Gereformeerde Gemeenten

HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHKtE »

Geytenbeekje schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Dus GG Sliedrecht is een verzameling GG, GGiN, OGGiN, CGK en thuislezers en groei van binnenuit. Hartverwarmend!
Klopt. En ondanks de vele waarschuwingen van ds. Huijser op het vlak van kerkwisseling is de gemeente toch heel erg hard blijven groeien.
Sliedrecht heeft toch een hele behoudende CGK ?
Er zijn veel problemen geweest rondom de Boiten en daarom zijn we veel leden vertrokken naar elders. Ook veel naar de geref bonds wijken in Sliedrecht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ze zijn toch ook bezig om in Papendrecht een afdeling op te richten? Weet iemand daar al meer van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Ze zijn toch ook bezig om in Papendrecht een afdeling op te richten? Weet iemand daar al meer van?
Begreep dat het of verbouwing was of een afdeling. Blijkbaar is nu gekozen voor verbouwing!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Ze zijn toch ook bezig om in Papendrecht een afdeling op te richten? Weet iemand daar al meer van?
Begreep dat het of verbouwing was of een afdeling. Blijkbaar is nu gekozen voor verbouwing!
Helemaal niet. Ik meende juist dat er én een verbouwing gerealiseerd zou worden én men vanwege het zitplaatsengebrek in zowel Sliedrecht, als in Dordrecht en Hardinxveld-Giessendam er naar ging kijken of een afdeling in Papendrecht ook mogelijk was; vandaar ook mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bartieeee
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 dec 2017, 08:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bartieeee »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Ze zijn toch ook bezig om in Papendrecht een afdeling op te richten? Weet iemand daar al meer van?
Begreep dat het of verbouwing was of een afdeling. Blijkbaar is nu gekozen voor verbouwing!
Helemaal niet. Ik meende juist dat er én een verbouwing gerealiseerd zou worden én men vanwege het zitplaatsengebrek in zowel Sliedrecht, als in Dordrecht en Hardinxveld-Giessendam er naar ging kijken of een afdeling in Papendrecht ook mogelijk was; vandaar ook mijn vraag.
Dat meen ik ook, maar hoe het er daar voor staat geen idee.
Afgelopen week hebben vrijwilligers uit de gemeente de kerk 'start' klaar gemaakt (dit is sneller gegaan dan verwacht), zodat a.s. herfstvakantie de aannemer kan gaan beginnen.
Het was afgelopen zondag iedergeval even wennen met pure houten kerkbanken ;) Excuses voor typfout is aangepast :D
Laatst gewijzigd door Bartieeee op 17 sep 2018, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bartieeee schreef:Het was afgelopen zondag iedergeval even wenen met pure houten kerkbanken
Tjonge, dan zal er menig traan zijn gevloeid. :D :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

"Ik heb het nooit bij elkaar opgeteld, maar deze cijfers zijn wel sprekend en onthutsend"
Dat was de reactie van ds. J.J. van Eckeveld, op het onderzoek door het Reformatorisch Dagblad verricht.
De kop laat niets aan duidelijkheid te wensen over:

GG Verliezen in tien jaar 20.000 (doop)leden
Ds. van Eckeveld: "Veelal neemt men afscheid van onze gemeenten omdat men afscheid genomen heeft van
een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Ook bij huwelijk gaat men gemakkelijk over naar een ander kerkverband. Soms zijn het ook de plaatselijke
omstandigheden die leiden tot overgangen. Dit alles baart ons zorgen en stemt tot droefheid. De nood moet
ons uitdrijven tot gebed. Een kerkelijke overgang is vaak de laatste fase van een proces van innerlijke vervreemding.
We mogen ons echter niet aanpassen aan hetgeen een aantal van onze mensen wel graag zou willen.
Uiteindelijk houdt je ze dan toch niet. We moeten blijven bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking."

aldus ds. van Eckeveld in het RD van vandaag

Dat ene woordje bleef steken, en zegt ons veel: Innerlijke vervreemding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Inderdaad. Die ligt meer aan de kerkelijke 'leiding' dan aan de gemeenteleden, mijns inziens.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Inderdaad. Die ligt meer aan de kerkelijke 'leiding' dan aan de gemeenteleden, mijns inziens.
Ik zou zomaar niet van de 'leiding' willen spreken. Het komt, om zo te zeggen, ook niet zomaar ineens. In zekere zin drukken deze cijfers ons wel met de neus op de feiten. Dit heeft een oorzaak. Laten we dan niet eerst de 'leiding' beschuldigen, maar eerst bij onszelf blijven. Immers zo het volk, zo de priester?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Ik heb het niet gelezen. Maar richt het onderzoek zich op meerdere kerkverbanden?
Want er zijn denk ik ook kerkverbanden die niet zo zeer een schriftuurlijk-bevindelijke prediking hebben, maar wel te maken hebben met eenzelfde soort uitloop.

Zo opgeteld is dit korte artikel helaas wel een harde werkelijkheid.
(~)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:Ik heb het niet gelezen. Maar richt het onderzoek zich op meerdere kerkverbanden?
Want er zijn denk ik ook kerkverbanden die niet zo zeer een schriftuurlijk-bevindelijke prediking hebben, maar wel te maken hebben met eenzelfde soort uitloop.

Zo opgeteld is dit korte artikel helaas wel een harde werkelijkheid.
De CGK worden ook terloops genoemd, maar daar lijkt zich een het ledental zich nu te continueren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ik heb wel wat moeite met het artikel en de duiding van de feiten.
Van die 20.000 leden gaan er 7.000 naar de PKN, 4.600 naar de HHK en 1.800 naar de CGK.
Dan zullen er ook nog wat naar de GGiN en de OGGiN gegaan zijn.
Resteert nog zo'n 6.000.

Is het terecht om deze allemaal op één hoop te gooien en onder de noemer te scharen 'veelal neemt men afscheid van de GG omdat men afscheid genomen heeft van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking?' Ik vind dat nogal wat, eerlijk gezegd.

In het artikel van dr. C.S.L. Janse zitten verschillende aannames ('het is aannemelijk dat...', 'de indruk bestaat wel dat...'). De conclusie is dan dat de cijfers 'duidelijk laten zien dat de kerkelijke overgangen zich overwegend voltrekken van rechts naar links.'

Ik zeg er meteen maar bij dat mijn overgang van uiterst rechts naar uiterst links in mijn visie hierop wel meegewogen moet worden.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door claus »

Ik ben het ronduit met de reactie van Eilander eens. Wel wil ik er nog dit aan toevoegen, dat een schrijnend tekort aan predikanten en daarmee aan de levende verkondiging van Gods Woord een factor van belang kan zijn. Maar, niet voor zo'n aantal van 20.000 leden en doopleden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

De Van Eckeveld vermoedt dat het vertrekken komt doordat men niet meer houdt van Schriftuurlijk-bevindelijk. Maar die tweeslag komt niet meer voor. Vaak wordt bevindelijk preken automatisch zo genoemd, maar onterecht. En als het alleen Schriftuurlijk is, is dat dan onvoldoende?
Los hiervan, er worden in de gergem veel preken gepreekt, waarvan ik zeg (ja, ik): als je dat iedere zondag hoort, kun even goed hervormd worden. Dat hoor je daar ook en het is nog gezelliger ook. Als je daar komt vraagt men: wat wil je hier betekenen? In de GG mag je niks als je niet tot een bepaalde groep behoort.
In Gouda zie je het ook: het ouwe getrouwe blijft wel, maar nieuwkomers hebben het vaak snel gezien.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik heb wel wat moeite met het artikel en de duiding van de feiten.
Van die 20.000 leden gaan er 7.000 naar de PKN, 4.600 naar de HHK en 1.800 naar de CGK.
Dan zullen er ook nog wat naar de GGiN en de OGGiN gegaan zijn.
Resteert nog zo'n 6.000.

Is het terecht om deze allemaal op één hoop te gooien en onder de noemer te scharen 'veelal neemt men afscheid van de GG omdat men afscheid genomen heeft van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking?' Ik vind dat nogal wat, eerlijk gezegd.

In het artikel van dr. C.S.L. Janse zitten verschillende aannames ('het is aannemelijk dat...', 'de indruk bestaat wel dat...'). De conclusie is dan dat de cijfers 'duidelijk laten zien dat de kerkelijke overgangen zich overwegend voltrekken van rechts naar links.'

Ik zeg er meteen maar bij dat mijn overgang van uiterst rechts naar uiterst links in mijn visie hierop wel meegewogen moet worden.
Daar ben ik het ook mee eens. Er zijn er ook die vertrekken, juist om nog een Schriftuurlijk-bevindelijke preek te horen. Ik had dit met opzet niet gememoreerd. Anders zou men mij ook kunnen betichten van een zekere eenzijdigheid. Nu kan men mij betichten van het achterwege laten wat ik wel wist. Men moet dat dan maar doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie