Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef: Ik grinnik wel dat het artikel van Gert-Wim zo'n ruis geeft op RF. Betrokkenheid bij het kerkverband, verbinding zoeken noem je. Ik ben het daar niet mee eens. Namens een groep bezwaarden spreken vind ik niet sterk.
Binnen de GG bevinden opvattingen zich binnen een bepaalde bandbreedte , itt tot bijv. de CGK of PKN. Dus afwijkingen daarop worden kritisch tegemoet getreden. Dat heeft ook weer niets met crisismanagement te maken.

Overigens mooi artikel van ds. de Heer in dezelfde krant.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik vind je reactie erg laatdunkend en denigrerend overkomen. En dan met name de vetgedrukte zinnen. Alsof je de bezwaren van die bandbreedte wegwuift omdat ze voor jou uit de verkeerde hoek komen. Zeker i.c.m. het woordje "grinniken". En dan vraag ik mij af hoe serieus je die bewuste 'groep' binnen de GG neemt.

Klopt dat?
(~)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wandelende schreef:
Ad Anker schreef: Ik grinnik wel dat het artikel van Gert-Wim zo'n ruis geeft op RF. Betrokkenheid bij het kerkverband, verbinding zoeken noem je. Ik ben het daar niet mee eens. Namens een groep bezwaarden spreken vind ik niet sterk.
Binnen de GG bevinden opvattingen zich binnen een bepaalde bandbreedte , itt tot bijv. de CGK of PKN. Dus afwijkingen daarop worden kritisch tegemoet getreden. Dat heeft ook weer niets met crisismanagement te maken.

Overigens mooi artikel van ds. de Heer in dezelfde krant.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik vind je reactie erg laatdunkend en denigrerend overkomen. En dan met name de vetgedrukte zinnen. Alsof je de bezwaren van die bandbreedte wegwuift omdat ze voor jou uit de verkeerde hoek komen. Zeker i.c.m. het woordje "grinniken". En dan vraag ik mij af hoe serieus je die bewuste 'groep' binnen de GG neemt.

Klopt dat?
Ik reageer op de bijdrage van eilander die het stuk van Gert-Wim duidde met de woorden betrokkenheid bij het kerkverband en verbinding zoeken. Ik kan me daar niet in vinden.

Verder wuif ik de bezwaren van die bandbreedte niet weg. Ik erken dat er een bepaalde bandbreedte is, zo ongeveer tussen Lelystad en Uddel, om maar wat te noemen. Het lukt de GG om daarin eenheid te bewaren. Dat is natuurlijk best bijzonder. En wat is de verkeerde hoek voor mij? Ik zal me meer thuisvoelen in Uddel dan in Lelystad. Dat geloof ik wel. Je zult me echter niet kunnen betrappen op denigrerende opmerkingen over de Lelystadhoek...

Grinniken: ik las het stukje in de krant gistermiddag en voorzag een explosie aan berichten in deze topic. Dat deed me grinniken. En dat heb ik gedeeld.

Ook wij hebben af en toe te maken met vertrekkers in onze GG. Waar gaan ze naar toe? Dat ligt verspreid: Er zijn in de wijde omtrek (straal van 15 km) 4 PKN-gemeenten die ex-leden van ons hebben. Er zijn in de wijde omtrek 2 HHK's die ex-leden van ons hebben. Ze gaan dus niet naar de HHK, naar de PKN, nee, ze kiezen daarin ook nog een gemeente uit die bij hen past. Dit is geen oordeel, maar het is wel bijzonder natuurlijk. Een artikel schrijven over de prediking in de GG in relatie tot kerkverlaters moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vind het verwijt dat de aloude prediking in de GG daar debet aan is echt te goedkoop. En het is geen crisismanagement om de gelederen te sluiten en de eenheid te willen bewaren.

Is alles vrede in de GG? O nee... Er gaat van alles mis, ook in de communicatie. Ik zeg het maar even, ik ben namelijk niet blind.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Ik reageer op de bijdrage van eilander die het stuk van Gert-Wim duidde met de woorden betrokkenheid bij het kerkverband en verbinding zoeken. Ik kan me daar niet in vinden.
(...)
Ook wij hebben af en toe te maken met vertrekkers in onze GG. Waar gaan ze naar toe? Dat ligt verspreid: Er zijn in de wijde omtrek (straal van 15 km) 4 PKN-gemeenten die ex-leden van ons hebben. Er zijn in de wijde omtrek 2 HHK's die ex-leden van ons hebben. Ze gaan dus niet naar de HHK, naar de PKN, nee, ze kiezen daarin ook nog een gemeente uit die bij hen past. Dit is geen oordeel, maar het is wel bijzonder natuurlijk. Een artikel schrijven over de prediking in de GG in relatie tot kerkverlaters moet je natuurlijk zelf weten, maar ik vind het verwijt dat de aloude prediking in de GG daar debet aan is echt te goedkoop. En het is geen crisismanagement om de gelederen te sluiten en de eenheid te willen bewaren.
(...)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje kriebelig wordt van zo'n opmerking als die jij deed, Ad: 'flauwe reactie, terwijl je beter weet'. Ik geef toe dat ik er de ene keer wat scherper in zit dan de andere, maar ik zit hier niet maar een beetje te schrijven omdat ik het wel leuk vind om herrie te schoppen ofzo.

Voor alle duidelijkheid: je zorgen die je hier uit onder de noemer van 'het is wel bijzonder' deel ik. Ik vind dat ook niet zo'n best teken. Ik denk overigens dat vrijwel elke gemeente hier wel mee te maken heeft. Ook in onze PKN-gemeente zijn er af en toe vertrekkende leden, naar verschillende kanten.

De laatste zin, over het crisismanagement, geeft niet geheel weer wat ik bedoelde. De eenheid bewaren is een opdracht, daarover geen misverstand. En het is ook een gave als je dat kunt als predikant o.i.d. Ik had het nadrukkelijk over de (in mijn ogen) krampachtige reacties die er dan vaak gegeven worden.

Die ook niet echt ingaan op het lastigste deel van de uitkomsten van het onderzoek, namelijk dat er ook naar de GG zelf gekeken moet worden. Ik heb al eerder geschreven: ik vind dat een gemiste kans.

En zo praat je dus langs elkaar heen: ds. Van Eckeveld heeft het voornamelijk over mensen die innerlijk al vervreemd waren aan 'het eigene van de GG', Dubbeldam schrijft over de mensen die zich daaraan verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Dat laatste is ook veel moeilijker.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

In alle verhalen over kerkverlaters mis ik eigenlijk de verlaters na een conflict in de gemeente.
Als ik de afgelopen 10 jaren overzie, dan zijn er best wat gemeentes met strubbelingen geweest. Zonder oordelen over schuld te willen vellen, denk ik aan Veenendaal, Ridderkerk en Kruiningen. Deze conflicten hebben ook veel leden gekost.
Goed, er blijven nog steeds veel anderen over die vertrokken, maar ook dit is een substantieel deel.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:In alle verhalen over kerkverlaters mis ik eigenlijk de verlaters na een conflict in de gemeente.
Als ik de afgelopen 10 jaren overzie, dan zijn er best wat gemeentes met strubbelingen geweest. Zonder oordelen over schuld te willen vellen, denk ik aan Veenendaal, Ridderkerk en Kruiningen. Deze conflicten hebben ook veel leden gekost.
Goed, er blijven nog steeds veel anderen over die vertrokken, maar ook dit is een substantieel deel.
Dat zullen er misschien zo'n 1000 zijn, meer niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

eilander schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje kriebelig wordt van zo'n opmerking als die jij deed, Ad: 'flauwe reactie, terwijl je beter weet'. Ik geef toe dat ik er de ene keer wat scherper in zit dan de andere, maar ik zit hier niet maar een beetje te schrijven omdat ik het wel leuk vind om herrie te schoppen ofzo.

Voor alle duidelijkheid: je zorgen die je hier uit onder de noemer van 'het is wel bijzonder' deel ik. Ik vind dat ook niet zo'n best teken. Ik denk overigens dat vrijwel elke gemeente hier wel mee te maken heeft. Ook in onze PKN-gemeente zijn er af en toe vertrekkende leden, naar verschillende kanten.

De laatste zin, over het crisismanagement, geeft niet geheel weer wat ik bedoelde. De eenheid bewaren is een opdracht, daarover geen misverstand. En het is ook een gave als je dat kunt als predikant o.i.d. Ik had het nadrukkelijk over de (in mijn ogen) krampachtige reacties die er dan vaak gegeven worden.

Die ook niet echt ingaan op het lastigste deel van de uitkomsten van het onderzoek, namelijk dat er ook naar de GG zelf gekeken moet worden. Ik heb al eerder geschreven: ik vind dat een gemiste kans.

En zo praat je dus langs elkaar heen: ds. Van Eckeveld heeft het voornamelijk over mensen die innerlijk al vervreemd waren aan 'het eigene van de GG', Dubbeldam schrijft over de mensen die zich daaraan verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Dat laatste is ook veel moeilijker.
Dit klopt dus niet, er wordt in het opiniestuk juist min of meer een oproep gedaan om dat eigene los te laten.

"Is de grote aandacht (door de hoofdstroom van de predikanten) voor het ”eigene van de Gereformeerde Gemeenten” misschien vooral een strijd om als kerkverband het bestaansrecht te rechtvaardigen? Wordt er daardoor niet te veel uit angst gepreekt, gemediteerd en gehandeld?

Is er daarom nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking?" etc etc.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Posthoorn schreef:
Mistig schreef:Opinie van Gert-Wim Dubbeldam (volgens mij ook actief voor Prekenweb):
https://www.rd.nl/opinie/vertrek-doop-l ... -1.1515585

Vertrek (doop)leden noopt tot zelfreflectie en gesprek
Laten we binnen de Gereformeerde Gemeenten oog hebben voor geestelijke verscheidenheid en met liefde en warmte om (doop)leden heen blijven staan, hopend en biddend dat ze verbonden blijven aan onze gemeenten, reageert Gert-Wim Dubbeldam....
Ehm, hoe zit het met het copyright en de 50-woordenregel?
Ik dacht dat daar met opinie artikelen geen problemen ontstaan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:In alle verhalen over kerkverlaters mis ik eigenlijk de verlaters na een conflict in de gemeente.
Als ik de afgelopen 10 jaren overzie, dan zijn er best wat gemeentes met strubbelingen geweest. Zonder oordelen over schuld te willen vellen, denk ik aan Veenendaal, Ridderkerk en Kruiningen. Deze conflicten hebben ook veel leden gekost.
Goed, er blijven nog steeds veel anderen over die vertrokken, maar ook dit is een substantieel deel.
Dat zullen er misschien zo'n 1000 zijn, meer niet.
Een complete gemeente dus.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Eilander, no hard feelings. Ik was inderdaad ook best scherp, snap je kriebels en zit hier ook niet om maar wat te schrijven. Ik ben de laatste die je tegen je haren in wil strijken. ;)

Deze zin zet mij wel aan het denken:
En zo praat je dus langs elkaar heen: ds. Van Eckeveld heeft het voornamelijk over mensen die innerlijk al vervreemd waren aan 'het eigene van de GG', Dubbeldam schrijft over de mensen die zich daaraan verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Dat laatste is ook veel moeilijker.
Is dat echt zo? Is er onderscheid tussen mensen die innerlijk vervreemd waren en mensen die zich verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Ik wil alle kritische mensen niet op één hoop gooien maar vind dit toch lastig. Als ik het artikel lees, met de quotes die hier zijn aangehaald met termen als hypercalvinisme, is er nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, bestaansrecht willen rechtvaardigen, angst... Is er dan geen sprake van innerlijke vervreemding en heeft/had ds. van Eckeveld dan niet juist een terecht punt?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Laag »

We moeten ook wel enige nuchterheid betrachten. Er wordt eenzijdig gefocust op de leiding, predikanten en kerkenraden van de GG, het ontbreekt aan zelfreflectie. Dat kan zo wezen, ook de kerkverlaters hebben zelfreflectie nodig. Als men de prediking die men wenst, in andere kerkverbanden hoort, dan moet men zich daar nestelen, het komt bij mij nu een beetje over: de GG zijn veranderd, en dan een hele opsomming, maar zelfreflectie bij bezwaarden en kerkverlaters hoor ik niet, of nauwelijks.
Gesprek aangaan, elkaars zorgen delen, prima. Elk lid dat vertrekt is er één, maar nuchterheid aan beide zijden is ook nodig.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ad Anker schreef:Eilander, no hard feelings. Ik was inderdaad ook best scherp, snap je kriebels en zit hier ook niet om maar wat te schrijven. Ik ben de laatste die je tegen je haren in wil strijken. ;)

Deze zin zet mij wel aan het denken:
En zo praat je dus langs elkaar heen: ds. Van Eckeveld heeft het voornamelijk over mensen die innerlijk al vervreemd waren aan 'het eigene van de GG', Dubbeldam schrijft over de mensen die zich daaraan verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Dat laatste is ook veel moeilijker.
Is dat echt zo? Is er onderscheid tussen mensen die innerlijk vervreemd waren en mensen die zich verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Ik wil alle kritische mensen niet op één hoop gooien maar vind dit toch lastig. Als ik het artikel lees, met de quotes die hier zijn aangehaald met termen als hypercalvinisme, is er nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, bestaansrecht willen rechtvaardigen, angst... Is er dan geen sprake van innerlijke vervreemding en heeft/had ds. van Eckeveld dan niet juist een terecht punt?
In 2005 schreef een predikant al iets over het 'eigene van de GG':
"Het "eigene" zegt meer over een specifiek kerkverband of een groep mensen. Het "eigene" van een kerk van gereformeerde belijdenis moet eigenlijk de Schrift en de Gereformeerde Belijdenis zijn".
Mensen die geen waarde meer hechten aan de Gereformeerde Belijdenis die zijn vervreemd. Dat zijn mensen die zeggen 'alleen de Bijbel'.
De mensen die verbonden zijn aan het 'eigene van de GG' hebben hun zorgen of het wel allemaal naar Schrift en Belijdenis is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Eilander, no hard feelings. Ik was inderdaad ook best scherp, snap je kriebels en zit hier ook niet om maar wat te schrijven. Ik ben de laatste die je tegen je haren in wil strijken. ;)
Helemaal goed, Ad. Geen probleem.
Ad Anker schreef:Deze zin zet mij wel aan het denken:
En zo praat je dus langs elkaar heen: ds. Van Eckeveld heeft het voornamelijk over mensen die innerlijk al vervreemd waren aan 'het eigene van de GG', Dubbeldam schrijft over de mensen die zich daaraan verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Dat laatste is ook veel moeilijker.
Is dat echt zo? Is er onderscheid tussen mensen die innerlijk vervreemd waren en mensen die zich verbonden voelen maar toch oprechte zorgen hebben. Ik wil alle kritische mensen niet op één hoop gooien maar vind dit toch lastig. Als ik het artikel lees, met de quotes die hier zijn aangehaald met termen als hypercalvinisme, is er nog wel sprake van Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, bestaansrecht willen rechtvaardigen, angst... Is er dan geen sprake van innerlijke vervreemding en heeft/had ds. van Eckeveld dan niet juist een terecht punt?
Ik twijfel hier ook over, en ik heb zeker niet de hele tekst van Dubbeldam willen verdedigen. Maar het ging mij er inderdaad om om niet alle critici op één hoop te gooien en vooral om degenen die nog het dichtst bij je staan, serieus te nemen. Of ze nu zijn overgegaan naar de HHK of naar de OGGiN.
In het bedrijfsleven is het ook verstandig om met mensen die uit vrije wil vertrekken, een gesprek te hebben. Dan kunnen ze vrijuit praten over wat er beter zou kunnen. Richt je dan op de eventuele goede tips. Maar als je slager bent, en ze willen liever bij de bakker werken kun je dat gerust naast je neer leggen. ;)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Laag schreef:We moeten ook wel enige nuchterheid betrachten. Er wordt eenzijdig gefocust op de leiding, predikanten en kerkenraden van de GG, het ontbreekt aan zelfreflectie. Dat kan zo wezen, ook de kerkverlaters hebben zelfreflectie nodig. Als men de prediking die men wenst, in andere kerkverbanden hoort, dan moet men zich daar nestelen, het komt bij mij nu een beetje over: de GG zijn veranderd, en dan een hele opsomming, maar zelfreflectie bij bezwaarden en kerkverlaters hoor ik niet, of nauwelijks.
Gesprek aangaan, elkaars zorgen delen, prima. Elk lid dat vertrekt is er één, maar nuchterheid aan beide zijden is ook nodig.
Inderdaad nuchterheid betrachten.
Mijn zelfreflectie is als volgt: thuislezen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Laag schreef:We moeten ook wel enige nuchterheid betrachten. Er wordt eenzijdig gefocust op de leiding, predikanten en kerkenraden van de GG, het ontbreekt aan zelfreflectie. Dat kan zo wezen, ook de kerkverlaters hebben zelfreflectie nodig. Als men de prediking die men wenst, in andere kerkverbanden hoort, dan moet men zich daar nestelen, het komt bij mij nu een beetje over: de GG zijn veranderd, en dan een hele opsomming, maar zelfreflectie bij bezwaarden en kerkverlaters hoor ik niet, of nauwelijks.
Gesprek aangaan, elkaars zorgen delen, prima. Elk lid dat vertrekt is er één, maar nuchterheid aan beide zijden is ook nodig.
Beste Laag, wat mijn eigen situatie betreft. Er zou al een wereld gewonnen zijn als er van 2 kanten gewoon een eerlijk gesprek mogelijk was. Eerlijk en oprecht. En niet eens zo over leerstellige zaken, maar van 2 kanten ‘hoe gaat het met jou richting de eeuwigheid’. En daarnaast het onderling voelen van pastorale bewogenheid. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij geldt echt dat een kerkoverstap een grote mate van zelfreflectie met zich meebrengt.
Ik wil.je gerust eerlijk mijn verhaal vertellen, want ik denk dat jij boven een punt hebt en ik ook, maar kijk wel uit bezwaarden etc niet het ‘geen zelfreflectie’ te verwijten zonder dit te verifiëren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Gert-Wim Dubbeldam schreef:Zou er niet meer ruimte moeten zijn voor open en eerlijke gesprekken over de prediking, binnen kerkenraden, tussen ambtsdragers onderling en tussen gemeenteleden en ambtsdragers? Ik doel dan op gesprekken op basis van vertrouwen en liefde, ook als er accentverschillen zijn.
Deze passage kan ik niet helemaal plaatsen. Bedoelt Dubbeldam dat er wat betreft de door hem uitgesproken zorgen slechts accentverschillen zijn? Hoe serieus zijn de zorgen dan eigenlijk?
Plaats reactie