Gereformeerde Gemeenten

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Marion schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Maar op hun site lees ik :In onze omgeving merkten we dat er op Noord-Walcheren een grote behoefte is aan samenkomsten vanuit het Gereformeerde belijden met een Bijbels evenwichtige boodschap. Er is een groot verlangen om opgebouwd te worden en te groeien in geloof en dit weer met elkaar missionair uit te dragen in onze omgeving.
Als ik o.a. de inhoud op hun FB pagina bekijk dan vraag ik me echt af hoe ze dit wel evenwichtig kunnen noemen. Je kunt je zorgen maken om de koers binnen de GG, je kunt kritiek hebben op de kerkleiding, maar als je je hier bij thuis gaat voelen dan ben je toch wel erg ver van huis.
Precies, dat is ook de zorg van de classis Middelburg en vandaar dat er een commissie bestaat van ambtsdragers uit de classis Middelburg die hierover contact houdt met deze stichting en de kerkenraad van de Hervormde Kerk van Arnemuiden. Overigens is het wel opmerkelijk dat ze op hun website wat anders schrijven dan in het classisverslag staat.
Wat ik helemaal niet snap is dat mensen de GG verlaten omdat ze zorgen hebben over de landelijke koers. Vervolgens gaan ze naar een kerkverband waar zo ongeveer alles mag wat God verboden heeft. Kijk alleen naar de samenstelling van de Synode van de PKN, kijk naar de visie op vrouwen in het ambt, homohuwelijk enz. enz. Dat is dan allemaal aanvaardbaarder dan de koers die de GG gaat.
Hoe hypocriet en hoe blind kun je zijn....
Het verschil is, dat er geen intimidatie uit hogere vergaderingen plaatsvindt.
Dit vind ik nu een voorbeeld van de mug uitzuigen en de kemel doorzwelgen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Brbndr »

Johann Gottfried Walther schreef:
... maar heel wat zaken die men als het eigene van de GG ziet, komt men in de Reformatie niet tegen.
voorbeelden?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Nee, dat lijkt me niet.
Maar vanuit de inhoud is er alle reden tot zorg, als je ziet dat er nu vooral sing-inn-avonden worden belegd, waarop liederen klinken die grotendeels een eenzijdige boodschap vertolken. Als dat ook maar enigszins de theologische richting is die men wil inslaan, dan is de vraag gerechtvaardigd, of er wel rekening gehouden wordt met de feitelijkheid dat er onder de hoorders nog ongelovigen zitten, zij die geen geloofsband met Christus hebben? En dat het ook nodig is om dat onderscheid veel scherp aan te brengen? De indruk die gewekt wordt in het korte statement en op de rest van de site is dat iedereen een schaapje van de Goede Herder is, terwijl men niet weet van een wonder dat in het leven is gebeurd: Ik was verloren en ben gevonden; ik was dood en ben levend geworden om Jezus’ wil.
Er is zorg over het feit dat voor nogal wat jongeren aantrekkingskracht uitgaat naar het zingen van opwekkingsliederen en liederen die daar dicht tegenaan zitten. Zorg over het geestelijk klimaat die nu uitgaat van wat er op de site en op FB wordt neergezet. Geloof wordt bijna veronderstelt; het gaat nu om opgebouwd te worden, te groeien en aan de slag te gaan.
Misschien moet men eerst de hand eens in eigen boezem steken en het geestelijke klimaat in het eigen kerkverband eens onder de loep nemen. Het geestelijk klimaat lijkt me daar ook niet bepaald gezond. Zeker niet in Zeeland, waar onlangs nog een hele gemeente scheurde.

Het is nogal makkelijk om altijd maar negatief te zijn over anderen en zogenaamd bezorgd te zijn over het geestelijk klimaat bij de ander. Leiders binnen de GG hebben niet in de gaten dat mensen daar simpelweg doorheen prikken. Van enige introspectie is geen sprake binnen de GG. Dat blijkt ook wel uit de eerdere affaires rondom Van der Zwaag, Blaauwendraad en de jurist (wiens naam mij niet te binnen schiet).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Volgens mij ben je de discussie van ongeveer 2 weken terug tussen onder andere @Luther en mij voor het gemak even totaal vergeten. Maar goed, feit blijft inderdaad dat de gemeente die men daar nu wil stichten zeer remonstrantse invloeden heeft en ik me afvraag of ze zich nog wel een Gereformeerde Bondsgemeente kunnen noemen, mocht het ooit lukken om daar een gemeente te stichten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Volgens mij ben je de discussie van ongeveer 2 weken terug tussen onder andere @Luther en mij voor het gemak even totaal vergeten. Maar goed, feit blijft inderdaad dat de gemeente die men daar nu wil stichten zeer remonstrantse invloeden heeft en ik me afvraag of ze zich nog wel een Gereformeerde Bondsgemeente kunnen noemen, mocht het ooit lukken om daar een gemeente te stichten.
Het is altijd makkelijk om iets weg te zetten als remonstrants. Dit begrip heeft per definitie een negatieve betekenis in reformatorische kringen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://www.facebook.com/Initiatiefgroe ... 537568058/

Ik doe dat wellicht wat makkelijker als @Luther, maar ik vind het toch wel tekenend dat zelfs hij het nu over zulke invloeden heeft. Als je op de bovenstaande Facebookpagina kijkt, dan zie je toch heel duidelijk dat er liederen bijstaan die de toets van Schrift en Belijdenis niet kunnen doorstaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:https://www.facebook.com/Initiatiefgroe ... 537568058/

Ik doe dat wellicht wat makkelijker als @Luther, maar ik vind het toch wel tekenend dat zelfs hij het nu over zulke invloeden heeft. Als je op de bovenstaande Facebookpagina kijkt, dan zie je toch heel duidelijk dat er liederen bijstaan die de toets van Schrift en Belijdenis niet kunnen doorstaan.
Welke liederen bedoel je? Even voor de duidelijkheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:[

Overigens ondersteun ik de roep om een nieuwe reformator niet. Want wij hebben het profetische Woord dat zeer vast is.
Het gaat om steeds weer een vernieuwde reformatie. Blijvend reformeren. Dat zijn we kwijtgeraakt.
Door leeruitspraken en vastgetimmerde synode besluiten zijn we het onbevangen luisteren naar en lezen van de Schrift een beetje kwijt geraakt.
Een steeds weer terugkerende herijking van het Woord, dat is zo nodig. Dat bedoel ik er eigenlijk mee.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Volgens mij ben je de discussie van ongeveer 2 weken terug tussen onder andere @Luther en mij voor het gemak even totaal vergeten. Maar goed, feit blijft inderdaad dat de gemeente die men daar nu wil stichten zeer remonstrantse invloeden heeft en ik me afvraag of ze zich nog wel een Gereformeerde Bondsgemeente kunnen noemen, mocht het ooit lukken om daar een gemeente te stichten.
Vanuit de GG is zo ongeveer alles wat niet op hen lijkt of bij hen past remonstrants. Veel hebben ook geen idee waar andere gemeenten of kerkverbanden voor staan of wat de prediking is.
En zoals al eerder opgemerkt kunnen ze in de GG goed de ander de maat nemen of afschrijven. Maar de hand in eigen boezem of zien of er bij hen zelf een schadelijke weg is dat is nogal lastig.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:[

Overigens ondersteun ik de roep om een nieuwe reformator niet. Want wij hebben het profetische Woord dat zeer vast is.
Het gaat om steeds weer een vernieuwde reformatie. Blijvend reformeren. Dat zijn we kwijtgeraakt.
Door leeruitspraken en vastgetimmerde synode besluiten zijn we het onbevangen luisteren naar en lezen van de Schrift een beetje kwijt geraakt.
Een steeds weer terugkerende herijking van het Woord, dat is zo nodig. Dat bedoel ik er eigenlijk mee.
Geheel eens. Ik dacht naast het Woord ook aan de onmisbare werking van de Heilige Geest. Daar heb ik meer verwachting van dan van een poppetje, ook al ben ik me er zeer van bewust (met mijn voorliefde voor Luther en aanverwante begenadigde figuren) dat God door middel van een mens spreekt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Volgens mij ben je de discussie van ongeveer 2 weken terug tussen onder andere @Luther en mij voor het gemak even totaal vergeten. Maar goed, feit blijft inderdaad dat de gemeente die men daar nu wil stichten zeer remonstrantse invloeden heeft en ik me afvraag of ze zich nog wel een Gereformeerde Bondsgemeente kunnen noemen, mocht het ooit lukken om daar een gemeente te stichten.
Vanuit de GG is zo ongeveer alles wat niet op hen lijkt of bij hen past remonstrants. Veel hebben ook geen idee waar andere gemeenten of kerkverbanden voor staan of wat de prediking is.
En zoals al eerder opgemerkt kunnen ze in de GG goed de ander de maat nemen of afschrijven. Maar de hand in eigen boezem of zien of er bij hen zelf een schadelijke weg is dat is nogal lastig.
Maar gelukkig is er voor al die mensen nog een oplossing. Ene @Nasrani weet namelijk precies te vertellen waar de crux zit in de GG. En kan daarover heel genuanceerd, evenwichtig en empathisch in gesprek gaan om die lastig aan te wijzen schadelijke weg helemaal helder en klaar te openbaren.

(Ps. Jammer dat je zo generaliserend over het kerkverband en haar leden schrijft. Het is ook een reactie die op geen enkele manier als opbouwend gezien kan worden. Vandaar dat ik ook hierin op de persoon reageer. Dat is in beide gevallen volgens mij totaal niet nodig.)
(~)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Brbndr schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
... maar heel wat zaken die men als het eigene van de GG ziet, komt men in de Reformatie niet tegen.
voorbeelden?
- Zekerheid van het geloof rekenen tot het welwezen van het geloof.
- Strikte heilsorde.
- Standenleer
- visie op de Heilige Doop
en nog wel enkele zaken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:https://www.facebook.com/Initiatiefgroe ... 537568058/

Ik doe dat wellicht wat makkelijker als @Luther, maar ik vind het toch wel tekenend dat zelfs hij het nu over zulke invloeden heeft. Als je op de bovenstaande Facebookpagina kijkt, dan zie je toch heel duidelijk dat er liederen bijstaan die de toets van Schrift en Belijdenis niet kunnen doorstaan.
Welke liederen bedoel je? Even voor de duidelijkheid.
Als je bang bent en onzeker
Geef vrede Heer, geef vrede
Ik was hongerig
Als alles duister is
Jezus ga ons voor
O kerk, sta op
All to Jesus I Surrender

enz.
Wellicht krijg ik nu ernstige kritiek van medeforummers, maar dat zij dan zo. Voor de duidelijkheid: ik denk dat @Nasrani's predikant het er zeer zeker mee eens is...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:https://www.facebook.com/Initiatiefgroe ... 537568058/

Ik doe dat wellicht wat makkelijker als @Luther, maar ik vind het toch wel tekenend dat zelfs hij het nu over zulke invloeden heeft. Als je op de bovenstaande Facebookpagina kijkt, dan zie je toch heel duidelijk dat er liederen bijstaan die de toets van Schrift en Belijdenis niet kunnen doorstaan.
Welke liederen bedoel je? Even voor de duidelijkheid.
Als je bang bent en onzeker
Geef vrede Heer, geef vrede
Ik was hongerig
Als alles duister is
Jezus ga ons voor
O kerk, sta op
All to Jesus I Surrender

enz.
Wellicht krijg ik nu ernstige kritiek van medeforummers, maar dat zij dan zo. Voor de duidelijkheid: ik denk dat @Nasrani's predikant het er zeer zeker mee eens is...
Ik had gehoopt dat je de hele tekst zou plaatsen. Dat scheelt een hoop gezoek voor iedereen. En dan kunnen we het echt over de inhoud hebben. En waarom kritiek? Als het remonstrants is, dan ben ik het in ieder geval hartelijk met je eens, en ik denk velen hier.

Zou je misschien de hele tekst van een lied kunnen plaatsen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik mis in dit lied toch wel wezenlijke zaken; bovendien gaat het hier alleen maar om de algemene genade, die God ook aan een onbekeerd mens wil geven:

Als je bang bent of onzeker
als je ’t even niet meer ziet
als je somber bent of eenzaam
of verdrinkt in je verdriet
weet - Zijn deur staat altijd open
als je wilt ga dan maar gauw
je kunt zomaar binnenlopen
er is altijd plaats voor jou

Want Hij zegt: kom - als je wilt dan kun je komen
want Hij zegt: kom
als je wilt dan is het goed
ook in jou laat Hij nieuwe krachten stromen
ja Hij zegt: kom
dan geef Ik je nieuwe moed

Zit je boordevol met vragen
zie je echt geen uitweg meer
word je gek van angst en zorgen
leg ze in Zijn handen neer
weet - Zijn deur staat altijd open
als je wilt ga dan maar gauw
je kunt zomaar binnenlopen
er is altijd plaats voor jou

Want Hij zegt: kom…. (2x)
Laatst gewijzigd door Jantje op 09 okt 2018, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie