Brede orthodoxe universiteit

pkn ouderling
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 08:28

Brede orthodoxe universiteit

Bericht door pkn ouderling »

Hoe denken jullie over een brede orthodoxe universiteit?
Bij uitstek een mogelijkheid om heel ver met elkaar op te trekken dunkt me. Of toch een gevaar dat men beïnvloed wordt door andersdenkende christenen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Luther »

Het initiatief is goed. Jammer dat er vanuit HHK en GG zo afhoudend gereageerd wordt. De TUA en de TUK kunnen niet zelfstandig blijven bestaan en samen zullen ze ook te klein zijn. Als dit initiatief niet slaagt, betekent dat het einde van orthodox-gereformeerde theologiebeoefening op universitair niveau. (Waarbij orthodox-gereformeerd staat voor het ontbreken van vrijzinnigheid en fundamentele schriftkritiek.)

TUK en TUA zijn nu nog de enige theologieopleidingen waar de kennis van de grondtalen op nummer 1, 2 en 3 staat. In Utrecht heft men de theologie al om zeep geholpen, in Leiden heeft men echt z'n best gedaan, maar het. Is helaas niet gelukt. De PThU sieren seminarie aan openbare universiteiten, evenals het HHK-seminarie. Bovendien hebben we meteen overheid te maken, die meent dat theologie in het geheel geen wetenschap is.

Drs. Henk de Waard had afgelopen zaterdag in het RD prima argumenten voor o.a. de GG om hieraan ook mee te doen.

Ik ken de bezwaren, laten we ze hier bespreken, maar we moeten met elkaar toch de urgentie zien van het behoud van de echte klassieke predikantenopleiding.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door sunlover »

Met enige treurnis heb ik de reactie van ds van Eckeveld gelezen op de bijdrage van Henk de Waard.

http://www.refdag.nl/opinie/ds_van_ecke ... t_1_781482

Jammer dat van Eckeveld niet ingaat op de Waards argument van de verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Gemeente. Ik proef alleen iets van als er iets goeds geproduceerd zijn we bereid daarvan te profiteren, maar eigenlijk zijn we niet bereid om daar een bijdrage aan te leveren. Ik zou het mooi vinden als er ook vanuit de Ger Gem een bijdrage geleverd wordt aan de wetenschappelijke theologie beoefening in Nederland. De Waard is zelf een goed voorbeeld dat dit ook kan. Ik hoop dat er aan draagvlak gewerkt wordt in plaats dat daarmee het hele voorstel van de Waard weggeschoven wordt.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door sirdanilot »

Samengaan met andere orthodoxe theologische opleidingen is inderdaad de enige optie. Ook met de HHK dus.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Curatorium »

Misschien zou men met de CGO de eerste stappen kunnen zetten?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Misschien zou men met de CGO de eerste stappen kunnen zetten?
Zeker, maar ik denk ook aan de mogelijkheid dat GG-studenten met een wetenschappelijk niveau (bijv. student Zondag) elk jaar een aantal vakken op zo'n universiteit volgt, die dan tellen als gevolgde vakken aan de Boezemsingel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Cees »

Het is opvallend dat er gesproken wordt over een 'orthodoxe' universiteit en niet meer over een 'Gereformeerde' universiteit en eigenlijk klopt dat ook wel, wat is er nog gereformeerd aan de NGK (=vrouw in het ambt, kinderen aan het avondmaal, opstelling over homosexualiteit), de GKV waar de boel ook niet meer is zoals het was met hun opstelling over de rustdag, over de vrouw in het ambt en niet te vergeten de omarming van de moderne theologie in Kampen.

Ik begrijp niet dat de CGK die op de synode een vrij hard en scherp met elkaar gesproken hebben over de samenwerking met de GKV en NGK dat ze dan op onderwijs gebied wil gaan samenwerken? Als je de opstelling ziet van diverse hoogleraren in Kampen (lees voor een tijdje het ND maar dan heb je genoeg gegeten en gedronken van de columns) en van de diverse NGK docenten (diverse stukken van dr Dekker nu gelezen en ook dat staat ver af van de gereformeerde theologie).

Dan heb je de HHK nog, daar zou ik van opkijken dat die mee zou gaan werken, die hebben nu aan de VU een beste plek gekregen waar ze compleet hun zelf kunnen blijven en zelfs nog een hoogleraar mogen leveren. Ze kunnen hun eigen gang gaan, alleen heb ik begrepen en dat is het grote nadeel, dat de HHK zelf enorm veel kosten heeft.

Kortom ik heb alleen maar vragen bij dit nieuwe instituut en ik denk dat het enorme verschraling gaat worden voor de Gereformeerde theologie. De hoogleraren van de CGK staan hoog aangeschreven op hun vakgebied en ik ben bang dat ze gaan ondersneeuwen bij het nieuwe instituut en dat dat een verschraling van de Gereformeerde theologie gaat betekenen. En daarnaast hoe moeten de behoudende studenten van de CGK aan dat instituut studeren, met studenten uit een totaal ander klimaat?

Ps, ik kan ds Van Eckeveld goed begrijpen en ik denk dat het goed is dat de GG hierin wegblijft van dit nieuwe instituut
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Reformer »

Cees schreef:En daarnaast hoe moeten de behoudende studenten van de CGK aan dat instituut studeren, met studenten uit een totaal ander klimaat?
HHK-studenten studeren voor een groot deel temidden van allerlei 'wind van leer' en voor een deel binnen de muren van de kerkelijke opleiding. Een prima mix, die dwingt tot grondig nadenken over de eigen positie.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Cees »

Kijk eens aan. Vandaag de reactie van dr P. de Vries. Ik kan me in zijn stuk wel vinden, maar ik moet zeggen zijn beargumentatie van de keuze voor de VU vind ik wel zwak ...
Karakter brede universiteit staat te bezien

Het valt te vrezen dat de nieuw te vormen brede orthodoxe universiteit geen klassiek gereformeerd karakter zal hebben, betoogt dr. P. de Vries .

De synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) heeft besloten om aan te sturen op de vorming van een brede orthodoxe universiteit. Een belangrijke reden is dat de Theologische Universiteit te Apeldoorn (TUA) te klein is om op lange termijn aan de eisen van de overheid voor academische erkenning te kunnen blijven voldoen. Dit is een gegeven dat inderdaad niet kan worden ontkend.

Voor de vorming van een brede orthodoxe universiteit kijkt men onder meer in de richting van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) (GKV) en Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK). De NGK werken al jaren samen met de TUA. In een nieuwe constellatie zullen zij wellicht naar buiten toe meer het beeld gaan bepalen dan nu het geval is.

Een theologische universiteit uitgaande van de GKV, de NGK en de CGK zal inderdaad een brede orthodoxe universiteit zijn. Men zal de Drie-eenheid, de menswording van Jezus Christus en de realiteit van Zijn opstanding uit de doden belijden. Maar gezien de ontwikkelingen in de GKV, de NGK en een niet onbelangrijk deel van de CGK kunnen we er niet zonder meer van uitgaan dat de te vormen opleiding een klassiek gereformeerd karakter zal hebben.

Zelfonderzoek Ik begin met de Bijbel als de enige bron en norm van ons geloof en handelen. De NGK hebben al enige jaren geleden alle ambten voor de vrouw opengesteld, terwijl alles erop wijst dat de GKV daarin zullen volgen. Steeds breder klinken er stemmen dat homoseksuele relaties op zijn minst als noodoplossing aanvaardbaar zijn. Die stemmen klinken ook in een deel van de CGK.

Gerichtheid op de wereld in plaats van vreemdelingschap en pelgrimschap zijn helaas typerend voor inmiddels het overgrote deel van de kerken die voortgekomen uit Afscheiding en Doleantie. Rechtvaardiging door geloof en verzoening met God als persoonlijk doorleefde werkelijkheden ontbreken nogal eens. Dat men in de kerk en toch niet van de kerk kan zijn en dat zelfonderzoek nodig is of men wel in het geloof is, wordt in heel wat gemeenten weinig meer gehoord.

Voor alle duidelijkheid: aanzetten tot deze ontwikkelingen zie ik ook in de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) en Gereformeerde Gemeenten. Er is geen reden tot kerkelijke zelfgenoegzaamheid.

De vraag is welke ruimte er aan de nieuw te vormen universiteit zal zijn voor een klassiek gereformeerd geluid. Denk hierbij niet alleen aan de geloofsleer, maar ook aan de hermeneutiek en homiletiek. Dr. Wilschut schreef in zijn verantwoording om de GKV te verlaten (RD 2-11) niet zonder reden over de leegheid en banaliteit van kerkdiensten in eigen kring.

Moslims De HHK heeft in 2005 gekozen voor de Vrije Universiteit. Ik weet dat deze oplossing ook haar pijnpunten kent. Voor mij is een van de zwaarste dat op publieke bezinningsmomenten de naam van de Heere Jezus Christus niet wordt genoemd, ter wille van de aanwezigheid van de opleiding voor moslims.

Toch is er ook sprake van een constructieve samenwerking. Dat geldt op academisch niveau, maar ook omdat principiële verschillen in zicht op de boodschap van het christelijke geloof niet versluierend benoemd behoeven te worden.

Zal een nieuwe brede orthodoxe universiteit ruimte bieden aan een docent die, bij alles wat er gemeenschappelijk is, de vrouw in het ambt aanvaardt, de zondeval als historisch feit ontkent en voorbijgaat aan de wedergeboorte als een vrijmachtig werk van Gods Geest?

Dr. Wilschut heeft in zijn verantwoording over zijn verlaten van de GKV aangegeven dat er binnen de GKV geen wijkplaats meer is voor een klassiek gereformeerd kerkelijk leven en prediking. Zal die wijkplaats er voor de gereformeerde theologie wel zijn binnen een nieuw te vormen brede orthodoxe universiteit?

Het doel van een theologische opleiding is dat aan de kerk bekwame en getrouwe dienaren van het Woord worden geschonken. Eisen van de overheid moeten daaraan onderschikt zijn. Blijkt het niet mogelijk die twee te combineren, dan zal de kerk los van de overheid haar eigen weg moeten gaan, omdat de kerk aan Christus toebehoort en Hij alleen haar Koning is.

Gezien de ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving moeten wij onze ogen niet voor die mogelijkheid sluiten. Laten wij in de kerken en op de scholen het ons toevertrouwde pand van het Evangelie van Gods genade vurig liefhebben en standvastig verdedigen. Laat wetenschap met godvrucht zijn vermengd en laten wij persoonlijk en kerkelijk beseffen dat wij alleen machtig zijn als wij zwak zijn.

De auteur is docent Bijbelse theologie aan het Hersteld Hervormd Seminarie in Amsterdam.
© Reformatorisch Dagblad | Pagina 16 | 06 november 2013
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Ditbenik »

Curatorium schreef:Misschien zou men met de CGO de eerste stappen kunnen zetten?
Er wordt gesproken over het vormen van een universiteit. Daar heeft de CGO geen plaats in toch?
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door sirdanilot »

Waarom bedingt de GG niet een positie aan een universiteit die vergelijkbaar is met die van de HHK? Of is dat te 'werelds'?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Marco »

@Cees: Van het vertrek van dr. Wilschut kan je een heleboel zeggen. Maar de conclusie die hij kennelijk getrokken heeft dat er binnen de GKv geen plek is voor gereformeerd-zijn staat niet zodanig boven twijfel verheven dat die als argument in deze discussie echt houdbaar is.

Daarnaast is het natuurlijk heel fijn dat de HHK één leerstoel mogen bezetten aan de VU. Moet je dat verkiezen boven een hele universiteit? En als je inderdaad het ND leest, zal je ook opgevallen zijn dat er vele ingezondens zijn die protesteren tegen het rapport dat er nu ligt over vrouw in het ambt en de bijbehorende hermeneutiek. En die ingezondens komen niet alleen van piet-uit-de-polder. Vraag is trouwens wat je precies bedoelt met 'de gereformeerde theologie'...

Als laatste moet je niet vergeten dat er nu al verregaande samenwerking is tussen TUK en TUA. Er is geen enkele aanwijzing dat de hoogleraren van de CGK zouden ondersneeuwen. Verre daarvan, ik denk dat door deze samenwerking hun reikwijdte juist toeneemt (nu al).
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door Fjodor »

sirdanilot schreef:Waarom bedingt de GG niet een positie aan een universiteit die vergelijkbaar is met die van de HHK? Of is dat te 'werelds'?
Of inderdaad aan die nieuwe universiteit. Daar kan de GG toch ook zelf voorwaarden geven om tot een bepaalde hoogte zelfstandig te blijven? Idem dito voor de HHK.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door huisman »

Een brede orthodoxe universiteit zonder HHK en GG is een illusie. De NGK en GKv zijn namelijk niet meer orthodox.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Brede orthodoxe universiteit

Bericht door freek »

Ongelooflijk dat P. de Vries hier ook weer iets van moet vinden. Als je zelf aan een seculiere uni zit (prima keuze, wat mij betreft), moet je niet zeuren als orthodox universiteiten de krachten bundelen.
Plaats reactie