Gereformeerde Gemeenten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Overigens is de opstelling van Dia niet vreemd hoor.
Dit gebeurd in sommige kerkelijke kringen wel meer. Mensen met gezag poneren stellingen, zonder argumentatie, velen nemen het klakkeloos over, en de enkeling die er vragen bijstelt wordt niet van een beargumenteerd antwoord voorzien. En men gaat over tot de orde van de dag.
Ik zal wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien, :sweat maar het is wel des GG's om het over predikanten te hebben.
Ik heb weer 2 avonden in GG gezelschap verkeerd en weet wat de kleur is van de sjaal van ds. Z, de kleur van het jurkje van de echtgenote van ds H. en in welke auto ds B rijdt. Wat interesseert mij dat nou?

Edit: natuurlijk betrof het niet de dominee. Dank voor het wijzen daarop forumvriendjes. ;)
Laatst gewijzigd door Mara op 06 okt 2018, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Mara schreef:...de kleur van het jurkje van ds. H. ...
Dit intrigeert me... :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Mara schreef:...de kleur van het jurkje van ds. H. ...
Dit intrigeert me... :OO3
Mij ook... Ik wist niet dat de GG al zo ver afgedwaald was. :? :langue
Luther schreef:
Jantje schreef:Overigens is het wel jammer dat door deze discussie de vragen aan @Luther en de discussie met @JCRyle een beetje van de voorgrond verdwenen zijn.
Maar die ben ik niet vergeten.
Gelukkig!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Mara schreef:
Bezorgd schreef:Overigens is de opstelling van Dia niet vreemd hoor.
Dit gebeurd in sommige kerkelijke kringen wel meer. Mensen met gezag poneren stellingen, zonder argumentatie, velen nemen het klakkeloos over, en de enkeling die er vragen bijstelt wordt niet van een beargumenteerd antwoord voorzien. En men gaat over tot de orde van de dag.
Ik zal wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien, :sweat maar het is wel des GG's om het over predikanten te hebben.
Ik heb weer 2 avonden in GG gezelschap verkeerd en weet wat de kleur is van de sjaal van ds. Z, de kleur van het jurkje van ds H. en in welke auto ds B rijdt. Wat interesseert mij dat nou?
Des GG’s.. wat een onzin. Omdat jij twee avonden in ‘gg gezelschap’ (wat een belachelijk woord trouwens) hebt gezeten? :jongle
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

BJD schreef: Des GG’s.. wat een onzin. Omdat jij twee avonden in ‘gg gezelschap’ (wat een belachelijk woord trouwens) hebt gezeten? :jongle
Het waren 2 avonden in 1 week. Ik verkeer met grote regelmaat, al ruim 50 jaar in GG gezelschappen.
Wel opmerkelijk dat het herkenbaar is, hoor ik per pb!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Refoforum2017 schreef:Iets wat me op dit moment nog wel bezig houdt is deze CGO-schriptie: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... ersten.pdf

Ik vind deze scriptie overtuigend geschreven met uitspraken van Kersten, die ik dan weer niet goed kan plaatsen in het licht van het artikel van Spruyt. Misschien kunnen we samen deze scriptie eens doornemen en bespreken. De stelling van (nu) ds. W.J. van den Brink is dat Kersten Comrie op cruciale punten verkeerd heeft begrepen.
Ik denk dat Spruyt - en wellicht Bolier? - hier mistast. Ds. Kersten trok de heilsorde wél uit elkaar. Zie de genoemde scriptie. Zie ook zijn eerste preken over de HC. Daarom zeg ik ook: je kunt je afvragen van ds. Kersten bedoelt met dat 'ganselijk niet'. Je kunt daar in zijn visie namelijk ook de hoop op de vergeving van zonden onder verstaan.
Precies zoals meerdere oudvaders leren. Het verbaast me dat Spruijt op basis van een nieuw boek ineens tot zo'n gedachteswitch komt over Kersten en diens leer. Is het geen gevoelsdaad?Een tot God bekeerde, enigszins artistieke ouderling, voormalige DJ, nu Ger. Gem. in Ned, die een boekje schrijft, net wat anders dan gangbaar, dat spreekt wel aan.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef: Des GG’s.. wat een onzin. Omdat jij twee avonden in ‘gg gezelschap’ (wat een belachelijk woord trouwens) hebt gezeten? :jongle
Het waren 2 avonden in 1 week. Ik verkeer met grote regelmaat, al ruim 50 jaar in GG gezelschappen.
Wel opmerkelijk dat het herkenbaar is, hoor ik per pb!
Ja, dan is het een feit.. :baille
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
BJD schreef: Des GG’s.. wat een onzin. Omdat jij twee avonden in ‘gg gezelschap’ (wat een belachelijk woord trouwens) hebt gezeten? :jongle
Het waren 2 avonden in 1 week. Ik verkeer met grote regelmaat, al ruim 50 jaar in GG gezelschappen.
Wel opmerkelijk dat het herkenbaar is, hoor ik per pb!
Ik zou zeggen: Mara doe niet zo raar. En dat er andere 'rare' forummers bevestigend pb'en maakt het niet minder raar.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
BJD schreef: Des GG’s.. wat een onzin. Omdat jij twee avonden in ‘gg gezelschap’ (wat een belachelijk woord trouwens) hebt gezeten? :jongle
Het waren 2 avonden in 1 week. Ik verkeer met grote regelmaat, al ruim 50 jaar in GG gezelschappen.
Wel opmerkelijk dat het herkenbaar is, hoor ik per pb!
Ik zou zeggen: Mara doe niet zo raar. En dat er andere 'rare' forummers bevestigend pb'en maakt het niet minder raar.
Ik zou zeggen ‘trek de schoen aan’ indien nodig. Ik heb dit nl ook erg vaak gehoord. Ook op zondagen na preken. Voor sommige mensen is het praten over anderen vele malen makkelijker dan het eigen geestelijke leven te bespreken. Ik denk dat daar de kern zit, wat niet gebonden is aan een kerkgenootschap trouwens.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Ik zou zeggen: Mara doe niet zo raar. En dat er andere 'rare' forummers bevestigend pb'en maakt het niet minder raar.
De bekende reactie, de boodschapper wordt beticht van achterklap.
Men durft het niet meer te zeggen op het forum. ::bye
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Zeeuw schreef:Ik denk dat daar de kern zit, wat niet gebonden is aan een kerkgenootschap trouwens.
Eens, en dat is juist waar ik tegen ageer.. dat het des GG’s zou zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: Ik zou zeggen ‘trek de schoen aan’ indien nodig. Ik heb dit nl ook erg vaak gehoord. Ook op zondagen na preken. Voor sommige mensen is het praten over anderen vele malen makkelijker dan het eigen geestelijke leven te bespreken. Ik denk dat daar de kern zit, wat niet gebonden is aan een kerkgenootschap trouwens.
Dat is al wat genuanceerder. Inderdaad als de Mara's op de GG gezelschappen gewoon zegt dat we stoppen met uiterlijkheden en overgaan tot de kern, het hart, zou er veel gewonnen zijn ipv het anonieme geblaat op Refoforum.
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 06 okt 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het is wel écht kenmerkend voor de GG om overal kritisch op te zijn en verschillen uit te vergroten.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:[quote="Zeeuw"
Ik zou zeggen ‘trek de schoen aan’ indien nodig. Ik heb dit nl ook erg vaak gehoord. Ook op zondagen na preken. Voor sommige mensen is het praten over anderen vele malen makkelijker dan het eigen geestelijke leven te bespreken. Ik denk dat daar de kern zit, wat niet gebonden is aan een kerkgenootschap trouwens.
Dat is al wat genuanceerder. Inderdaad als de Mara's op de GG gezelschappen gewoon zegt dat we stoppen met uiterlijkheden en overgaan tot de kern, het hart, zou er veel gewonnen zijn ipv het anonieme geblaat op Refoforum.[/quote]

Dat is te kort door de bocht Ad. Want daarmee suggereer je dat Mara dat niet doet. Ik heb het ook geprobeerd, maar je eigen geestelijke leven is een tere zaak en als je daarop in gezelschap een aantal keer wordt afgeserveerd, houd je je mond wel. En dat laatste is in mijn geval echt een prestatie. Maar...ook dat is mijn persoonlijke ervaring.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

BJD schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk dat daar de kern zit, wat niet gebonden is aan een kerkgenootschap trouwens.
Eens, en dat is juist waar ik tegen ageer.. dat het des GG’s zou zijn.
In de HHK is dit toch echt minder omdat men daar gewend is aan verschillen. In de OGG heerst ook een relaxte sfeer wat dat betreft.
Plaats reactie