Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:Op basis van de huidige situatie, beroepings- en uitnodigingsbeleid kun je denk ik al uittekenen dat DV predikanten als di. G.W.S. Mulder, H. Brons, H. J. Agteresch de bruggenbouwers & daadkrachtigen ( :yahoo) van de toekomst zullen worden. Je ziet ze op diverse posten al naar voren geschoven worden. In hun kielzog zullen vele anderen te noemen zijn. We hoeven ons op dit punt idd geen zorgen te maken, er is kunde en kennis genoeg. Iets anders is of de schijnbaar steeds sterker uit elkaar groeiende flanken zich vertegenwoordigd zullen voelen.
Daarom denk ik dat de zorgen helemaal niet bij de beschikbare personen gezocht hoeft te worden. Ik neem aan dat het nu met name gaat over de voorzittersfunctie en de representatieve houding die daar bij hoort. Die positie vraagt om een stuk leiderschap, charisma, draagvlak. Denk overigens niet dat dit nu al volmaakt was. Want die flanken worden nu al steeds sterker geaccentueerd (terecht of onterecht) terwijl de huidige generatie 'bruggenbouwers' er nog is.

Puur zakelijk gezien kan ik het standpunt van @Luther helemaal begrijpen. Het zal namelijk altijd een komen en gaan zijn, en soms is dat met weemoed en soms met andere gevoelens. Verder denk ik dat nuchterheid een groot goed is daarin.
We mogen er toch op vertrouwen dat God uiteindelijk het roer in handen heeft? Heel Gods werk is gericht op de voortgang van Zijn Koninkrijk, dwars door menselijke gedachten en redeneringen heen. Is dat niet juist een gebedspunt om mee te nemen de toekomst in?
God is niet afhankelijk van Zijn knechten, zij zijn instrumenten in Gods hand. "... zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap..." (DL, art. 3)
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Roeline schreef:
J.C. Philpot schreef:In Hervormde kring missen we figuren als ds. Kievit, ds. Tukker, ds. G. Boer, dr. Aalders. Mannen met gezag en zeggingskracht, die verder reikte dan hun eigen kring. Authentieke figuren. Ik begrijp dat sommigen hier dat in de Gereformeerde Gemeenten iets dergelijks ervaren met het wegvallen van een generatie predikanten.

En natuurlijk zijn er nog vele rechtzinnige predikanten, waar niks verkeerds van te zeggen valt.

Ik weet niet wat het is. Wat hadden die mannen dat we in de huidige tijd missen? Ik ben melancholisch ingesteld, dus het kan ook mijn gevoel zijn. Maar ik voel mee met degenen hier hier hun gevoel van weemoed verwoorden bij het wegvallen van een oude generatie.
Dit is heel interessant. Net als het gegeven dat de groep oudvaders beperkt lijkt te blijven tot de altijd maar blijvend zelfde groep. Hoeveel jaren er ook verstrijken, zelfs alweer jaren overleden predikanten schijnen daar nooit bij te gaan behoren.
Heel voorzichtig stel ik (iig subjectief) vast dat ook sinds het bestaan van concordantia, een keur aan bijbelverklaringen en internet, veel hedendaagse meditaties en dergelijke het qua pit en merg niet halen bij 'het oude goud'. Sterker nog: predikanten citeren veel uit het oude goud. Ik ben daar niet op tegen (heb er de oudvaders door leren ontdekken) , maar wat vormt de barriere om zelf nieuwe dingen voort te brengen? Steven Middelkoop schreef daar kortgeleden nog een column over in de GezinsGids geloof ik.

De vraag: hoe komt dat? Scheen Gods licht destijds helderder? Ik vind het nogal wat om dat te stellen. Wijkt Gods Geest? Of maakt de weelde en het gemak van volle boekenkasten ons lui?
Met het stellen dat Gods Geest wijkt, ben ik heel voorzichtig. Ook denk ik dat schrijvers uit deze tijd ook nuttig zijn om actuele vraagstukken te benutten. Maar ik vraag ook weleens af: wie van de huidige predikanten zal over 100 jaar nog gelezen worden?

Ik denk dat we met zijn allen, op en onder de kansel, minder geestelijke diepgang hebben in deze tijd dan vroeger. Ik meen dat Theodorus a Brakel elke dag 4 uur in gebed doorbracht. Misschien is dat een reden dat wij nu minder diepgang hebben, omdat we geen tijd hebben om gemeenschap te oefenen met de Heere door gebed en het mediteren van Zijn woord? Te veel worden we in beslag genomen door de moderne media, het jachtige leven en de oppervlakkige tijd.

En ik geloof dat er nog mannen met diepgang zijn, hoor. Ik denk bijvoorbeeld aan de Amerikaanse predikant John Piper, maar ook in Nederland zijn ze er nog. Maar toch geloof ik dat het wel minder word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:Met het stellen dat Gods Geest wijkt, ben ik heel voorzichtig. Ook denk ik dat schrijvers uit deze tijd ook nuttig zijn om actuele vraagstukken te benutten. Maar ik vraag ook weleens af: wie van de huidige predikanten zal over 100 jaar nog gelezen worden?

Ik denk dat we met zijn allen, op en onder de kansel, minder geestelijke diepgang hebben in deze tijd dan vroeger. Ik meen dat Theodorus a Brakel elke dag 4 uur in gebed doorbracht. Misschien is dat een reden dat wij nu minder diepgang hebben, omdat we geen tijd hebben om gemeenschap te oefenen met de Heere door gebed en het mediteren van Zijn woord? Te veel worden we in beslag genomen door de moderne media, het jachtige leven en de oppervlakkige tijd.

En ik geloof dat er nog mannen met diepgang zijn, hoor. Ik denk bijvoorbeeld aan de Amerikaanse predikant John Piper, maar ook in Nederland zijn ze er nog. Maar toch geloof ik dat het wel minder word.
Van twee predikanten weet ik dat zij dagelijks uren doorbrengen in persoonlijke omgang met God. Eén heeft dit recent openlijk benoemd richting zijn gemeente in het kader van zorgen die hij zag en voelde. Dus ik zou dit soort woorden (voor predikanten) echt niet durven overnemen. Het gevaar dreigt namelijk dat er een verkapt waardeoordeel in verborgen zit.
Ook ken ik diverse van Gods kinderen die een heel nabij leven kennen en zeer zeker een diepgaande omgang hebben met God in gebed en het mediteren over en lezen van Gods Woord. En van hen straalt vaak heel wat af van Gods liefde voor hen als zondaar, vaak in alle eenvoud.

De moderne media, het jachtige leven en de oppervlakkige tijd zijn overigens zeker geen bevorderende factoren. Geheel eens.
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Wandelende schreef:Van twee predikanten weet ik dat zij dagelijks uren doorbrengen in persoonlijke omgang met God. Eén heeft dit recent openlijk benoemd richting zijn gemeente in het kader van zorgen die hij zag en voelde. Dus ik zou dit soort woorden (voor predikanten) echt niet durven overnemen. Het gevaar dreigt namelijk dat er een verkapt waardeoordeel in verborgen zit.
Ook ken ik diverse van Gods kinderen die een heel nabij leven kennen en zeer zeker een diepgaande omgang hebben met God in gebed en het mediteren over en lezen van Gods Woord. En van hen straalt vaak heel wat af van Gods liefde voor hen als zondaar, vaak in alle eenvoud.

De moderne media, het jachtige leven en de oppervlakkige tijd zijn overigens zeker geen bevorderende factoren. Geheel eens.
Beste Wandelen,
Mijn woorden waren slechts een algemeen beeld. Ik ben verheugd de voorbeelden die je noemt te vernemen. Dat het ons maar jaloers mag maken, om ook zo'n leven te mogen leiden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
Wandelende schreef:Van twee predikanten weet ik dat zij dagelijks uren doorbrengen in persoonlijke omgang met God. Eén heeft dit recent openlijk benoemd richting zijn gemeente in het kader van zorgen die hij zag en voelde. Dus ik zou dit soort woorden (voor predikanten) echt niet durven overnemen. Het gevaar dreigt namelijk dat er een verkapt waardeoordeel in verborgen zit.
Ook ken ik diverse van Gods kinderen die een heel nabij leven kennen en zeer zeker een diepgaande omgang hebben met God in gebed en het mediteren over en lezen van Gods Woord. En van hen straalt vaak heel wat af van Gods liefde voor hen als zondaar, vaak in alle eenvoud.

De moderne media, het jachtige leven en de oppervlakkige tijd zijn overigens zeker geen bevorderende factoren. Geheel eens.
Beste Wandelen,
Mijn woorden waren slechts een algemeen beeld. Ik ben verheugd de voorbeelden die je noemt te vernemen. Dat het ons maar jaloers mag maken, om ook zo'n leven te mogen leiden.
Je kunt er mee beginnen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Welkom bij de doe-het-zelfclub.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:Je kunt er mee beginnen
Beste Liz,
Ik heb het met je eens dat het niet goed is om in een wensende vorm te blijven, maar dat soms concrete stappen nodig zijn om tijd vrij te maken voor de Heere. Het is wel mijn worsteling om dit vorm te geven in een situatie met mentaal inspannende arbeid, een druk gezin met jonge kinderen, mijn leren en mijn slaapbehoefte. Daar wil ik me niet achter verschuilen. Maar een worsteling blijft het wel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Ad Anker schreef:Welkom bij de doe-het-zelfclub.
Vind je het een doe-het-zelf-club als je mensen opwekt om de Heere te zoeken Zijn Woord te lezen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Welkom bij de doe-het-zelfclub.
:haha

Nu even serieus: @Liz Boer, dat kan alleen door Gods genade. Dat weet jij ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Welkom bij de doe-het-zelfclub.
:haha

Nu even serieus: @Liz Boer, dat kan alleen door Gods genade. Dat weet jij ook.

Oke, dus maar geen stille tijd?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:@Liz Boer, dat kan alleen door Gods genade. Dat weet jij ook.
Beste Jantje,
Ik ga er vanuit dat Liz Boer dit helemaal met je eens is. Ik ben het in ieder geval wel. Maar dat is voor mij geen tegenstelling in dat je opgeroepen word om de Heere te zoeken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 dec 2018, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

