Kerk maakt reclame

Online
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Dan moet je toch wel een zuurpruim zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dan moet je toch wel een zuurpruim zijn.
Want?
Online
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dan moet je toch wel een zuurpruim zijn.
Want?
Terechte vraag. Dit is net zo suggestief als een tegenovergestelde opmerking.

Ik vind dit een sympathieke en van humor getuigende manier om mensen aan het denken te zetten. Door het aanhaken bij de koopzondagendiscussie wordt op een bescheiden maar zelfbewuste manier de kerk onder de aandacht gebracht. Dat gebeurt op een manier die geen ergernis geeft maar van enige zelfspot getuigt, want als het gaat om de zondagsopenstelling voert de kerk helaas een achterhoede'gevecht'.

Ik vind dit allemaal aspecten die getuigen van christelijke deugden, die in de soms massieve stellingen op dit forum soms worden gemist. En waar de ootmoed ontbreekt, blijft er van het wezen ook niet veel meer over.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door refo »

Net als de reactie in een cartoon in Engeland op de reclame op de bussen.
Staat iemand op de bus te wachten bij een kerk. Staat er op het hek: There is probably no bus. Come in and enjoy yourself.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door MoesTuin »

Ik zag eens op een kerk de letters staan die het woord vormden

"Elke Zondag Open"

Dat zet mensen toch allemaal aan het nadenken, net als de cartoons hier eerder genoemd.
Maar besef tegelijk dat jijzelf "de beste reclame bent" in je doen en laten
of te wel..... "leesbare brieven"
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Germanicus »

Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Terri »

Best mooi!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

Germanicus schreef:Hier is 'ie dan: http://www.cip.nl/artikel/39465/Kerstcommercial-PKN
Terri schreef:Best mooi!
Hoezo mooi?
Welke boodschap wordt er eigenlijk gebracht?
Het enige wat ik zie is. Gezelligheid, lekker eten. Wat gejengel van klokken en een kerkje... Met alleen de eerste regel van Komt allen tezamen?

Waarom zou ik als buiten of randkerkelijke naar de kerk gaan als ik dit spotje zie?
Wat heeft de kerk voor zeer bijzondere boodschap in dit filmpje waardoor mensen naar de kerk moeten gaan?
Als dit de reclame is die de kerk kan maken. Is de boodschap dan niet vreselijk arm?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door parsifal »

lien75 schreef:
Germanicus schreef:Hier is 'ie dan: http://www.cip.nl/artikel/39465/Kerstcommercial-PKN
Terri schreef:Best mooi!
Hoezo mooi?
Welke boodschap wordt er eigenlijk gebracht?
Het enige wat ik zie is. Gezelligheid, lekker eten. Wat gejengel van klokken en een kerkje... Met alleen de eerste regel van Komt allen tezamen?

Waarom zou ik als buiten of randkerkelijke naar de kerk gaan als ik dit spotje zie?
Wat heeft de kerk voor zeer bijzondere boodschap in dit filmpje waardoor mensen naar de kerk moeten gaan?
Als dit de reclame is die de kerk kan maken. Is de boodschap dan niet vreselijk arm?
Ik denk dat de bedoeling is dat de boodschap zelf in de kerk klinkt. Als je de boodschap in 30 seconden probeert te brengen denk ik dat het commentaar al snel "wat onevenwichtig" zou zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik vind het een heel aardig reclame spotje. Best mooi!
Kerk wordt weer aan Kerst gekoppeld.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Germanicus »

JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het een heel aardig reclame spotje. Best mooi!
Kerk wordt weer aan Kerst gekoppeld.
Helemaal eens. Al had ik het wel mooi gevonden als er een 'mini-interview' met bijv. ds. Plaisier aan het einde was toegevoegd, waarin hij een praatje-bij-het-plaatje hield in de trant van: in de kerk hoort u dat God de wereld zo lief had, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar het eeuwige leven heeft.
Hier beneden is het niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Mara »

Hij begint heel sfeervol, dat wel. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

parsifal schreef:
lien75 schreef:
Germanicus schreef:Hier is 'ie dan: http://www.cip.nl/artikel/39465/Kerstcommercial-PKN
Terri schreef:Best mooi!
Hoezo mooi?
Welke boodschap wordt er eigenlijk gebracht?
Het enige wat ik zie is. Gezelligheid, lekker eten. Wat gejengel van klokken en een kerkje... Met alleen de eerste regel van Komt allen tezamen?

Waarom zou ik als buiten of randkerkelijke naar de kerk gaan als ik dit spotje zie?
Wat heeft de kerk voor zeer bijzondere boodschap in dit filmpje waardoor mensen naar de kerk moeten gaan?
Als dit de reclame is die de kerk kan maken. Is de boodschap dan niet vreselijk arm?
Ik denk dat de bedoeling is dat de boodschap zelf in de kerk klinkt. Als je de boodschap in 30 seconden probeert te brengen denk ik dat het commentaar al snel "wat onevenwichtig" zou zijn.
Stel ik ben buiten kerkelijk. En heb het best naar mijn zin hier op aarde. Heb er eigenlijk totaal geen idee van dat ik reddeloos verloren ben....Nu komen ook nog eens die gezellige kerstdagen aan. Lekker eten met familie en vrienden. Waarom zou ik die gezelligheid moeten onderbreken om naar de kerk te gaan? We kunnen wel zeggen kerst en kerk worden aan elkaar gekoppelt. Maar dan moet ook duidelijk zijn waarom het Kerst moest worden.

In 30 seconden zou de kerk toch op zijn minst kunnen zeggen dat we allemaal reddeloos verloren zijn. Tenzij we de Christus, het Woord dat levend is geworden, tot onze Zaligmaker hebben. En dat in de kerk het Woord tot ons komt waarin de Redder wordt aangeboden. En dat we in de kerk de geboorte van die Redder herdenken met kerst...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door parsifal »

lien75 schreef:
parsifal schreef:
lien75 schreef:
Germanicus schreef:Hier is 'ie dan: http://www.cip.nl/artikel/39465/Kerstcommercial-PKN
Terri schreef:Best mooi!
Hoezo mooi?
Welke boodschap wordt er eigenlijk gebracht?
Het enige wat ik zie is. Gezelligheid, lekker eten. Wat gejengel van klokken en een kerkje... Met alleen de eerste regel van Komt allen tezamen?

Waarom zou ik als buiten of randkerkelijke naar de kerk gaan als ik dit spotje zie?
Wat heeft de kerk voor zeer bijzondere boodschap in dit filmpje waardoor mensen naar de kerk moeten gaan?
Als dit de reclame is die de kerk kan maken. Is de boodschap dan niet vreselijk arm?
Ik denk dat de bedoeling is dat de boodschap zelf in de kerk klinkt. Als je de boodschap in 30 seconden probeert te brengen denk ik dat het commentaar al snel "wat onevenwichtig" zou zijn.
Stel ik ben buiten kerkelijk. En heb het best naar mijn zin hier op aarde. Heb er eigenlijk totaal geen idee van dat ik reddeloos verloren ben....Nu komen ook nog eens die gezellige kerstdagen aan. Lekker eten met familie en vrienden. Waarom zou ik die gezelligheid moeten onderbreken om naar de kerk te gaan? We kunnen wel zeggen kerst en kerk worden aan elkaar gekoppelt. Maar dan moet ook duidelijk zijn waarom het Kerst moest worden.

In 30 seconden zou de kerk toch op zijn minst kunnen zeggen dat we allemaal reddeloos verloren zijn. Tenzij we de Christus, het Woord dat levend is geworden, tot onze Zaligmaker hebben. En dat in de kerk het Woord tot ons komt waarin de Redder wordt aangeboden. En dat we in de kerk de geboorte van die Redder herdenken met kerst...
Zou kunnen, als je dit een beter idee lijkt misschien is het een goed idee om met de eigen kerk zelf zoiets op te zetten.

Wat ik weet van de voormalig buitenkerkelijken die ik ken, dat er aardig wat onder hen zijn die in de kerk in de eerste plaats warmte zochten, (of dat ene meisje, maar dat is een ander verhaal). Anderen zoeken meer zingeving. Misschien niet de beste redenen, maar wel iets om te gebruiken. Zeker met kerst waarbij mensen vaak wat meer over zingeving denken (de kerken zijn ook wat voller dan) of extra eenzaam zijn, kun je mensen nog eens over de streep trekken op deze manier.

