied, en het is wonderlijk in onze ogen.

Laten we anderzijds ook de gemeente van Zoetermeer niet vergeten die haar geliefde predikant nu, na zovele beroepen te hebben ontvangen, ziet vertrekken.
Wat een grote woorden toch weer. Menen jullie dit echt?
Ik dacht ook even dat het ging om een gemeente die door vervolging en geweld uit elkaar gevallen was en hun in puin geschoten kerkgebouw weer probeert op te bouwen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:We hebben het in het andere draadje er al uitgebreid over gehad dat dit een bijzonder beroep was. Ik herinner me dat ook nog bij het beroep van Capelle aan den IJssel-Middelwatering op ds. Verschuure.
Maar ik kan me niet heugen dat er hier voorspeld is dat hij het beroep zou aannemen.
Dat is de secularisatie, die in onze kringen diep is doorgedrongen, kansberekeningen bij een beroep!
Als het beroepingswerk met wat minder mysterie omgeven zou worden zou het voorspellen en gegis minder zijn. Het huidige systeem doet het soms idd aanvoelen als een kansspel, vind ik.
Ik ben zelf verantwoordelijk. Ik probeer er niet aan mee te doen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

ik verbaas me ook, zeker als ik zie dat er nog zoveel beroepen zijn in de drukste periode van het jaar voor predikanten. Dan kan het nooit geestelijk zijn.
Als ik zie en hoor hoe onze dominee worsteld met ieder beroep, dan ben ik voor hem ontzettend blij dat die hele heisa zoals er in de GG is aan de HHK voorbij gaat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:We hebben het in het andere draadje er al uitgebreid over gehad dat dit een bijzonder beroep was. Ik herinner me dat ook nog bij het beroep van Capelle aan den IJssel-Middelwatering op ds. Verschuure.
Maar ik kan me niet heugen dat er hier voorspeld is dat hij het beroep zou aannemen.
Hier is er (zover ik weet) niet gespeculeerd, maar hier in de gemeente was er wel verwachting.
Meer dan bij de andere beroepen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Bertiel schreef:ik verbaas me ook, zeker als ik zie dat er nog zoveel beroepen zijn in de drukste periode van het jaar voor predikanten. Dan kan het nooit geestelijk zijn.
Als ik zie en hoor hoe onze dominee worsteld met ieder beroep, dan ben ik voor hem ontzettend blij dat die hele heisa zoals er in de GG is aan de HHK voorbij gaat.
Nou inderdaad. Nu ik het wat meer van een afstandje bekijk doet heb best wel bizar aan.
Ik kreeg gisteravond ook van iemand een appje dat ds Mulder het beroep had aangenomen. En dat gebeurt wel vaker.
Terwijl dat in de HHK eigenlijk niet voorkomt. Wel dat onze dominee altijd dankt in zijn gebed als er in de omgeving weer een beroep is aangenomen of bid als er een beroep van een classisgemeente loopt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Nasrani schreef:
Bertiel schreef:ik verbaas me ook, zeker als ik zie dat er nog zoveel beroepen zijn in de drukste periode van het jaar voor predikanten. Dan kan het nooit geestelijk zijn.
Als ik zie en hoor hoe onze dominee worsteld met ieder beroep, dan ben ik voor hem ontzettend blij dat die hele heisa zoals er in de GG is aan de HHK voorbij gaat.
Nou inderdaad. Nu ik het wat meer van een afstandje bekijk doet heb best wel bizar aan.
Ik kreeg gisteravond ook van iemand een appje dat ds Mulder het beroep had aangenomen. En dat gebeurt wel vaker.
Terwijl dat in de HHK eigenlijk niet voorkomt. Wel dat onze dominee altijd dankt in zijn gebed als er in de omgeving weer een beroep is aangenomen of bid als er een beroep van een classisgemeente loopt.
Ik heb HHK vrienden. En toen wij eens een weekendje weg waren en er een HHK predikant die vrijdagavond een beroep aannam is er daarover dat weekend ook veel gesproken. Eens dat het in de GG veel lijkt te leven, maar dat zal ongetwijfeld ook komen door het predikantentekort.

Aan de andere kant is er hier de afgelopen weken bijvoorbeeld ook heel veel gesproken over het vertrekken van een Rotterdamse hervormde PKN predikant.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ik vind het beroepingswerk ook belangrijk. Zeker nu meerdere gemeenten langjarig vacant lijken te worden terwijl andere gemeenten binnen 1 of 2 beroepen voorzien zijn.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ik las een bericht waar ik -in al mijn naïviteit- blij van werd. Een evenwichtige, nuchtere predikant voor een gemeente waar het zwaar heeft gestormd de afgelopen jaren. Fijn. Hopelijk komt er naast rust en stabiliteit ook een gezegende tijd voor de gemeente.

Vervolgens open ik Refoforum -moet je ook niet doen, zou een weldenkend mens zeggen- en daar presteren ze het om zo'n bericht binnen no-time weer van zo'n hoop zurigheid te voorzien dat je er scheel van kijkt.
- Spelen er "menselijke elementen" mee bij een beroep? Natuurlijk, het verbaast me nog altijd dat dit gevraagd wordt. God roept toch mensen? En zouden er dan geen menselijke elementen meespelen?
- Het verwijt dat beroepingswerk iets "mystieks" heeft. Dat heeft voor mij iets weg van het zelf scheppen van een karikatuur om die vervolgens te gaan bestrijden. Ik heb vrijwel nooit een predikant ontmoet, die op 'mystieke' wijze met het beroepingswerk omgaat. Hoe wel? In nuchterheid, alle overwegingen op een rij zettend, die aan de Heere voorleggend. En ja, met het diepe besef dat daarbij uiteindelijk beslissend is welke weg de Heere Zelf aanwijst door Zijn Woord. Soms ligt dat laatste aspect meer op de achtergrond (bijv. als uit de omstandigheden duidelijk blijkt dat wel/niet aangenomen moet worden; ook op die wijze spreekt de Heere namelijk!); soms ligt het heel duidelijk op de voorgrond (bijv. als een predikant onwillig is om te gaan, maar door de Heere wordt ingewonnen om toch een beroep aan te nemen). Het is heel gevaarlijk als we dat laatste als mystiek gaan bestempelen. We lijken dan niet meer te beseffen dat & hoe de Heere nog altijd concreet spreekt in mensenlevens.
- Een beroep in een drukke kerstperiode "kan niet geestelijk zijn". Wat is dat nu toch voor redenatie...? Alsof we, als we het druk hebben, niet meer geestelijk met dingen kunnen omgaan? Ik dacht dat van Luther de uitspraak was 'ik heb het te druk om niet te bidden'. Met andere woorden: hoe meer verantwoordelijkheden, hoe noodzakelijker om daarin de Heere te kennen. De grote beroepenstroom en de hyperige omgang daarmee toont met name een schrijnend tekort aan predikanten aan. Maar laten we over de (on)geestelijkheid van het omgaan met de uitgebrachte en ontvangen beroepen niet lichtvaardig oordelen, maar dat laten liggen bij de mensen die het betreft.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Zou het ook "gewoon" kunnen zijn dat ds. G.W.S. Mulder geroepen is door Ridderkerk en heeft gevoeld dat dit de Gods weg is?

Het lijkt bijna niet te kunnen, als ik dit topic doorlees.
(~)
Plaats reactie