Onderzoek Bijbellezen (uit GS GG 2013)

peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door peterf »

Eigenlijk is het onderzoek nog wat vaag over het HSV gebruik. Wordt onder de onderzochte groep de HSV nou echt in plaats van de SV gelezen of slechts gedeeltelijk? Als de HSV dan niet vervangend wordt gebruikt, wat is dan het probleem precies? Ik weet van meerdere GG predikanten dat ze een HSV hebben die ze ook wel eens pakken bij onderzoek en preekvoorbereidingen. Evenals de NBV. Maar de SV blijft daarbij primair in gebruik. Lijkt me niet dat daar iemand een punt van maakt.

Wat ik veel en veel triester vind aan dit onderzoek is dat de helft van de onderzochte GG leden hun Bijbel helemaal niet of nauwelijks leest. Wat een armoe als je elke zondag naar de kerk gaat en niet het verlangen hebt de Schrift te lezen voor persoonlijk onderwijs. Deden ze dan in ieder geval maar de HSV of voor mijn part Het Boek open. Maar helemaal geen Bijbel lezen, wat een treurige zaak...

Dus het schokkende van het onderzoek is niet het HSV gebruik, maar GEEN gebruik. Dat is pas schokkend!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door refo »

peterf schreef:Eigenlijk is het onderzoek nog wat vaag over het HSV gebruik. Wordt onder de onderzochte groep de HSV nou echt in plaats van de SV gelezen of slechts gedeeltelijk? Als de HSV dan niet vervangend wordt gebruikt, wat is dan het probleem precies? Ik weet van meerdere GG predikanten dat ze een HSV hebben die ze ook wel eens pakken bij onderzoek en preekvoorbereidingen. Evenals de NBV. Maar de SV blijft daarbij primair in gebruik. Lijkt me niet dat daar iemand een punt van maakt.

Wat ik veel en veel triester vind aan dit onderzoek is dat de helft van de onderzochte GG leden hun Bijbel helemaal niet of nauwelijks leest. Wat een armoe als je elke zondag naar de kerk gaat en niet het verlangen hebt de Schrift te lezen voor persoonlijk onderwijs. Deden ze dan in ieder geval maar de HSV of voor mijn part Het Boek open. Maar helemaal geen Bijbel lezen, wat een treurige zaak...

Dus het schokkende van het onderzoek is niet het HSV gebruik, maar GEEN gebruik. Dat is pas schokkend!
Dat komt omdat de voorgeschreven bijbel onleesbaar is voor veel mensen.
Ik ken mensen die helemaal niets lezen op theologosch gebied. Niet omdat ze onverschillig zijn, maar ze verstaan niet wat ze lezen omdat het niet op hun nivo aansluit. Veel mensen zitten op leesnivo A1 of A2, terwijl de meeste godsdienstige boeken op B of C zitten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Daar kan ik wel wat van zeggen.

Naar alle kerkenraden is een brief gestuurd met verzoek tot deelname.
Sommige kerkenraden hebben de gehele ledenlijst van hun gemeente retour gestuurd, waaruit de onderzoekers een paar leden konden kiezen; sommige kerkenraden hebben i.v.m. de privacy zelf een aantal leden uitgezocht en doorgegeven welke de lijsten in konden vullen.
Is het onderzoek ook ergens in te zien?
Ja hier: http://www.cgo.nu/nieuws2.php?nsid=13
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Daar kan ik wel wat van zeggen.

Naar alle kerkenraden is een brief gestuurd met verzoek tot deelname.
Sommige kerkenraden hebben de gehele ledenlijst van hun gemeente retour gestuurd, waaruit de onderzoekers een paar leden konden kiezen; sommige kerkenraden hebben i.v.m. de privacy zelf een aantal leden uitgezocht en doorgegeven welke de lijsten in konden vullen.
Is het onderzoek ook ergens in te zien?
Ja hier: http://www.cgo.nu/nieuws2.php?nsid=13

Wat zou de reden zijn van gemeenten om niet aan zo'n onderzoek mee te werken? (Naaldwijk en Scherpenzeel)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Onderzoek Bijbellezen (uit GS GG 2013)

Bericht door Ditbenik »

Ik zag dat een collegaforum hetzelfde onderzoek nu uitvoert onder jongeren tot 25. Ik ben benieuwd wat daar uit zal komen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onderzoek Bijbellezen (uit GS GG 2013)

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:Ik zag dat een collegaforum hetzelfde onderzoek nu uitvoert onder jongeren tot 25. Ik ben benieuwd wat daar uit zal komen.
Voor forummer onder de 25 jaar hier de link: http://www.refoweb.nl/nieuws/1174/doe-m ... emeenten-/
Plaats reactie