Over de boodschap die je wilt overbrengen: Dat is niet makkelijk in 30 seconden:
dat we allemaal reddeloos verloren zijn. Tenzij we de Christus, het Woord dat levend is geworden, tot onze Zaligmaker hebben. En dat in de kerk het Woord tot ons komt waarin de Redder wordt aangeboden. En dat we in de kerk de geboorte van die Redder herdenken met kerst...
Degenen die in een kerk zijn opgegroeid zullen hier nog wel iets van begrijpen.
"We zijn reddeloos verloren" begrijpen we wel, maar het is niet erg uitnodigend: Zeker niet als het waarom niet uitgelegd wordt, in een wereld waar "zonde" niet zo erg meer is (een magnum eten terwijl je aan je lijn wilt denken, een muziekdeuntje wat je eigenlijk leuk vindt, maar wat niet cool of cultureel verantwoord is etc).
Begin ook niet over Christus, en zeker niet over het Woord. Jezus begrijpen de mensen beter. "Het Woord dat levend is geworden" is zelfs voor veel Christenen meer een vertrouwde term, dan dat men weet wat de lading is.
Woorden als "Zaligmaker" en "Redder" helpen ook niet echt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met de samenvattende boodschap eens. Alleen is dit een boodschap voor mensen die al in de kerk zitten, omdat zij het kunnen begrijpen. Veel andere mensen hebben heel wat meer uitleg nodig en dan kun je er beter over nadenken hoe krijg ik die mensen aan het luisteren (zonder misleidende trucs te gebruiken of te liegen, want die warmte en zingeving valt ook niet weg na kerst als het goed is).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

parcifal schreef:Degenen die in een kerk zijn opgegroeid zullen hier nog wel iets van begrijpen.
"We zijn reddeloos verloren" begrijpen we wel, maar het is niet erg uitnodigend: Zeker niet als het waarom niet uitgelegd wordt, in een wereld waar "zonde" niet zo erg meer is (een magnum eten terwijl je aan je lijn wilt denken, een muziekdeuntje wat je eigenlijk leuk vindt, maar wat niet cool of cultureel verantwoord is etc).
Begin ook niet over Christus, en zeker niet over het Woord. Jezus begrijpen de mensen beter. "Het Woord dat levend is geworden" is zelfs voor veel Christenen meer een vertrouwde term, dan dat men weet wat de lading is.
Woorden als "Zaligmaker" en "Redder" helpen ook niet echt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met de samenvattende boodschap eens. Alleen is dit een boodschap voor mensen die al in de kerk zitten, omdat zij het kunnen begrijpen. Veel andere mensen hebben heel wat meer uitleg nodig en dan kun je er beter over nadenken hoe krijg ik die mensen aan het luisteren (zonder misleidende trucs te gebruiken of te liegen, want die warmte en zingeving valt ook niet weg na kerst als het goed is).
Het Evangelie moet altijd helder en evenwichtig worden gebracht. Dat deden de apostelen dat deed Christus Zelf. En natuurlijk mag je Jezus zeggen. Zowel kerkmens als niet kerkmens kreeg en krijgt te horen dat er maar een weg tot Zaligheid is. En dat is Christus. En dat buiten die zaligheid de eeuwige dood is. Zijn wij mensen in de 21e eeuw anders als ruim 2000 jaar geleden? Mensen zijn op zoek naar zingeving? Toen niet? en waarom zijn de mensen op zoek naar zingeving? Omdat zij ten diepste voelen dat er iets "mis"is? Hoeveel mensen geloven nu echt dat er geen leven na de dood is? En natuurlijk is de boodschap niet uitnodigend dat we reddeloos verloren zijn. Maar wel de waarheid! En dat is nu juist de reden waarom Christus naar de aarde kwam. En al die sfeer die aangebracht wordt in zo'n spotje... Sorry. Maar daarmee worden de mensen niet wakker gemaakt! Zou het niet zo zijn dat de mens wil horen hoe hij/zij gered kan worden als het weet dat hij/zij een Redder nodig heeft?
Plaats reactie