Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
Bartieeee schreef:In de Boazkerk als de verbouwingen klaar zijn.
Is onderling tussen beide kerken geregeld.
Maar past de CGK Sliedrecht (Bethel) wel in de Boazkerk na de verbouwing?
De huidige kerk van de CGK telt 1500 zitplaatsen. De nieuw te bouwen kerk gaat enkele honderden zitplaatsen minder tellen, aldus het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-slie ... -1.1457688
De GG telt 560 zitplaatsen. Volgens het RD (https://www.rd.nl/kerk-religie/nieuwe-k ... t-1.251000) kan dit worden uitgebreid met 120 zitplaatsen. Overigens vind ik die uitbreiding niet veel zoden aan de dijk zetten, aangezien ze meer dan 1000 leden hebben, maar ik las dat er ook nog uitbreiding is van zalen, dus wellicht zitten daar ook nog enkele tientallen zitplaatsen in.
Dus ik denk dat de CGK er maar amper in past, tijdens de periode als zij nieuwbouwen.
Waarom ruilen ze dan niet van kerk?
Omdat de renovatie van de CGK duurder schijnt te zijn dan nieuwbouw. Dus dat is voor de GG denk ik niet zo aantrekkelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Historisch besef is ook wat waard. Maar goed. De ene kerk moet groter en de andere kleiner. Allemaal dure grappen, maar ik kan totaal niet overzien of dat nodig is hoor. Ik was gewoon benieuwd. Ik vind eigenlijk dat kerkelijke gemeenten zich zouden moeten verspreiden over bestaande kerkgebouwen, voor zover mogelijk is.
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Opheusden »

Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GG in Gouda wil grond achter kerkgebouw kopen
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente in Gouda stelt de leden voor ruim 7000 vierkante meter grond achter het huidige kerkgebouw aan de Nieuwe Gouwe Oostzijde aan te kopen. Men wil er vooralsnog parkeerplaatsen realiseren, alhoewel bebouwing is toegestaan en niet wordt uitgesloten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-in-go ... -1.1497556
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:GG in Gouda wil grond achter kerkgebouw kopen
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente in Gouda stelt de leden voor ruim 7000 vierkante meter grond achter het huidige kerkgebouw aan de Nieuwe Gouwe Oostzijde aan te kopen. Men wil er vooralsnog parkeerplaatsen realiseren, alhoewel bebouwing is toegestaan en niet wordt uitgesloten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-in-go ... -1.1497556
Ik las het ook. Een logisch besluit, ook met name voor de toekomst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bartieeee schreef:Vanaf Zondag 12 Augustus 2018 gaat de GG Sliedrecht kerken in de CGK Sliedrecht (Bethelkerk) dit i.v.m. de verbouwing en uitbreiding van het Kerkgebouw.
De diensten zijn om 11:30 en 18:30.
De verbouwing gaat zo 5 maanden duren.
Ik zag dat de bijbellezingen deze periode in de Gereformeerde Gemeente van Hardinxveld-Giessendam worden gehouden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Jantje schreef:
Mistig schreef:GG in Gouda wil grond achter kerkgebouw kopen
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente in Gouda stelt de leden voor ruim 7000 vierkante meter grond achter het huidige kerkgebouw aan de Nieuwe Gouwe Oostzijde aan te kopen. Men wil er vooralsnog parkeerplaatsen realiseren, alhoewel bebouwing is toegestaan en niet wordt uitgesloten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-in-go ... -1.1497556
Ik las het ook. Een logisch besluit, ook met name voor de toekomst.
Vind je? Ik heb moeite met het feit dat er zo'n enorm bedrag (twee miljoen euro!!) wordt uitgegeven om simpelweg de auto te parkeren. Wat mij betreft ook in schril contrast met de oproep tot soberheid die recent in het RD (en ook op het forum) te lezen was. Wat is er mis met met de fiets/ lopend naar de kerk te gaan? De beschikbare plekken zijn dan voor de ouderen en hen die slecht ter been / fiets zijn.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Auto »

Ik hoorde recent ook zo'n verhaal, dat er meer dan een miljoen euro voor grond wordt betaald, om de auto's te kunnen parkeren. Als iedereen die in omtrek van 5 km nu lopend of fietsend naar de kerk zouden komen, dan hoeft er geen geld besteed te worden. Het geld schenkt men aan een gemeente die nog nooit een predikant heeft gehad en laat men daar een ouderling vrijstellen om het werk in de gemeente full time te gaan doen en geeft de ouderling de bevoegdheid om in die gemeente een stichtelijk Woord te spreken. Dan creeer je mogelijkheden en het is naar de DKO.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Opheusden schreef:Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Dat lijkt me een mooie oproep voor de GGiN Opheusden!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jan Vogel »

Opheusden schreef:Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Wie? De GG in Hardinxveld als een grote gemeente met een predikant die als 22 jaar er staat of bedoelt u de CGK en de GG in Sliedrecht?
Daarbij wel de aantekening dat de GG niet uit de CGK-Bethel is voortgekomen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Opheusden schreef:Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Dat lijkt me een mooie oproep voor de GGiN Opheusden!
;)
Tsja, daar zal Opheusden (of Heusden-Op?) vast anders over denken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wet en Evangelie »

Luther schreef:
Opheusden schreef:Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Dat lijkt me een mooie oproep voor de GGiN Opheusden!
Nog niet gehoord dat er in Opheusden een 2e kerk van de GGIN komt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Wet en Evangelie schreef:
Luther schreef:
Opheusden schreef:Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Dat lijkt me een mooie oproep voor de GGiN Opheusden!
Nog niet gehoord dat er in Opheusden een 2e kerk van de GGIN komt.
Soms kan een oproep ook zijn onder het motto "voorkomen is beter dan genezen".
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Wet en Evangelie schreef:
Luther schreef:
Opheusden schreef:Ze hadden ook gewoon bij elkaar kunnen blijven. Dan had er nu maar 1 kerk verbouwd hoeven te worden....
Dat lijkt me een mooie oproep voor de GGiN Opheusden!
Nog niet gehoord dat er in Opheusden een 2e kerk van de GGIN komt.
Nog niet nee! Hopelijk blijft dat zo. Maar er spelen daar wat dingetjes...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

Pioenroosje schreef: Vind je? Ik heb moeite met het feit dat er zo'n enorm bedrag (twee miljoen euro!!) wordt uitgegeven om simpelweg de auto te parkeren. Wat mij betreft ook in schril contrast met de oproep tot soberheid die recent in het RD (en ook op het forum) te lezen was. Wat is er mis met met de fiets/ lopend naar de kerk te gaan? De beschikbare plekken zijn dan voor de ouderen en hen die slecht ter been / fiets zijn.
Ken je de situatie in Gouda?

Je schrijft over 'simpelweg parkeren'. Zo simpel is de situatie m.b.t. het parkeren in Gouda niet. De kerk ligt vrij ongunstig, aan de rand van de stad. Eigenlijk zelfs buiten de stad, op een bedrijventerrein. Voor veel mensen is het gebouw niet eenvoudig met de fiets of lopend te bereiken. Er zijn dus veel parkeerplaatsen nodig.
Dat de kerk daar staat, is een uit nood geboren locatie. De vorige kerk, aan de Ronsseweg, was echt te klein. Uitbreiden was na meerdere verbouwingen niet meer mogelijk. Het was niet eenvoudig om een locatie in Gouda te vinden waar een kerk gebouwd mocht worden. Toen zijn ze op deze plek terecht gekomen.

De GG onderhoudt goede contacten met de buurman, een supermarkt van Hoogvliet. De winkel is op zondag dicht, en als blijk van waardering doen veel refo's uit de omgeving daar hun boodschappen. Doordat de winkel 's zondags dicht is, kunnen de kerkgangers gebruik maken van het parkeerterrein van Hoogvliet.

De kans is echter groot dat de winkel in de toekomst toch op zondag opent. Daarmee vervalt ruim 40% van de nu beschikbare parkeerplaatsen. Dat is een serieus probleem.

Als je als kerk dan de mogelijkheid hebt om een stuk grond te kopen dat grenst aan je eigen grond, is het de moeite waard om de aankoop te overwegen. Dat heeft de kerkenraad gedaan en nu gaan ze hun plannen aan de gemeente voorleggen.

Ook ik vind twee miljoen euro veel geld voor een stuk grond en de aanleg van een parkeerterrein. Maar de grond in de randstad is nou eenmaal duur. En de kerkenraad heeft al nagedacht over de financiering van deze kostenpost, dus ze gebruiken hun verstand bij deze kwestie.

Mijns inziens is het ongepast om de kerkenraad en/of gemeente te veroordelen in het kader van soberheid. Ik geef je gelijk dat er mensen met de auto naar de kerk komen die ook fietsend of lopend kunnen komen. Dat heb je in (vrijwel) elke gemeente, en dat zal in Gouda ook best gebeuren. Maar in veel gevallen heeft het niet met een overdaad aan luxe te maken.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Plaats reactie