Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Ik ben diep gezonken. Ik weet nl niet goed wat met het leven van het leven bedoeld wordt.

Ik vraag me ook af: wat moet een kind van God doen als het sterft in de bank door voedselgebrek?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ararat schreef:Ik ben diep gezonken. Ik weet nl niet goed wat met het leven van het leven bedoeld wordt.

Ik vraag me ook af: wat moet een kind van God doen als het sterft in de bank door voedselgebrek?
Ik geloof dat niet iedereen is afgestemd op dezelfde golflengte in dit topic, maar dat terzijde.

Ds P. Blok preekte vaak tegen en over mensen die niet in de kerk zaten en zijn preek ook nooit zouden horen. Maar er zijn altijd mensen die dat mooi vinden.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

refo schreef:
Ararat schreef:Ik ben diep gezonken. Ik weet nl niet goed wat met het leven van het leven bedoeld wordt.

Ik vraag me ook af: wat moet een kind van God doen als het sterft in de bank door voedselgebrek?
Ik geloof dat niet iedereen is afgestemd op dezelfde golflengte in dit topic, maar dat terzijde.

Ds P. Blok preekte vaak tegen en over mensen die niet in de kerk zaten en zijn preek ook nooit zouden horen. Maar er zijn altijd mensen die dat mooi vinden.
Heb jij dominee P. Blok vaak horen preken dan?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

refo schreef:
Ararat schreef:Ik ben diep gezonken. Ik weet nl niet goed wat met het leven van het leven bedoeld wordt.

Ik vraag me ook af: wat moet een kind van God doen als het sterft in de bank door voedselgebrek?
Ik geloof dat niet iedereen is afgestemd op dezelfde golflengte in dit topic, maar dat terzijde.

Ds P. Blok preekte vaak tegen en over mensen die niet in de kerk zaten en zijn preek ook nooit zouden horen. Maar er zijn altijd mensen die dat mooi vinden.
Ik ben ook slechts vreemdeling en bijwoner in dit topic.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Voor hen die predikanten als (wat ik boven zag) predikanten als daar genoemd, niet kennen. Hier staan vele goede preken die de mens ontdekken kunnen aan wat en wie ze zijn. Als wij niet weten wie we zelf zijn lijkt het me een onmogelijkheid om Christus te kennen. Dat is voor allen een zeer persoonlijke zaak, waar we niet naar een ander moeten zien, maar hier moeten we eerlijk een blik naar binnen werpen. Wie ben ik? Wie is God? Wat heb ik gedaan? Of heeft Adam het gedaan? We belijden toch: nee, maar ik heb het gedaan. Dat belijden we toch?

https://archive.org/details/@geestelijk_onderwijs
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Een term ‘het leven van het leven’ is toch niet geheel vreemd en toch wel iets te begrijpen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:Een term ‘het leven van het leven’ is toch niet geheel vreemd en toch wel iets te begrijpen?
Ik heb die uitdrukking nog nooit gehoord.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ararat schreef:Ik ben diep gezonken. Ik weet nl niet goed wat met het leven van het leven bedoeld wordt.

Ik vraag me ook af: wat moet een kind van God doen als het sterft in de bank door voedselgebrek?
Ararat was wel onder water gezonken, maar toch de berg waar Noach op mocht vast lopen ;) .

Een kind wat voedselgebrek heeft gaat doorgaans opzoek naar voedsel, misschien in boeken, misschien in doordeweekse diensten elders. En vooral, hij zal de uitdeler van het geestelijk voedsel trachten vol te bidden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef:Een term ‘het leven van het leven’ is toch niet geheel vreemd en toch wel iets te begrijpen?
Ik heb die uitdrukking nog nooit gehoord.
Kun je wel een beetje bedenken wat er bedoeld wordt?

Geestelijk leven van Gods volk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef:Een term ‘het leven van het leven’ is toch niet geheel vreemd en toch wel iets te begrijpen?
Er is een natuurlijk leven en er is een geestelijk leven. Het eerste kennen wij allemaal wel. Het leven dat God aan de ziel geeft wordt door het natuurlijke leven niet gezien en gekend. Maar het wel ver gaan in algemene toestemming van de waarheid, zodat we dit nog kunnen belijden, en dat het nog algemene kennis is en geen levende kennis (of levend geloof).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef:Een term ‘het leven van het leven’ is toch niet geheel vreemd en toch wel iets te begrijpen?
Ik heb die uitdrukking nog nooit gehoord.
Kun je wel een beetje bedenken wat er bedoeld wordt?

Geestelijk leven van Gods volk.
Ja, zoiets dacht ik al wel. Maar de tale Kanaäns is mij niet heel erg bekend :huhu
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Richard W schreef:En het zijn niet de minste uitspraken die hij doet in het gedeelte dat weggelaten is in de gedrukte versie.
Zoals:
Ds. C. Harinck: De jaren van zijn opleiding tot predikant waren voor de jonge student niet gemakkelijk. „Ik was een beetje spontaan, sprak over de Heere Jezus en de verzoening en vrede die ik had ontvangen. Andere studenten kenden de Bijbel beter, gebruikten bepaalde uitdrukkingen. Ze hadden het erover dat openbaring van Christus nog geen verlossing betekent en dat een mens gerechtvaardigd moet worden in de vierschaar der consciëntie. Dat verwarde me. Ik had er veel strijd mee.”

Harinck praatte erover met ds. Honkoop en die gaf hem boeken van Boston, Erskine en Brahé. „Daardoor werd voor mij bevestigd: Christus moet gepreekt worden en wat er in Hem te vinden is. Het geloof van zondaren rust op wat Christus heeft verworven in de heilsfeiten.”

Als beginnend predikant moest hij zijn weg vinden in het kerkelijke leven. „Ik preekte sterk de noodzaak om geborgen te zijn in Christus. Op pastorale bezoeken kreeg ik weleens de opmerking dat ik de standen niet zou preken of dat mensen bij mij wel heel snel gered zouden zijn. Gelukkig ging de kerkenraad van Utrecht daar heel pastoraal mee om.”Toen een man doopaangifte kwam doen en kritiek op mijn prediking uitte, zei ouderling Veenendaal, een godvrezende, wijze man: „Ik denk niet dat jij je kind kunt laten dopen, als jij het niet eens bent met de dominee. De man ging zwijgend weg.”
Lijkt wel of er in de krant een gecensureerde versie staat...... En die uitspraken zullen we donderdag denk ik ook niet tegenkomen in het interview van de Saambinder.
Het interview (zover daar sprake van is) in de SB is ook geheel anders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant (update)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Richard W schreef:En het zijn niet de minste uitspraken die hij doet in het gedeelte dat weggelaten is in de gedrukte versie.
Zoals:
Ds. C. Harinck: De jaren van zijn opleiding tot predikant waren voor de jonge student niet gemakkelijk. „Ik was een beetje spontaan, sprak over de Heere Jezus en de verzoening en vrede die ik had ontvangen. Andere studenten kenden de Bijbel beter, gebruikten bepaalde uitdrukkingen. Ze hadden het erover dat openbaring van Christus nog geen verlossing betekent en dat een mens gerechtvaardigd moet worden in de vierschaar der consciëntie. Dat verwarde me. Ik had er veel strijd mee.”

Harinck praatte erover met ds. Honkoop en die gaf hem boeken van Boston, Erskine en Brahé. „Daardoor werd voor mij bevestigd: Christus moet gepreekt worden en wat er in Hem te vinden is. Het geloof van zondaren rust op wat Christus heeft verworven in de heilsfeiten.”

Als beginnend predikant moest hij zijn weg vinden in het kerkelijke leven. „Ik preekte sterk de noodzaak om geborgen te zijn in Christus. Op pastorale bezoeken kreeg ik weleens de opmerking dat ik de standen niet zou preken of dat mensen bij mij wel heel snel gered zouden zijn. Gelukkig ging de kerkenraad van Utrecht daar heel pastoraal mee om.”Toen een man doopaangifte kwam doen en kritiek op mijn prediking uitte, zei ouderling Veenendaal, een godvrezende, wijze man: „Ik denk niet dat jij je kind kunt laten dopen, als jij het niet eens bent met de dominee. De man ging zwijgend weg.”
Lijkt wel of er in de krant een gecensureerde versie staat...... En die uitspraken zullen we donderdag denk ik ook niet tegenkomen in het interview van de Saambinder.
Het interview (zover daar sprake van is) in de SB is ook geheel anders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant (update)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Het interview (zover daar sprake van is) in de SB is ook geheel anders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant (update)
Er ontbreekt ook iets wat voor mij een grote ergernis is.

In de papieren versie ontbreekt de gemeente die hij het langst diende.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Dat is wel erg slordig inderdaad, misschien een mailtje sturen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie