Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Wandelende schreef:
Nasrani schreef: Ja joh die heeft het licht gezien en weet precies wat er nodig is om te doen.....

Het was niet mijn bedoeling om te generaliseren. Maar vanuit officiële organen zoals de Saambinder werd zeker afgelopen jaren nogal veroordelend geschreven over andere kerkverbanden/organisaties en personen. Daar doelde ik op.
Ik weet ook wel dat de situatie per plaats kan verschillen. Ik zou zeggen gelukkig wel...
Helaas zie ik in mijn omgeving op dit moment wel dat door GG bepaalde kerken worden weggezet en dat mensen dat klakkeloos overnemen. Zonder dat men zich heeft verdiept in de prediking.
Ik herken zeker dingen die je schrijft. Helaas. Want je hebt gelijk dat deze dingen voorkomen en dat vind ik niet goed.
Alleen om op deze wijze te 'schieten' op een kerkverband en haar leden, vind ik niet fair. Ook als buitenstaander. Want dan neem je wederkerig net zo goed de maat. ;)
Dat laatste heb je zeker gelijk in. De grens tussen de maat nemen en iets benoemen is flinterdun merk ik wel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ze staan onder verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Bondsgemeente 'De Ontmoeting' in Middelburg (die dusdanig is afgedwaald, dat je ze in wezen niet meer zo kunt noemen) en de Hervormde Kerk van Arnemuiden en ze willen een extra gemeente oprichten op Walcheren.
Kun je dat bewijzen dan dat de gemeente in Middelburg is afgedwaald?
Ik weet wel dat er vanuit Noord Walcheren een behoorlijke groep is die in Arnemuiden kerkt. Voor zover ik weet zijn ze vanuit Arnemuiden ook al in Borssele bezig met diensten op zondagmiddag. Blijkbaar is er behoefte en verlangen naar een bepaalde prediking....
Ik zou zeggen: beluister eens een preek op het internet van beide gemeenten. Dan hoor je het verschil wel. Dat laatste is mij inderdaad ook bekend. Maar ik vraag me dan wel af hoeveel er van Borssele zitten, wellicht geldt ook daar: e.o.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ze staan onder verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Bondsgemeente 'De Ontmoeting' in Middelburg (die dusdanig is afgedwaald, dat je ze in wezen niet meer zo kunt noemen) en de Hervormde Kerk van Arnemuiden en ze willen een extra gemeente oprichten op Walcheren.
Kun je dat bewijzen dan dat de gemeente in Middelburg is afgedwaald?
Ik weet wel dat er vanuit Noord Walcheren een behoorlijke groep is die in Arnemuiden kerkt. Voor zover ik weet zijn ze vanuit Arnemuiden ook al in Borssele bezig met diensten op zondagmiddag. Blijkbaar is er behoefte en verlangen naar een bepaalde prediking....
Ik zou zeggen: beluister eens een preek op het internet van beide gemeenten. Dan hoor je het verschil wel. Dat laatste is mij inderdaad ook bekend. Maar ik vraag me dan wel af hoeveel er van Borssele zitten, wellicht geldt ook daar: e.o.
Je weet de dwaling dus zelf niet te benoemen begrijp ik? Dan moet je zo'n beschuldiging ook niet lanceren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Wie stelt, moet bewijzen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Wie stelt, moet bewijzen.
Er wordt een veronderstelde wedergeboorte geleerd, men ziet de gehele gemeente als broeders en zusters van Christus en over zonde wordt nauwelijks nog gepreekt.
Bovendien is het uiterlijke verschil in vergelijking tot de Hervormde Kerk van Arnemuiden ook aanzienlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refoforum2017 »

Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Opluisteren?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het moet terugluisteren zijn. Neemt u mij niet kwalijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Wie stelt, moet bewijzen.
Er wordt een veronderstelde wedergeboorte geleerd, men ziet de gehele gemeente als broeders en zusters van Christus en over zonde wordt nauwelijks nog gepreekt.
Bovendien is het uiterlijke verschil in vergelijking tot de Hervormde Kerk van Arnemuiden ook aanzienlijk.
DAt zijn meer beweringen dan bewijzen.
Ik denk dat mensen die de GerGem-manier van preken gewend zijn, al snel de GB-manier van preken vreemd of verkeerd vinden. Maar veel belangrijke dingen worden wel degelijk gezegd, maar bijvoorbeeld maar één keer, en niet drie keer herhaald of op andere manieren nog eens gezegd.
Zeeuw
Berichten: 11618
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:
Jantje schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Wie stelt, moet bewijzen.
Er wordt een veronderstelde wedergeboorte geleerd, men ziet de gehele gemeente als broeders en zusters van Christus en over zonde wordt nauwelijks nog gepreekt.
Bovendien is het uiterlijke verschil in vergelijking tot de Hervormde Kerk van Arnemuiden ook aanzienlijk.
DAt zijn meer beweringen dan bewijzen.
Ik denk dat mensen die de GerGem-manier van preken gewend zijn, al snel de GB-manier van preken vreemd of verkeerd vinden. Maar veel belangrijke dingen worden wel degelijk gezegd, maar bijvoorbeeld maar één keer, en niet drie keer herhaald of op andere manieren nog eens gezegd.
Wat geloven wij:

"In de Ontmoetingskerk vormen wij een christelijke gemeenschap, die zich verbonden weet met Gods wereldwijde kerk. Jezus Christus is het centrum van ons leven. Hij bindt ons samen en leert ons God, ons zelf en onze naaste kennen.

Omdat we geloven dat God via de Bijbel tot ieder wil spreken, ligt die opengeslagen in ons midden. Daardoor laten wij ons leiden en inspireren.

De woorden van God dagen uit tot (re)actie. Wij geven antwoord door geloof en vertrouwen, vragen en gesprek, gebed en zang, en door daden van liefde. Zo leven we voor Hem.

Wij zoeken ernaar om oog en oor te hebben voor elkaar én voor de mensen om ons heen. We verlangen een gemeenschap te zijn die gekenmerkt wordt door gastvrijheid en vrede, waar het leven in zijn hoogten en diepten geleefd kan worden met God en met elkaar. We willen een gemeenschap zijn in wie Jezus Christus zichtbaar wordt. Het is ons verlangen dat een groeiend aantal mensen, van jong tot oud, de stem van God zal herkennen en Jezus leert volgen."

Hieruit denk ik dat ik Jantje wel kan begrijpen. Het ligt wellicht aan je kerkelijke afkomst, maar ook in de HHK waar ik tegenwoordig kerk, hoor ik meer over mijn verdorven zelf en Jezus grootste offer, dan ik hier lees en hoor.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Ik zie geen veronderstelde wedergeboorte, geen remonstrantisme, niet dat alle gemeenteleden broeders en zuster van (in?) Christus zouden zijn. Ook niets over zonde, maar dit stukje tekst is wervend bedoeld, uitnodigend. Het is geen beginselverklaring, geen beleidsplan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Opluisteren?
Dat is een bevindelijke term.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Opluisteren?
Dat is een bevindelijke term.
Die taalkundig niet klopt, want opluisteren betekent zoveel als versieren.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:
refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Opluisteren?
Dat is een bevindelijke term.
Die taalkundig niet klopt, want opluisteren betekent zoveel als versieren.
En versieren past zeker niet bij de inrichting van de eredienst die Jantje voorstaat denk ik :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Haha, je kent me inmiddels goed. :super

Ik ben blij dat het woord 'opluisteren' tóch nog herkend wordt in de zin zoals ik dat bedoelde, en dat niet door de minste forummer... ;)

Ik wil overigens onderstaande link van harte in het midden van de lezers en forummers van dit draadje aanbevelen: https://www.rd.nl/opinie/vertellen-wat- ... -1.1518928
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie