Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Wedergeboorte en rechtvaardigmaking gaan samen. Ik geloof niet dat je wedergeboren kunt zijn, zonder rechtvaardigmaking. Een zondaar weet nooit precies de dag en de tijd. Maar ik geloof dat bij een werkelijk schuldbesef de Heilige Geest al in het hart van een zondaar werkt, al zal zo'n zondaar dat op zo'n moment niet van zichzelf zeggen.
Dit kan ik ook geheel onderschrijven. Maar ik vermoed dat wij het toch niet met elkaar eens zijn. Want de vraag over de verhouding tussen de wedergeboorte en Christuskennis (en daarmee bedoel ik het kennen van Christus als mijn Zaligmaker) laat je nog liggen. Zou je daar nog wat over willen zeggen? Daarnaast vraag ik mij af hoe je de verhouding ziet van Christuskennis met betrekking tot de rechtvaardiging?
Door de wedergeboorte krijg je zicht op Christus Jezus als Verlosser en Zaligmaker en door de rechtvaardigmaking mag je geloven dat om Christus wil de zonden vergeven zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Er kon wel een kern van waarheid in zitten. Zo heeft ds. Harinck vele jaren geleden een mooie brochure voor de GBS geschreven.
Hierin is de latere ds. Harinck bijna niet te herkennen. Neem en lees!
Ach... Ach... Ach.... Moet dat nou echt, DIA?
Tja, zo gaat dat dus....
Ik weet niet of ik dat met u eens ben.
Veel dingen gaan zo.
Maar ja, niet alles is gelijk.
Het gaat wel zo.
Maar hoe gaat het eigenlijk?
En wat gaat er?
Hoe het gaat?
Tja… zo natuurlijk!
Dat is waar!
Maar ja, wat gaat er nu eigenlijk zo?
De dingen van de dag?
Ja die ook.
Dat gaat nu eenmaal zo...

Ik herinner me een buurjongen uit mijn geboortedorpje. Hij kon los lopen, maar daarmee was alles zowat gezegd.
Zijn naam kon hij nog niet schrijven. Maar hij wist het! Hij voelde zich een hele piet bij ons als kleine kinderen,
die hem wel eens plaagden dat hij zijn naam niet kon schrijven. Ik zie hem nog zitten, naast de kachel, nog een
oerdegelijke zwarte kolenkachel, op een antieke met riet bedekte keukenstoel, En daar, op die stoel, daar naast
die zwarte kolenkachel, daar zat hij te peinzen. Wat hij peinsde? Tja... Hij voelde zich groot denk ik. Veel kwam
er niet uit. En dan met tussenpozen mijmerde hij heel gewichtig: Tja.. zo gaat het... Eigenlijk citeer ik hem nu een
een beetje fout, want (en ik hoor het hem nog zo gewichtig zeggen): Ja, ja, zo gaat het! En dan in het plaatselijk
dialect: Ja ja zoo geet 't De nadruk lag op: géét 't. Nooit zijn we er achter gekomen wat nu eigenlijk zo ging....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
Mannes schreef:Zo hij in de brochure over de weinig tot niet aanwezige geestelijke honger sprak, zo veel valt er nu te voeden.
Aha, dus hij preekt teveel (Kan dat eigenlijk wel?) de ruimte in Christus, volgens jouw?
Kan het zijn dat hij bepaalde geestelijke honger toen nog niet onderkende en nog te weinig pastorale ervaring had om "het aantal hongerigen" te onderkennen? Wellicht zijn er veel hongerigen op zijn weg geplaatst, terwijl andere predikanten geconfronteerd worden met "verzadigden" en die dan ook meer als boetegezant gebruikt worden.
Wat nóg aannemelijker is is dat hij in al die jaren mocht opwassen "in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus" en dat dat niet zozeer het fundament onder zijn prediking veranderd heeft maar wel de verhoudingen. Ik heb vaker gehoord van predikanten die nadat ze verder geleid werden en ook andere dingen konden gaan uitdelen.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refoforum2017 »

Ik vind het onredelijk om de woorden van ds. Harinck uit 1968(!) nu nog te wegen. Hij heeft sindsdien heel veel geleerd en allerlei ervaringen opgedaan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Een zondaar weet nooit precies de dag en de tijd.
Er zijn GG dominees die precies het tegenovergestelde leren en zelfs twijfelen aan de waarheid als het zo is zoals jij zegt.
O. En waar moet ik die zoeken? Nu ik de zin nog eens lees, denk ik dat ik beter had kunnen zeggen: Een zondaar weet niet altijd precies de dag en de tijd. (zie de reactie van @Brbndr).
Dat is inderdaad een stuk genuanceerder.

Waar je die moet zoeken? In je PB ;)
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Refoforum2017 schreef:Ik vind het onredelijk om de woorden van ds. Harinck uit 1968(!) nu nog te wegen. Hij heeft sindsdien heel veel geleerd en allerlei ervaringen opgedaan.
!

Daar komt bij dat de theologische context waarin de NV51 ontstond, en de tekstkritische keuzes die gemaakt werden, wel meegenomen moeten worden in de weging van zo'n toespraak.
Er is ook op taalgebied veel veranderd. Daarom: 1968 is onmogelijk te vergelijken met 2018.

Ik vind het van wijsheid getuigen als je op bepaalde punten ook gewoon van mening verandert. Geestelijke ervaring en rijpheid maken latere preken doorgaans voller en dieper dan de studentpreken. Ook dominees en studenten hebben in hun jonkheid vaak last van vuur, dat op bepaalde momenten onheilig brandt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Refoforum2017 schreef:Ik vind het onredelijk om de woorden van ds. Harinck uit 1968(!) nu nog te wegen. Hij heeft sindsdien heel veel geleerd en allerlei ervaringen opgedaan.
We zouden heel nuchter kunnen opmerken: Hij viel bij velen niet zo op. Hij was een doorsnee GG dominee zoals er nu zoveel zijn... Van flanken hadden we in die tijd nog
nooit gehoord. Hij neigde wel naar de toen bekende predikanten als ds. Huisman,
ds. H. Rijksen. Dat waren de vlotte sprekers van die tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Refoforum2017 schreef:Ik vind het onredelijk om de woorden van ds. Harinck uit 1968(!) nu nog te wegen. Hij heeft sindsdien heel veel geleerd en allerlei ervaringen opgedaan.
!
1968 is onmogelijk te vergelijken met 2018.
Wie 1968 bewust heeft meegemaakt weet dat juist in die tijd de wereld op z'n kop ging. Revolutie, provo, vrije seks, (incl. pedofilie!), alles moest kunnen, en na die tijd is alles in een versnelling gekomen. Maar midden jaren 60, eind jaren 60, waren jaren van omwenteling.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 okt 2018, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dat heeft hier toch in het geheel niks mee te maken?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Roeline schreef:
Jantje schreef:
Mannes schreef:Zo hij in de brochure over de weinig tot niet aanwezige geestelijke honger sprak, zo veel valt er nu te voeden.
Aha, dus hij preekt teveel (Kan dat eigenlijk wel?) de ruimte in Christus, volgens jouw?
Kan het zijn dat hij bepaalde geestelijke honger toen nog niet onderkende en nog te weinig pastorale ervaring had om "het aantal hongerigen" te onderkennen? Wellicht zijn er veel hongerigen op zijn weg geplaatst, terwijl andere predikanten geconfronteerd worden met "verzadigden" en die dan ook meer als boetegezant gebruikt worden.
Wat nóg aannemelijker is is dat hij in al die jaren mocht opwassen "in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus" en dat dat niet zozeer het fundament onder zijn prediking veranderd heeft maar wel de verhoudingen. Ik heb vaker gehoord van predikanten die nadat ze verder geleid werden en ook andere dingen konden gaan uitdelen.
Dat bedoelde ik ook (onder meer) te zeggen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Dat heeft hier toch in het geheel niks mee te maken?
Ik bedoel de snelle verandering. Dat is in de jaren 60 beslist niet tot staan gekomen, maar in een hogere versnelling doorgegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Refoforum2017 schreef:Ik vind het onredelijk om de woorden van ds. Harinck uit 1968(!) nu nog te wegen. Hij heeft sindsdien heel veel geleerd en allerlei ervaringen opgedaan.
Dat kunnen we gerust doen. Dan zal vermoedelijk blijken dat het hele verhaal van DIA niet klopt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Brbndr schreef:
liz boer schreef:
Het kan niet anders, een onwedergeboren mens is dood! God heeft wel een soort keuze mogelijkheid gegeven, je geweten, je kunt kiezen of je die appel zult stelen of laten liggen, je kunt echt niet voelen dat je voor God niet kan bestaan als je onwedergeboren bent, door opvoeding weet je dat je verloren bent, dat je een zondaar bent, toch geloof je het niet, als je wedergeboren bent geloof je het wel! Dan weet je dat je uitlandig bent, eerder niet.
Voor een wedergeboren mens worden dingen zoals eeuwigheid, zonde, voor God te verschijnen enz., realiteit. Je ziet dat met Christen in Bunyan's Christenreis. Anders zijn deze zaken abstract.
JC Ryle Schreef:
Dat is menselijke redenatie. Onderzoek op dit punt de Schrift eens, neem daarbij de belijdenis en bijvoorbeeld het boek van ds. Kort.
Beste mensen
Doden zullen horen de Stem van de Zoon van God!
Meer wil ik er niet over zeggen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:Beste mensen
Doden zullen horen de Stem van de Zoon van God!
Meer wil ik er niet over zeggen.
Ja en dan? Doden zullen horen, inderdaad. Een onmogelijkheid voor ons verstand. Maar doden zullen levendgemaakt worden, wat een wonder! En als geestelijk dode zondaren levend worden kan dat alleen in en door de Opgestane Levensvorst! Denk daar maar eens over na.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
liz boer schreef:Beste mensen
Doden zullen horen de Stem van de Zoon van God!
Meer wil ik er niet over zeggen.
Ja en dan? Doden zullen horen, inderdaad. Een onmogelijkheid voor ons verstand. Maar doden zullen levendgemaakt worden, wat een wonder! En als geestelijk dode zondaren levend worden kan dat alleen in en door de Opgestane Levensvorst! Denk daar maar eens over na.
Hoezo? dit is toch niet in tegenspraak met wat ik schreef?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie