Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Scherp artikel.
Volgens mij al vaker besproken maar er is weinig tot geen vervolg gekomen op de boetedag. Na deze dag is er voor zover ik weet geen aandacht meer aan geschonken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nee, het zou goed zijn als men het weer eens deed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@Bezorgd, misschien is dat ook wel het doel. Maar je kunt beter met stroop smeren dan met azijn, m.a.w.: je kan beter geleidelijk daarop aansturen, dan dat je dat plompverloren in de krant zet. Want dan steken de hardliners er een stokje voor.
Kijk bijvoorbeeld naar het onderwerp 'preekbespreking'. Toen dat voor het eerst ter sprake kwam, waren veel dominees daar afkerig van. Nu zie je het in (heel?) veel gemeenten, van uiterst links tot uiterst rechts. Het is blijkbaar geleidelijk aan toch gelukt om het ook in (wat) rechtsere gemeenten voor elkaar te krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het probleem is dat er sommige predikanten ter rechterzijde zijn die vanwege hun karakterstructuur niet met verscheidenheid om kunnen gaan. En door hun extreme opvattingen worden zij door bepaalde mensen als bijzonder vroom gezien. Gecombineerd met het ontbrekende gezag van kerkenraden die juist in die gemeenten soms nogal volgzaam zijn (kijk naar Kruiningen) is het heel moeilijk om voor middelmatige dingen tot een verandering te komen.

Dat probleem is een psychologisch probleem, en kan niet worden opgelost met artikelen in de Saambinder, die overigens aan hetzelfde euvel lijdt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tsjonge, vrij pessimistisch weer.

Gezien de predikanten die De Saambinder behartigen, denk ik dat het overigens daar heus wel meevalt.

Overigens, met de rest kan ik het wel eens zijn. Dat verklaard ook waarom een aanzienlijk aantal predikanten uit de eerste jaren van deze eeuw nog altijd in dezelfde gemeente staat. Ze kunnen moeilijk tegen verscheidenheid, en daarom zal het wellicht ook moeilijker zijn om naar een andere gemeente te moeten vertrekken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Interessante hypothese. Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Het is wel zo dat dominees van de uiterste linkerflank gewoonlijk wat mobieler zijn. Maar juist middendominees staan soms hun hele leven in één gemeente.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:Het probleem is dat er sommige predikanten ter rechterzijde zijn die vanwege hun karakterstructuur niet met verscheidenheid om kunnen gaan. En door hun extreme opvattingen worden zij door bepaalde mensen als bijzonder vroom gezien. Gecombineerd met het ontbrekende gezag van kerkenraden die juist in die gemeenten soms nogal volgzaam zijn (kijk naar Kruiningen) is het heel moeilijk om voor middelmatige dingen tot een verandering te komen.

Dat probleem is een psychologisch probleem, en kan niet worden opgelost met artikelen in de Saambinder, die overigens aan hetzelfde euvel lijdt.
Zouden echt alleen ter rechter zijde predikanten aan dit euvel lijden? Ter linkerzijde lopen mijns inziens ook wel een paar karakters rond die niet mals zijn. Laten we eerlijk zijn, dat komt over de volle breedte van de kerk voor.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind ''niet mals' een onduidelijke uitdrukking, en ik heb ook geen idee waar je op doelt. Bedoel je dat er in de linkerflank van bepaalde kerken (welke dan) dominees zijn die niet met verscheidenheid om kunnen gaan? Of met extreme opvattingen? Dat zou mij nog meer verbazen.

Ik kan me voorstellen dat iemand dat zou beweren van de CGK, maar dat heeft niets met karakterstructuren te maken, maar meer met het feit dat er in synode en classes mensen zijn die over de gewetens van andere kerken(raden) heersen.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Je snapt Marion echt wel. Vermoeiend.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Onzin. Ik heb echt geen flauw idee waar zij op doelt. Ik zie in de gematigde flank van de GG niemand die er om bekend staat dat hij niet met verscheidenheid kan omgaan. Integendeel. Er worden haast bovenmenselijke inspanningen op dat gebied vereist om toch nog in de GG te kunnen functioneren.
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Onzin. Ik heb echt geen flauw idee waar zij op doelt. Ik zie in de gematigde flank van de GG niemand die er om bekend staat dat hij niet met verscheidenheid kan omgaan. Integendeel. Er worden haast bovenmenselijke inspanningen op dat gebied vereist om toch nog in de GG te kunnen functioneren.
En, wat zie je dan zelf als verklaring hiervoor? Dat stevige karakters automatisch een stevigere positie ter welker zijde dan ook innemen en meer gematigde karakters sneller in het midden terecht komen?
Nu ik het opschrijf vind ik het eigenlijk wel hout snijden. Ik ben op mijn werk een meer gematigd karakter, kan met veel mensen overweg, mijn collega is veel rechtlijniger en heeft meer moeite met anderen.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij niet passen bij wat ik zeg, hoewel het ook een aannemelijk betoog is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Je visie slaat echt kant nog wal. Natuurlijk zijn er ook aan de gematigde kant mensen die moeilijk met verscheidenheid om kunnen gaan.
DDD schreef:nteressante hypothese. Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Het is wel zo dat dominees van de uiterste linkerflank gewoonlijk wat mobieler zijn. Maar juist middendominees staan soms hun hele leven in één gemeente.
Overigens, wat bedoel je met het feit dat ze in de uiterst linkerflank mobieler zijn? Niet alleen ds. Baan en ds. Zondag preken (vaak) 4 keer op één zondag, ik zie regelmatig dat ook ds. Verschuure en op dit moment ook ds. Huijser (aangezien de ochtenddienst in eigen gemeente om 11.30 uur begint), 4 keer preken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Je visie slaat echt kant nog wal. Natuurlijk zijn er ook aan de gematigde kant mensen die moeilijk met verscheidenheid om kunnen gaan.
DDD schreef:nteressante hypothese. Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Het is wel zo dat dominees van de uiterste linkerflank gewoonlijk wat mobieler zijn. Maar juist middendominees staan soms hun hele leven in één gemeente.
Overigens, wat bedoel je met het feit dat ze in de uiterst linkerflank mobieler zijn? Niet alleen ds. Baan en ds. Zondag preken (vaak) 4 keer op één zondag, ik zie regelmatig dat ook ds. Verschuure en op dit moment ook ds. Huijser (aangezien de ochtenddienst in eigen gemeente om 11.30 uur begint), 4 keer preken.
Wat ik overigens een slechte ontwikkeling vind.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Waarom dat nou weer?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie