Kerk maakt reclame

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kerk maakt reclame

Bericht door Mara »

Tot mijn verbazing hoorde ik dat de PKN een commercial opneemt en deze 120 keer uit gaat zenden, om mensen ook na de kerst, in de kerk te krijgen.

In de week voor Kerst gaat de Protestantse Kerk in Nederland reclamespots uitzenden om te laten weten dat mensen met Kerstmis welkom zijn in de kerk. Vanaf 18 december is deze spot zo’n 125 keer te zien op Nederland 1, 2, 3 en RTL4.

“De Protestantse Kerk hoort van nature tussen de kerstreclames thuis. Het is een feest van gezellig samen zijn, ontspannen en lekker eten. Daar wordt door supermarkten, frisdrankmerken, tv-zenders etc. reclame voor gemaakt. Iedereen claimt Kerst. De Protestantse Kerk in Nederland heeft hét echte kerstverhaal in de aanbieding en de plek waar je dit samen kunt vieren. “Het zou toch onverstandig zijn als wij daar geen reclame voor maken?”, aldus Marloes Nouwens-Keller, woordvoerder van de Protestantse Kerk in Nederland.

In de reclamespot figureren ondermeer Arjan Plaisier, scriba van de generale synode en Karin van den Broeke, preses van de generale synode. Daarnaast doen actrice Gerda Havertong, zangeres Sharon Kips en Sybrand van Haersma Buma, fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, mee aan deze commercial. Fluitsma & Van Tijn hebben de muziek voor de commercial gemaakt. Een eigentijdse versie van de kersthit ‘Komt allen tezamen’.

In de commercial wordt de komtallentezamen getoond, in de hoop daarmee een discussie op Twitter over kerst en de kerk op gang te brengen.

Plaisier: “De Protestantse Kerk vindt het belangrijk om mensen te laten weten dat ze met Kerst welkom zijn in de kerk. Natuurlijk ook de rest van het jaar, maar met Kerst begint het verhaal van het christelijk geloof. God zoekt de mens op. Dit verhaal willen wij met delen met diegene die zich hiermee verbonden voelen. Geloven kun je misschien in je eentje, maar het is typisch protestants om dit samen te vieren. Mensen die zich hierdoor aangesproken voelen, zijn van harte welkom!”

bron: PKN.nl

God zoekt de mens op, via een commercial?
Is dit de moderne manier van evangeliseren geworden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door ejvl »

Tja, omdat wij met z'n allen niet massaal de straten opgaan om mensen op te roepen zich onder de prediking te voegen, maar liever met onze eigen kliek vergaderen en gasten laten wachten, is dit een manier om op te roepen.
Los van het feit of je het een goede manier vind, het is wel noodzakelijk, en doen ze dat niet, gebeurd het helemaal niet, of zeer weinig.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:Tot mijn verbazing hoorde ik dat de PKN een commercial opneemt en deze 120 keer uit gaat zenden, om mensen ook na de kerst, in de kerk te krijgen.


God zoekt de mens op, via een commercial?
Is dit de moderne manier van evangeliseren geworden?
Heel goed initiatief van de PKN

Waarom ben je hier verbaast over Mara?
Wat is jou alternatief om mensen te bereiken?
Als we ipv alleen maar hierover verbaast te zijn nu eens hier allemaal voor gaan bidden of de Heere God dit werk wilt zegenen.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en niet te begrijpen voor het mensen verstand
Zou voor de Heere God iets onmogelijk zijn?
Vertrouw toch enkel op de Heere God en wees slechts een werkbaar instrument in Zijn handen en geef ook dit werk van de PKN over in Zijn handen en als de Heere dit wilt zegenen is dat aan Hem.
Laten we meer verbaast zijn over de Grote werken van des Heren Hand.
en met psalm 90 meebidden, "de liefelijkheid van de Here, onze God, zij over ons, en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat."


MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Germanicus »

Als Trans World Radio via massamedia het evangelie verspreidt in zogenaamde 'zendingslanden', vinden we het fantastisch. Als het in Nederland gebeurt - en is dat inmiddels ook geen zendingsland geworden? - gaan we er vraagtekens bij zetten dat er massamedia ingezet worden om mensen te bereiken. Tja.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door JolandaOudshoorn »

Germanicus schreef:Als Trans World Radio via massamedia het evangelie verspreidt in zogenaamde 'zendingslanden', vinden we het fantastisch. Als het in Nederland gebeurt - en is dat inmiddels ook geen zendingsland geworden? - gaan we er vraagtekens bij zetten dat er massamedia ingezet worden om mensen te bereiken. Tja.
Ik denk dat dit komt omdat we denken dat we nog zoveel hebben...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Mara »

Germanicus schreef:Als Trans World Radio via massamedia het evangelie verspreidt in zogenaamde 'zendingslanden', vinden we het fantastisch. Als het in Nederland gebeurt - en is dat inmiddels ook geen zendingsland geworden? - gaan we er vraagtekens bij zetten dat er massamedia ingezet worden om mensen te bereiken. Tja.
Deze reclamespot zal vermoedelijk wel tussen 2 andere, bijv. voor bier en chips uitgezonden gaan worden.
In december vlak voor kerst, zijn de mensen anders gestemd, niet voor niets wordt er Serieus Request dan juist georganiseerd denk ik.
Het is voor iedereen toch een tijd voor bezinning, delen met elkaar, op kerstavond zitten de kerken sowieso vol.
In sommige Evangelische kerken worden zelfs 2 kerstnachtdiensten belegd, één vroeg in de avond en één wat later op de avond.
Dus daar is reclame zeker niet nodig.
Als men op kerstavond dan niet onder de indruk komt van alles, gebeurt dit dan wel als een BNer oproept om vooral in januari ook te gaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Het lijkt me persoonlijk heel wat meer nut hebben dan het weggeven van folders in winkelstraten. Hoewel het nog beter zou zijn als de kerk gewoon zou deelnemen aan discussieprogramma's op tv, om zo haar boodschap voor het voetlicht te brengen.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Bookreader »

Geloven kun je misschien in je eentje, maar het is typisch protestants om dit samen te vieren.
Ik vind het woord protestants eerlijk gezegd een heel lelijk woord. Het klinkt gewoon niet mooi.
Naast het feit dat ik het samen vieren van Kerst nou niet als een typisch protestantse aangelegenheid ervaar. Rooms-katholieken en Oosters-orthodoxen doen dat toch ook?
Mara schreef:God zoekt de mens op, via een commercial?
Is dit de moderne manier van evangeliseren geworden?
Ja, blijkbaar.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Dodo »

Wat TWR doet, is niet helemaal hetzelfde. TWR maakt programma's met bijbelvertellingen en uitleg, en toepassingen in het dagelijkse leven, voor allerlei talen en volken. Wat de PKN gaat doen, is een soort commercial voor de kerk/geloof.
Ik zou liever de inhoud van die commercial willen beoordelen, dan het medium op zich. Ik denk dat een kerk namelijk best de aandacht op zich mag vestigen, ook tussen bier en chips door. Ik hoop alleen dat de boodschap an sich goed is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het lijkt me persoonlijk heel wat meer nut hebben dan het weggeven van folders in winkelstraten. Hoewel het nog beter zou zijn als de kerk gewoon zou deelnemen aan discussieprogramma's op tv, om zo haar boodschap voor het voetlicht te brengen.
Hoe kan het dan dat in Islamitische landen zoveel moslims tot bekering komen?
Daar mogen kerken niet zichtbaar in het straatbeeld zijn. Mensen niet gedoopt worden, je mag er niet voor uitkomen dat je gelooft.
Ik hoor en lees steeds meer ontroerende verhalen van mensen die er geweest zijn.
Dertien moslims wilden gedoopt worden, de voorganger waarschuwde hen dat ze daar beter even mee konden wachten. Het was nu te gevaarlijk.
Nee, ze waren vastbesloten en de voorganger kon niet anders dan hen dopen.
Een week later waren 10 van hen vermoord!
In die landen wordt niet geëvangeliseerd, sterker nog, God en de Bijbel worden doodgezwegen.
In Nederland is in het kleinste dorpje een kerkje, iedereen mag daar vrijelijk naar binnen gaan.
Als je over God begint, wordt je vaak het zwijgen opgelegd.
De ene keer met "met alle respect hoor, maar.... ieder zijn ding", de andere keer wordt je gesmaad en weggehoond.
Ik denk zeker dat dit spotje meer mensen naar de kerk zal roepen, maar het effect zeer tijdelijk zal zijn.
De tijd zal het leren en laten we hopen dat ik geen gelijk heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
DDD schreef:Het lijkt me persoonlijk heel wat meer nut hebben dan het weggeven van folders in winkelstraten. Hoewel het nog beter zou zijn als de kerk gewoon zou deelnemen aan discussieprogramma's op tv, om zo haar boodschap voor het voetlicht te brengen.
Hoe kan het dan dat in Islamitische landen zoveel moslims tot bekering komen?
Daar mogen kerken niet zichtbaar in het straatbeeld zijn. Mensen niet gedoopt worden, je mag er niet voor uitkomen dat je gelooft.
Ik hoor en lees steeds meer ontroerende verhalen van mensen die er geweest zijn.
Dertien moslims wilden gedoopt worden, de voorganger waarschuwde hen dat ze daar beter even mee konden wachten. Het was nu te gevaarlijk.
Nee, ze waren vastbesloten en de voorganger kon niet anders dan hen dopen.
Een week later waren 10 van hen vermoord!
In die landen wordt niet geëvangeliseerd, sterker nog, God en de Bijbel worden doodgezwegen.
In Nederland is in het kleinste dorpje een kerkje, iedereen mag daar vrijelijk naar binnen gaan.
Als je over God begint, wordt je vaak het zwijgen opgelegd.
De ene keer met "met alle respect hoor, maar.... ieder zijn ding", de andere keer wordt je gesmaad en weggehoond.
Ik denk zeker dat dit spotje meer mensen naar de kerk zal roepen, maar het effect zeer tijdelijk zal zijn.
De tijd zal het leren en laten we hopen dat ik geen gelijk heb.
Dit zijn toch geen inhoudelijke bezwaren tegen deze manier van evangelisatie?
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Moslims tot bekering gekomen
Dit doet me denken aan Openbaringen, nog koud, nog heet, maar lauw, en zo is het denk ik in ons Nederland gesteld...
Inderdaad, in de oosterse landen gaat het heel anders als in Nederland, ze hebben in ieder geval geen discussie over de orde des heils om als voorbeeld te noemen.
Nu is het altijd goed om wel deze discussie te voeren hierop RF, maar niet als splijtzwam voor de kerken.

De grote oorzaak: De liefde wordt gemist.
Laatst gewijzigd door ejvl op 09 dec 2013, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Het lijkt me persoonlijk heel wat meer nut hebben dan het weggeven van folders in winkelstraten. Hoewel het nog beter zou zijn als de kerk gewoon zou deelnemen aan discussieprogramma's op tv, om zo haar boodschap voor het voetlicht te brengen.
Hoe kan het dan dat in Islamitische landen zoveel moslims tot bekering komen?
Daar mogen kerken niet zichtbaar in het straatbeeld zijn. Mensen niet gedoopt worden, je mag er niet voor uitkomen dat je gelooft.
Ik hoor en lees steeds meer ontroerende verhalen van mensen die er geweest zijn.
Dertien moslims wilden gedoopt worden, de voorganger waarschuwde hen dat ze daar beter even mee konden wachten. Het was nu te gevaarlijk.
Nee, ze waren vastbesloten en de voorganger kon niet anders dan hen dopen.
Een week later waren 10 van hen vermoord!
In die landen wordt niet geëvangeliseerd, sterker nog, God en de Bijbel worden doodgezwegen.
In Nederland is in het kleinste dorpje een kerkje, iedereen mag daar vrijelijk naar binnen gaan.
Als je over God begint, wordt je vaak het zwijgen opgelegd.
De ene keer met "met alle respect hoor, maar.... ieder zijn ding", de andere keer wordt je gesmaad en weggehoond.
Ik denk zeker dat dit spotje meer mensen naar de kerk zal roepen, maar het effect zeer tijdelijk zal zijn.
De tijd zal het leren en laten we hopen dat ik geen gelijk heb.
Dit zijn toch geen inhoudelijke bezwaren tegen deze manier van evangelisatie?
Moet dat dan?
Ik schreef dat ik verbaasd was en heb zo mijn bedenkingen erbij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Maar als dit jouw bedenkingen daarbij zijn dan neem je dat begrip wel erg ruim. Want feitelijk staat het toch tamelijk los van elkaar....
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door sirdanilot »

Mara schreef:
Germanicus schreef:Als Trans World Radio via massamedia het evangelie verspreidt in zogenaamde 'zendingslanden', vinden we het fantastisch. Als het in Nederland gebeurt - en is dat inmiddels ook geen zendingsland geworden? - gaan we er vraagtekens bij zetten dat er massamedia ingezet worden om mensen te bereiken. Tja.
Deze reclamespot zal vermoedelijk wel tussen 2 andere, bijv. voor bier en chips uitgezonden gaan worden.
In december vlak voor kerst, zijn de mensen anders gestemd, niet voor niets wordt er Serieus Request dan juist georganiseerd denk ik.
Het is voor iedereen toch een tijd voor bezinning, delen met elkaar, op kerstavond zitten de kerken sowieso vol.
In sommige Evangelische kerken worden zelfs 2 kerstnachtdiensten belegd, één vroeg in de avond en één wat later op de avond.
Dus daar is reclame zeker niet nodig.
Als men op kerstavond dan niet onder de indruk komt van alles, gebeurt dit dan wel als een BNer oproept om vooral in januari ook te gaan?
? Kerst is nu juist één van de weinige dagen dat Evangelischen, die een protestantse kerkelijke achtergrond hebben, naar hun gereformeerde roots teruggaan. Met de kerst wil je toch traditionelere liederen en een wat meer ingetogen, traditionele eredienst.

Ik ken ook mensen die vanuit de (oud) gereformeerde gemeente komen, evangelisch zijn geworden, maar rond die dagen toch weer een reformatorische dienst opzoeken, of ook op andere dagen.
Plaats reactie