liz boer schreef:
Ad Anker schreef:Welkom bij de doe-het-zelfclub.
Vind je het een doe-het-zelf-club als je mensen opwekt om de Heere te zoeken Zijn Woord te lezen?
Tegenwoordig wel. Zal wel komen van al die 400-jaar Dordt- herdenkingen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:Je kunt er mee beginnen
Beste Liz,
Ik heb het met je eens dat het niet goed is om in een wensende vorm te blijven, maar dat soms concrete stappen nodig zijn om tijd vrij te maken voor de Heere. Het is wel mijn worsteling om dit vorm te geven in een situatie met mentaal inspannende arbeid, een druk gezin met jonge kinderen, mijn leren en mijn slaapbehoefte. Daar wil ik me niet achter verschuilen. Maar een worsteling blijft het wel.
Het is ook een worsteling! Snel afgeleid... als je telefoon en alles uitzet, belt er wel iemand aan de deur... het ritme en de regelmaat vasthouden is moeilijk... je hebt jezelf niet mee... toch is het zo de moeite waard, daarom is het goed elkaar op te wekken om de Heere te zoeken in Zijn Woord!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Roeline schreef:
Bezorgd schreef:
Roeline schreef:
Ik denk eerder dat het probleem ligt bij het al dan niet 'geaccepteerd worden' dan bij de vraag of er nieuwe potentiële bruggenbouwers zijn. Dat laatste geloof ik echt. Alleen het punt is dat je als gemeente soms al in een soort verdachte hoek terecht komt wanneer je bruggenbouwers als ds. Labee of ds. W. Visscher beroept.
Terechte correctie.
Het gaat om de acceptatie door de gehele breedte die steeds moeilijker wordt. En dat ligt vooral aan de kerkenraden en niet zozeer aan de predikanten.
Interessant dat je 'gemeenten' bij nader inzien hebt gewijzigd in 'kerkenraden'. Hoe denk je dat kerkenraden hierin een dikke vinger in de pap hebben?
Klopt, scherp gezien. ;) Een kerkenraad is over het algemeen minder genuanceerd dat het gemiddelde van een gemeente.
Het uitnodigingsbeleid voor gastpredikanten en wat er aan preken gelezen wordt, wordt echt bepaald door de kerkenraad. En daar worden vanuit de gemeente best wel eens wat vragen over gesteld.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Wandelende schreef:
Roeline schreef:Op basis van de huidige situatie, beroepings- en uitnodigingsbeleid kun je denk ik al uittekenen dat DV predikanten als di. G.W.S. Mulder, H. Brons, H. J. Agteresch de bruggenbouwers & daadkrachtigen ( :yahoo) van de toekomst zullen worden. Je ziet ze op diverse posten al naar voren geschoven worden. In hun kielzog zullen vele anderen te noemen zijn. We hoeven ons op dit punt idd geen zorgen te maken, er is kunde en kennis genoeg. Iets anders is of de schijnbaar steeds sterker uit elkaar groeiende flanken zich vertegenwoordigd zullen voelen.
Daarom denk ik dat de zorgen helemaal niet bij de beschikbare personen gezocht hoeft te worden. Ik neem aan dat het nu met name gaat over de voorzittersfunctie en de representatieve houding die daar bij hoort. Die positie vraagt om een stuk leiderschap, charisma, draagvlak. Denk overigens niet dat dit nu al volmaakt was. Want die flanken worden nu al steeds sterker geaccentueerd (terecht of onterecht) terwijl de huidige generatie 'bruggenbouwers' er nog is.

Puur zakelijk gezien kan ik het standpunt van @Luther helemaal begrijpen. Het zal namelijk altijd een komen en gaan zijn, en soms is dat met weemoed en soms met andere gevoelens. Verder denk ik dat nuchterheid een groot goed is daarin.
We mogen er toch op vertrouwen dat God uiteindelijk het roer in handen heeft? Heel Gods werk is gericht op de voortgang van Zijn Koninkrijk, dwars door menselijke gedachten en redeneringen heen. Is dat niet juist een gebedspunt om mee te nemen de toekomst in?
God is niet afhankelijk van Zijn knechten, zij zijn instrumenten in Gods hand. "... zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap..." (DL, art. 3)
De middelste naam door Roeline genoemd, zie ik niet echt als een optie. Zeer prettig en kundig persoon, maar zeker niet breed gedragen.
Nu krijgt hij wat beroepen, maar het komt wel allemaal uit dezelfde vijver. Dat doet overigens niets af aan zijn capaciteiten, maar draagvlak is zeer belangrijk. Alleen zal dat, zoals opgemerkt, steeds moeilijker worden. De flanken komen verder van elkaar af te staan.
Toch zie je langzaamaan ook wat jongere predikanten verschijnen in moderamens van de Particuliere Synodes. Ik verwacht dat GWS Mulder ook wel een kansmaker wordt voor een moderamenplek in de PS nu van Eckeveld vertrekt. Dus er treed hier en daar verjonging op achter de vergadertafels. Hoewel men daar meer op kundigheid dan op draagvlak verkozen wordt heb ik de indruk.
Plaats reactie