Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Er staat teveel op het spel om er een experiment van te maken, maar het zou misschien weleens goed kunnen zijn voor de flankpartijen en hun achterbannen om te ervaren hoe het is om regeringsverantwoordelijkheid te dragen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Van een verstandig bestuurder mag je dat mijns inziens wel verwachten. In een bedrijf, in een kerk, in de Tweede Kamer, in de regering.
Dus eigenlijk moeten de sp, fvd en gl ook maar eens mee regeren?
Er is een verschil tussen afvaardigen en in het moderamen zitten. Maar inderdaad. In een kerk behoren, net als in de samenleving, verschillende perspectieven te worden gehoord. Anders is mijns inziens het gevaar groot dat niet de heilige Geest de leiding heeft, maar de groepspsychologie bepaalt.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Van een verstandig bestuurder mag je dat mijns inziens wel verwachten. In een bedrijf, in een kerk, in de Tweede Kamer, in de regering.
Dus eigenlijk moeten de sp, fvd en gl ook maar eens mee regeren?
Er is een verschil tussen afvaardigen en in het moderamen zitten. Maar inderdaad. In een kerk behoren, net als in de samenleving, verschillende perspectieven te worden gehoord. Anders is mijns inziens het gevaar groot dat niet de heilige Geest de leiding heeft, maar de groepspsychologie bepaalt.
Verschillende perspectieven lukt wel, zeker bij een classis. Hoe zou jij ervoor willen zorgen dat alle geluiden op de synode gehoord worden? (Je zult in iedergeval het democratisch gehalte moeten verlagen en dat is in mijn ogen onwenselijk.)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Je hoeft zeker niet het democratisch gehalte te verlagen. Je kunt het juist verhogen. Door je bewust te zijn van het belang van een goede afspiegeling.

Democratie is niet de helft plus één die zijn zin doordrijft, nog los ervan dat de kerk geen democratie is, hoewel in een kerk een democratische regeervorm wel de voorkeur verdient.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef:Je hoeft zeker niet het democratisch gehalte te verlagen. Je kunt het juist verhogen. Door je bewust te zijn van het belang van een goede afspiegeling.

Democratie is niet de helft plus één die zijn zin doordrijft, nog los ervan dat de kerk geen democratie is, hoewel in een kerk een democratische regeervorm wel de voorkeur verdient.
De kerk is geen democratie, maar heeft wel veel democratische aspecten. Het is ook niet zo dat de helft plus een zijn zin door drijft. Op de synode is er vaak een overgrote meerderheid. Het lukt echter lang niet altijd om alle flanken tevreden te houden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Een mooi interview in het Nederlands Dagblad van vandaag met ds. C. Harinck.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef:Een mooi interview in het Nederlands Dagblad van vandaag met ds. C. Harinck.
Hoewel er weinig nieuws in staat (tov de bijeenkomst rond zijn jubileum en de artikelen in het RD en de Saambinder.) Vond ik twee stukjes treffend.
'Nog altijd treft Harinck nieuwe stof in de Bijbel.' De Bijbel is zo rijk dat hij na 60 jaar dominee zijn en 4 jaar studeren (+ jaren ervoor) nog steeds nieuwe stof in de Bijbel mag vinden.

Het onderstaande citaat sprak mij ook aan. De neiging is zo snel maak het leuker, dan blijft de jeugd. Ze blijven misschien even, maar je bind ze er niet mee.
'Een kerk die de bijbelse leer loslaat, verliest haar aantrekkingskracht. Met leuke dingen bind je mensen niet. Ze zoeken antwoorden voor hun hart. Een kerk zonder antwoorden verliest haar kracht en bestaansrecht. Dan blijft er niets over.’
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Je hoeft zeker niet het democratisch gehalte te verlagen. Je kunt het juist verhogen. Door je bewust te zijn van het belang van een goede afspiegeling.

Democratie is niet de helft plus één die zijn zin doordrijft, nog los ervan dat de kerk geen democratie is, hoewel in een kerk een democratische regeervorm wel de voorkeur verdient.
Dat laatste is onjuist. De kerk heeft een in het N.T. voorgeschreven ambtelijke regeervorm.

Zie link

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4ac50f49d4

Prof. Dr. W van ‘t Spijker heeft nog meer over dit onderwerp geschreven maar in dezelfde lijn als bovenstaand artikel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het artikel noemt geen enkel nieuwtestamentisch bewijs voor deze conclusie. Inderdaad is het NT er duidelijk over dat de kerk ambtelijk geregeerd wordt, maar de keuze tussen een episcopaal of democratisch stelsel is heus niet zo eenvoudig uit de heilige Schrift af te leiden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Een mooi interview in het Nederlands Dagblad van vandaag met ds. C. Harinck.
Hoewel er weinig nieuws in staat (tov de bijeenkomst rond zijn jubileum en de artikelen in het RD en de Saambinder.) Vond ik twee stukjes treffend.
'Nog altijd treft Harinck nieuwe stof in de Bijbel.' De Bijbel is zo rijk dat hij na 60 jaar dominee zijn en 4 jaar studeren (+ jaren ervoor) nog steeds nieuwe stof in de Bijbel mag vinden.

Het onderstaande citaat sprak mij ook aan. De neiging is zo snel maak het leuker, dan blijft de jeugd. Ze blijven misschien even, maar je bind ze er niet mee.
'Een kerk die de bijbelse leer loslaat, verliest haar aantrekkingskracht. Met leuke dingen bind je mensen niet. Ze zoeken antwoorden voor hun hart. Een kerk zonder antwoorden verliest haar kracht en bestaansrecht. Dan blijft er niets over.’
Ik vond het sterk dat hij in het ND het belang van de twee wegen benadrukt. Dat mis je soms wel een beetje in de linkerflank van de CGK. Misschien is dat een afzetten tegen een extreme nadruk daarop van de andere kant, maar het is wel een voluit bijbels uitgangspunt.

Het RD-artikel was heel bescheiden en de Saambinder moet ik nog lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het artikel noemt geen enkel nieuwtestamentisch bewijs voor deze conclusie. Inderdaad is het NT er duidelijk over dat de kerk ambtelijk geregeerd wordt, maar de keuze tussen een episcopaal of democratisch stelsel is heus niet zo eenvoudig uit de heilige Schrift af te leiden.
Zoals ik al zei heeft prof.dr. W van ‘t Spijker veel meer geschreven over de goddeloze drang naar democratie in de kerken.
Prof. Dr. H.J. Selderhuis trouwens ook . Ga maar even digibronnen.

Wij zijn geen kerken met een episcopaal stelsel. Ga jij maar eens op zoek in de Schrift naar een democratisch stelsel?

Hier wat leesvoer.

http://www.kerkrecht.nl/node/5841
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Huisman, het zou fijn zijn als je eerst nadenkt en dan schrijft.

De gereformeerde kerken hebben een gemengd aristocratisch-democratisch stelsel. En dat is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden. Ik weet dat daar van alles over is geschreven, maar ik heb het nu over wat jij schrijft. En dat is onzorgvuldig, omdat je niet leest wat de ander schrijft.

Los daarvan, als je het artikel van Van 't Spijker zelf zou lezen, zie je dat het het helemaal niet zo simpel is om de keuze tussen een presbyteriaal en episcopaal stelsel rechtstreeks aan de Bijbel te ontlenen. Laat staan dat hij zou spreken over een goddeloze drang naar democratie. Jouw visie op de ambten is meer dictatoriaal dan Calvijns, is mij al eerder opgevallen, en zeker niet in lijn met de opvattingen van dr. Van 't Spijker.

Overigens ben ik het met het geciteerde artikel helemaal eens, maar met jouw stellingen helemaal oneens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Huisman, het zou fijn zijn als je eerst nadenkt en dan schrijft.

De gereformeerde kerken hebben een gemengd aristocratisch-democratisch stelsel. En dat is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden. Ik weet dat daar van alles over is geschreven, maar ik heb het nu over wat jij schrijft. En dat is onzorgvuldig, omdat je niet leest wat de ander schrijft.

Los daarvan, als je het artikel van Van 't Spijker zelf zou lezen, zie je dat het het helemaal niet zo simpel is om de keuze tussen een presbyteriaal en episcopaal stelsel rechtstreeks aan de Bijbel te ontlenen. Laat staan dat hij zou spreken over een goddeloze drang naar democratie. Jouw visie op de ambten is meer dictatoriaal dan Calvijns, is mij al eerder opgevallen, en zeker niet in lijn met de opvattingen van dr. Van 't Spijker.

Overigens ben ik het met het geciteerde artikel helemaal eens, maar met jouw stellingen helemaal oneens.
Man,man,man wat vlieg je weer uit de bocht. Een paar moeilijke woorden rondstrooien maken jouw bijdragen niet sterker. Sorry maar een discussie op dit niveau sla ik liever even over. Goede dag nog.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Een mooi interview in het Nederlands Dagblad van vandaag met ds. C. Harinck.
Prachtig inderdaad!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Zo moeilijk zijn de woorden presbyteriaal en episcopaal toch niet?
Plaats reactie