Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Er kon wel een kern van waarheid in zitten. Zo heeft ds. Harinck vele jaren geleden een mooie brochure voor de GBS geschreven.
Hierin is de latere ds. Harinck bijna niet te herkennen. Neem en lees!
Ach... Ach... Ach.... Moet dat nou echt, DIA?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Het is een goede bijbelse gedachte om steeds meer gelijkvormig te worden aan de Zoon van God. Je hoeft niet alle verandering euvel te duiden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
Luther schreef:In dat opzicht schrik ik altijd weer van de waarschuwing, dat het geestelijke leven niet begint met Christus. Ik vraag me altijd af, wat voor nut een dergelijke waarschuwing heeft. Het zou namelijk ondanks allerlei goede bedoelingen zomaar kunnen leiden tot de gedachte, dat je ook een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen. En volgens mij leert de Schrift dat nergens en wordt er zó in de belijdenis nergens gesproken.
Ik stelde de vraag naar aanleiding van bovenstaande stukje. Ik bedoel er mee te zeggen dat het geestelijke leven begint (al weet de zondaar dat dan nog niet van zichzelf) met God als Rechter en eindigt met God als Redder. Een zondaar eerst te maken met God als Rechter die een zondaar door middel van de Wet de zonde leert inzien. In het stuk van de verlossing zal zo'n zondaar, ook zicht krijgen op God als Redder, telkens weer meer. Mijns inziens hoort het stuk van de ellendekennis bínnen de wedergeboorte. De Catechismus zegt in Zondag 1, vraag en antwoord 2, toch immers zélf dat er drie stukken nodig zijn om in 'deze troost (zie vraag en antwoord 1) zaliglijk te leven en te sterven'?

De rest was inderdaad meer voor @Luther bestemt.
Ja de Heidelberger zegt inderdaad dat deze drie stukken nodig zijn om in de troost van Zondag 1 vraag en antwoord 1 te delen. Maar om op deze vraag en antwoord te concluderen dat de ellendekennis binnen de wedergeboorte valt vind ik wat mager. Zou je - aangezien je zelf aangeeft niet met de visie van ds. Moerkerken eens te zijn - dan aangegeven hoe de wedergeboorte zich dan verhoudt tot de ellendekennis en hoe dat zich weer verhoudt tot Christus en de rechtvaardigmaking? En dan doel ik echt op jouw visie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Er kon wel een kern van waarheid in zitten. Zo heeft ds. Harinck vele jaren geleden een mooie brochure voor de GBS geschreven.
Hierin is de latere ds. Harinck bijna niet te herkennen. Neem en lees!
Ach... Ach... Ach.... Moet dat nou echt, DIA?
Tja, zo gaat dat dus....
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dit lijkt mij dus een voorbeeld dat DIA zich een kerkgeschiedenis maakt naar eigen beeld en gelijkenis. Het is een welhaast feitenvrije geschiedbeschrijving. Maar ik heb de brochure, en ik zal hem eens lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Is dat zo? De eerste jaren van de 21ste eeuw (wie het vatten kan...) zijn maar een tiental jaren verwijderd van de jaren '90 van de vorige eeuw.
Dat zegt toch niets? De geschiedenis bewijst dat de benoeming van enkele personen een cultuuromslag kan betekenen.
O. Maar volgens mij zijn die niet aan het begin van deze eeuw benoemd. Dus...
In welk jaartal is die brochure eigenlijk geschreven? Daar ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

De prediking van ds Harinck heeft in de jaren wel degelijk een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt.
NB Als je de sprekers van de 12de toogdag van de GBS beziet dan was er in die tijd misschien wel meer saamhorigheid.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-toogdag
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:In dat opzicht schrik ik altijd weer van de waarschuwing, dat het geestelijke leven niet begint met Christus. Ik vraag me altijd af, wat voor nut een dergelijke waarschuwing heeft. Het zou namelijk ondanks allerlei goede bedoelingen zomaar kunnen leiden tot de gedachte, dat je ook een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen. En volgens mij leert de Schrift dat nergens en wordt er zó in de belijdenis nergens gesproken.
Ik stelde de vraag naar aanleiding van bovenstaande stukje. Ik bedoel er mee te zeggen dat het geestelijke leven begint (al weet de zondaar dat dan nog niet van zichzelf) met God als Rechter en eindigt met God als Redder. Een zondaar eerst te maken met God als Rechter die een zondaar door middel van de Wet de zonde leert inzien. In het stuk van de verlossing zal zo'n zondaar, ook zicht krijgen op God als Redder, telkens weer meer. Mijns inziens hoort het stuk van de ellendekennis bínnen de wedergeboorte. De Catechismus zegt in Zondag 1, vraag en antwoord 2, toch immers zélf dat er drie stukken nodig zijn om in 'deze troost (zie vraag en antwoord 1) zaliglijk te leven en te sterven'?

De rest was inderdaad meer voor @Luther bestemt.
Ja de Heidelberger zegt inderdaad dat deze drie stukken nodig zijn om in de troost van Zondag 1 vraag en antwoord 1 te delen. Maar om op deze vraag en antwoord te concluderen dat de ellendekennis binnen de wedergeboorte valt vind ik wat mager. Zou je - aangezien je zelf aangeeft niet met de visie van ds. Moerkerken eens te zijn - dan aangegeven hoe de wedergeboorte zich dan verhoudt tot de ellendekennis en hoe dat zich weer verhoudt tot Christus en de rechtvaardigmaking? En dan doel ik echt op jouw visie.
Wedergeboorte en rechtvaardigmaking gaan samen. Ik geloof niet dat je wedergeboren kunt zijn, zonder rechtvaardigmaking. Een zondaar weet nooit precies de dag en de tijd. Maar ik geloof dat bij een werkelijk schuldbesef de Heilige Geest al in het hart van een zondaar werkt, al zal zo'n zondaar dat op zo'n moment niet van zichzelf zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:De prediking van ds Harinck heeft in de jaren wel degelijk een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt.
NB Als je de sprekers van de 12de toogdag van de GBS beziet dan was er in die tijd misschien wel meer saamhorigheid.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-toogdag
Inderdaad... Ik zie zoiets, met zoveel verschillende predikanten, nu niet meer gauw gebeuren... Helaas...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:De prediking van ds Harinck heeft in de jaren wel degelijk een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt.
NB Als je de sprekers van de 12de toogdag van de GBS beziet dan was er in die tijd misschien wel meer saamhorigheid.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-toogdag
En neem dan het stuk van ds. vd Berg ter harte. Mooi om te lezen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:De prediking van ds Harinck heeft in de jaren wel degelijk een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt.
NB Als je de sprekers van de 12de toogdag van de GBS beziet dan was er in die tijd misschien wel meer saamhorigheid.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... de-toogdag

Natuurlijk, en DIA is nu eenmaal iets ouder dan de gemiddelde refoforummer, dus kan ik zijn vergelijkende opmerking enigszins begrijpen. En blijkbaar had hij meer op met de eerdere prediking van Ds Harinck dan met de latere prediking. Ik zie niet in waarom hij dit niet zou kunnen/mogen zeggen. Het zegt allemaal nog niets over zuiverheid/onzuiverheid van de prediking van Ds Harinck. Tal van ambtsbroeders van Ds Harinck zijn in eerdere tijden langs de refoforum-meetlat gelegd en daar was soms verrassend veel ruimte voor. Verder lees ik graag artikelen/boeken van Ds Harinck omdat hij een gave heeft zaken punctueel uit te leggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:In dat opzicht schrik ik altijd weer van de waarschuwing, dat het geestelijke leven niet begint met Christus. Ik vraag me altijd af, wat voor nut een dergelijke waarschuwing heeft. Het zou namelijk ondanks allerlei goede bedoelingen zomaar kunnen leiden tot de gedachte, dat je ook een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen. En volgens mij leert de Schrift dat nergens en wordt er zó in de belijdenis nergens gesproken.
Ik stelde de vraag naar aanleiding van bovenstaande stukje. Ik bedoel er mee te zeggen dat het geestelijke leven begint (al weet de zondaar dat dan nog niet van zichzelf) met God als Rechter en eindigt met God als Redder. Een zondaar eerst te maken met God als Rechter die een zondaar door middel van de Wet de zonde leert inzien. In het stuk van de verlossing zal zo'n zondaar, ook zicht krijgen op God als Redder, telkens weer meer. Mijns inziens hoort het stuk van de ellendekennis bínnen de wedergeboorte. De Catechismus zegt in Zondag 1, vraag en antwoord 2, toch immers zélf dat er drie stukken nodig zijn om in 'deze troost (zie vraag en antwoord 1) zaliglijk te leven en te sterven'?

De rest was inderdaad meer voor @Luther bestemt.
Ja de Heidelberger zegt inderdaad dat deze drie stukken nodig zijn om in de troost van Zondag 1 vraag en antwoord 1 te delen. Maar om op deze vraag en antwoord te concluderen dat de ellendekennis binnen de wedergeboorte valt vind ik wat mager. Zou je - aangezien je zelf aangeeft niet met de visie van ds. Moerkerken eens te zijn - dan aangegeven hoe de wedergeboorte zich dan verhoudt tot de ellendekennis en hoe dat zich weer verhoudt tot Christus en de rechtvaardigmaking? En dan doel ik echt op jouw visie.
Het kan niet anders, een onwedergeboren mens is dood! God heeft wel een soort keuze mogelijkheid gegeven, je geweten, je kunt kiezen of je die appel zult stelen of laten liggen, je kunt echt niet voelen dat je voor God niet kan bestaan als je onwedergeboren bent, door opvoeding weet je dat je verloren bent, dat je een zondaar bent, toch geloof je het niet, als je wedergeboren bent geloof je het wel! Dan weet je dat je uitlandig bent, eerder niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannes »

DDD schreef:Dit lijkt mij dus een voorbeeld dat DIA zich een kerkgeschiedenis maakt naar eigen beeld en gelijkenis. Het is een welhaast feitenvrije geschiedbeschrijving. Maar ik heb de brochure, en ik zal hem eens lezen.
Al gelezen? Blijkt die DIA ineens gelijk te hebben :langue
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Wedergeboorte en rechtvaardigmaking gaan samen. Ik geloof niet dat je wedergeboren kunt zijn, zonder rechtvaardigmaking. Een zondaar weet nooit precies de dag en de tijd. Maar ik geloof dat bij een werkelijk schuldbesef de Heilige Geest al in het hart van een zondaar werkt, al zal zo'n zondaar dat op zo'n moment niet van zichzelf zeggen.
Dit kan ik ook geheel onderschrijven. Maar ik vermoed dat wij het toch niet met elkaar eens zijn. Want de vraag over de verhouding tussen de wedergeboorte en Christuskennis (en daarmee bedoel ik het kennen van Christus als mijn Zaligmaker) laat je nog liggen. Zou je daar nog wat over willen zeggen? Daarnaast vraag ik mij af hoe je de verhouding ziet van Christuskennis met betrekking tot de rechtvaardiging?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:Het kan niet anders, een onwedergeboren mens is dood! God heeft wel een soort keuze mogelijkheid gegeven, je geweten, je kunt kiezen of je die appel zult stelen of laten liggen, je kunt echt niet voelen dat je voor God niet kan bestaan als je onwedergeboren bent, door opvoeding weet je dat je verloren bent, dat je een zondaar bent, toch geloof je het niet, als je wedergeboren bent geloof je het wel! Dan weet je dat je uitlandig bent, eerder niet.
Dat is menselijke redenatie. Onderzoek op dit punt de Schrift eens, neem daarbij de belijdenis en bijvoorbeeld het boek van ds. Kort.
Plaats reactie