Onderzoek Bijbellezen (uit GS GG 2013)

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Hier het gehele artikel.

-----

Onderzoek: Helft leden Gereformeerde Gemeenten persoonlijk weinig met Bijbel bezig

Bij bijna de helft van de belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten (GG) neemt het persoonlijk met de Bijbel bezig zijn geen prominente plaats in hun leven in. De helft van de Bijbellezers kan niet „volmondig” verklaren dat het lezen hen het achterliggende jaar „geestelijk verrijkt” heeft.

Dat blijkt uit het deze week verschenen onderzoek ”Bijbellezen in de Gereformeerde Gemeenten”, uitgevoerd door een aantal studenten van de hbo-variant van de Cursus Godsdienst Onderwijs (CGO) van dit kerkverband. Onder begeleiding van dr. C. S. L. Janse en drs. N. van Steensel onderzochten zij het Bijbelgebruik onder belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten. In totaal werden 572 enquête­formulieren verzonden, waarvan er 318 zijn terugontvangen.

Bijbelvertaling

Uit het onderzoek blijkt dat bijna zes op de tien belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten dagelijks persoonlijk de Bijbel lezen. „Het lijkt erop dat voor een relatief groot aantal respondenten (42,7 procent) het persoonlijk met de Bijbel bezig zijn geen prominente plaats inneemt in het persoonlijk leven.” Gemeente­leden tussen de 25 en de 50 jaar lezen vaker persoonlijk uit de Bijbel dan ouderen.

Vrijwel alle respondenten gebruiken de Statenvertaling (96,6 procent). Tegelijkertijd leest bijna een kwart ook de Herziene Statenvertaling (HSV). „Deze vertaling lijkt bij een niet-onbelangrijk aantal mensen in de Gereformeerde Gemeenten haar weg gevonden te hebben”, concluderen de onderzoekers. Ruim acht op de tien leden van de Gereformeerden Gemeenten geven de voorkeur aan de Statenvertaling, 16 procent aan de Herziene Statenvertaling.

Verder bestaat er een duidelijk verband tussen het gebruik van de Herziene Statenvertaling, persoonlijk Bijbellezen, deelname aan Bijbelstudiegroepen en het ervaren van „persoonlijke verrijking.” „Respondenten die aangeven dagelijks of soms persoonlijk voor zichzelf uit de Bijbel te lezen, gebruiken significant vaker een HSV dan personen die niet persoonlijk uit de Bijbel lezen. Mensen die iedere dag persoonlijk de Bijbel lezen, geven zes keer vaker aan de HSV te gebruiken dan de groep mensen die niet dagelijks uit de Bijbel leest.”

Volgens de studie lezen vrouwen vaker uit de Herziene Statenvertaling (27,1 procent) dan mannen (16 procent). Ook doen zij vaker aan persoonlijke Bijbelstudie.

Mensen met een hoger opleidingsniveau lezen in verhouding vaker voor zichzelf uit de Bijbel dan lager opgeleiden. Ook nemen ze vaker deel aan groep waar de Bijbel bestudeerd wordt. Ze lezen ook vaker uit de Herziene Statenvertaling.

Uit de cijfers blijkt verder dat zeven op de tien belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten niet deelnemen aan een Bijbelstudiegroep of -vereniging. Ruim 91 procent van de gezinnen heeft ervaring met het napraten aan tafel over de Bijbel. Iets meer dan de helft houdt als echtpaar of gezin een gemeenschappelijke avondsluiting.

Zuinig

Dat bijna de helft van de belijdende leden persoonlijk weinig met de Bijbel bezig is, had ds. J. J. van Eckeveld, voorzitter van de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten en bestuurslid van de CGO, niet verwacht. „Dat vind ik heel veel. Er ligt dan ook een grote taak om in prediking en pastoraat te wijzen op het belang van persoonlijk Bijbellezen en het houden van stille tijd. Het zijn de Schriften die van Christus getuigen.”

De predikant uit Zeist vindt het een positieve ontwikkeling dat de jongere generatie in verhouding meer persoonlijk met de Bijbel bezig is dan ouderen. „Daar moeten we zuinig op zijn. Ik ben blij als ik merk dat jongeren de Statenbijbel met kantekeningen gebruiken en die bestuderen.”

Het gebruik van de Herziene Statenvertaling binnen de Gereformeerde Gemeenten hoeft volgens ds. Van Eckeveld niet te betekenen dat de Statenvertaling terrein verliest. „De synode heeft nadrukkelijk uitgesproken dat we binnen de kerken de Statenvertaling gebruiken. Die vertaling hebben we hartelijk lief, en we willen ook graag dat die ten zeerste gewaardeerd wordt. Het kan best zo zijn dat mensen de Herziene Statenvertaling gebruiken om bij de bestudering van de Bijbel teksten te vergelijken. Als men dat doet vanuit de verbondenheid met de Statenvertaling, kan ik dat begrijpen.”

Ds. Van Eckeveld ziet de cijfers over het gebruik van Bijbel­vertalingen als een „aansporing.” „Laten we vanuit een positieve houding proberen de Staten­vertaling aan te prijzen en het gebruik ervan te bevorderen.”

bron: www.rd.nl
Ik zou graag het gehele verslag wel eens willen zien, incl. o.a:
1. Hoe is steekproef tot stand gekomen
2. Wat is de vraagstelling
3. Gedane statistiek hoe tot de "significante uitspraken" te komen enz. enz.

Kortom, het volledige onderzoeksrapport.

Want 1 ding weet ik zeker, gelet op het verslag zijn of de cijfers niet goed weergegeven, of het is niet volledig en consistent of het is een slecht onderzoek. Alleen al de percentages in het verslag zijn met elkaar in tegenspraak.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Luther »

Ik denk dat de steekproef echt wel representatief is. Goede reactie van ds. Van Eckeveld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Het is dan vast arrogant, maar mijn hoogstpersoonlijke opinie wordt in ieder geval bevestigd door een onafhankelijk onderzoek, waarover je het verslag zojuist zelf hebt geplaatst
Ik kan dat er met de beste wil niet in lezen.

Wat mezelf betreft: ik beschouw me als een serieus kerklid en ben tegen de HSV.
Voor bijbelstudie laat ik graag de ruimte, evenals ds Van Eckeveld, maar ik zie daar de meerwaarde niet zo van in. Dan kan je veel beter de NBG'51 gebruiken, die is betrouwbaarder en ook goed leesbaar. Of de KJV als je de Engelse taal machtig bent.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Democritus »

Luther schreef:Ik denk dat de steekproef echt wel representatief is. Goede reactie van ds. Van Eckeveld.
Volgens mij is de representativiteit niet het probleem. Met ruim 300 retour ontvangen enquettes op 100.000 leden kan je met meer dan 90% zekerheid en een foutmarge van 5% wel een uitspraak doen. Wel zijn er vragen te stellen bij de vraag hoe a-select de steekproef is? Heeft ieder Ger Gem lid evenveel kans gehad om de enquette te krijgen of hebben de studenten met name de vragenlijsten in hun eigen netwerk uitgezet? Dit laatste kan invloed hebben op de uitkomsten maar of dat wezenlijk het beeld veranderd waag ik te betwijfelen.

Ook de platte percentages zullen niet een groot probleem zijn omdat er gebruik is gemaakt van gestandaardiseerde vragenlijsten. Wel kan iedereen een vraag weer net anders interpreteren. Hoe meet je verrijking door Bijbellezen?

Wel is interessant om te weten hoe significant/ gecorreleerd de diverse dwarsverbanden zijn die genoemd worden in het artikel. Ik denk gelet op de aard van het verband dat deze matig tot sterk gecorreleerd zijn. Ze zijn niet onlogisch.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Tiberius »

Daar kan ik wel wat van zeggen.

Naar alle kerkenraden is een brief gestuurd met verzoek tot deelname.
Sommige kerkenraden hebben de gehele ledenlijst van hun gemeente retour gestuurd, waaruit de onderzoekers een paar leden konden kiezen; sommige kerkenraden hebben i.v.m. de privacy zelf een aantal leden uitgezocht en doorgegeven welke de lijsten in konden vullen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Daar kan ik wel wat van zeggen.

Naar alle kerkenraden is een brief gestuurd met verzoek tot deelname.
Sommige kerkenraden hebben de gehele ledenlijst van hun gemeente retour gestuurd, waaruit de onderzoekers een paar leden konden kiezen; sommige kerkenraden hebben i.v.m. de privacy zelf een aantal leden uitgezocht en doorgegeven welke de lijsten in konden vullen.
Is het onderzoek ook ergens in te zien?
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

peterf schreef:
DDD schreef:Ik heb het onderzoek nog niet gelezen, maar het ligt wel erg voor de hand dat de lezers van de HSV de meer serieuze kerkleden zijn, ze zijn immers op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en hechten kennelijk belang aan het begrijpen van Gods Woord. Het zal mijn vooroordeel wel zijn maar ik ben tot op dit forum nog nooit ergens serieuze kerkleden tegengekomen die bezwaar hebben tegen de HSV als zodanig.
Je zegt hier kort samengevat dat mensen met bezwaar tegen de HSV per definitie geen betrokken kerkleden zijn. Ik vind dit eerlijk gezegd nogal wat om dat te roepen...
DDD schreef:Gezien het feit dat acht van de tien geënquêteerden een voorkeur heeft voor de SV ligt een oververtegenwoordiging van de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten naar mijn idee voor de hand.
Ook al zo'n vreemde conclusie. Hoe weet je dat nou? Denk je echt dat de gehele midden en linkerflank per definitie voorkeur heeft voor de HSV? Waar baseer je dat allemaal op?
Je leest niet wat er staat. Ik zeg alleen dat ik die mensen niet anders dan via dit forum tegen ben gekomen. Ik geef zelf al aan dat deze mensen er wel zijn. Hoe anders komt de GBS aan zijn sympathisanten? Hoewel ik verschillende GBS-donateurs weet die standaard de HSV lezen aan tafel, dat noem ik dan maar heilige inconsistenties. Persoonlijk zou ik geen geld willen geven aan de GBS.

En gezien het feit dat ik vrijwel alleen mensen tegenkom die een voorkeur hebben voor de HSV of een andere nieuwe vertaling is in het midden van de GG daar toch een vrij breed draagvlak voor. Als je uitgaat van de hypothese dat het draagvlak voor de HSV toeneemt naarmate de plaatselijke gemeente gematigder is (maar misschien is dat niet zo, dat zal in het onderzoek wellicht blijken) ligt het voor de hand dat het onmogelijk is tot een score van acht van de tien te komen zonder de rechterflank van de gemeenten nadrukkelijk bij het onderzoek te betrekken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Erasmiaan »

Heb je nooit het idee dat je misschien met een iets teveel gekleurde bril rondkijkt? En heb je nooit de neiging om uit je observaties wat minder algemeen geldende conclusies te trekken?
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

Jawel. Voortdurend. Daarom benoem ik dat zelf ook. Dat maakt het makkelijk het aan de kant te schuiven, wat natuurlijk iedereen vrij staat. Maar ik neem desondanks vaak scherp waar, durf ik wel te zeggen. Je kunt er gerust van uitgaan dat in een cultuur vol van groupthink de helft je nog niet wordt aangezegd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door refo »

Democritus schreef:
Luther schreef:Ik denk dat de steekproef echt wel representatief is. Goede reactie van ds. Van Eckeveld.
Volgens mij is de representativiteit niet het probleem. Met ruim 300 retour ontvangen enquettes op 100.000 leden kan je met meer dan 90% zekerheid en een foutmarge van 5% wel een uitspraak doen. Wel zijn er vragen te stellen bij de vraag hoe a-select de steekproef is? Heeft ieder Ger Gem lid evenveel kans gehad om de enquette te krijgen of hebben de studenten met name de vragenlijsten in hun eigen netwerk uitgezet? Dit laatste kan invloed hebben op de uitkomsten maar of dat wezenlijk het beeld veranderd waag ik te betwijfelen.

Ook de platte percentages zullen niet een groot probleem zijn omdat er gebruik is gemaakt van gestandaardiseerde vragenlijsten. Wel kan iedereen een vraag weer net anders interpreteren. Hoe meet je verrijking door Bijbellezen?

Wel is interessant om te weten hoe significant/ gecorreleerd de diverse dwarsverbanden zijn die genoemd worden in het artikel. Ik denk gelet op de aard van het verband dat deze matig tot sterk gecorreleerd zijn. Ze zijn niet onlogisch.
Alselect is altijd moeilijk. Blijkbaar hebben kerkenraden óf alle leden doorgegeven óf alleen de leden die ze geschikt achtten tot antwoorden. Daar zit al het gevaar van voorselectie. Dat 100% de SV leest is zo verbazingwekkend niet. Het was nauwelijks te verwachten dat de SV bij het verschijnen van de HSV naar de kringloop zou gaan. Bovendien wordt deze in de kerk gebruikt. Dat 25% de HSV leest zou ook nog wel kunnen komen door enige voor-selectie. Maar als de CGO-studenten zelf de 572 adressen hebben geselecteerd dan is dat redelijk safe, statistisch gezien. Ik neem tenminste niet aan dat er een gewenste uitkomst was. Misschien kan een deelnemer van het onderzoeksteam daar wat van zeggen.

Verder is het niet 300 op 100.000 leden en doopleden, maar 318 op ongeveer 30.000 of 40.000 gezinnen (adressen). Statistisch een enorm verschil. Ik neem tenminste aan dat als een formulier door één persoon werd ingevuld, het hele gezin in aanmerking is te nemen. Zie bv de vraag over de avondsluiting.

En de HSV is uiteraard bezig met verkopen. De GBS is uiteindelijk ook een gewone boekhandel/uitgeverij. Al lang niet meer de bewaarder van louter de SV-tekst. Een boekhandel ook nog eens door giften gesteund wordt. 'Gratis' doneren aan evangelisatie is daarom niet geheel juist.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

refo schreef:Misschien kan een deelnemer van het onderzoeksteam daar wat van zeggen.
Ik zou het volledige onderzoek - opzet, uitwerking en analyse - wel willen inzien. Want met alle respect gesproken, de CGO HBO opleiding is nu niet direct de opleiding waar onderzoekers worden opgeleid.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

refo schreef:Dat 100% de SV leest is zo verbazingwekkend niet. Het was nauwelijks te verwachten dat de SV bij het verschijnen van de HSV naar de kringloop zou gaan. Bovendien wordt deze in de kerk gebruikt. Dat 25% de HSV leest zou ook nog wel kunnen komen ....
Ik zou b.v. wel willen weten hoe andere vertalingen worden gebruikt. Welke percentage's hebben die? Is dat ook 25%? En wat zegt dat dan?
Ik gebruik b.v. op papier zowel "Het Boek" als een parrallel editie "SV-HSV". Digitaal kunnen daar nog NBV en anderen bijkomen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door huisman »

WimA schreef:
refo schreef:Dat 100% de SV leest is zo verbazingwekkend niet. Het was nauwelijks te verwachten dat de SV bij het verschijnen van de HSV naar de kringloop zou gaan. Bovendien wordt deze in de kerk gebruikt. Dat 25% de HSV leest zou ook nog wel kunnen komen ....
Ik zou b.v. wel willen weten hoe andere vertalingen worden gebruikt. Welke percentage's hebben die? Is dat ook 25%? En wat zegt dat dan?
Ik gebruik b.v. op papier zowel "Het Boek" als een parrallel editie "SV-HSV". Digitaal kunnen daar nog NBV en anderen bijkomen.
Ik wil het allemaal niet weten, wat hebben wij er aan als wij al die percentage's weten? Is dit een variatie op "Onderzoek de Schriften" : "Onderzoek de percentage's van de gebruikte vertalingen "is volgens mij geen Bijbelse opdracht en gaat ten koste van het echte Schriftonderzoek. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
refo schreef:Dat 100% de SV leest is zo verbazingwekkend niet. Het was nauwelijks te verwachten dat de SV bij het verschijnen van de HSV naar de kringloop zou gaan. Bovendien wordt deze in de kerk gebruikt. Dat 25% de HSV leest zou ook nog wel kunnen komen ....
Ik zou b.v. wel willen weten hoe andere vertalingen worden gebruikt. Welke percentage's hebben die? Is dat ook 25%? En wat zegt dat dan?
Ik gebruik b.v. op papier zowel "Het Boek" als een parrallel editie "SV-HSV". Digitaal kunnen daar nog NBV en anderen bijkomen.
Ik wil het allemaal niet weten,
Als je dit topic verder negeert krijg je volgens mij wat je wilt.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:
refo schreef:Dat 100% de SV leest is zo verbazingwekkend niet. Het was nauwelijks te verwachten dat de SV bij het verschijnen van de HSV naar de kringloop zou gaan. Bovendien wordt deze in de kerk gebruikt. Dat 25% de HSV leest zou ook nog wel kunnen komen ....
Ik zou b.v. wel willen weten hoe andere vertalingen worden gebruikt. Welke percentage's hebben die? Is dat ook 25%? En wat zegt dat dan?
Ik gebruik b.v. op papier zowel "Het Boek" als een parrallel editie "SV-HSV". Digitaal kunnen daar nog NBV en anderen bijkomen.
Wij hebben hier staan: SV, HSV, NBG, NBV, Het Boek, Groot Nieuws.
HSV, SV lees ik het meest.
En groot nieuws voor de Apocriefe boeken :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie