Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Ad Anker schreef:
refo schreef: Ik ben het niet zo eens. Goed als een predikant meerdere gemeenten op een zondag dient. Maar als dat gepaard moet gaan met zoveel heen en weer gecross, lijkt het me toch niet erg heilig allemaal.
Inderdaad. Ik heb er ook niet zoveel mee. Effect is ook dat predikanten op een vrije zondag 3 of 4 verschillende gemeenten dienen en 3 of 4x dezelfde preek houden. Dat is dan weer werkdrukverlagend.

Bijzonder dat het wel echt een GG dingetje is. Of doen ze dit in de PKN, CGK en HHK ook? De GGiN doet het principieel niet. Zelfs niet bijvoorbeeld met kerst of dank- en biddagen. Of als ze een zondag in een gemeente zijn waar 3x kerk is wordt er gewoon 1x leesdienst gehouden. Daar zijn ze dus wat minder van 'zoveel mogelijk preken'.

En elke preek brengt financieel wat op hè.
Ligt er aan welke predikant voorgaat. Wij hebben drie diensten en sommige predikanten gaan altijd drie keer voor. Anderen (zwakker naar het lichaam) 2 keer.
Wellicht heb ik het weleens eerder gevraagd, maar is er in de GGiN een verbod op een derde beurt? En zijn er gemeenten die vragen of een dominee ook bij hen komt preken?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

TSD schreef: Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Enkele decennia geleden werd het zondagsrijden als ontheiliging gezien.
Toen zag je dat predikanten uit de rechterflank 4 of 5 doordeweekse avonddiensten in den lande hadden en die zaten stampvol.
De predikanten kwamen op zaterdagavond en vertrokken op maandagochtend.
Iedereen vond dat heel gewoon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Mara schreef:
TSD schreef: Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Enkele decennia geleden werd het zondagsrijden als ontheiliging gezien.
De tijden zijn op dit punt nu eenmaal veranderd. Dus dat is wat mij betreft geen heel groot probleem, maar je ziet dat mensen nog steeds vanuit een bepaald conservatisme en nostalgie reageren, terwijl het gros van de gezindte het voor zichzelf ook geen probleem vind om per auto ter kerke te gaan.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tuinman »

Geytenbeekje schreef: Wellicht heb ik het weleens eerder gevraagd, maar is er in de GGiN een verbod op een derde beurt? En zijn er gemeenten die vragen of een dominee ook bij hen komt preken?
Nee, dit verbod is er bij mijn weten niet. Een enkele keer vervult een predikant een derde dienst, bij een gemeente in de buurt. Ik bezocht een keer een gemeente waar de week erop een 'middagdienst' met een predikant werd aangekondigd. Deze predikant preekte 's morgens en 's avonds in een buurtgemeente. Ook sprak ik wel eens mensen die in de middagdienst een predikant hadden gehad uit een buurtgemeente. Meestal staan deze diensten niet aangekondigd in het RD of de Wachter Sions. Ik heb de indruk dat deze diensten wel uitzonderingen zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Mara schreef:
TSD schreef: Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Enkele decennia geleden werd het zondagsrijden als ontheiliging gezien.
De tijden zijn op dit punt nu eenmaal veranderd. Dus dat is wat mij betreft geen heel groot probleem, maar je ziet dat mensen nog steeds vanuit een bepaald conservatisme en nostalgie reageren, terwijl het gros van de gezindte het voor zichzelf ook geen probleem vind om per auto ter kerke te gaan.
Dit ja.
Gemeenten met een groot parkeerterrein waar zondags de dikste auto's staan. Maar een ds mag op zondag niet komen als hij moet rijden.
Ze bestaan.
TSD
Berichten: 2110
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Mara schreef:
TSD schreef: Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Enkele decennia geleden werd het zondagsrijden als ontheiliging gezien.
Toen zag je dat predikanten uit de rechterflank 4 of 5 doordeweekse avonddiensten in den lande hadden en die zaten stampvol.
De predikanten kwamen op zaterdagavond en vertrokken op maandagochtend.
Iedereen vond dat heel gewoon.
Klopt.

Dat geldt ook voor het gebruik van de fiets en van de kerktelefoon op zondag.

Prima om die discussie te voeren trouwens, ik sta alleen op het standpunt dat, als je al rijden op zondag als ontheiliging ziet, daar voor predikanten de uitzondering geldt dat ze in dienst rijden van hun Zender.

Persoonlijk ben ik niet tegen het gebruik van de auto op zondag, wel altijd de afweging of het niet onnodig rijden is, bij bijzondere diensten ivm familieleden weeg zelf bijv. af in hoeverre er dan vervolgkerkdiensten in de knel komen ivm de reistijd. Verder zou ik persoonlijk liever helemaal niet naar andere gemeenten gaan,maar goed, soms moet je inschikken ;)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Helder. Dank. Al zijn we het niet eens. Ik zou het anders vinden wanneer een grote gemeente een eigen predikant heeft met, wees eens eerlijk, een riante toelage, die de kleinere consulentgemeenten in de buurt om niet dient.

Mij hoor je dan niet over zondagsrijders.

Gods knechten in Nederland, met name in de rechterflank, hebben een inkomen en levensstandaard waar ik in Gods Woord geen grond voor vindt. Daarom zou het regel moeten zijn om vacante gemeenten in een derde beurt op zondag gratis te bedienen.
Nou, er zijn ook gereformeerde gemeenten waar je echt soms heel zuinig aan moet doen als dominee. Ik heb wel eens van een dominee gehoord, ook in de GG, dat het heel spannend was of hij zijn traktement tijdig zou krijgen.

Verder vind ik dat hier heel overdreven gedaan wordt over vier keer drie kwartier preken op een zondag. Leraren in het voortgezet onderwijs moeten soms acht keer een half uur praten, als het ook geen drie kwartier is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:
TSD schreef: Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Enkele decennia geleden werd het zondagsrijden als ontheiliging gezien.
De tijden zijn op dit punt nu eenmaal veranderd. Dus dat is wat mij betreft geen heel groot probleem, maar je ziet dat mensen nog steeds vanuit een bepaald conservatisme en nostalgie reageren, terwijl het gros van de gezindte het voor zichzelf ook geen probleem vind om per auto ter kerke te gaan.
Je hoeft mij niet te vertellen dat er veel veranderd is, ook in refoland.
Maar dat deze mensen destijds er OOK een gevaar in zagen, blijkt o.m. wel uit dit topic. Maar dat geldt ook voor andere - voorheen - principiële punten.
Maar het gehaast heen en weer crossen en dan hijgend (te laat) bij een kerk aankomen, lijkt mij geen goed begin van een dienst.
De predikanten die vroeger bij ons thuis logeerden, kwamen vrijwel allemaal met de trein. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tuinman schreef:
Geytenbeekje schreef: Wellicht heb ik het weleens eerder gevraagd, maar is er in de GGiN een verbod op een derde beurt? En zijn er gemeenten die vragen of een dominee ook bij hen komt preken?
Nee, dit verbod is er bij mijn weten niet. Een enkele keer vervult een predikant een derde dienst, bij een gemeente in de buurt. Ik bezocht een keer een gemeente waar de week erop een 'middagdienst' met een predikant werd aangekondigd. Deze predikant preekte 's morgens en 's avonds in een buurtgemeente. Ook sprak ik wel eens mensen die in de middagdienst een predikant hadden gehad uit een buurtgemeente. Meestal staan deze diensten niet aangekondigd in het RD of de Wachter Sions. Ik heb de indruk dat deze diensten wel uitzonderingen zijn.
Volgens mij doet ds. Krijgsman dat zeer geregeld hoor. Daar is al eens eerder aandacht aan besteed op het forum.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:
TSD schreef: Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Enkele decennia geleden werd het zondagsrijden als ontheiliging gezien.
De tijden zijn op dit punt nu eenmaal veranderd. Dus dat is wat mij betreft geen heel groot probleem, maar je ziet dat mensen nog steeds vanuit een bepaald conservatisme en nostalgie reageren, terwijl het gros van de gezindte het voor zichzelf ook geen probleem vind om per auto ter kerke te gaan.
Dit ja.
Gemeenten met een groot parkeerterrein waar zondags de dikste auto's staan. Maar een ds mag op zondag niet komen als hij moet rijden.
Ze bestaan.
Niet zo veel meer hoor. Ds. Verschuure bijvoorbeeld heeft al verschillende keren een derde dienst elders gehouden, sinds zijn intrede in Genemuiden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Tuinman schreef:
Geytenbeekje schreef: Wellicht heb ik het weleens eerder gevraagd, maar is er in de GGiN een verbod op een derde beurt? En zijn er gemeenten die vragen of een dominee ook bij hen komt preken?
Nee, dit verbod is er bij mijn weten niet. Een enkele keer vervult een predikant een derde dienst, bij een gemeente in de buurt. Ik bezocht een keer een gemeente waar de week erop een 'middagdienst' met een predikant werd aangekondigd. Deze predikant preekte 's morgens en 's avonds in een buurtgemeente. Ook sprak ik wel eens mensen die in de middagdienst een predikant hadden gehad uit een buurtgemeente. Meestal staan deze diensten niet aangekondigd in het RD of de Wachter Sions. Ik heb de indruk dat deze diensten wel uitzonderingen zijn.
Volgens mij doet ds. Krijgsman dat zeer geregeld hoor. Daar is al eens eerder aandacht aan besteed op het forum.
Waarom wordt dat niet aangekondigd ? Bang dat 80% van de bezoekers buiten de gemeente vandaan komt?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Die troebel is opgeworpen door Philpot inderdaad. Feitelijk is namelijk dat extra beurten op zondag extra inkomsten genereert.

Ik ben het met je eens dat het een andere discussie is.
Dit is niet eerlijk Ad. Jij insinueert iets, zeer duidelijk zelfs al vind je zelf van niet. Maar ga het nu niet Philpot in de schoenen schuiven.

Je draait er weer lekker om heen. De discussie ging helemaal niet over bijverdienste, jij bent degene die daarover begonnen is.

Weet je, we vinden waarschijnlijk allemaal van onszelf dat we logisch denken. Maar als je erop gewezen wordt, wees dan een vent en geef toe dat het op zijn minst onhandig verwoord is. Maar nee, je gaat weer aan het draaien. Zo jammer dit, het doet de discussie geen goed.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

In de PKN is een preekbeurt geloof ik 120 euro. In de GG iets van 200 euro, geloof ik, maar wellicht verschilt dat per gemeente. Daar hoef je het dus niet voor te doen. Maar deze hele verwijten zijn temeer absurd omdat er heel wat dominees zijn die twee preken op een zondag houden, twee of drie keer zoveel verdienen dan predikanten in de linkerflank van de GG.

En dan komt er zo'n discussie over vier preken op zondag en wat dat oplevert. Dat is gewoon de dwaasheid gekroond.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef: Niet zo veel meer hoor. Ds. Verschuure bijvoorbeeld heeft al verschillende keren een derde dienst elders gehouden, sinds zijn intrede in Genemuiden.
Ik weet niet hoe je daar bij komt maar dat lijkt me op een uitzondering na een onzin redenering. Het beleid aldaar is nog steeds niet anders dan 100 jaar geleden
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Die troebel is opgeworpen door Philpot inderdaad. Feitelijk is namelijk dat extra beurten op zondag extra inkomsten genereert.

Ik ben het met je eens dat het een andere discussie is.
Dit is niet eerlijk Ad. Jij insinueert iets, zeer duidelijk zelfs al vind je zelf van niet. Maar ga het nu niet Philpot in de schoenen schuiven.

Je draait er weer lekker om heen. De discussie ging helemaal niet over bijverdienste, jij bent degene die daarover begonnen is.

Weet je, we vinden waarschijnlijk allemaal van onszelf dat we logisch denken. Maar als je erop gewezen wordt, wees dan een vent en geef toe dat het op zijn minst onhandig verwoord is. Maar nee, je gaat weer aan het draaien. Zo jammer dit, het doet de discussie geen goed.
Zo, dank voor deze inhoudelijke bijdrage. Ik ben het gewoon met mezelf eens. Tja, daar mag je het mee oneens zijn. Doe mee met de discussie en stop met dit zielige geneuzel elke keer.
Plaats reactie