Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@huisman, volgens mij doelt @DDD nu met name op de GKv. Ik begrijp dat overigens echt niet. Het is heel erg dat je een kerkverband, waar men het goedkeurt dat de vrouw dominee wordt (en waar buitenlandse zusterverbanden zich daarom hebben teruggetrokken), gelijk zet aan de GG. Onbegrijpelijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 okt 2018, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: 2. Dit is inderdaad een ernstige bedreiging en een zorgelijke ontwikkeling. In de achterliggende 20 jaar zijn er vanuit álle gemeenten op Walcheren veel GG-ers (ik denk rond de 1500), en niet alleen jongeren, vertrokken naar de wijkgemeente De Ontmoeting in Middelburg (er moet niet voor niks een nieuwe kerk worden gebouwd) en naar de Hervormde Kerk te Arnemuiden. Ook in de classis Goes is dat het geval. Zo is er onder andere in bijvoorbeeld Borssele een groeiende Hervormde gemeente. Dat het een zorgelijke ontwikkeling is, is in ieder geval zeker.
Waarom is dat zorgelijk?
Dat vraag ik me ook af!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Maar op hun site lees ik :In onze omgeving merkten we dat er op Noord-Walcheren een grote behoefte is aan samenkomsten vanuit het Gereformeerde belijden met een Bijbels evenwichtige boodschap. Er is een groot verlangen om opgebouwd te worden en te groeien in geloof en dit weer met elkaar missionair uit te dragen in onze omgeving.
Als ik o.a. de inhoud op hun FB pagina bekijk dan vraag ik me echt af hoe ze dit wel evenwichtig kunnen noemen. Je kunt je zorgen maken om de koers binnen de GG, je kunt kritiek hebben op de kerkleiding, maar als je je hier bij thuis gaat voelen dan ben je toch wel erg ver van huis.
Precies, dat is ook de zorg van de classis Middelburg en vandaar dat er een commissie bestaat van ambtsdragers uit de classis Middelburg die hierover contact houdt met deze stichting en de kerkenraad van de Hervormde Kerk van Arnemuiden. Overigens is het wel opmerkelijk dat ze op hun website wat anders schrijven dan in het classisverslag staat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

GGotK schreef:Maar op hun site lees ik :In onze omgeving merkten we dat er op Noord-Walcheren een grote behoefte is aan samenkomsten vanuit het Gereformeerde belijden met een Bijbels evenwichtige boodschap. Er is een groot verlangen om opgebouwd te worden en te groeien in geloof en dit weer met elkaar missionair uit te dragen in onze omgeving.
Als ik o.a. de inhoud op hun FB pagina bekijk dan vraag ik me echt af hoe ze dit wel evenwichtig kunnen noemen. Je kunt je zorgen maken om de koers binnen de GG, je kunt kritiek hebben op de kerkleiding, maar als je je hier bij thuis gaat voelen dan ben je toch wel erg ver van huis.
Wat kom jij dan tegen op hun FB pagina?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: 2. Dit is inderdaad een ernstige bedreiging en een zorgelijke ontwikkeling. In de achterliggende 20 jaar zijn er vanuit álle gemeenten op Walcheren veel GG-ers (ik denk rond de 1500), en niet alleen jongeren, vertrokken naar de wijkgemeente De Ontmoeting in Middelburg (er moet niet voor niks een nieuwe kerk worden gebouwd) en naar de Hervormde Kerk te Arnemuiden. Ook in de classis Goes is dat het geval. Zo is er onder andere in bijvoorbeeld Borssele een groeiende Hervormde gemeente. Dat het een zorgelijke ontwikkeling is, is in ieder geval zeker.
Waarom is dat zorgelijk?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Een beetje dezelfde vraag als is de paus katholiek? of vliegt een vogel in de lucht? of is water is nat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Hendrikus schreef: Waarom is dat zorgelijk?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Een beetje dezelfde vraag als is de paus katholiek? of vliegt een vogel in de lucht? of is water is nat?
Ze zijn dus bang dat hun eigen clubje nog verder slinkt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Ze zijn dus bang dat hun eigen clubje nog verder slinkt.
Beetje respect voor andere kerkverbanden zou geen kwaad kunnen, Ambtenaar. Er zal geen kerkelijke gemeente zijn die het wel prima vindt dat mensen weglopen, toch?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Beetje respect voor andere kerkverbanden zou geen kwaad kunnen, Ambtenaar. Er zal geen kerkelijke gemeente zijn die het wel prima vindt dat mensen weglopen, toch?
Ik zou in gesprek gaan en kijken in hoeverre je kunt meegaan in de behoefte van mensen.

Maar dat is een houding die relativerend vermogen vereist, en dat lijkt me nu juist een zwak punt in de GG.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Maar op hun site lees ik :In onze omgeving merkten we dat er op Noord-Walcheren een grote behoefte is aan samenkomsten vanuit het Gereformeerde belijden met een Bijbels evenwichtige boodschap. Er is een groot verlangen om opgebouwd te worden en te groeien in geloof en dit weer met elkaar missionair uit te dragen in onze omgeving.
Als ik o.a. de inhoud op hun FB pagina bekijk dan vraag ik me echt af hoe ze dit wel evenwichtig kunnen noemen. Je kunt je zorgen maken om de koers binnen de GG, je kunt kritiek hebben op de kerkleiding, maar als je je hier bij thuis gaat voelen dan ben je toch wel erg ver van huis.
Precies, dat is ook de zorg van de classis Middelburg en vandaar dat er een commissie bestaat van ambtsdragers uit de classis Middelburg die hierover contact houdt met deze stichting en de kerkenraad van de Hervormde Kerk van Arnemuiden. Overigens is het wel opmerkelijk dat ze op hun website wat anders schrijven dan in het classisverslag staat.
Wat ik helemaal niet snap is dat mensen de GG verlaten omdat ze zorgen hebben over de landelijke koers. Vervolgens gaan ze naar een kerkverband waar zo ongeveer alles mag wat God verboden heeft. Kijk alleen naar de samenstelling van de Synode van de PKN, kijk naar de visie op vrouwen in het ambt, homohuwelijk enz. enz. Dat is dan allemaal aanvaardbaarder dan de koers die de GG gaat.
Hoe hypocriet en hoe blind kun je zijn....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Een gemiddelde kerkganger verkast van een lokale gemeente naar een andere lokale gemeente. Dus dat wat we op het conto van een geheel kerkverband schrijven, zal altijd terug te voeren zijn op de weerslag zoals dat in een plaatselijke gemeente zichtbaar wordt. En daarvan is de prediking gewoon het allerbelangrijkste.

Ik zie dus het probleem niet lid te worden van een rechtzinnige GB gemeente binnen de PKN.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef: Waarom is dat zorgelijk?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Een beetje dezelfde vraag als is de paus katholiek? of vliegt een vogel in de lucht? of is water is nat?
Ze zijn dus bang dat hun eigen clubje nog verder slinkt.
Nee, dat lijkt me niet.
Maar vanuit de inhoud is er alle reden tot zorg, als je ziet dat er nu vooral sing-inn-avonden worden belegd, waarop liederen klinken die grotendeels een eenzijdige boodschap vertolken. Als dat ook maar enigszins de theologische richting is die men wil inslaan, dan is de vraag gerechtvaardigd, of er wel rekening gehouden wordt met de feitelijkheid dat er onder de hoorders nog ongelovigen zitten, zij die geen geloofsband met Christus hebben? En dat het ook nodig is om dat onderscheid veel scherp aan te brengen? De indruk die gewekt wordt in het korte statement en op de rest van de site is dat iedereen een schaapje van de Goede Herder is, terwijl men niet weet van een wonder dat in het leven is gebeurd: Ik was verloren en ben gevonden; ik was dood en ben levend geworden om Jezus’ wil.
Er is zorg over het feit dat voor nogal wat jongeren aantrekkingskracht uitgaat naar het zingen van opwekkingsliederen en liederen die daar dicht tegenaan zitten. Zorg over het geestelijk klimaat die nu uitgaat van wat er op de site en op FB wordt neergezet. Geloof wordt bijna veronderstelt; het gaat nu om opgebouwd te worden, te groeien en aan de slag te gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
Wat punt 2 betreft, dit soort initiatieven wordt inderdaad als een grote bedreiging gezien. En reken maar dat het landelijke verband met interesse deze case volgt. Er zijn namelijk meer gebieden - plaatsen met grote Gereformeerden gemeenten waar soortgelijke initiatieven dreigen te ontstaan.
Dank je. Blijkbaar hebben 'zelfs' de gemeenten Oostkapelle en Vlissingen ook hun aantrekkingskracht verloren?
Uit enquetes onder jongeren die in bepaalde gemeenten zijn gehouden, komt een beeld naar voren, dat men zich soms nog wel verbonden voelt aan de plaatselijke gemeente, maar ernstige zorgen heeft over de ontwikkeling van het kerkverband. En daarom kiezen voor een HHK - CGK of PKN gemeente.
In hoeverre maken ze zich ernstige zorgen over de ontwikkelingen binnen de kerkverbanden HHK/CGK/PKN?
https://www.gbnoordwalcheren.net/

Eens. Alsof het elders beter is. Plaatselijk denk ik wel, maar in elk kerkverband zijn grote zorgen.
Toch geeft het wel iets aan van de nood waar kerkelijk Nederland in verkeerd.

Overal zie je actie - reactie. Aan beide zijden slaat men door in tegen reacties. Of het nu vanuit behoefte is naar een vrij en ruim evangelie waar men soms het gereformeerde spoor dreigen te verlaten of juist vanuit de angst voor zelfbedrog en tegen reactie naar een versmalling in de prediking. Het echte gezonde evenwicht wordt node gemist.
We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeemeeuw »

En er is sprake van een gezagscrisis; wie wil er nog luisteren naar een ambtsdrager?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
Van harte eens!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie