JCRyle schreef:Je weet wat een retorische vraag is neem ik aan. Ik bedoelde te zeggen dat als je met het stellen van deze vraag gelijk het antwoord wilt geven, namelijk bevestigend, dan ben ik het daarin denk ik met je eens. Dus zou je dan nader willen uitwerken - als je dat zo ziet - dat we eerst met God als Rechter van doen krijgen en na de wedergeboorte met God als Redder?Jantje schreef:Hoe bedoel je 'als deze vraag retorisch van aard is'? Ik begrijp je vraag niet goed.JCRyle schreef:Als deze vraag retorisch van aard is, dan ben ik het daarin denk ik met je eens. Zou je dit wat nader willen uitwerken?Jantje schreef:Krijgen we niet eerst te maken met God als Rechter en pas na wedergeboorte met God als Redder?
Ik blijf het een lastig onderwerp vinden en kan me bij zowel jouw als bij de visie van bijvoorbeeld ds. Moerkerken niet vinden. Ik weet niet goed hoe ik hierover moet denken.
Daarnaast vraag ik me ook af, hoe je het moet zien als de wedergeboorte plaats vindt bij de kennis van Christus, waar dan de ellendekennis is? Er zijn drie stukken nodig (Zondag 1), maar als de ellendekennis voor de wedergeboorte (bekering) plaatsvindt, dat klopt dan toch niet? Dan zou in wezen iedereen ellendekennis kunnen krijgen, maar dan ben je alleen bekeert als je ook gelooft in de verlossing door Jezus Christus? Dat is toch een stuk wat nodig is voor de wedergeboorte? Hoe moet ik dat zien?
En wil je van mij ook een antwoord krijgen op de rest van je vraag of was dat voor Luther bestemt?
Ik stelde de vraag naar aanleiding van bovenstaande stukje. Ik bedoel er mee te zeggen dat het geestelijke leven begint (al weet de zondaar dat dan nog niet van zichzelf) met God als Rechter en eindigt met God als Redder. Een zondaar eerst te maken met God als Rechter die een zondaar door middel van de Wet de zonde leert inzien. In het stuk van de verlossing zal zo'n zondaar, ook zicht krijgen op God als Redder, telkens weer meer. Mijns inziens hoort het stuk van de ellendekennis bínnen de wedergeboorte. De Catechismus zegt in Zondag 1, vraag en antwoord 2, toch immers zélf dat er drie stukken nodig zijn om in 'deze troost (zie vraag en antwoord 1) zaliglijk te leven en te sterven'?Luther schreef:In dat opzicht schrik ik altijd weer van de waarschuwing, dat het geestelijke leven niet begint met Christus. Ik vraag me altijd af, wat voor nut een dergelijke waarschuwing heeft. Het zou namelijk ondanks allerlei goede bedoelingen zomaar kunnen leiden tot de gedachte, dat je ook een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen. En volgens mij leert de Schrift dat nergens en wordt er zó in de belijdenis nergens gesproken.
De rest was inderdaad meer voor @Luther bestemt.