Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Brbndr schreef:
Jantje schreef:Waarom kun je dan niet proberen ook daarin naar de overeenkomsten te zoeken, in plaats van steeds maar te beweren dat iemand in schema's denkt en een raster legt over zijn woorden/prediking? Die dominees zijn toch ook predikant bínnen de bandbreedte? Of is het zo dat wij een bandbreedte hebben waar maar de helft van de dominees inpassen en waarin de andere helft eigenlijk niet thuishoort?
soms vraag ik me af waar zouden we de apostelen op het kerkelijk spectrum zetten?

Misschien een nieuw topic hierover beginnen. Piet kan hierover misschien een nieuwe opinion poll starten met de vraag van waar zou de apostel Petrus nu dominee wezen? de apostel Johannes? de apostel Jacobus? enz. ;)
Misschien kan postbode Piet een poll maken met de vraag wie van het forum er van kerkverband is gewisseld... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:Ik heb van Comrie zondag 7 en de Eigenschappen gelezen. Zondag 7 was eten en drinken voor me en van de "Eigenschappen" (overigens gewoon in een oude uitgave) staat me vooral de tweede preek bij, over de rechtvaardigmaking. Waar Comrie de partijen in het gericht gaat beschrijven en wat er plaats vindt als "God naar recht hen niet wil schuldig keuren".
Heel eens. Het nuttige van zo'n discussie is dat je op deze manier gewezen wordt op boeken. Ik heb de oude verklaring van zondag 7 ook en heb hem er gisteren weer eens bij gepakt. Ergens achterin gaat hij verklaren wat de zaligmakende kennis van Christus inhoudt. Zo helder, pastoraal en vooral Bijbels.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Als CGKer ben ik wat terughoudend om in dit topic te reageren om meerdere redenen.
Belangrijkste is wel dat binnen de CGK de verschillen en problemen vele malen groter zijn.

Toch even een ervaring van gisteren die ik wil delen.
Vanwege een kort verblijf in Zeeland hebben mijn vrouw en ik gisteren gekerkt in de dichtsbijzijnde GG.
‘s Morgens preekte ds C Harinck over Hebr 12:24:Het bloed der besprenging dat betere dingen spreekt dan Abel.
‘s Middags preekte ds C van Krimpen over Joh 10:14: Ik ben de goede Herder ev.

Twee preken die Schriftuurlijk bevindelijk waren en waar de gekruisigde Christus in het middelpunt stond.

Hoorde ik dan geen verschil? Vast wel maar die verschillen zijn ruim binnen de bandbreedte van Schrift en gereformeerd belijden. Ruim binnen de bandbreedte van onze oudvaders en puriteinen.

Helaas zijn er vele preken in de CGK die buiten deze bandbreedte vallen........dus lieve GGers wees dankbaar voor wat jullie nog mogen hebben en bewaar het pand!

Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons, wij kerkten gisteren in ‘s Gravenpolder. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

huisman schreef:........dus lieve GGers wees dankbaar voor wat jullie nog mogen hebben en bewaar het pand!
Mooie oproep in een positieve posting. Dank!
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@huisman,
Dat doet me goed, zo'n reactie. :)

Wellicht zijn de diensten via onderstaande link in de loop van de dag of week nog terug te luisteren.
http://www.gergemsgravenpolder.nl/page/preken
Laatst gewijzigd door Jantje op 01 okt 2018, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Mooi, huisman! Dank.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

huisman schreef:Als CGKer ben ik wat terughoudend om in dit topic te reageren om meerdere redenen.
Belangrijkste is wel dat binnen de CGK de verschillen en problemen vele malen groter zijn.

Toch even een ervaring van gisteren die ik wil delen.
Vanwege een kort verblijf in Zeeland hebben mijn vrouw en ik gisteren gekerkt in de dichtsbijzijnde GG.
‘s Morgens preekte ds C Harinck over Hebr 12:24:Het bloed der besprenging dat betere dingen spreekt dan Abel.
‘s Middags preekte ds C van Krimpen over Joh 10:14: Ik ben de goede Herder ev.

Twee preken die Schriftuurlijk bevindelijk waren en waar de gekruisigde Christus in het middelpunt stond.

Hoorde ik dan geen verschil? Vast wel maar die verschillen zijn ruim binnen de bandbreedte van Schrift en gereformeerd belijden. Ruim binnen de bandbreedte van onze oudvaders en puriteinen.

Helaas zijn er vele preken in de CGK die buiten deze bandbreedte vallen........dus lieve GGers wees dankbaar voor wat jullie nog mogen hebben en bewaar het pand!

Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons, wij kerkten gisteren in ‘s Gravenpolder. :OO3
Bedankt Huisman!! Fijn dit eens te lezen. En inderdaad, ik ben dankbaar!!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ik heb afgelopen vrijdag een doordeweekse avonddienst (GBS) beluisterd, waarin ds. Pieters voorging. (GG Vlaardingen)
Aanbevolen!
http://stream123.kerkomroep.nl/pages/af ... 31-024.mp3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Dat kan, maar snap je mijn nuancering wel? Gezien je reactie twijfel ik daaraan.
Ik weet niet of ik een gedachtegoed heb. Ik probleem de Schriften te verstaan in de lijn met Reformatie, Nadere Reformatie, Puriteinen en de 3FvE. En daarin kom ik niet de gedachte tegen dat iemand eerst goed moet weten dat hij knecht is, en vervolgens zijn benen moet breken, etc. Ik denk dat ik begrijp wat Comrie bedoelt, en het is zeker ook de ervaring van menig kind van God; toch is het de vraag of het altijd zo gaat en moet gaan?
En in het kader van dit topic is de klemmende vraag: Waarom zou ik met "mijn gedachtegoed" (ik vind het een beetje een diskwalificerende opmerking, maar akkoord) niet binnen de bandbreedte van de GG passen? Of (ietsje fundamenteler): Waarom zou ik niet binnen de bandbreedte van de Schrift en de belijdenis passen?
Je hebt een heel stuk getypt op basis van een ander Bijbelgedeelte dan dat waar Comrie naar verwijst. Dus nee, ik begrijp niet wat je zegt want het heeft er niet mee te maken.

Dat jij vindt dat het niet altijd zo moet gaan is mij genoegzaam bekend.
Dit is nog niet het begin van een antwoord. Je mag ook gewoon zeggen dat je er niet op in wilt gaan.
Dat klopt behoorlijk :). De visite stond op de stoep dus ik brak mijn reactie af, maar vond het zonde om hetgeen ik getypt had weg te gooien :).

Korte reactie nog:
- je reageert op het verkeerde schriftgedeelte, dus de reactie klopt niet en ik begrijp het niet.
- Dat het niet altijd zo gaat bij kinderen Gods is volgens mij het hele hoofdthema van de bezwaarden en kerkverlaters en daar scheiden kennelijk de wegen. Dat het onterecht is om heel de reformatie, nadere reformatie en puriteinen voor je visie te claimen blijkt wel uit het citaat van dr. A. Comrie
- Of jij met je gedachtengoed niet in de GG past, daar heb je zelf al antwoord op gegeven, door te vertrekken (zo gaf je zelf in dit topic aan). Ik hoef dat niet voor je te beslissen en overigens heb ik die vraag ook niet gesteld. Ik constateer wel dat je jezelf nog wel met een deel verwant voelt, maar dat terzijde (niet geheel, maar wel terzijde).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

@Huisman, goed om te horen. In je thuisgemeente was het ook goed om te zijn, de moeite waard om na te luisteren!
Fijne dagen samen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

helma schreef:@Huisman, goed om te horen. In je thuisgemeente was het ook goed om te zijn, de moeite waard om na te luisteren!
Fijne dagen samen.
Bedankt, morgendienst inmiddels beluisterd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ik heb afgelopen vrijdag een doordeweekse avonddienst (GBS) beluisterd, waarin ds. Pieters voorging. (GG Vlaardingen)
Aanbevolen!
http://stream123.kerkomroep.nl/pages/af ... 31-024.mp3
Wie gaat hier voor?
Wij zijn hier ook bezig met een Bijbellezing over Samuël. (in de middagdiensten)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik heb afgelopen vrijdag een doordeweekse avonddienst (GBS) beluisterd, waarin ds. Pieters voorging. (GG Vlaardingen)
Aanbevolen!
http://stream123.kerkomroep.nl/pages/af ... 31-024.mp3
Wie gaat hier voor?
Wij zijn hier ook bezig met een Bijbellezing over Samuël. (in de middagdiensten)
Overbodige vraag, merk ik intussen.... Hoewel ik de stem nauwelijks terug ken zoals ik hem vroeger hoorde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik begrijp het, @DIA. De link die @Mara hier aanhaalt is namelijk helemaal niet de stem van ds. W. Pieters. Het is vermoedelijk een kerktelefoonuitzending, want de stem die ik hoor is namelijk die van ds. M. Karens...

De link van ds. W. Pieters is deze: http://stream123.kerkomroep.nl/pages/af ... 55-024.mp3 en die is gehouden op 19 september jongstleden. De link die @Mara hier aanhaalt is van 26 september jongstleden; dus ook de datum klopt niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ik begrijp het, @DIA. De link die @Mara hier aanhaalt is namelijk helemaal niet de stem van ds. W. Pieters. Het is vermoedelijk een kerktelefoonuitzending, want de stem die ik hoor is namelijk die van ds. M. Karens...

De link van ds. W. Pieters is deze: http://stream123.kerkomroep.nl/pages/af ... 55-024.mp3 en die is gehouden op 19 september jongstleden. De link die @Mara hier aanhaalt is van 26 september jongstleden; dus ook de datum klopt niet.
Ja heel suf :jongle ik had inmiddels de juiste al paraat maar zie dat jij hem inmiddels geplaatst hebt. Bedankt. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie