Gereformeerde Gemeenten

Online
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat zijn we dan niet eens. Maar goed, dat is ook al in een ander draadje aan de orde. Ik denk dat de dominees een prima analyse geven van de tekortkomingen van de GG, maar zich van hun eigen verantwoordelijkheden erg makkelijk afmaken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Dat zijn we dan niet eens. Maar goed, dat is ook al in een ander draadje aan de orde. Ik denk dat de dominees een prima analyse geven van de tekortkomingen van de GG, maar zich van hun eigen verantwoordelijkheden erg makkelijk afmaken.
Help even, in welk draadje zijn we het oneens? Wat dat betreft is de dominee niks menselijks vreemd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Over het inzicht van predikanten in de GG in de huidige hoofdstroomcultuur, mede blijkend uit de kwaliteit van de preken in de GG, in het draadje over de GG.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Over het inzicht van predikanten in de GG in de huidige hoofdstroomcultuur, mede blijkend uit de kwaliteit van de preken in de GG, in het draadje over de GG.
Okee, bedankt voor het even op weg helpen welk draadje het zou zijn. Ja het kan best dat we daarin verschillen, achtergrond en observatievermogen zal ongetwijfeld een rol spelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Ik denk niet eens dat de uitstroom met name voorkomt in de Gereformeerde Gemeenten. Hoorde van de week van ouders die OGG zijn, van hun 9 kinderen is niemand bij de OGG gebleven.
Ik denk gewoon dat de kermuren tegenwoordig wat minder hoog zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

helma schreef:Ik denk niet eens dat de uitstroom met name voorkomt in de Gereformeerde Gemeenten. Hoorde van de week van ouders die OGG zijn, van hun 9 kinderen is niemand bij de OGG gebleven.
Ik denk gewoon dat de kermuren tegenwoordig wat minder hoog zijn.
Jazeker Helma, herkenbaar, ik kom uit een groot gezin, 16 kinderen welgeteld. 3 van de 16 zijn nog bij de kerk van mijn jeugd. Wat ik veel merk is dat er nogal eens frustratie is richting mensen die de GG verlaten door mensen uit de GG. Ook is er nogal eens frustratie bij mensen die de GG verlaten of willen/gaan verlaten. Dat komt mijn inziens meer voor dan situaties rondom vertrek bij/uit andere kerkverbanden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

pierre27 schreef: Jazeker Helma, herkenbaar, ik kom uit een groot gezin, 16 kinderen welgeteld. 3 van de 16 zijn nog bij de kerk van mijn jeugd.
In ons gezin ben ik de enige die nog bij het kerkverband van onze ouders is gebleven.
Ze zijn allemaal met iemand uit een GG getrouwd en daartoe overgegaan. Hun kinderen waaien echter alle kanten op.
Wat ik verdrietig vind is dat ze zijn gaan "neerkijken" op de CGK en begrijpen niet dat ik daar nog lid blijf.
pierre27 schreef: Wat ik veel merk is dat er nogal eens frustratie is richting mensen die de GG verlaten door mensen uit de GG. Ook is er nogal eens frustratie bij mensen die de GG verlaten of willen/gaan verlaten.
Dat herken ik ook wel.
Ik zal er verder niets over zeggen, want dit soort uitspraken wordt hier niet bepaald gewaardeerd en als herkenbaar gezien. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:Wat ik veel merk is dat er nogal eens frustratie is richting mensen die de GG verlaten door mensen uit de GG. Ook is er nogal eens frustratie bij mensen die de GG verlaten of willen/gaan verlaten.
Dat is ook mijn waarneming, zowel op dit forum als bij mensen die ik spreek. Ik verbaas me soms van de felheid en aversie van beide zijden.

Hoe je uit deze patstelling zou kunnen komen, weet ik niet. Ik weet wel dat de sfeer op dit forum zou verbeteren als we wat aan dit punt zouden kunnen doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Wat ik veel merk is dat er nogal eens frustratie is richting mensen die de GG verlaten door mensen uit de GG. Ook is er nogal eens frustratie bij mensen die de GG verlaten of willen/gaan verlaten.
Dat is ook mijn waarneming, zowel op dit forum als bij mensen die ik spreek. Ik verbaas me soms van de felheid en aversie van beide zijden.

Hoe je uit deze patstelling zou kunnen komen, weet ik niet. Ik weet wel dat de sfeer op dit forum zou verbeteren als we wat aan dit punt zouden kunnen doen.
Gewoon goed naar elkaar luisteren en niet anderen waaronder oudvaders enz...voor je karretje spannen. Gesprek van hart tot hart kan bijna niet op een forum omdat er enige mate van anonimiteit is. Persoonlijke frustratie op een forum spuien is never goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ik las in de SB (verslag van de vergadering classis Rotterdam) het volgende:

'Als leden van een OGG wensen over te komen naar de GG dient men belijdenis te doen voor de kerkenraad met de 4 vragen van Voetius, tenzij er in de plaats waar zij wonen of gaan wonen geen OGG is.'

Is dit een wijziging in beleid ?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

GGotK schreef:Ik las in de SB (verslag van de vergadering classis Rotterdam) het volgende:

'Als leden van een OGG wensen over te komen naar de GG dient men belijdenis te doen voor de kerkenraad met de 4 vragen van Voetius, tenzij er in de plaats waar zij wonen of gaan wonen geen OGG is.'

Is dit een wijziging in beleid ?
Volgens mij is er verschil of je OGG IN bent/was of OGG, OGG bv e.d.
Maar misschien bedoel je dat niet....
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag begreep ik trouwens dat Ds. J.S. van der Net erg ziek is.
Het zal niet lang meer duren voordat hij mag ingaan in het Vaderhuis, zo werd er gezegd.
Ik zag dat hij ook al wat preekbeurten heeft afgezegd.
Laten we ook deze oude broeder in ons gebed gedenken!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:Afgelopen zondag begreep ik trouwens dat Ds. J.S. van der Net erg ziek is.
Het zal niet lang meer duren voordat hij mag ingaan in het Vaderhuis, zo werd er gezegd.
Ik zag dat hij ook al wat preekbeurten heeft afgezegd.
Laten we ook deze oude broeder in ons gebed gedenken!
Zullen we zeker doen!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

GGotK schreef:Ik las in de SB (verslag van de vergadering classis Rotterdam) het volgende:

'Als leden van een OGG wensen over te komen naar de GG dient men belijdenis te doen voor de kerkenraad met de 4 vragen van Voetius, tenzij er in de plaats waar zij wonen of gaan wonen geen OGG is.'

Is dit een wijziging in beleid ?
De doop van kinderen wordt wel overgenomen, maar belijdenis niet.
Of dit consequent is?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

CvdW schreef:
GGotK schreef:Ik las in de SB (verslag van de vergadering classis Rotterdam) het volgende:

'Als leden van een OGG wensen over te komen naar de GG dient men belijdenis te doen voor de kerkenraad met de 4 vragen van Voetius, tenzij er in de plaats waar zij wonen of gaan wonen geen OGG is.'

Is dit een wijziging in beleid ?
De doop van kinderen wordt wel overgenomen, maar belijdenis niet.
Of dit consequent is?
De doop is een sacrament, ingesteld door God zelf, belijdenis doen is ontstaan in de vroege gemeente om mensen toe te laten tot het Heilig Avondmaal, dus toch meer een menselijke instelling en ja belijdenis doen in onze tijd staat er ver vanaf, we doen belijdenis maar gaan niet aan het avondmaal, dat klopt natuurlijk niet.
In Hervormd lokaal bestaat belijdenis doen niet, hoe het daar verder werkt weet ik niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie