Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ach. Eerst niet te verifiëren opmerkingen plaatsen en vervolgens wat aangeschoten reageren als sommigen zich wat geprikkeld weten is ook des refoforums. Dus Mara, je hoort er helemaal bij.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Dodo schreef:Als het zo razend belangrijk is bij welke gelegenheid je in GG-gezelschap was, had je je beter moeten uitdrukken. Ik ga niet mensen pb'en om na te vragen of ze naar een bijbelkring of een verjaardag waren.
Je legt precies bloot wat hier op het forum vaak aan de gang is, men neemt aan, en gaat dan maar gemakshalve ergens van uit en dat is nooit het positieve.
Hier nog een voorbeeld
BJD schreef: Ik ging er overigens vanuit dat het een breikrans / koffiekrans gehalte was hoor en niet het vroegere gezelschapsleven.
En zo maak je de ander verdacht en beticht hem eigenlijk van leugens.
Ik zie niet helemaal wat er zo negatief is aan een verjaardag, een Bijbelkring, een koor of een gezelschap. Veel gruwelijker waren de suggesties niet die langskwamen. Maar dat zal aan mijn gebrekkige inlevingsvermogen liggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Ik nam aan dat het verjaardagen van familie en/of vrienden waren. Misschien een bruiloft. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Het kan ook een huwelijksherdenking, een kraamvisite of... (noem maar op), zijn. Het belangrijkste is echter dat het allemaal alleen maar verspreiding van interessante nieuwtjes is over het wel en wee van (meestal) de GG. En nu moeten we hier niet net doen alsof daar geen sprake van is en er op elke verjaardagsvisite of andere familiesamenkomst nooit wordt 'geroddeld', want een bepaald gedeelte (dus niet iedereen!) van de Ger. Gem. (meestal ter rechterzijde) vindt het heerlijk interessant om een hele avond allerlei nieuwtjes uit te wisselen. Dat kan soms best ergelijk zijn hoor. Of zijn we hier op het forum allemaal zo braaf en doen wij dat alleen anoniem en enkel op dit forum?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Mara schreef:
Dodo schreef:Als het zo razend belangrijk is bij welke gelegenheid je in GG-gezelschap was, had je je beter moeten uitdrukken. Ik ga niet mensen pb'en om na te vragen of ze naar een bijbelkring of een verjaardag waren.
Je legt precies bloot wat hier op het forum vaak aan de gang is, men neemt aan, en gaat dan maar gemakshalve ergens van uit en dat is nooit het positieve.
Hier nog een voorbeeld
BJD schreef: Ik ging er overigens vanuit dat het een breikrans / koffiekrans gehalte was hoor en niet het vroegere gezelschapsleven.
En zo maak je de ander verdacht en beticht hem eigenlijk van leugens.
Mwah Mara.. ik mag toch wel aannemen dat op het gezelschap waar jij komt het over “wat de kleur is van de sjaal van ds. Z, de kleur van het jurkje van ds H. en in welke auto ds B rijdt” niet een gezelschap zoals we die uit het gezelschapsleven kennen van vroeger. :D
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Ach. Eerst niet te verifiëren opmerkingen plaatsen en vervolgens wat aangeschoten reageren als sommigen zich wat geprikkeld weten is ook des refoforums. Dus Mara, je hoort er helemaal bij.
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Refoforum2017 schreef:Iets wat me op dit moment nog wel bezig houdt is deze CGO-schriptie: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... ersten.pdf

Ik vind deze scriptie overtuigend geschreven met uitspraken van Kersten, die ik dan weer niet goed kan plaatsen in het licht van het artikel van Spruyt. Misschien kunnen we samen deze scriptie eens doornemen en bespreken. De stelling van (nu) ds. W.J. van den Brink is dat Kersten Comrie op cruciale punten verkeerd heeft begrepen.
Ik denk dat Spruyt - en wellicht Bolier? - hier mistast. Ds. Kersten trok de heilsorde wél uit elkaar. Zie de genoemde scriptie. Zie ook zijn eerste preken over de HC. Daarom zeg ik ook: je kunt je afvragen van ds. Kersten bedoelt met dat 'ganselijk niet'. Je kunt daar in zijn visie namelijk ook de hoop op de vergeving van zonden onder verstaan.
Hoe serieus moeten we Spruyt en Bolier dus nog nemen? Ik vond het krantenartikel zeer innemend, een pelgrim waardig.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dat je mensen die publiekelijk op hun fouten ingaan, over het algemeen genomen heel wat beter serieus kunt nemen dan mensen die dat niet doen.

Dat neemt niet weg dat de eerste taxatie over ds. Kersten mij ook wel erg heeft verbaasd. Ds. Kersten was immers een groot vernieuwer, wat veel reactionairen ook over hem zouden mogen beweren. Dat hij in sommige polemieken door een wat vurig karakter wat doorsloeg en ook theologisch de plank wellicht eens missloeg door gebrek aan opleiding, doet aan zijn grote verdiensten niet af. Anders dan veel zogenaamde groten in de recente kerkgeschiedenis, verenigde hij -menselijkerwijs gesproken- twee verschillende groeperingen tot één kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Wie weet, treedt de schrijver van zijn nieuwste boekje wel in zijn voetsporen, als het om die laatste zin gaat. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik weet niet of ik daar blij mee zou zijn. Maar goed. Dat is een heel moeilijke kwestie. Ik zou het zo erg niet vinden, als ook de CGK en de GKV zouden meedoen. Maar ja, dan krijg je van beide zijden weer principiële bezwaren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik weet niet of ik daar blij mee zou zijn. Maar goed. Dat is een heel moeilijke kwestie. Ik zou het zo erg niet vinden, als ook de CGK en de GKV zouden meedoen. Maar ja, dan krijg je van beide zijden weer principiële bezwaren.
Ik denk ook dat je een standpunt verwoordt dat door weinigen binnen de GG wordt gedeeld. En nog minder binnen CGK en GKV.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
Exact. Dan zeg je ‘ga lekker wandelen dan’. Alles om het niet serieus te hoeven nemen.
:super ...refohelden!
Uitgewandeld?
Nee, ik ben wandelende.
Ik ook. Niet altijd overigens.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Lekker wandelweer overigens!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

pierre27 schreef:Lekker wandelweer overigens!
Inderdaad. Ons kerkgebouw ligt er mooi bij tijdens deze zonnige na-zomerdag. :OO3
(~)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik weet niet of ik daar blij mee zou zijn. Maar goed. Dat is een heel moeilijke kwestie. Ik zou het zo erg niet vinden, als ook de CGK en de GKV zouden meedoen. Maar ja, dan krijg je van beide zijden weer principiële bezwaren.
Ik zie wel wat raakvlakken tussen een deel van de CGK en de GG.
Ik zie geen enkel raakvlak tussen welk deel ook van de GG en welk deel ook van de GKv.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Eens. Graag zou ik @DDD willen vragen om enige uitleg hierover.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie