Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:En hij was een echte bruggenbouwer. De vraag is of die er nog zijn.
Ik denk het wel. Het is verleidelijk om namen te noemen maar het gevaar om er dan over het hoofd te zien is denk ik groter dan om er één teveel te noemen. Misschien moeten ze nog wel even de gelegenheid krijgen om uit de schaduw van de generatie van de di. Van Eckevelds en Mulders te stappen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het stemt ook mij weemoedig. Zijn catechismusprediking wordt in veel gemeenten gelezen. Maar ik hoop dat hij ondanks zijn emeritaat nog een poosje de vacante gemeenten mag dienen.

Daarnaast komt ook hierin weer openbaar dat de ledige kansels de komende jaren alleen maar toe zullen nemen. Volgend jaar (stud. G.P. van Nieuw-Amerongen) en in 2020 (stud. P.C. Vlot) komt er maar één student af aan de Theologische School.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Hij is toch niet overleden ?
Hij gaat met emeritaat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

liz boer schreef:Hij is toch niet overleden ?
Hij gaat met emeritaat.
Gelukkig is dat zo Liz! Toch voelt het als een markering, de zoveelste, van dat de geslachten opschuiven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:Ds. J.J. van Eckeveld gaat per DV 09-04-2019 met emeritaat.
Even hierheen verhuisd maar tjonge...toch weer het eind van een tijdperk. We vliegen als een schaduw heen, daar herinnert dit bericht me aan.
Inderdaad, Roeline.
En al die jaren Zeist gediend.
260 beroepen verder.
Alleen al rondom deze dominee 260 kerkenraadsvergaderingen om tot een tweetal te komen. 260 mansledenvergaderingen. 260 beroepsbrieven. 260 keer drie meer of minder hoopvolle weken. 260 bedankjes. Menselijk gezien is dat beroepingswerk maar een vermoeiende bezigheid. Een kansspel, bijna.

Het bericht raakt me ook omdat er komende jaren heel wat broeders zullen volgen. Ds. Van Eckeveld staat voor een generatie (aanstaande) emeriti. Het stemt me weemoedig.
Beetje nuchter: hij is 70, dus alle reden om te stoppen. En er zijn meer predikanten in de GG dan toen hij begon. Als je inderdaad kijkt naar de leeftijdsopbouw, dan zijn of worden de komende drie jaar (t/m 2022) de volgende predikanten 70 en zullen waarschijnlijk met emeritaat gaan: Van Aalst, Hoogerland, WJ Karels, Moens, F. Mulder, P. Mulder, Schreuder, Tanis. Samen met ds. Van Eckeveld zijn dat er 9.
Er zitten 8 studenten op de Theologische School....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Luther schreef: Beetje nuchter: hij is 70, dus alle reden om te stoppen. En er zijn meer predikanten in de GG dan toen hij begon. Als je inderdaad kijkt naar de leeftijdsopbouw, dan zijn of worden de komende drie jaar (t/m 2022) de volgende predikanten 70 en zullen waarschijnlijk met emeritaat gaan: Van Aalst, Hoogerland, WJ Karels, Moens, F. Mulder, P. Mulder, Schreuder, Tanis. Samen met ds. Van Eckeveld zijn dat er 9.
Er zitten 8 studenten op de Theologische School....
Dank voor de nuancering Maarten. Je hebt puur zakelijk gelijk. Toch raakt het me, en ik realiseer me gelijk dat dat heel persoonlijk gekleurd is. Hij is van de generatie van m'n ouders, ooms en tantes, kennissen van m'n ouders, voormalige leerkrachten en van veel voor mij vertrouwde amtsdragers. De dominee van de zendingsdagen uit mijn jeugd. Het was even zo'n typisch 'kwartjesmoment', ineens komt het (weer) even binnen: we haasten ons voort...! Sentimenteel? Vast een beetje teveel. Maar toch.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:
liz boer schreef:Hij is toch niet overleden ?
Hij gaat met emeritaat.
Gelukkig is dat zo Liz! Toch voelt het als een markering, de zoveelste, van dat de geslachten opschuiven.
Ik begrijp je wel, toch moet je proberen vast te houden dat de Heere altíjd blíjft en dat Hij niet afhankelijk is van een mens.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Roeline schreef:
Luther schreef: Beetje nuchter: hij is 70, dus alle reden om te stoppen. En er zijn meer predikanten in de GG dan toen hij begon. Als je inderdaad kijkt naar de leeftijdsopbouw, dan zijn of worden de komende drie jaar (t/m 2022) de volgende predikanten 70 en zullen waarschijnlijk met emeritaat gaan: Van Aalst, Hoogerland, WJ Karels, Moens, F. Mulder, P. Mulder, Schreuder, Tanis. Samen met ds. Van Eckeveld zijn dat er 9.
Er zitten 8 studenten op de Theologische School....
Dank voor de nuancering Maarten. Je hebt puur zakelijk gelijk. Toch raakt het me, en ik realiseer me gelijk dat dat heel persoonlijk gekleurd is. Hij is van de generatie van m'n ouders, ooms en tantes, kennissen van m'n ouders, voormalige leerkrachten en van veel voor mij vertrouwde amtsdragers. De dominee van de zendingsdagen uit mijn jeugd. Het was even zo'n typisch 'kwartjesmoment', ineens komt het (weer) even binnen: we haasten ons voort...! Sentimenteel? Vast een beetje teveel. Maar toch.
Zeker. Dat geldt voor mij net zo. Het bepaalt je vooral bij het feit dat je zelf inderdaad geen 15 meer bent. Dat vind ik ingewikkelder dan het feit dat een ander 70 is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

En toch kan ik ook niet zoveel met zulke "nuchterheid" of "pure zakelijkheid". Er zwaait een generatie ervaren predikanten af, waarvan de meesten ook wisten de breedte te zoeken. Hun vertrek ervaar ik als een gemis.
Wat moet je dan met een rekensom dat het schrijnende predikantentekort per saldo ongeveer gelijk is gebleven, gelet op het aantal studenten? We kunnen geen predikant missen, en in een tijd van toenemende polarisatie zeker verbinders niet.
Menselijk gesproken dan - voor de Heere is geen mens onmisbaar en Hij staat Zelf in voor (de toekomst van) Zijn kerk. Maar ik herken het gevoel van Roeline bij deze berichten, en denk toch dat dat helaas dieper gaat dan de conclusie dat ook predikanten oud worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

In Hervormde kring missen we figuren als ds. Kievit, ds. Tukker, ds. G. Boer, dr. Aalders. Mannen met gezag en zeggingskracht, die verder reikte dan hun eigen kring. Authentieke figuren. Ik begrijp dat sommigen hier dat in de Gereformeerde Gemeenten iets dergelijks ervaren met het wegvallen van een generatie predikanten.

En natuurlijk zijn er nog vele rechtzinnige predikanten, waar niks verkeerds van te zeggen valt.

Ik weet niet wat het is. Wat hadden die mannen dat we in de huidige tijd missen? Ik ben melancholisch ingesteld, dus het kan ook mijn gevoel zijn. Maar ik voel mee met degenen hier hier hun gevoel van weemoed verwoorden bij het wegvallen van een oude generatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:In Hervormde kring missen we figuren als ds. Kievit, ds. Tukker, ds. G. Boer, dr. Aalders. Mannen met gezag en zeggingskracht, die verder reikte dan hun eigen kring. Authentieke figuren. Ik begrijp dat sommigen hier dat in de Gereformeerde Gemeenten iets dergelijks ervaren met het wegvallen van een generatie predikanten.

En natuurlijk zijn er nog vele rechtzinnige predikanten, waar niks verkeerds van te zeggen valt.

Ik weet niet wat het is. Wat hadden die mannen dat we in de huidige tijd missen? Ik ben melancholisch ingesteld, dus het kan ook mijn gevoel zijn. Maar ik voel mee met degenen hier hier hun gevoel van weemoed verwoorden bij het wegvallen van een oude generatie.
We zien in DE SAAMBINDER de laatste jaren steeds vaker oudere (maar onverminderlijk actuele) artikelen verschijnen van ds. I. Kievit. Die dominee preekte door en door bevindelijk. Dat blijft actueel, en hier voelen we soms een sterkere band met deze oude Hervormden dan met moderne GG-predikanten. Ik geloof dat dit ook wel meer wordt gevoeld.
Anderzijds, mensen van nu hebben steeds minder met ds. Kersten, zo las ik pas ergens. Kennen we de het bevindelijke theologische erfgoed niet meer? Waarom kan een predikant uit de GG niet een actueel bevindelijk artikel schrijven? Waarom zou de Saambinder meer teruggrijpen op ds. I. Kievit?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jongere schreef:En toch kan ik ook niet zoveel met zulke "nuchterheid" of "pure zakelijkheid". Er zwaait een generatie ervaren predikanten af, waarvan de meesten ook wisten de breedte te zoeken. Hun vertrek ervaar ik als een gemis.
Wat moet je dan met een rekensom dat het schrijnende predikantentekort per saldo ongeveer gelijk is gebleven, gelet op het aantal studenten? We kunnen geen predikant missen, en in een tijd van toenemende polarisatie zeker verbinders niet.
Menselijk gesproken dan - voor de Heere is geen mens onmisbaar en Hij staat Zelf in voor (de toekomst van) Zijn kerk. Maar ik herken het gevoel van Roeline bij deze berichten, en denk toch dat dat helaas dieper gaat dan de conclusie dat ook predikanten oud worden.
Ik begrijp dan misschien toch niet helemaal wat je bedoelt. Ja, er vertrekt een generatie predikanten en als je die goed kent, geeft afscheid altijd een beetje pijn. Wat ik heb willen zeggen: er komt ook steeds weer een nieuwe generatie aan. Over het predikantentekort heeft ds. Van Eckeveld zelf eens aangegeven dat het op dit moment kleiner is dan ooit tevoren. Feitelijk klopt dat ook. Maar over het predikantentekort an sich heb ik niets willen zeggen. Daarvoor zijn andere oorzaken dan de wisseling van generaties.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:
Jongere schreef:En toch kan ik ook niet zoveel met zulke "nuchterheid" of "pure zakelijkheid". Er zwaait een generatie ervaren predikanten af, waarvan de meesten ook wisten de breedte te zoeken. Hun vertrek ervaar ik als een gemis.
Wat moet je dan met een rekensom dat het schrijnende predikantentekort per saldo ongeveer gelijk is gebleven, gelet op het aantal studenten? We kunnen geen predikant missen, en in een tijd van toenemende polarisatie zeker verbinders niet.
Menselijk gesproken dan - voor de Heere is geen mens onmisbaar en Hij staat Zelf in voor (de toekomst van) Zijn kerk. Maar ik herken het gevoel van Roeline bij deze berichten, en denk toch dat dat helaas dieper gaat dan de conclusie dat ook predikanten oud worden.
Ik begrijp dan misschien toch niet helemaal wat je bedoelt. Ja, er vertrekt een generatie predikanten en als je die goed kent, geeft afscheid altijd een beetje pijn. Wat ik heb willen zeggen: er komt ook steeds weer een nieuwe generatie aan. Over het predikantentekort heeft ds. Van Eckeveld zelf eens aangegeven dat het op dit moment kleiner is dan ooit tevoren. Feitelijk klopt dat ook. Maar over het predikantentekort an sich heb ik niets willen zeggen. Daarvoor zijn andere oorzaken dan de wisseling van generaties.
Ik denk dat je nu de post van Jongere tekort doet. Zie de dikgedrukte gedeelten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef:
Luther schreef:
Jongere schreef:En toch kan ik ook niet zoveel met zulke "nuchterheid" of "pure zakelijkheid". Er zwaait een generatie ervaren predikanten af, waarvan de meesten ook wisten de breedte te zoeken. Hun vertrek ervaar ik als een gemis.
Wat moet je dan met een rekensom dat het schrijnende predikantentekort per saldo ongeveer gelijk is gebleven, gelet op het aantal studenten? We kunnen geen predikant missen, en in een tijd van toenemende polarisatie zeker verbinders niet.
Menselijk gesproken dan - voor de Heere is geen mens onmisbaar en Hij staat Zelf in voor (de toekomst van) Zijn kerk. Maar ik herken het gevoel van Roeline bij deze berichten, en denk toch dat dat helaas dieper gaat dan de conclusie dat ook predikanten oud worden.
Ik begrijp dan misschien toch niet helemaal wat je bedoelt. Ja, er vertrekt een generatie predikanten en als je die goed kent, geeft afscheid altijd een beetje pijn. Wat ik heb willen zeggen: er komt ook steeds weer een nieuwe generatie aan. Over het predikantentekort heeft ds. Van Eckeveld zelf eens aangegeven dat het op dit moment kleiner is dan ooit tevoren. Feitelijk klopt dat ook. Maar over het predikantentekort an sich heb ik niets willen zeggen. Daarvoor zijn andere oorzaken dan de wisseling van generaties.
Ik denk dat je nu de post van Jongere tekort doet. Zie de dikgedrukte gedeelten.
Zijn er nu minder verbinders? Wordt er minder de breedte gezocht? (Want dat moet dan de conclusie zijn, toch?)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:
Luther schreef:
Jongere schreef:En toch kan ik ook niet zoveel met zulke "nuchterheid" of "pure zakelijkheid". Er zwaait een generatie ervaren predikanten af, waarvan de meesten ook wisten de breedte te zoeken. Hun vertrek ervaar ik als een gemis.
Wat moet je dan met een rekensom dat het schrijnende predikantentekort per saldo ongeveer gelijk is gebleven, gelet op het aantal studenten? We kunnen geen predikant missen, en in een tijd van toenemende polarisatie zeker verbinders niet.
Menselijk gesproken dan - voor de Heere is geen mens onmisbaar en Hij staat Zelf in voor (de toekomst van) Zijn kerk. Maar ik herken het gevoel van Roeline bij deze berichten, en denk toch dat dat helaas dieper gaat dan de conclusie dat ook predikanten oud worden.
Ik begrijp dan misschien toch niet helemaal wat je bedoelt. Ja, er vertrekt een generatie predikanten en als je die goed kent, geeft afscheid altijd een beetje pijn. Wat ik heb willen zeggen: er komt ook steeds weer een nieuwe generatie aan. Over het predikantentekort heeft ds. Van Eckeveld zelf eens aangegeven dat het op dit moment kleiner is dan ooit tevoren. Feitelijk klopt dat ook. Maar over het predikantentekort an sich heb ik niets willen zeggen. Daarvoor zijn andere oorzaken dan de wisseling van generaties.
Ik denk dat je nu de post van Jongere tekort doet. Zie de dikgedrukte gedeelten.
Zijn er nu minder verbinders? Wordt er minder de breedte gezocht? (Want dat moet dan de conclusie zijn, toch?)
Zoals ik eerder aangaf, ik ben bang van wel.
Ik zie weinig echte bruggebouwers onder de jongere generatie predikanten die echt door de gehele breedte van het kerkverband geaccepteerd worden.
Plaats reactie