Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door s1051952 »

Gereformeerd Vrijgemaakt predikant Dr. H.J.C.C.J. Wildschut verlaat GKv en sluit zich aan bij de PKN.

Hier wil hij (als God het goedvindt) een gemeente van Gereformeerde Bondssignatuur gaan dienen.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_780630

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door s1051952 »

Toelichting van zijn kant!

1
VERANTWOORDING van mijn overgang naar de PKN.
H.J.C.C.J. Wilschut
Intro
Op 10 oktober 2013 heb ik een brief gestuurd naar de kerkenraad van de Gereformeerde
Kerk (vrijgemaakt) te Smilde, waarin ik – op termijn - mijn vertrek uit de GKv aankondig en
mijn voornemen meld om mij samen met mijn vrouw te voegen bij de Protestantse Kerk
Nederland (PKN), om daar – als God het goedvindt – een gemeente van gereformeerde
bondssignatuur te gaan dienen. Ik kan mij voorstellen dat deze stap verbazing oproept.
Daarom mag van mij een verantwoording verwacht worden.
Ontwikkeling
Sinds 1979 ben ik predikant binnen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). De
ontwikkelingen in deze kerken sinds de jaren 90 van de vorige eeuw gaven en geven mij in
toenemende mate een gevoel van vervreemding. Voor mijn besef verliezen de GKv in
toenemend tempo het gereformeerd karakter.
De leegheid en banaliteit van kerkdiensten die mijn vrouw en ik in onze vakanties bezochten,
deden ons uitwijken o.a. naar gemeenten van gereformeerde bondssignatuur. Wij ervoeren
er geestelijke herkenning. In dit klimaat voelden we vaak ons meer thuis dan in eigen
kerkhuis.
Sinds 2003 heeft er in de GKv meer dan één afscheiding plaatsgevonden. Met geen ervan
heb ik willen meegaan. Ik herkende een deel van de bezwaren. Maar ik zag niet dat de
grondslag van het kerkelijk leven werd aangetast. Dus ben ik gebleven en heb ik geprobeerd
op mijn plaats – met name in het blad Nader Bekeken - een bijdrage te leveren aan het
gereformeerd karakter van de GKv.
De ontwikkelingen in eigen kerkverband, de afkeer van afscheidingen die daar plaatsgrepen
en de live ontmoeting met gereformeerd kerkelijk leven in de PKN hebben bij mij vanaf
2007/2008 een nieuwe bezinning op gang gebracht in het denken over de kerk. Ik ging
(opnieuw) bij Calvijn en andere reformatoren te rade. En kreeg meer oog voor de Bijbelse
grondregel: Waar het Woord is, is de kerk – en niet andersom. Het bracht mij tot de
overtuiging dat de hervormd-gereformeerde gemeenten te beschouwen zijn als ware kerk in
de zin van art. 29 NGB, al beschouwde ik aanvankelijk het geheel van de PKN nog als valse
kerk.
Voortgaande studie en overweging leidden ertoe, dat ook in dit opzicht mijn denken zich
heeft gewijzigd. Ik heb steeds meer begrip gekregen voor het argument in hervormdgereformeerde
kring: een kerk, waar ruimte is voor het Woord, mag je niet afschrijven en
verlaten als een valse kerk. Ik herkende er het onderwijs van Calvijn in, die zegt dat je een
kerk pas mag verlaten wanneer daar officieel de grondwaarheden van het christelijk geloof
worden ontkend en trouwe belijders worden buitengesloten of gedwongen worden om aan
goddeloosheid mee te doen.
Dat bracht mij tot een dubbele positie. Ik heb begrip voor Afscheiding en Doleantie in een
situatie van buitensluiting. Zij hadden weinig andere keus dan te vertrekken. Maar eenzelfde
2
begrip heb ik voor de gereformeerde belijders die bleven in de NHK en meegingen met de
PKN: er bleef ruimte voor gereformeerd kerkelijk leven en gereformeerde prediking, dus
hadden zij geen echte noodzaak om te vertrekken.
Vertrek
Overigens was deze overtuiging voor mij geen reden om dan maar hals over kop de GKv te
verlaten. Het onderwijs van Calvijn is ook toepasbaar op de GKv. Een kerk die geestelijk op
hol is geraakt, is nog geen valse kerk geworden. Pak je verantwoordelijkheid op de plaats
waar God je gesteld heeft. Die visie heb ik ook uitgedragen in mijn boekje Afscheiding? uit
2010. Dus ben ik gebleven, zolang ik kon.
In 2012 liet de verdeeldheid van het kerkverband zich in eigen gemeente gelden. Ik wil er
terughoudend over zijn. Een deel van de gemeente verlangde een ander soort prediking en
een andere koers. De situatie leverde veel spanning op, mijn gezondheid leed er merkbaar
onder. Na een periode van ziekte ben ik het toch weer gaan proberen. Het wilde niet meer.
In het ontstane klimaat kan de gemeente niet floreren en kan ik niet langer voluit
functioneren.
Mijn vrouw en ik hebben het biddend onder ogen gezien. Met als consequentie om de GKv
te verlaten. Een nieuwe start in een andere gemeente in de GKv (zo die je al gegund wordt)
lost weinig op. Op termijn loop je ook elders tegen dezelfde problemen aan. Meer dan één
van mijn collega’s kan daarover meepraten en krijgt dezelfde verwijten als het gaat om
gereformeerde prediking: te somber, te zwaar, te weinig blij, enz. En ben je behoedzaam in
de koerszetting, dan ben je conservatief, te rechts. Je wijkt af van de sfeer en koers van het
kerkverband als geheel.
Het hoort m.i. bij de nood van de GKv. Er is geen wijkplaats voor klassiek gereformeerd
kerkelijk leven en prediking. Daarvoor is het kerkverband te klein. De ingeslagen koers van
een mainstream laat zich dan ook in heel het kerkverband gelden, al verschilt het tempo
plaatselijk. Dus krijg je steeds weer plaatselijk spanningen. In ieder geval ben ik er
persoonlijk in vastgelopen en op afgeknapt.
Principiële keus
Ooit begon het pad van de afgescheiden traditie in Nederland bij de NHK van 1834. Bij het
zoeken van een nieuw kerkelijk onderdak mag de vraag voorrang hebben: Is de situatie in de
PKN – waarin o.a. de NHK zich voortzet - van dien aard, dat je moet blijven verdergaan op dit
pad? Volgens ons niet. Het betekent een keus voor de PKN als zodanig, niet alleen voor het
gereformeerde deel daarvan. Trouwens, ook de situatie in gemeenten van gereformeerde
bondssignatuur idealiseren we niet, al ervaren we er geestelijke herkenning.
Er is heel wat in de PKN wat een gereformeerd belijder moeite geeft, het achterwege blijven
van leertucht op personen voorop. Plaatselijke gemeenten kunnen de gestalte van de kerk
verliezen, wanneer er de grondwaarheden van het christelijk geloof weersproken worden.
Alleen, daarmee is de PKN als zodanig nog niet kerk àf. In alle gebrokenheid is de belijdenis
van God als de drie-enige God gebleven. En is er alle ruimte om Woord en sacrament
overeenkomstig de inzetting van Christus te bedienen. Wat tegelijk hoop geeft voor heel de
3
kerk. Ik kan mij dan ook goed vinden in de woorden van G.D. Kamphuis (in: Licht op de kerk,
Zoetermeer 2003, p. 133-134):
Waar het Evangelie van kruis en opstanding niet meer klinkt, verdwijnt de kerk, plaatselijk,
classicaal, landelijk. Waar en vals liggen dicht bij elkaar, komen in dezelfde kerk voor. (…) De
meest zuivere kerk kan valse kerk worden. (…) Waar Christus' woord klinkt, daar is Zijn bruid,
Zijn Kerk, al maakt ze deel uit van een ernstig gedeformeerde kerk. Maar zelfs voor die kerk is
er hoop. Zolang de verkondiging niet tot zwijgen wordt gebracht. Want, de Geest maakt
levend. Daarom, omdat Christus Koning is, hebben we hoop voor de kerk. Waar Gods Woord
gepredikt wordt en de sacramenten bediend worden, daar is ons Hoofd. En waar Hij is,
kunnen wij ook zijn.
Vandaar dat mijn vrouw en ik principieel voor de PKN kiezen en ik daar ook graag – als God
het goedvindt – als predikant het evangelie wil verkondigen. Ik ben echt niet veranderd in
mijn visie op de binding aan de gereformeerde belijdenis en andere zaken waarover ik mij in
het blad Nader Bekeken en op www.gereformeerdekerkblijven.nl heb uitgelaten (met
uitzondering van mijn visie op de kerk). Integendeel, ik word hervormd om gereformeerd te
blijven.1
Tenslotte
Omdat voor ons besef vertrekken onvermijdelijk is geworden, heb ik niet het idee dat ik
mensen in de steek laat. Ik heb dit niet gezocht. Natuurlijk doet het pijn om het kerkverband
en de plaatselijke gemeente te verlaten. Je blijft, zolang je kunt. Helaas, in onze situatie kan
het niet langer.
Ik sluit af met wat ik schreef aan de kerkenraad van Smilde: Laat het u en ons tot troost zijn,
dat we elkaar in Gods handen mogen aanbevelen. Die sterke handen, die nooit hebben
misgetast – ook niet wanneer mensen elkaar moeten loslaten. En die eens al Gods kinderen
voorgoed samenbrengen.

1
De Nederlandse Hervormde Kerk bestaat niet meer. In dat opzicht kun je niet langer ‘hervormd’ worden.
Tegelijk dienen gemeenten met gereformeerde prediking in de PKN zich als regel aan als ‘hervormde
gemeenten’. Ik word lid van de PKN. Maar weet mij in het bijzonder verbonden aan het denken in deze
gemeenten. Vandaar deze manier van zeggen.
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door jan de jong »

Gezien de ontwikkelingen binnen de GKv kan ik het begrijpen.
Gereformeerd, gereformeerder, gereformeerdst, ........
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door DDD »

Veel respect voor deze manier. Geen schreeuwlelijk, maar iemand met een noodkreet. Ook als je niet de mening van de bezwaarden deelt is het toch een stap die getuigt van wijsheid. Een dominee die ergens anders een gemeente gaat ruïneren omdat naar zijn zin het gemeenteleven niet helemaal naar de Schrift is heeft er niet veel van begrepen, maar deze stap getuigt van christelijke voorzichtigheid.

Los daarvan herken ik me ook erg in de visie op de gebrokenheid van de kerk. Wij hoeven de kerk niet te verlaten, ook niet als ze op onderdelen dwaalt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door Curatorium »

Ik kan het ook begrijpen, al is er in de Gereformeerde Kerken Nederland ook een groot tekort aan predikanten en in de GB/PKN toch wel een overschot. Is er in Smilde al een GB-gemeente?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door freek »

Ik kan het me enigszins voorstellen. Anderzijds: de GKV inruilen voor de PKN...
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door s1051952 »

Curatorium schreef:Ik kan het ook begrijpen, al is er in de Gereformeerde Kerken Nederland ook een groot tekort aan predikanten en in de GB/PKN toch wel een overschot. Is er in Smilde al een GB-gemeente?
Nee, de pkn in Smilde is midden orthodox of confessioneel, maar zeker geen GB. In Drenthe staan sowieso weinig GB kerken.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door Marco »

jan de jong schreef:Gezien de ontwikkelingen binnen de GKv kan ik het begrijpen.
Gereformeerd, gereformeerder, gereformeerdst, ........
Heb je de verklaring gelezen?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door Mister »

Hier wat off-topic berichten verwijderd.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door Bookreader »

s1051952 schreef:Gereformeerd Vrijgemaakt predikant Dr. H.J.C.C.J. Wildschut verlaat GKv en sluit zich aan bij de PKN.

Hier wil hij (als God het goedvindt) een gemeente van Gereformeerde Bondssignatuur gaan dienen.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_780630

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!
Dat heb ik een tijd geleden ook gelezen, ja. Dat ds. Wilschut niet zo gelukkig is met de koers van de GKV was me al lange tijd duidelijk. En dat dat wel eens kan leiden tot een breuk met dat kerkverband, ligt ook wel binnen wat verwacht kan worden. Maar vanuit de GKV naar de PKN, nee, dat had ik niet verwacht. Dat heeft me best wel verbaasd. Als het geen DGK of GKN gaat worden, zou ik CGK of HHK verwachten. Maar PKN, dat vereist toch een behoorlijk ander kerkbegrip dan dat je van een behoudende GKV-predikant verwacht. Maar ik heb begrepen dat hij op dat punt ook wel een bezinning en wijziging in visie heeft ondergaan.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door s1051952 »

Bookreader schreef:
s1051952 schreef:Gereformeerd Vrijgemaakt predikant Dr. H.J.C.C.J. Wildschut verlaat GKv en sluit zich aan bij de PKN.

Hier wil hij (als God het goedvindt) een gemeente van Gereformeerde Bondssignatuur gaan dienen.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_780630

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!
Dat heb ik een tijd geleden ook gelezen, ja. Dat ds. Wilschut niet zo gelukkig is met de koers van de GKV was me al lange tijd duidelijk. En dat dat wel eens kan leiden tot een breuk met dat kerkverband, ligt ook wel binnen wat verwacht kan worden. Maar vanuit de GKV naar de PKN, nee, dat had ik niet verwacht. Dat heeft me best wel verbaasd. Als het geen DGK of GKN gaat worden, zou ik CGK of HHK verwachten. Maar PKN, dat vereist toch een behoorlijk ander kerkbegrip dan dat je van een behoudende GKV-predikant verwacht. Maar ik heb begrepen dat hij op dat punt ook wel een bezinning en wijziging in visie heeft ondergaan.
Klopt, hij denkt eigenlijk al helemaal als "bonder" als ik het bovenstaande lees.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door boontje »

Wat is DGK en GKN? Dordts Gereformeerde Kerk? (bestaat nog niet) Gereformeerde Kerken in Nederland? (bestaat niet meer).
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door Jan Vogel »

DGK = De Gereformeerde Kerken (hersteld) http://www.gereformeerde-kerken-hersteld.nl/
GKN = Gereformeerde Kerken Nederland http://www.gereformeerdekerkennederland.nl/
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door Jan Vogel »

GKN is "kerkverband" rond ds. Heres, Hoogendoorn en van der Wolf
DGK is kerkverband rond ds. de Marie en ds. Coster.

beiden afkomstig uit de vrijmaking van 2003, dus afkomstig uit de GKV.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Dr. H. J. C. C. J. Wilschut verlaat GKv voor PKN

Bericht door boontje »

Dank voor deze informatie, het was helemaal nieuw voor mij. Kerkelijk Nederland blijft altijd weer verbazen....
Plaats reactie