Kerk maakt reclame

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Het is gewoon niet waar. Reclame kan ook louter het doel hebben de naamsbekendheid of het imago te verbeteren. Dat is in dit geval ook aan de orde, neem ik aan.

Ik heb wel eens reclame gezien waarvan nog helemaal niet eens duidelijk was welk bedrijf er achter zat. Het was bedoeld om nieuwsgierig te maken en pas na een aantal dagen werd duidelijk waar het überhaupt over ging.

De SIRE maakt ook velerlei reclame die aan geen van de door jou genoemde criteria voldoet.

Waarom moeten er nu altijd van die rare argumenten gebruikt worden om een negatief gevoel te rechtvaardigen? Dan lijkt het me beter als je zegt dat het je gewoon niet aanstaat, klaar uit. Dat is dan tenminste duidelijk. En daar kan iedereen dan kennis van nemen en er het zijne van denken.

Je schiet niet tekort als je niet voortdurend aan het preken bent. Veel evangelisatie-activiteiten van het type dat jouw voorkeur lijkt te hebben wekken ongelovigen niet tot jaloersheid, maar functioneren louter als zelfbevestiging van de incrowd.

En denk niet dat ik me schaam om christen te zijn, de meeste mensen komen daar binnen een half uur achter. Maar het gaat om de vraag hoe respectvol je andere mensen benadert. En in dit geval: hoeveel gevoel voor nuance je hebt in de intermenselijke communicatie. Met zo een beroep op het feit dat het Evangelie niet naar de mens is kun je ook gewoon niet voor rede vatbaar blijken te zijn.
Dat deze manier van "reclame"door de kerk me niet aanstaat is duidelijk, lijkt me. En de reden waarom ook... (zie eerdere postings) Het is niet alleen een negatief gevoel... Het is gewoon het verdriet en de verontwaardiging dat een kerk kennelijk niet meer weet/kan zeggen als in dit spotje.! Weet je... De herders zeiden niet alleen komt laten wij naar Bethlehem gaan. En de engelen zeiden niet alleen ga na Bethlehem. Maar de herders zeiden erbij: en laat ons zien het woord, dat er geschied is, het welk de Heere ons heeft kond gedaan. Dit deden ze nadat de engelen hen die heerlijke boodschap gebracht hadden. Dat heden de Zaligmaker geboren was die al den volke ( Namelijk Gods volk) zaligen zou. (Matth 1:21 Hij zal zijn volk zaligmaken van hunne zonden)

Verder ben ik te weinig bewust met reclame bezig om jouw opmerking te kunnen beamen! Maar als je mensen nieuwsgierig wilt maken. Moet je wel wat te vertellen hebben!
Verder ben ik van mening dat het van juist van weinig respect getuigt naar mensen als we niet eerlijk zijn in hoe we hen benaderen. Juist (en als je de eerdere berichten goed leest...) uit liefde en bewogenheid naar de ander toe moet je hen wijzen op het levensgevaar waar zij zich in bevinden.
En daar moet het niet bij blijven. We moeten ook getuigen van de Levende Hoop van ons in Christus. Getuigen van het Woord dat vlees is geworden onder ons! (Kerst) Dat is de taak van de kerk en ieder waar christen! En ik kan je verzekeren, dat geeft vrucht! In de tijd van de Pinksterprediking en in de tijd van nu. Voor die vrucht zal de Heere zelf zorgen!

En wat betreft deze opmerking:
Je schiet niet tekort als je niet voortdurend aan het preken bent etc
Preken is wat anders dan getuigen!
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Dan kan het argument daarover verder buiten beschouwing blijven. Er staat overigens alle den volke, dat wil zeggen geheel het volk. Maar dat terzijde.

Ik vind je huidige commentaar eerlijk gezegd ook zeer onterecht. Natuurlijk weet de kerk wel meer te zeggen dan in een spotje van 30 seconden. Er is nauwelijks een kerk te vinden waar de preek niet minstens tien maal zo lang duurt, en dat is nog erg kort. Vaak is het wel honderd keer zo lang. Maar de kerk spreekt veelkleurig, en dat past niet zo goed in 30 seconden.

Preken is inderdaad wat anders dan getuigen. Als Sybrand Buma in dit spotje ervan getuigt dat het waardevol is om de gezellige maaltijd te onderbreken omdat God ons wil ontvangen dan is dat een heel mooi getuigenis. Meer hoeft er in 30 seconden niet gezegd te worden. Er zijn dominees die uit vrees eenzijdig over te komen iedere zondag hetzelfde verhaal vertellen. Dat is oervervelend en helemaal niet nodig. En evenmin in dit spotje. De boodschap is duidelijk: het is waardevol om naar de kerk te gaan. En zo is dat.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Dan kan het argument daarover verder buiten beschouwing blijven. Er staat overigens alle den volke, dat wil zeggen geheel het volk. Maar dat terzijde.

Ik vind je huidige commentaar eerlijk gezegd ook zeer onterecht. Natuurlijk weet de kerk wel meer te zeggen dan in een spotje van 30 seconden. Er is nauwelijks een kerk te vinden waar de preek niet minstens tien maal zo lang duurt, en dat is nog erg kort. Vaak is het wel honderd keer zo lang. Maar de kerk spreekt veelkleurig, en dat past niet zo goed in 30 seconden.

Preken is inderdaad wat anders dan getuigen. Als Sybrand Buma in dit spotje ervan getuigt dat het waardevol is om de gezellige maaltijd te onderbreken omdat God ons wil ontvangen dan is dat een heel mooi getuigenis. Meer hoeft er in 30 seconden niet gezegd te worden. Er zijn dominees die uit vrees eenzijdig over te komen iedere zondag hetzelfde verhaal vertellen. Dat is oervervelend en helemaal niet nodig. En evenmin in dit spotje. De boodschap is duidelijk: het is waardevol om naar de kerk te gaan. En zo is dat.
Lees de kanttekeningen bij dit gedeelte....
En wat betreft heel het volk... Zij die Hem liefhebben.

1 Kor 16:22
Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha!

En wat moet buiten beschouwing worden gelaten?
En wat bedoel jij met veelkleurigheid? Is het een veelkleurigheid die geweld doet aan de waarheid van het Evangelie?
En waar maak jij uit op dat God ons wil ontvangen in dit spotje?
En dan nogmaals: waarom is het zo belangrijk dat God ons wil ontvangen waarvoor ik mijn heerlijke en gezellige maaltijd moet onderbreken? (kan me zo voorstellen dat een buitenkerkelijk dat zegt)
Waarom is het zo waardevol om naar de kerk te gaan? Waar blijkt dat in dit spotje?

Wat betreft eenzijdig preken etc. Dat gebeurt inderdaad als er een dogmatiek over een tekst wordt gelegd en er niet vanuit een tekst gesproken wordt.
Tegelijkertijd zal een predikant volgens mij altijd op de twee wegen moeten wijzen. We zijn of op de weg van het geloof of op de weg van het ongeloof. Zal altijd Christus centraal moeten staan! Lees de preken van de apostelen....!


Getuigen vertelde ik al eerder is getuigen van de hoop die in mij is. En die hoop ligt in Christus. Buiten dat is er verlorenheid. En de kerk mag geen gelegenheid voorbij laten gaan om daarvan te getuigen!
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

De kanttekeningen kunnen hooguit de tekst relativeren, maar dat is nog geen reden om hem op eigen houtje te veranderen natuurlijk. Er staat iets heel anders dan jij schreef, en ik vind het belangrijk bij exegese dat de tekst zelf op zijn minst intact blijft.

De rechtvaardige moet tijd en wijze weten. Dat betekent soms dat er heel veel gelegenheden voorbij moeten gaan voordat je een bepaalde waarheid naar voren brengt. Dat is in het menselijke leven in het algemeen zo, dat is in het spreken van de kerk niet anders.

Wat mij betreft kan al het andere dus buiten beschouwing worden gelaten. We zijn het daarover niet eens, en dat hoeft verder ook niet.

Met veelkleurigheid bedoel ik gewoon wat het woord betekent: de Protestantse kerk is niet éénvormig. Ik begrijp niet goed wat ik daar nog nader aan moet toelichten. Als je geen vreemdeling bent in het kerkelijk Jeruzalem dan weet je dat de Protestantse kerk verschillende modaliteiten kent, die elk hun eigen accenten leggen en elkaar soms tegenspreken.

Waarom het naar de kerk gaan zo belangrijk is, daar kan iedereen anders over denken. Dat doet er in het kader van het spotje niet toe. Sommigen mensen komen om een goede reden naar de kerk, andere mensen om een onzuivere reden. Evenwel wordt Christus op allerlei manieren en aan allerlei mensen verkondigd, en dat is uitstekend. Er zijn ook hele boeken aan gewijd. Maar in dit spotje gaat het daar niet over en ik zie dat niet als een gemis.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Jongere »

Nogmaals, veel behoefte om dit spotje te verdedigen voel ik niet. Maar uitspraken als
lien75 schreef:Het is gewoon het verdriet en de verontwaardiging dat een kerk kennelijk niet meer weet/kan zeggen als in dit spotje.!
vallen gewoon niet te verdedigen.
Ik geloof niet dat er iemand is van de reclamemakers die ook maar het idee wil wekken dat met dit filmpje alles gezegd is. Dit spotje is niet de officiële geloofsbelijdenis van een kerk, het is ook niet hun volledige evangelisatiemateriaal - het is niet meer dan een uitnodiging aan de Nederlanders om met kerst de kerk te bezoeken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

De kanttekeningen kunnen hooguit de tekst relativeren, maar dat is nog geen reden om hem op eigen houtje te veranderen natuurlijk.
Kanttekeningen Lukas 2 vers 10 bij al den volke wezen zal.
Namelijk Gods volk. Zie Mattheus 1:21
En bij de kanttekeningen van dat vers staat weer:
Dat is degenen, die Hem van den Vader gegeven waren om die te verlossen of behouden.

Ik verander dus geenszins teksten. En zeker als je de Bijbel in zijn geheel leest kan je ook niet tot een andere conclusie komen. Verder geven kanttekeningen UITLEG. En geen RELATIVERING!

De rechtvaardige moet tijd en wijze weten. Dat betekent soms dat er heel veel gelegenheden voorbij moeten gaan voordat je een bepaalde waarheid naar voren brengt. Dat is in het menselijke leven in het algemeen zo, dat is in het spreken van de kerk niet anders.
Ja, we hoeven geen paarlen voor de zwijnen te werpen. MAAR als de kerk mensen uitnodigt om naar de kerk te gaan zou je toch mogen verwachten dat ze getuigt waar zij hoop van heeft. De
kerk moet juist ten allen tijde daarvan spreken!
Met veelkleurigheid bedoel ik gewoon wat het woord betekent: de Protestantse kerk is niet éénvormig. Ik begrijp niet goed wat ik daar nog nader aan moet toelichten. Als je geen vreemdeling bent in het kerkelijk Jeruzalem dan weet je dat de Protestantse kerk verschillende modaliteiten kent, die elk hun eigen accenten leggen en elkaar soms tegenspreken.
Tja er zijn ten diepste geen accent verschillen. Maar ten diepste wordt in diezelfde kerk waarheid en onwaarheid naast elkaar in stand gehouden. Je mag letterlijk geloven in de opstanding en het mag figuurlijk zijn. Zondeval is letterlijk gebeurd en levende realiteit maar je mag het ook allemaal ietsje minder letterlijk nemen. Dit zijn geen accentverschillen. Maar doen geweld aan de enige Bijbelse waarheid. Aan Christus Zelf. En ja dan spreken die modaliteiten elkaar tegen. Niet op accenten maar op waarheid en leugen! En als waarheid en leugen naast elkaar kunnen blijven staan. Kan je als kerk ook niet met een eenduidig getuigenis naar buiten komen. Toch?

Verder zou ik nog antwoord willen hebben op:
En waar maak jij uit op dat God ons wil ontvangen in dit spotje?
En dan nogmaals: waarom is het zo belangrijk dat God ons wil ontvangen waarvoor ik mijn heerlijke en gezellige maaltijd moet onderbreken? (kan me zo voorstellen dat een buitenkerkelijk dat zegt)
Waarom is het zo waardevol om naar de kerk te gaan? Waar blijkt dat in dit spotje?
En wbt opmerking van jongere:
Ik geloof niet dat er iemand is van de reclamemakers die ook maar het idee wil wekken dat met dit filmpje alles gezegd is.
Het gaat er niet om dat niet alles is gezegd. Maar dat er in feite niets is gezegd!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Terri »

Ik denk dat de tegenstanders de bedoeling van het spotje uit het oog verliezen.
Het is niet anders dan een oproep om naar de kerk te komen.
En dat vind ik mooi, in deze tijd, waar ik juist vandaag weer lees, dat er zoveel afhaken....
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Nou, dan ben ik benieuwd waar je deze tekst dan wel kunt vinden...
lien75 schreef: Dit deden ze nadat de engelen hen die heerlijke boodschap gebracht hadden. Dat heden de Zaligmaker geboren was die al den volke ( Namelijk Gods volk) zaligen zou. (Matth 1:21 Hij zal zijn volk zaligmaken van hunne zonden)
En voor het overige ben ik het geheel niet met je eens. Bij een uitnodiging voor een feestje hoef je ook niet uitputtend te beschrijven wat de voor- en nadelen van iemands komst zijn en een precieze omschrijving van de betekenis van het feestje hoef je ook niet te geven. Sommige dingen kunnen mensen ook zelf bedenken. De meeste dan.

Je weet dus heel goed wat veelkleurig is. Dan ga ik daar verder niet op in. Ik ben het met je eens dat er incidenteel in de protestantse kerk ook grotere verschillen zijn dan accentverschillen. Maar die stemmen klinken niet in de breedte van de kerk.

De andere vragen zijn al beantwoord: dat is impliciet verondersteld.

En wat betreft je reactie op Jongere: natuurlijk is er wel iets gezegd. Het is me echt een raadsel dat je dat nu nog niet doorhebt. Het spotje nodigt mensen uit om naar de kerk te komen. Maar voor jou heeft het in ieder geval zijn doel gemist...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door WimA »

Terri schreef:Ik denk dat de tegenstanders de bedoeling van het spotje uit het oog verliezen.
Het is niet anders dan een oproep om naar de kerk te komen.
En dat vind ik mooi, in deze tijd, waar ik juist vandaag weer lees, dat er zoveel afhaken....
Het afhaken komt m.i. juist doordat dit spotje -en veel kerken - enkel leegheid in de aanbieding hebben.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

Ik antwoord even in het rood
DDD schreef:Nou, dan ben ik benieuwd waar je deze tekst dan wel kunt vinden...
lien75 schreef: Dit deden ze nadat de engelen hen die heerlijke boodschap gebracht hadden. Dat heden de Zaligmaker geboren was die al den volke ( Namelijk Gods volk) zaligen zou. (Matth 1:21 Hij zal zijn volk zaligmaken van hunne zonden)
In Lukas 2: 9 en 10

En voor het overige ben ik het geheel niet met je eens. Bij een uitnodiging voor een feestje hoef je ook niet uitputtend te beschrijven wat de voor- en nadelen van iemands komst zijn en een precieze omschrijving van de betekenis van het feestje hoef je ook niet te geven. Sommige dingen kunnen mensen ook zelf bedenken. De meeste dan.

Als ik een feestje geef, vertel ik zijn minst de reden waarvoor.

Je weet dus heel goed wat veelkleurig is. Dan ga ik daar verder niet op in. Ik ben het met je eens dat er incidenteel in de protestantse kerk ook grotere verschillen zijn dan accentverschillen. Maar die stemmen klinken niet in de breedte van de kerk.

Meen je dit echt? Mijn ervaring is een heel andere. Helaas!

De andere vragen zijn al beantwoord: dat is impliciet verondersteld.

Jammer dat je er niet rechtstreeks antwoord op geeft. Of is het niet mogelijk?

En wat betreft je reactie op Jongere: natuurlijk is er wel iets gezegd. Het is me echt een raadsel dat je dat nu nog niet doorhebt. Het spotje nodigt mensen uit om naar de kerk te komen. Maar voor jou heeft het in ieder geval zijn doel gemist...
Nee hoor, ik hoop er de komende week meerdere malen heen te gaan. En zie er naar uit om te horen over het Kind dat geboren is, wat vrede zal geven. Vrede die zo anders is dan de aardse vrede. Een vrede die boven mijn verstand uitgaat. Een volkomen vrede. Het is de vrede die ik een ieder toewens. Omdat buiten die Vrede, enkel duisternis is.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door MoesTuin »

Jongere schreef:Nogmaals, veel behoefte om dit spotje te verdedigen voel ik niet. Maar uitspraken als
lien75 schreef:Het is gewoon het verdriet en de verontwaardiging dat een kerk kennelijk niet meer weet/kan zeggen als in dit spotje.!
vallen gewoon niet te verdedigen.
Ik geloof niet dat er iemand is van de reclamemakers die ook maar het idee wil wekken dat met dit filmpje alles gezegd is. Dit spotje is niet de officiële geloofsbelijdenis van een kerk, het is ook niet hun volledige evangelisatiemateriaal - het is niet meer dan een uitnodiging aan de Nederlanders om met kerst de kerk te bezoeken.
Helemaal mee eens. Ook wat DDD schreef.
Ook wat Terri later schreef.
Verder komen al die uitroeptekens en hoofdletters in Lien75 's berichten wat overschreeuwend op mij over.
Wat zo'n oproep van de PKN zoal hier al niet teweeg kan brengen.
Het is echt niet voor de Refoforum achterban bedoeld.
Het is slechts een oproep. geen Evangelie verkondiging. dat komt wel in de kerk.
Waarom zou dit niet op TV mogen?
Het is toch een mooi middel om vele mensen te bereiken.
Lien, Als u morgen naar buiten gaat, verteld u dan ook hetgeen u hier probeert duidelijk te maken op straat? En roept u de mensen op om naar de kerk te gaan, met kerst en ook meerdere keren hierna?
Dat zou u sieren. Ik zou graag willen lezen op welke manier dit het beste volgens u dan wel kan.
Indien niet, dan hebben die woorden allemaal weinig zin.
Ik ben niet zo vrijmoedig omdat op straat te vertellen allemaal, dus doe dat hier ook niet.
De PKN zet met dit reclamespotje een deur naar de kerk open voor "de wereld"
Laten we bidden voor een zegen voor dit werk.
Dat is zeker toch het minste wat we kunnen doen.
Hebben we dit eigenlijk al reeds gedaan?
We hebben een Machtige God.
Het gebed kent grote kracht.
Heeft u dat al mogen ervaren?
Heel rijk!
Dat maakt je ook nederig en geeft je vertrouwen.
De Heere God overziet het geheel.
We mogen ook dit aan Hem overgeven.
Ook al zien we bezwaren in dit spotje, breng het naar de Heere.
Leg dit in Zijn Handen. Hij zal het goed maken naar Zijn Wilsbesluit.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

@Lien75:

Ook zonder dat je citeert begrijp ik overigens heel goed wat je schrijft hoor. Dat maakt het verhaal wat mij betreft wat beter te lezen en in zijn verband te begrijpen.

In Lukas staat toch wel iets anders. Weest niet bevreest, want ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk (HSV)/ alle den volke (SV) wezen zal.

HSV en SV betekenen hier precies hetzelfde, en daar staat dus wat anders dan jij schreef. Hoewel het natuurlijk wel allemaal om het doel van Jezus komst in de wereld gaat, was het punt dat je maakte nu juist niet wat er stond. Ik begrijp best dat teksten moeten worden uitgelegd en dat iedereen dat op zijn eigen manier doet, maar dan moet het citaat in eerste instantie wel zo goed mogelijk letterlijk kloppen.

Ik begrijp dat je bij een feestje de reden geeft, meestal. Bij een kerkdienst met Kerst is dat ook duidelijk voor de meeste mensen, in ieder geval voor de primaire doelgroep, die naar mijn idee de mensen betreft die zijn weggegroeid van de regelmatige kerkgang.

En overigens blijkt dat wel degelijk uit het spotje. Ten eerste natuurlijk uit het citaat uit het lied Komt allen tezamen, dat voor de doelgroep bekend is, en dat heel duidelijk aangeeft waar het met Kerst om gaat. Daarnaast sluit de commercial af met Geloof, Hoop en Liefde. Dat zijn toch de kernwoorden uit het Evangelie.

Ik heb dan kennelijk een andere ervaring, maar omdat ik meestal de kerkdienst in de Gereformeerde Gemeenten bezoek heb ik natuurlijk ook geen precies beeld van de PKN in iedere plaats.

Natuurlijk is het wel mogelijk om steeds op dezelfde vragen een antwoord te geven, maar je komt steeds met nieuwe tegenwerpingen, die allemaal eenvoudig te weerleggen zijn, maar dat kost wel veel tijd. Aangezien je het uitdrukkelijk vraagt herhaal ik het antwoord nog even met andere woorden.

Uit het spotje blijkt niet expliciet dat God ons ontvangt en ook niet waarom het waardevol is om naar de kerk te gaan. Dat wordt impliciet verondersteld, want de kerk is de Gemeente des Heeren en als het niet waardevol was volgens de kerk, dan zou er geen reclamespotje aan gewijd zijn. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken? Zoals ik al eerder schreef, het is onredelijk om te veronderstellen dat in een uitnodiging een compleet exposé wordt gegeven van alle relevante overwegingen met betrekking tot het heuglijke feit van een huwelijk bijvoorbeeld.

Bij je laatste opmerking begin ik toch een beetje te twijfelen aan onze wederzijdse communicatie. Het feit dat jij naar de kerk gaat ligt niet aan dit spotje, dat is mij in ieder geval volkomen duidelijk. Je ergert je er alleen maar aan. Dan heeft dit spotje voor wat betreft jou zijn doel gemist, of je dat nu zelf ook vindt of niet. Of bedoel je dat je uiteindelijk wel erkent dat het doel van het spotje is om te horen over het Kind dat geboren is, wat vrede zal geven? In dat geval zijn we het dan daarover eens. Want dat is nu precies waar dit spotje over gaat.

Overigens moet ik in gesprek met jou steeds denken aan deze bijdrage, waarop ik trouwens nog steeds geen antwoord heb:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 90#p641290

Feitelijk gaat dat ook over hetzelfde als nu.


En ik citeer mezelf ook nog even uit een ander draadje:
Ik denk trouwens dat een belangrijk verschil tussen de genoemde stromingen in iets heel anders zit: de mate waarin ze zichzelf kunnen relativeren. Volgens mij is dat een veel belangrijker onderscheid in de klankkleur van de prediking. Het is goed als mensen zichzelf niet als norm voor alle dingen zien. Voor een prettig verloop van discussies op synodes en internetfora is het ook heel plezierig. Maar bepaalde typen mensen houden er meer van als iemand ze stap voor stap voorschrijft wat ze moeten doen en meemaken. Ik denk daarom dat de verschillende voorkeuren meer met karaktereigenschappen te maken hebben dan met de leidingen van Gods Geest of zelfs de heilsorde
Ik denk dat dat bij dit onderwerp evenzeer van toepassing is.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door Sheba »

DDD schreef:@Lien75:

Ook zonder dat je citeert begrijp ik overigens heel goed wat je schrijft hoor. Dat maakt het verhaal wat mij betreft wat beter te lezen en in zijn verband te begrijpen.

In Lukas staat toch wel iets anders. Weest niet bevreest, want ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk (HSV)/ alle den volke (SV) wezen zal.

HSV en SV betekenen hier precies hetzelfde, en daar staat dus wat anders dan jij schreef. Hoewel het natuurlijk wel allemaal om het doel van Jezus komst in de wereld gaat, was het punt dat je maakte nu juist niet wat er stond. Ik begrijp best dat teksten moeten worden uitgelegd en dat iedereen dat op zijn eigen manier doet, maar dan moet het citaat in eerste instantie wel zo goed mogelijk letterlijk kloppen.

Ik begrijp dat je bij een feestje de reden geeft, meestal. Bij een kerkdienst met Kerst is dat ook duidelijk voor de meeste mensen, in ieder geval voor de primaire doelgroep, die naar mijn idee de mensen betreft die zijn weggegroeid van de regelmatige kerkgang.

En overigens blijkt dat wel degelijk uit het spotje. Ten eerste natuurlijk uit het citaat uit het lied Komt allen tezamen, dat voor de doelgroep bekend is, en dat heel duidelijk aangeeft waar het met Kerst om gaat. Daarnaast sluit de commercial af met Geloof, Hoop en Liefde. Dat zijn toch de kernwoorden uit het Evangelie.

Ik heb dan kennelijk een andere ervaring, maar omdat ik meestal de kerkdienst in de Gereformeerde Gemeenten bezoek heb ik natuurlijk ook geen precies beeld van de PKN in iedere plaats.

Natuurlijk is het wel mogelijk om steeds op dezelfde vragen een antwoord te geven, maar je komt steeds met nieuwe tegenwerpingen, die allemaal eenvoudig te weerleggen zijn, maar dat kost wel veel tijd. Aangezien je het uitdrukkelijk vraagt herhaal ik het antwoord nog even met andere woorden.

Uit het spotje blijkt niet expliciet dat God ons ontvangt en ook niet waarom het waardevol is om naar de kerk te gaan. Dat wordt impliciet verondersteld, want de kerk is de Gemeente des Heeren en als het niet waardevol was volgens de kerk, dan zou er geen reclamespotje aan gewijd zijn. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken? Zoals ik al eerder schreef, het is onredelijk om te veronderstellen dat in een uitnodiging een compleet exposé wordt gegeven van alle relevante overwegingen met betrekking tot het heuglijke feit van een huwelijk bijvoorbeeld.

Bij je laatste opmerking begin ik toch een beetje te twijfelen aan onze wederzijdse communicatie. Het feit dat jij naar de kerk gaat ligt niet aan dit spotje, dat is mij in ieder geval volkomen duidelijk. Je ergert je er alleen maar aan. Dan heeft dit spotje voor wat betreft jou zijn doel gemist, of je dat nu zelf ook vindt of niet. Of bedoel je dat je uiteindelijk wel erkent dat het doel van het spotje is om te horen over het Kind dat geboren is, wat vrede zal geven? In dat geval zijn we het dan daarover eens. Want dat is nu precies waar dit spotje over gaat.

Overigens moet ik in gesprek met jou steeds denken aan deze bijdrage, waarop ik trouwens nog steeds geen antwoord heb:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 90#p641290

Feitelijk gaat dat ook over hetzelfde als nu.


En ik citeer mezelf ook nog even uit een ander draadje:
Ik denk trouwens dat een belangrijk verschil tussen de genoemde stromingen in iets heel anders zit: de mate waarin ze zichzelf kunnen relativeren. Volgens mij is dat een veel belangrijker onderscheid in de klankkleur van de prediking. Het is goed als mensen zichzelf niet als norm voor alle dingen zien. Voor een prettig verloop van discussies op synodes en internetfora is het ook heel plezierig. Maar bepaalde typen mensen houden er meer van als iemand ze stap voor stap voorschrijft wat ze moeten doen en meemaken. Ik denk daarom dat de verschillende voorkeuren meer met karaktereigenschappen te maken hebben dan met de leidingen van Gods Geest of zelfs de heilsorde
Ik denk dat dat bij dit onderwerp evenzeer van toepassing is.
Tja volgens mij draait het inderdaad om hetzelfde punt weer. Jij wilt evangeliseren zonder de mensen te wijzen op het gevaar waarin ze zich verkeren... En ik zeg juist dat je ze daarop moet wijzen enz.
Misschien moet je het boekje :Als je niet meer zwijgen kunt eens lezen. Van dhr Lieftink. Misschien begrijp je dan wat ik bedoel.

Wanneer je je echt verdiept in de pluriformiteit van de PKN. Als je nu eens hoorde wat er ook buiten de GB modaliteit veelal verkondigt wordt.... Dan zou je misschien wel eens tot een heel andere conclusie komen. (En echt, die ken ik van binnenuit!)

Wat betreft de gemeente des Heeren.... Wat wordt daaronder verstaan? Daar zou ook wel een topic over geschreven kunnen worden. Tegelijkertijd ga jij er dus vanuit dat een buitenkerkelijke weet wat een gemeente des Heeren inhoudt. Weet jij dat er steeds minder mensen een Bijbel in huis hebben? Er steeds minder mensen zijn die uberhaupt weten wat het Christelijk geloof precies is? Zijn de vooronderstellingen die jij noemt misschien niet wat te hoog gegrepen?

En als er een huwelijksaankondiging is. Ook dan zijn we op zijn minst verheugd mee te delen dat A & B met elkaar in het huwelijk hopen te treden. En ieder weet dat je niet met elkaar trouwt omdat je elkaar haat... Dus als genodigde weet je wat er gaat gebeuren en waarom...
Tegelijkertijd is het nadeel als je een vergelijking met iets anders maakt, het altijd wel ergens mank gaat lopen.

Wat het doel van dit spotje betreft. Die is bij mij en heel veel andere mensen niet overgekomen. Dit spotje heeft voor mij dan ook totaal geen toegevoegde waarde. De discussie ging aanvankelijk over reclame maken door de kerk. En toen de reactie op de reclame uiting zelf!
En het doel van de komst van Christus kan alleen verkondigt worden tegen de diepe inktzwarte achtergrond van de totale verlorenheid, zonde.
En dan kom je inderdaad terug op het verschil in een eerdere discussie. En als jij op grond van de Bijbel kan aantonen waarin ik dwaal da mag jij me daarop wijzen. En dan mag jij voor mij de vraag herhalen waar jij geen antwoord op zou hebben gehad!

En wat jouw citaat betreft aan het eind...
Die snap ik niet!
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door DDD »

Ik kom een enkele keer ook in midden-orthodoxe en confessionele gemeenten, dus ik denk niet dat ik dan tot een andere conclusie zou komen.

De doelgroep zijn mensen die weten waar het in de kerk om gaat, maar die van de kerk zijn afgedwaald. Dat neem ik tenminste aan, ik heb het niet nagevraagd. Het is ook de derde keer dat ik dat schrijf, trouwens. Dan gaat jouw bezwaar niet op.

Dat het spotje voor jou geen toegevoegde waarde heeft is van geen enkel belang. Jij bent niet de doelgroep. Het doet ook niet ter zake in deze discussie. Er is geen enkele twijfel over mogelijk dat het spotje niet is bedoeld voor mensen die twee keer per zondag ter kerke gaan.

Niemand beweert hier dat je dwaalt, of je zou het letterlijk moeten nemen. Je begrijpt naar mijn idee gewoon niet waar het spotje voor dient en daarom is je kritiek er op ook onjuist. Dat is alles, maar dat is ook ruim voldoende om een flinke discussie te rechtvaardigen, zeker vanwege alle oordelen die er alweer over dit initiatief van de PKN op dit forum zijn gedebiteerd. Dat geldt trouwens ook voor de andere critici.

Het citaat heeft betrekking op de vraag of je je eigen gezichtspunt kunt relativeren. Ik heb niet die indruk, hoewel je het steeds hebt over het perspectief van de ongelovigen. Maar ik hoop dat ik me vergis. Je begint in ieder geval al fout. Je wilt mijn standpunt over evangeliseren afleiden uit mijn opvattingen over de PR van de kerk. Maar de pr van de kerk is veel meer omvattend dan evangelisatie. Dat is nou precies het punt waar het om gaat. Ons leven is meer dan evangelisatie in engere zin. En zo ook is de communicatie van de kerk meer dan alleen puur de boodschap van het heil. Evangelisatie is alleen effectief als het is ingebed in een weldoordacht pr-beleid waarin de kerk inspeelt op de ontwikkelingen in de samenleving.

Het is onmogelijk om op grond van de bijbel aan te tonen wie hier iets verkeerd begrijpt, dus daar ga ik ook niet aan beginnen. Alleen de vraag al is een probleem op zich. Wanneer twee mensen iets verschillend zien, bijvoorbeeld de een denkt dat een bepaalde reclamemethode effectief is en de ander denkt van niet, is het niet mogelijk op grond van de bijbel te bewijzen wie er gelijk heeft. Ik vind het dus een rare voorwaarde, voor alle duidelijkheid.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door MoesTuin »

Voor iedereen hele goede samenkomsten in de diensten rondom de Kerst dagen toegewenst
Kijk eens om je heen en wees er voor de onbekende naaste die te gast is in jou kerkelijke gemeente
Wees gastvrij en liefdevol

Komt allen tesamen!

http://www.youtube.com/watch?v=g7ZFhVWkMvo

Kerkgang, feest van verbondenheid

Die maanden
dat ik niet kon gaan
besefte ik ten volste het gemis
geen bandje kon
de liefdesband vertolken
van tekstbelevend zingen
op echo’s van ons voorgeslacht
in een doorlevende bezieling,
het vreugdevol
de Levende ontmoeten
de warmte van
Zijn Woord over je
heen gespreid
de liefdevolle ogen
van wie om je geven
de vrede in de dienstbaarheid

een hand van heimwee
had me in de greep
ik wilde me zo graag
weer onder hen begeven
lag vurig wachtend
in gedachten dicht bij Hem

het was een feestdag
toen ik weer kon gaan
blijde gezichten
die de liefde Gods
uitstraalden
ik mocht weer
rond mijn broeders
en mijn zusters ademhalen
me overgeven aan de
luister van Zijn stem!


MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie