Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

@Nasrani:
Wat is precies de tegenstelling tussen indelen en elkaar vrijlaten? Ik heb geen idee wat het verband is. Je kunt immers prima iemand in een bepaalde categorie indelen en toch zijn of haar vrijheid respecteren.

@JCRyle:
Natuurlijk heb ik wel een idee waar ik over praat. Als ik een Oosters-Orthodoxe kerkdienst bezoek, dan zie ik toch echt grotere verschillen dan binnen de GG. En dat geldt ook voor een doopdienst in een gemiddelde RKK. Daarvoor hoef ik niet precies te weten wat er allemaal nog meer aan verschillen binnen die kerkverbanden zijn.

Als jij spreekt van een verschil van dag en nacht, dan is de consequentie mijns inziens dat iemand die in de categorie nacht valt geen gelovige is. Want in God is in het geheel geen duisternis. Maar goed, misschien begrijp ik de beeldspraak niet goed.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:@Nasrani:
Wat is precies de tegenstelling tussen indelen en elkaar vrijlaten? Ik heb geen idee wat het verband is. Je kunt immers prima iemand in een bepaalde categorie indelen en toch zijn of haar vrijheid respecteren.

@JCRyle:
Natuurlijk heb ik wel een idee waar ik over praat. Als ik een Oosters-Orthodoxe kerkdienst bezoek, dan zie ik toch echt grotere verschillen dan binnen de GG. En dat geldt ook voor een doopdienst in een gemiddelde RKK. Daarvoor hoef ik niet precies te weten wat er allemaal nog meer aan verschillen binnen die kerkverbanden zijn.

Als jij spreekt van een verschil van dag en nacht, dan is de consequentie mijns inziens dat iemand die in de categorie nacht valt geen gelovige is. Want in God is in het geheel geen duisternis. Maar goed, misschien begrijp ik de beeldspraak niet goed.
Om met het laatste te beginnen: dat is geen beeldspraak, dat is een uitdrukking. Een verschil tussen dag en nacht is niets anders dan een groot verschil tussen twee dingen. Dus inderdaad de beeldspraak heb je niet goed begrepen.

En wat het eerste betreft: Ik zeg dat er binnen de GG wel degelijk een verschil is, wat volgens jou wel mee valt (In simpele bewoordingen omschreven). Volgens jou is het verschil in doopvisie groter tussen de OKK en RKK, dan in de GG. Daar kan ik geen antwoord opgeven want ik weet hun visie niet. Maar daar zal ik zeker naar gaan kijken. Blijkbaar had jezelf ook geen verstand van het verschil tussen de RKK en OKK, aangezien het je eigen woorden zijn die dat zeggen. En nu inhoudelijk: Iedereen begrijpt dat er verschil zit tussen de GG en de RKK of OKK, maar dat was je punt niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Maar ik ben het met je eens dat op hoofdlijnen tussen de meeste predikanten in de GG van uiterst links tot uiterst rechts maar marginale verschillen zitten.
Noem het maar marginaal. Dat zullen vele ‘linksen’ en vele ‘rechtsen’ en alles wat daartussen zit, je niet na zeggen.
(~)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:@Nasrani:
Wat is precies de tegenstelling tussen indelen en elkaar vrijlaten? Ik heb geen idee wat het verband is. Je kunt immers prima iemand in een bepaalde categorie indelen en toch zijn of haar vrijheid respecteren.

@JCRyle:
Natuurlijk heb ik wel een idee waar ik over praat. Als ik een Oosters-Orthodoxe kerkdienst bezoek, dan zie ik toch echt grotere verschillen dan binnen de GG. En dat geldt ook voor een doopdienst in een gemiddelde RKK. Daarvoor hoef ik niet precies te weten wat er allemaal nog meer aan verschillen binnen die kerkverbanden zijn.

Als jij spreekt van een verschil van dag en nacht, dan is de consequentie mijns inziens dat iemand die in de categorie nacht valt geen gelovige is. Want in God is in het geheel geen duisternis. Maar goed, misschien begrijp ik de beeldspraak niet goed.
Daarin heb je zeker gelijk, maar werkt dat in de praktijk ook zo? Ik kreeg het idee dat dat in dit topic juist niet gebeurde.
Los van dit topic, in de praktijk van de GG werkt het volgens mij juist niet zo. Kijk maar hoe de flanken elkaar wegzetten, tot op de kansel toe. Op dit forum ging het er onlangs ook nog over met betrekking tot de opmerkingen van ds Verschuure over het nieuwe boek van ds C. Harinck.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
refo schreef:Maar goed: is remonstrants denken werkelijk zo gevaarvol? Als we straks allemaal voor de witte troon staan, hebben we allemaal beschaamde kaken. De remonstranten, omdat we dachten zelf iets gedaan te hebben, wat dus niet zo bleek te zijn. De zware gergemmers, die iedereen uitgesloten hadden met wie ze aanstonds voor eeuwig aan het avondmaal gaan.
Ik huiver van zo'n gedachte. Je zet hiermee elke belijdenis op losse schroeven, en lijkt ook nog van mening te zijn dat zo ongeveer iedereen wel zalig zal worden. Het lijkt alsof je in de eeuwigheid kan zien...
Denk jij dan niet dat 'straks' zal blijken dat er velen zalig zijn geworden? Veel meer dan we ooit zouden durven hopen?
Niet om iets uit ons, maar doordat Zijn liefde en genade uiteindelijk zoveel groter is dan wij, hier achter onze pc/smartphone, ooit hadden kunnen denken!?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door refo »

ZWP schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Maar goed: is remonstrants denken werkelijk zo gevaarvol? Als we straks allemaal voor de witte troon staan, hebben we allemaal beschaamde kaken. De remonstranten, omdat we dachten zelf iets gedaan te hebben, wat dus niet zo bleek te zijn. De zware gergemmers, die iedereen uitgesloten hadden met wie ze aanstonds voor eeuwig aan het avondmaal gaan.
Ik huiver van zo'n gedachte. Je zet hiermee elke belijdenis op losse schroeven, en lijkt ook nog van mening te zijn dat zo ongeveer iedereen wel zalig zal worden. Het lijkt alsof je in de eeuwigheid kan zien...
Denk jij dan niet dat 'straks' zal blijken dat er velen zalig zijn geworden? Veel meer dan we ooit zouden durven hopen?
Niet om iets uit ons, maar doordat Zijn liefde en genade uiteindelijk zoveel groter is dan wij, hier achter onze pc/smartphone, ooit hadden kunnen denken!?
Ach, een beetje ironie is niet besteed. Men schiet onmiddellijk in de 3FvE-modus. Alsof een belijdenis straks kan redden.
En waarom zou je niet in de toekomst mogen kijken. We weten precies hoe het zal gaan. Ik vertaalde het alleen maar een beetje naar onze tijd. De Heere Jezus waarschuwde er al voor: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan. En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
De Heere Jezus sprak natuurlijk voor de mensen van het jaar 30. De mensen van 2017 zien dat haarscherp en maken niet de fouten van de Schriftgeleerden van destijds. Maar zien niet dat ze mutatis mutandis precies eender bezig zijn.
Vertaald naar 2017: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet de Statenvertaling verdedigd, en in Uw Naam alle ketters veroordeeld, en in Uw Naam vele kerkdiensten van de beste predikanten bezocht, zelfs door de week?

Verderop in Mattheüs komt het nog dichterbij, maar wij reformatorische mensen met onze 3FvE kunnen het niet lezen: Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
Ook deze tekst zetten we naar onze hand: 'deze minsten', dat zijn natuurlijk kinderen van God. Nou, daar willen we wel mee omgaan (tenminste als die hetzelfde denkt als ik, maar dat kan eigenlijk niet anders, want dan zou het geen kind van God zijn).
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
Om met het laatste te beginnen: dat is geen beeldspraak, dat is een uitdrukking. Een verschil tussen dag en nacht is niets anders dan een groot verschil tussen twee dingen. Dus inderdaad de beeldspraak heb je niet goed begrepen.
Hoe verklaar je de verschillen aangaande de kerken in Nederland? Ik denk dat je het met mij eens ben als ik zeg dat Gods kinderen overal zitten, in de PKN, HHK, GG, GGIN, OGG, CGK en allerlei afsplitsingen.
Volgens jou zijn er hele grote verschillen op verschillende onderwerpen. Betekent dat, dat Gods kinderen in veel kerken onder een verkeerde leer, of harder gezegd, een dwaalleer zitten? Of betekent dat, dat die verschillen er wel zijn, maar dat dit slechts minimale verschillen zijn die geen invloed op de kern, namelijk Jezus Christus, hebben?
En vergelijk je het met de kerken over alle landen verspreidt, kan dit ook meerdere dingen betekenen.
Of de reformatorische kerken in Nederland hebben gelijk aangaande hun belijdenis en vele andere kerken dwalen hierin als het gaat om de toeleidende weg, het moment van wedergeboorte, zondagsbesteding, enzovoort.
Of de kern van deze kerken is vaak hetzelfde, maar de verschillen zijn er wel, maar zijn minimaal en hebben geen invloed op de zaligheid en die te verkrijgen.

Ik stem van harte in met onze belijdenis in de 3 formulieren. Maar ik durf niet te zeggen dat iedere afwijking die anders geïnterpreteerd wordt, bijvoorbeeld 2-3 verbonden, kinderdoopvisie, aanbod van genade ed., enorme verschillen zijn, en al helemaal niet dat dit invloed zou kunnen hebben op het verkrijgen van de zaligheid. (Ik zeg niet dat jij dit beweerd, maar ik ben benieuwd hoe je dit opvat).
Immers, geen een kerk, of dit nu in Nederland, China, Amerika of Afrika is, heeft de absolute waarheid.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door -DIA- »

Misschien een kleinigheidje: de topicnaam is naar mijn gedachten niet helemaal correct.
We spreken over de Gereformeerde Gemeenten (met n, meervoud dus) als kerkverband.
Bij een plaatselijke gemeente van (ik noem maat een plaatsnaam) spreken we van de Gereformeerde Gemeente (zonder n) van Rommeldam.
Aangezien het in dit topic niet over één Gereformeerde Gemeente gaat, zou het naar mijn gedachte beter zijn om in de topicnaam een n toe te voegen.
Het is maar een opmerking, dus verder ook niet zo belangrijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeente (zonder n) van Rommeldam.
Is dat een linkse of rechtse gemeente?
(~)
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door RotterS »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeente (zonder n) van Rommeldam.
Is dat een linkse of rechtse gemeente?
Om de volledig zinloosheid van je opmerking te illustreren: afgaand op de geestelijk vader van Rommeldam, de heer M. Toonder, denk ik: links á la NRC. Maar mogelijk is de leeghoofdigheid van die gemeente gelijk aan die van Olivier B. Bommel en is het dus niet mogelijk om te bepalen of de gemeente links of rechts is, omdat er niks is om de bepaling op te baseren.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

RotterS schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeente (zonder n) van Rommeldam.
Is dat een linkse of rechtse gemeente?
Om de volledig zinloosheid van je opmerking te illustreren: afgaand op de geestelijk vader van Rommeldam, de heer M. Toonder, denk ik: links á la NRC. Maar mogelijk is de leeghoofdigheid van die gemeente gelijk aan die van Olivier B. Bommel en is het dus niet mogelijk om te bepalen of de gemeente links of rechts is, omdat er niks is om de bepaling op te baseren.
:yahoo
:haha :haha
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Herman »

:super
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door eilander »

RotterS schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeente (zonder n) van Rommeldam.
Is dat een linkse of rechtse gemeente?
Om de volledig zinloosheid van je opmerking te illustreren: afgaand op de geestelijk vader van Rommeldam, de heer M. Toonder, denk ik: links á la NRC. Maar mogelijk is de leeghoofdigheid van die gemeente gelijk aan die van Olivier B. Bommel en is het dus niet mogelijk om te bepalen of de gemeente links of rechts is, omdat er niks is om de bepaling op te baseren.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Terri »

eilander schreef:
RotterS schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Gereformeerde Gemeente (zonder n) van Rommeldam.
Is dat een linkse of rechtse gemeente?
Om de volledig zinloosheid van je opmerking te illustreren: afgaand op de geestelijk vader van Rommeldam, de heer M. Toonder, denk ik: links á la NRC. Maar mogelijk is de leeghoofdigheid van die gemeente gelijk aan die van Olivier B. Bommel en is het dus niet mogelijk om te bepalen of de gemeente links of rechts is, omdat er niks is om de bepaling op te baseren.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
Fi donc
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door GJdeBruijn »

Is zie dat de aloude leutertopics het weer goed doen :huhu
Plaats reactie