Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Bruna schreef:Ik neem aan dat in Oldebroek ook refoforum gelezen kan worden.
Klopt.
:haha
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

De kerkgeschiedenis leert ons hopelijk ook een beetje relativeren. Als je alleen de vijf delen van Predikanten en Oefenaars doorleest, zie je dat er vele Bredeweg-cases zijn geweest, waarbij de betrokkene uiteindelijk bij een ander kerkverband verder ging. Er is een categorie mensen die dit soort boeken prachtig vindt. Het zou voor de VGG Kruiningen betere zijn als ze niet op zichzelf bleef staan. Daarom hoop ik van harte dat ds. Bredeweg en zijn gemeente aansluiting kunnen krijgen bij het wat 'lossere' verband van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Luther schreef:De kerkgeschiedenis leert ons hopelijk ook een beetje relativeren.
1. Er is niets nieuws onder de zon, eens.
2. De kerk dient één te zijn. Alle predikanten en oefenaren (zowel geordende als zelfbevestigde) kunnen niet onder de noemer geschaard worden dat ze daar nu zo ijverig voor zijn geweest.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef:De kerkgeschiedenis leert ons hopelijk ook een beetje relativeren.
1. Er is niets nieuws onder de zon, eens.
2. De kerk dient één te zijn. Alle predikanten en oefenaren (zowel geordende als zelfbevestigde) kunnen niet onder de noemer geschaard worden dat ze daar nu zo ijverig voor zijn geweest.
Ad 2: De kerk IS één. Dat belijden we toch elke zondag?
Dat de kerk vervolgens zondags in verschillende kerken en verbanden samenkomt, is de voor een deel te wijten aan de hardigheid van ons hart. Tegelijk wordt onder de noemer 'kerk' ook veel geschaard, want geen kerk (meer) is. Daarvan moeten we ons op grond van de belijdenis afscheiden. En niemand dan alleen de Koning van de kerk heeft zicht op hoe dat werkelijk zit. Wel ben ik van twee dingen vast overtuigd: (1) Een deel van de kerkmuren zijn voor de Heere slechts binnenmuren. (2) Ik denk dat velen zullen schrikken als het gebed 'Breng bijeen wat bijeen hoort' verhoord zou worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Een brief van de kerkenraad van de gemeente Stolwijk is, door de classis Gouda ongewijzigd doorgestuurd naar de PS Noord-West, en ik vermoed dat het ook doorgestuurd zal worden naar de Synode, volgend jaar. Er wordt geopperd tot een bidstond met al die kerkgenootschappen waarmee het Deputaatschap Kerkelijke Eenheid in contact staat, om de schuld en nood van de verdeeldheid in onze reformatorische gezindte te belijden.

Dit (vrij vertaald) aldus de Saambinder van hedenavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Opheusden »

De Kerk is één.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Een brief van de kerkenraad van de gemeente Stolwijk is, door de classis Gouda ongewijzigd doorgestuurd naar de PS Noord-West, en ik vermoed dat het ook doorgestuurd zal worden naar de Synode, volgend jaar. Er wordt geopperd tot een bidstond met al die kerkgenootschappen waarmee het Deputaatschap Kerkelijke Eenheid in contact staat, om de schuld en nood van de verdeeldheid in onze reformatorische gezindte te belijden.

Dit (vrij vertaald) aldus de Saambinder van hedenavond.
Ja, ik vond het mooi om te lezen. Dat wordt dus een interkerkelijke bidstond met GG , GGiN, OGGN, HHK en CGK. Ben benieuwd wanneer het gaat gebeuren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Luther schreef:
Jantje schreef:Een brief van de kerkenraad van de gemeente Stolwijk is, door de classis Gouda ongewijzigd doorgestuurd naar de PS Noord-West, en ik vermoed dat het ook doorgestuurd zal worden naar de Synode, volgend jaar. Er wordt geopperd tot een bidstond met al die kerkgenootschappen waarmee het Deputaatschap Kerkelijke Eenheid in contact staat, om de schuld en nood van de verdeeldheid in onze reformatorische gezindte te belijden.

Dit (vrij vertaald) aldus de Saambinder van hedenavond.
Ja, ik vond het mooi om te lezen. Dat wordt dus een interkerkelijke bidstond met GG , GGiN, OGGN, HHK en CGK. Ben benieuwd wanneer het gaat gebeuren.
Idd ik ben positief verrast. Ik ben ook wel benieuwd wat er dan na de bidstond gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Luther schreef:Ad 2: De kerk IS één. Dat belijden we toch elke zondag?
Dat de kerk vervolgens zondags in verschillende kerken en verbanden samenkomt, is de voor een deel te wijten aan de hardigheid van ons hart. Tegelijk wordt onder de noemer 'kerk' ook veel geschaard, want geen kerk (meer) is. Daarvan moeten we ons op grond van de belijdenis afscheiden. En niemand dan alleen de Koning van de kerk heeft zicht op hoe dat werkelijk zit. Wel ben ik van twee dingen vast overtuigd: (1) Een deel van de kerkmuren zijn voor de Heere slechts binnenmuren. (2) Ik denk dat velen zullen schrikken als het gebed 'Breng bijeen wat bijeen hoort' verhoord zou worden.
Dit is een esthetische oplossing die de kern niet raakt. De verbrokkeling is een symptoom van heel veel zuivere waarheden en die vormen de grens voor eenheid.
Vooral geredeneerd vanuit jouw tweede aandachtspunt zie ik in de verste verte geen eenheid, zeker omdat iedereen zijn waarheid boven die van een ander plaatst.
Een mooi voorbeeld in dit verband vind ik de verzoening met de Donatisten in de tijd van Augustinus. De katholieke bisschoppen waren bereidt om uit liefde hun positie af te staan aan de Donatisten, om de kerk weer één te maken. Naar mijn mening zijn we van die houding nog heel ver af en kan de kerk veel leren van de apostolische vermaning van Paulus in Filipenzen 2.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gijs Diederik »

Luther schreef:De kerkgeschiedenis leert ons hopelijk ook een beetje relativeren. Als je alleen de vijf delen van Predikanten en Oefenaars doorleest, zie je dat er vele Bredeweg-cases zijn geweest, waarbij de betrokkene uiteindelijk bij een ander kerkverband verder ging. Er is een categorie mensen die dit soort boeken prachtig vindt. Het zou voor de VGG Kruiningen betere zijn als ze niet op zichzelf bleef staan. Daarom hoop ik van harte dat ds. Bredeweg en zijn gemeente aansluiting kunnen krijgen bij het wat 'lossere' verband van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.)
Ik hoop van harte dat de kerenraden van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.) zo verstandig zijn hier nooit aan te beginnen. Als je ruzie in de tent wilt moet je met Bredeweg gaan samenwerken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Gijs Diederik schreef:
Luther schreef:De kerkgeschiedenis leert ons hopelijk ook een beetje relativeren. Als je alleen de vijf delen van Predikanten en Oefenaars doorleest, zie je dat er vele Bredeweg-cases zijn geweest, waarbij de betrokkene uiteindelijk bij een ander kerkverband verder ging. Er is een categorie mensen die dit soort boeken prachtig vindt. Het zou voor de VGG Kruiningen betere zijn als ze niet op zichzelf bleef staan. Daarom hoop ik van harte dat ds. Bredeweg en zijn gemeente aansluiting kunnen krijgen bij het wat 'lossere' verband van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.)
Ik hoop van harte dat de kerenraden van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.) zo verstandig zijn hier nooit aan te beginnen. Als je ruzie in de tent wilt moet je met Bredeweg gaan samenwerken.
Predikanten duiden we aan met de titel 'ds'. En ook als we het niet met hen eens zijn, spreken we respectvol over hen.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door aline1984 »

Luther schreef
(2) Ik denk dat velen zullen schrikken als het gebed 'Breng bijeen wat bijeen hoort' verhoord zou worden.
Dat gebed zou op twee manieren verhoord kunnen worden. Breng bijeen wat uitwendig bijeen hoort. Dan krijg je een reformatorische kerk en een evangelische (remonstrantse) kerk.
Of: Breng bijeen wat geestelijk bijeen hoort. Dan krijg je een kleine Kerk en een grote kerk...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

aline1984 schreef:Luther schreef
(2) Ik denk dat velen zullen schrikken als het gebed 'Breng bijeen wat bijeen hoort' verhoord zou worden.
Dat gebed zou op twee manieren verhoord kunnen worden. Breng bijeen wat uitwendig bijeen hoort. Dan krijg je een reformatorische kerk en een evangelische (remonstrantse) kerk.
Of: Breng bijeen wat geestelijk bijeen hoort. Dan krijg je een kleine Kerk en een grote kerk...
Of een kerk met eerlijk onbekeerde en een kerk met mensen die denken dat ze bekeerd zijn... of een kerk met farizeeen... of een kerk met tollenaars...

Een ding kan ik zeggen hier op aarde 8s en blijft het onvolmaakt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gijs Diederik »

Zita schreef:
Gijs Diederik schreef:
Luther schreef:De kerkgeschiedenis leert ons hopelijk ook een beetje relativeren. Als je alleen de vijf delen van Predikanten en Oefenaars doorleest, zie je dat er vele Bredeweg-cases zijn geweest, waarbij de betrokkene uiteindelijk bij een ander kerkverband verder ging. Er is een categorie mensen die dit soort boeken prachtig vindt. Het zou voor de VGG Kruiningen betere zijn als ze niet op zichzelf bleef staan. Daarom hoop ik van harte dat ds. Bredeweg en zijn gemeente aansluiting kunnen krijgen bij het wat 'lossere' verband van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.)
Ik hoop van harte dat de kerenraden van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten. (Ede-Schaapsweg, Hendrik-Ido-Ambacht, Oldebroek, Rijssen-Bevervoorde en Terneuzen.) zo verstandig zijn hier nooit aan te beginnen. Als je ruzie in de tent wilt moet je met Bredeweg gaan samenwerken.
Predikanten duiden we aan met de titel 'ds'. En ook als we het niet met hen eens zijn, spreken we respectvol over hen.
---knip--- Moderatoraanwijzingen niet negeren aub
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Als ik het goed herinner: door niet herbevestigd te worden is B kerkrechtelijk gezien geen predikant meer, Zita. Daar is in het Kruiningen topic uitvoerig over gediscussieerd.
Plaats reactie