Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Auto schreef:
Jantje schreef:... dus niet.
Ik geloof eigenlijk dat minstens de helft van de vertrokkenen de Gereformeerde Gemeenten 'beu' was. Veel mensen willen vandaag de dag niet meer de noodzaak van onze zondekennis en onze eigen doodstaat erkennen. Men hoort het liefst een prediking die niet tegen de haren instrijkt, maar ze gladstrijkt, zoals een dominee ooit eens zei. En dat heeft er niks mee te maken dat men het kerkverband wil verlaten 'om hetzelfde te kunnen blijven'; ab - so - luut niet.
oh ja, dus al die mensen die uit de GG zijn gekomen en lid zijn geworden in een CGK die willen niet meer de noodzaak hun zondekennis en hun doodstaat erkennen? Dit is de grootste quatsch ooit. En dat is zo te bewijzen. Dit laat zien hoe groot de eigendunk in de GG is.
Zou het bij jou veel beter zijn? Ik vind jouw laatste zin net zoveel onzin bevatten als datgene waar je op reageert.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Auto »

pierre27 schreef:
Auto schreef:
Jantje schreef:... dus niet.
Ik geloof eigenlijk dat minstens de helft van de vertrokkenen de Gereformeerde Gemeenten 'beu' was. Veel mensen willen vandaag de dag niet meer de noodzaak van onze zondekennis en onze eigen doodstaat erkennen. Men hoort het liefst een prediking die niet tegen de haren instrijkt, maar ze gladstrijkt, zoals een dominee ooit eens zei. En dat heeft er niks mee te maken dat men het kerkverband wil verlaten 'om hetzelfde te kunnen blijven'; ab - so - luut niet.
oh ja, dus al die mensen die uit de GG zijn gekomen en lid zijn geworden in een CGK die willen niet meer de noodzaak hun zondekennis en hun doodstaat erkennen? Dit is de grootste quatsch ooit. En dat is zo te bewijzen. Dit laat zien hoe groot de eigendunk in de GG is.
Zou het bij jou veel beter zijn? Ik vind jouw laatste zin net zoveel onzin bevatten als datgene waar je op reageert.
Zoals ik al eerder zei:
Dat zeg ik ook niet: lees: hoe groot de eigendunk in de GG is ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Auto schreef:
pierre27 schreef:
Auto schreef:
Jantje schreef:... dus niet.
Ik geloof eigenlijk dat minstens de helft van de vertrokkenen de Gereformeerde Gemeenten 'beu' was. Veel mensen willen vandaag de dag niet meer de noodzaak van onze zondekennis en onze eigen doodstaat erkennen. Men hoort het liefst een prediking die niet tegen de haren instrijkt, maar ze gladstrijkt, zoals een dominee ooit eens zei. En dat heeft er niks mee te maken dat men het kerkverband wil verlaten 'om hetzelfde te kunnen blijven'; ab - so - luut niet.
oh ja, dus al die mensen die uit de GG zijn gekomen en lid zijn geworden in een CGK die willen niet meer de noodzaak hun zondekennis en hun doodstaat erkennen? Dit is de grootste quatsch ooit. En dat is zo te bewijzen. Dit laat zien hoe groot de eigendunk in de GG is.
Zou het bij jou veel beter zijn? Ik vind jouw laatste zin net zoveel onzin bevatten als datgene waar je op reageert.
Zoals ik al eerder zei:
Dat zeg ik ook niet: lees: hoe groot de eigendunk in de GG is ;)
Waarom zou ik wat anders erin gaan lezen als je ook gewoon een andere zin ervan kan maken. Ik acht je intelligent genoeg om dat te kunnen beste Auto. Net zomin ik ga zeggen dat ik in CGK Driebergen meer mensen met een eigendunk ontmoet dan in de CGK Renswoude.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Auto »

pierre27 schreef: Waarom zou ik wat anders erin gaan lezen als je ook gewoon een andere zin ervan kan maken. Ik acht je intelligent genoeg om dat te kunnen beste Auto. Net zomin ik ga zeggen dat ik in CGK Driebergen meer mensen met een eigendunk ontmoet dan in de CGK Renswoude.
Nou laat ik nog niet zo lang geleden een GG ambtsdrager van de GG tegengekomen zijn die exact zei wat jij nu zegt. Daarom reageerde ik wat verbolgen op de uitlating van jantje.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Het probleem is dat een groep "GG-verlaters" hun linker knipperlicht laat aanstaan: ze gaan bijvoorbeeld eerst over naar de HHK, dan naar PKN, dan naar een Evangelische Gemeente en dan...
Een gedeelte is (vanuit hun visie) oprecht bezorgd over de koers in hun gemeente. Als je jaren tegen een muur bent aangelopen kan ik me voorstellen dat je naar een andere kerk overstapt die beter aanpast bij je geloofsbeleving.
Een andere vraag is of bijvoorbeeld een HHK of CGK zo blij moet zijn met al die "GG-verlaters". Dat brengt vaak alleen onrust met zich mee.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Auto schreef:
pierre27 schreef: Waarom zou ik wat anders erin gaan lezen als je ook gewoon een andere zin ervan kan maken. Ik acht je intelligent genoeg om dat te kunnen beste Auto. Net zomin ik ga zeggen dat ik in CGK Driebergen meer mensen met een eigendunk ontmoet dan in de CGK Renswoude.
Nou laat ik nog niet zo lang geleden een GG ambtsdrager van de GG tegengekomen zijn die exact zei wat jij nu zegt. Daarom reageerde ik wat verbolgen op de uitlating van jantje.
Ik snap je ergens wel alleen is die verbolgenheid mijns inziens niet geheel nodig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Inderdaad. Die ligt meer aan de kerkelijke 'leiding' dan aan de gemeenteleden, mijns inziens.
Dat weet ik zo net nog niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:... dus niet.
Ik geloof eigenlijk dat minstens de helft van de vertrokkenen de Gereformeerde Gemeenten 'beu' was. Veel mensen willen vandaag de dag niet meer de noodzaak van onze zondekennis en onze eigen doodstaat erkennen. Men hoort het liefst een prediking die niet tegen de haren instrijkt, maar ze gladstrijkt, zoals een dominee ooit eens zei. En dat heeft er niks mee te maken dat men het kerkverband wil verlaten 'om hetzelfde te kunnen blijven'; ab - so - luut niet.
Bedoel je nu hetzelfde blijven in uiterlijk, of in innerlijk opzicht?
Misschien heb je gelijk, en is de helft inderdaad weggegaan, omdat ze de dingen 'makkelijker' wilden hebben. Of die de vrijheid van een christen iets anders invulden dat in de GG gewenst werd. Ik wil daar niet over discussiëren.

Laten we het dan eens over die andere 10.000 hebben...
Ik merk in de vele reacties op dit onderzoek, dat er vaak maar twee smaken zijn:
1. Of er wordt gezegd: Zie je wel, één grote conservatieve kliek, die GG. Logisch dat iedereen vertrekt.
2. Of ik lees: Sja, erg! Mensen zijn innerlijk vervreemd van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid, willen niet meer horen van de diepe tonen die de Schrift ons voorhoudt over zonde en doodstaat.

Ik vind beide reacties geen recht doen aan de schokkende cijfers, ook niet aan de GG, en ook niet aan minstens een deel van de vertrekkers. In beide gevallen neem je mensen niet serieus en zijn ze als gesprekspartners niet gelijkwaardig. In beide gevallen is er geen sprake van enige reflectie.
Kan dat echt niet anders? Is het mogelijk om met een vertrekker te praten zonder dedain, zonder uit de hoogte oordelen klaar te hebben? Ben je echt van mens tot mens geïnteresseerd in de beweegreden om van kerk te veranderen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:Het probleem is dat een groep "GG-verlaters" hun linker knipperlicht laat aanstaan: ze gaan bijvoorbeeld eerst over naar de HHK, dan naar PKN, dan naar een Evangelische Gemeente en dan...
Een gedeelte is (vanuit hun visie) oprecht bezorgd over de koers in hun gemeente. Als je jaren tegen een muur bent aangelopen kan ik me voorstellen dat je naar een andere kerk overstapt die beter aanpast bij je geloofsbeleving.
Een andere vraag is of bijvoorbeeld een HHK of CGK zo blij moet zijn met al die "GG-verlaters". Dat brengt vaak alleen onrust met zich mee.
Noem eens de eerste gemeente van HHK/CGK/PKN die blij is met al die ''GG-verlaters''.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:En het niet meer kunnen ontvangen van vragen over de bekeringsweg met de focus op de orde des heils is ook een reden.
Wat bedoel je hiermee? Ik heb de zin vier keer gelezen, maar snap 'm niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

De reactie van ds. Van Eckeveld is heel erg star en geeft begrip voor de vertrekkers. Vrij vertaald zegt hij dat hij snapt dat mensen soms dingen anders willen (zoals hiervoor iemand schreef: als mensen bewegen we met de tijd mee), maar vooral hier niets mee wil doen.
Met die flexibiliteit van een atoomkelder vervreemd je inderdaad mensen van je. Pastoraal is anders.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Auto schreef:
Jantje schreef:... dus niet.
Ik geloof eigenlijk dat minstens de helft van de vertrokkenen de Gereformeerde Gemeenten 'beu' was. Veel mensen willen vandaag de dag niet meer de noodzaak van onze zondekennis en onze eigen doodstaat erkennen. Men hoort het liefst een prediking die niet tegen de haren instrijkt, maar ze gladstrijkt, zoals een dominee ooit eens zei. En dat heeft er niks mee te maken dat men het kerkverband wil verlaten 'om hetzelfde te kunnen blijven'; ab - so - luut niet.
oh ja, dus al die mensen die uit de GG zijn gekomen en lid zijn geworden in een CGK die willen niet meer de noodzaak hun zondekennis en hun doodstaat erkennen? Dit is de grootste quatsch ooit. En dat is zo te bewijzen. Dit laat zien hoe groot de eigendunk in de GG is.
Welnee. Het ligt er wel degelijk aan of je overgaat naar de CGK van Damwoude of naar de CGK van Groningen.
Er zijn vast ook mensen die vanwege huwelijk of dergelijke naar een ander kerkverband overstappen. Maar uit hetgeen ik in mijn omgeving zie, heeft het meerendeel moeite met 'de leer van de Gereformeerde Gemeenten'. Men wil het niet meer gezegd worden en reageert verbolgen als er gewaarschuwd wordt voor dit of dat. Want het moet er allemaal maar mee door kunnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[
Welnee. Het ligt er wel degelijk aan of je overgaat naar de CGK van Damwoude of naar de CGK van Groningen.
Er zijn vast ook mensen die vanwege huwelijk of dergelijke naar een ander kerkverband overstappen. Maar uit hetgeen ik in mijn omgeving zie, heeft het meerendeel moeite met 'de leer van de Gereformeerde Gemeenten'. Men wil het niet meer gezegd worden en reageert verbolgen als er gewaarschuwd wordt voor dit of dat. Want het moet er allemaal maar mee door kunnen.

Jantje, je reageert erg kort door de bocht.
Ik ken verschillende gemeenten, die de laatste jaren door de komst van een predikant, en daarna de voorzichtige wijziging van een kerkenraad, echt van cultuur en inhoud gewijzigd zijn.
Mensen herkennen de gemeente niet meer waar ze al jaren lid zijn.
Die stappen echt niet lichtvaardig op.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:... dus niet.
Ik geloof eigenlijk dat minstens de helft van de vertrokkenen de Gereformeerde Gemeenten 'beu' was. Veel mensen willen vandaag de dag niet meer de noodzaak van onze zondekennis en onze eigen doodstaat erkennen. Men hoort het liefst een prediking die niet tegen de haren instrijkt, maar ze gladstrijkt, zoals een dominee ooit eens zei. En dat heeft er niks mee te maken dat men het kerkverband wil verlaten 'om hetzelfde te kunnen blijven'; ab - so - luut niet.
Lees @Luther eens goed. Die zegt niet zoveel tegenstrijdig tov jouw mening. Althans, zo lijkt het.
(~)
Plaats reactie