Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
GZB schreef:
Jantje schreef:@DDD heeft ergens wel een puntje. Ik weet zo gauw al één voorbeeld: ds. H. Zweistra. Hij had in de GG prima predikant kunnen worden en is ook meermaals 'opgegaan'. En zo zijn er vast nog talloze andere voorbeelden.
Klopt, maar ik ken ook talloze PKN predikanten die opgegaan zijn in de GG maar afgewezen, en waarvan ik nu heel goed begrijp waarom.
Maar er zijn toch ook genoeg van die PKN predikanten die geen fundamenteel andere boodschap brengen, dan onze eigen predikanten?
Ik denk aan Prof. de Reuver, Ds. J. Blom, Ds. C.J. Droger, Ds. C. Blenk, Ds. H. Zweistra, Ds. W.C. Meeuse, etc. etc.
Deze zijn niet allen PKN.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Mistig schreef:
GZB schreef:
Jantje schreef:@DDD heeft ergens wel een puntje. Ik weet zo gauw al één voorbeeld: ds. H. Zweistra. Hij had in de GG prima predikant kunnen worden en is ook meermaals 'opgegaan'. En zo zijn er vast nog talloze andere voorbeelden.
Klopt, maar ik ken ook talloze PKN predikanten die opgegaan zijn in de GG maar afgewezen, en waarvan ik nu heel goed begrijp waarom.
Maar er zijn toch ook genoeg van die PKN predikanten die geen fundamenteel andere boodschap brengen, dan onze eigen predikanten?
Ik denk aan Prof. de Reuver, Ds. J. Blom, Ds. C.J. Droger, Ds. C. Blenk, Ds. H. Zweistra, Ds. W.C. Meeuse, etc. etc.
Deze zijn niet allen PKN.
Daar heb je gelijk in. Vier ervan echter wel. En er zijn meer voorbeelden te noemen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Komt ds. Blom uit Werkendam (CGK)? Hij heeft pas ds. Agteresch toegesproken tijdens diens intrededienst, als ik me niet vergis. En inderdaad, er was geen verschil te bespeuren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Komt ds. Blom uit Werkendam (CGK)? Hij heeft pas ds. Agteresch toegesproken tijdens diens intrededienst, als ik me niet vergis. En inderdaad, er was geen verschil te bespeuren.
Nee, dat was ds D Bos, predikant CGK Werkendam
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

O, dan ben ik mis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

GZB schreef:
Jantje schreef:@DDD heeft ergens wel een puntje. Ik weet zo gauw al één voorbeeld: ds. H. Zweistra. Hij had in de GG prima predikant kunnen worden en is ook meermaals 'opgegaan'. En zo zijn er vast nog talloze andere voorbeelden.
Klopt, maar ik ken ook talloze PKN predikanten die opgegaan zijn in de GG maar afgewezen, en waarvan ik nu heel goed begrijp waarom.
'Talloze' betekent ontelbaar. Dat zijn er best veel. Ik zou het al knap vinden als je (zonder giswerk) tot tien zou komen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het woordje 'talloze' heb ik inderdaad verkeerd gebruikt.

Ik kan me de namen niet meer letterlijk herinneren. Maar er zijn er hier boven al genoemd. En daarnaast: als er in het RD een interview stond met een dominee vanwege zijn ambtsjubileum, las je soms geregeld dat ze eerst naar de Theologische School waren gegaan en daar niet werden aangenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Heb geen idee waar de beperking van het curatorium nu vandaan is gekomen, naar ik had het over de predikanten die uit de Gereformeerde Gemeenten afkomstig zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: 'Talloze' betekent ontelbaar. Dat zijn er best veel. Ik zou het al knap vinden als je (zonder giswerk) tot tien zou komen.
Da's niet zo heel moeilijk. Maar we zouden hier geen namen noemen, toch?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: 'Talloze' betekent ontelbaar. Dat zijn er best veel. Ik zou het al knap vinden als je (zonder giswerk) tot tien zou komen.
Da's niet zo heel moeilijk. Maar we zouden hier geen namen noemen, toch?
Klopt helemaal, dat was natuurlijk ook mijn bedoeling niet.
Maar het blijft knap. Overigens zeg ik daarmee niet dat het niet waar is, ik weet dit soort dingen helemaal niet.
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Volgens mij zou ik zonder enige moeite tot 20 komen, en met wat meer moeite tot 50. Ik ken er zo al een heel aantal persoonlijk. Lang niet alle mensen worden een bekende predikant natuurlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

In het bericht op pagina 3 over de 20.000 (doop)leden die in de afgelopen tien jaar de Gereformeerde Gemeenten verlieten (RD 22-9) was alleen vermeld dat zij naar een ander kerkverband overgingen. Een deel werd echter onkerkelijk. Dit meldt het RD van vandaag... Het bevestigt wel enigszins mijn mening, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Volgens mij zou ik zonder enige moeite tot 20 komen, en met wat meer moeite tot 50. Ik ken er zo al een heel aantal persoonlijk. Lang niet alle mensen worden een bekende predikant natuurlijk.
Ik reageerde op deze zin van @GZB:
(...)ik ken ook talloze PKN predikanten die opgegaan zijn in de GG maar afgewezen
Ik kan me niet voorstellen dat we het dan over hetzelfde hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Jantje schreef:In het bericht op pagina 3 over de 20.000 (doop)leden die in de afgelopen tien jaar de Gereformeerde Gemeenten verlieten (RD 22-9) was alleen vermeld dat zij naar een ander kerkverband overgingen. Een deel werd echter onkerkelijk. Dit meldt het RD van vandaag... Het bevestigt wel enigszins mijn mening, denk ik.
Aha. Een gevalletje van framing van het rd. Ik kon het ook al niet rondgeteld krijgen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:In het bericht op pagina 3 over de 20.000 (doop)leden die in de afgelopen tien jaar de Gereformeerde Gemeenten verlieten (RD 22-9) was alleen vermeld dat zij naar een ander kerkverband overgingen. Een deel werd echter onkerkelijk. Dit meldt het RD van vandaag... Het bevestigt wel enigszins mijn mening, denk ik.
Dat maakt het getal eigenlijk nog erger.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie