Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Ouddorp »

Goedemorgen,

gisteravond was er in Ouddorp een gezamenlijke weekdienst belegd door de plaatselijke Gereformeerde Gemeente en de Hersteld Hervormde Gemeente, waarin ds. Tanis uit Middelburg voorging. Het was fijn om zo met elkaar een kerkdienst te beleggen en ik denk dat er veel herkenning was over en weer. Er was veel belangstelling voor de dienst, de Eben-Haezerkerk van de HHG zat nagenoeg vol, wat wel bijzonder is voor een weekdienst.

In Ouddorp gebeurd dit 2x per jaar en voor zo ver ik weet doen ze dit al een jaar of tien. Er is ook een gezamenlijke evangelisatiecommissie en er is ook een gezamenlijke -16 vereniging. Ik vroeg me af of er meer plaatsen in Nederland zijn waar de GG en de HHK gezamenlijke diensten beleggen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door refo »

Op de site van HHK Ouddorp staat er bij 'school met de bijbel'.
Wat betekent dat?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad gewoon de opening van het schooljaar.
Niet mooier maken dan dat het is.
Al is de samenwerking HHG en GG in Ouddorp heel goed, dat is waar.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Ouddorp »

De opbrengst van de collecte gaat inderdaad naar de plaatselijke School met de Bijbel. Maar het is geen opening van het schooljaar of iets dergelijks. Zo wordt het in ieder geval niet gebracht.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Bona Fide »

Ouddorp schreef:De opbrengst van de collecte gaat inderdaad naar de plaatselijke School met de Bijbel. Maar het is geen opening van het schooljaar of iets dergelijks. Zo wordt het in ieder geval niet gebracht.
We kunnen het naluisteren zodra de preek op de site van de HHK Ouddorp wordt gepubliceerd ;)

Overigens blijkt uit de Audiopreken ook dat er op een zondag 2x de CGK ds. M.C. Tanis is voorgegaan. Dus interkerkelijk denken kunnen ze wel daar :super .
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Ouddorp »

De dienst gaat uit van twee gemeenten, de kerkenraden komen ook door elkaar gemengd binnen lopen. De opbrengst van de kerkvoogdijcollecte wordt gedeeld wat voordelig is voor de kleinere GerGem gemeente. Overigens komen beide ds. Tanissen oorspronkelijk uit Ouddorp, maar we hebben ook ds. Silfhout een keer gehad en ds. E. Hakvoort. Ik herinner me ook ds. Uitslag (CGK), maar dat was niet in een gezamenlijke dienst.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Ad Anker »

Ouddorp schreef:De opbrengst van de collecte gaat inderdaad naar de plaatselijke School met de Bijbel. Maar het is geen opening van het schooljaar of iets dergelijks. Zo wordt het in ieder geval niet gebracht.
Zo wordt het wel gebracht. Zie kerktijden.nl. Schoolkerkdienst, staat daar vermeld. Elk jaar hebben ze aan het begin van een schooljaar zo'n soort dienst, gezamenlijk met de GG.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door eilander »

Hoe het gebracht wordt, vind ik niet zo belangrijk eigenlijk. Ik meen dat dit de belangrijkste vorm van "eenheid in de praktijk" is: niet allerlei samensprekingen (hoe nuttig misschien ook), maar met elkaar onder het Woord zitten.

In Scherpenisse kon dat gisteravond ook, onder de noemer van de GBS waren daar een CGK-predikant, een HHK-predikant en een PKN-predikant te beluisteren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Dodo »

Maar is het echt zo samenbindend om met mensen uit verschillende kerken in dezelfde dienst te zitten? Het wordt toch pas een ontmoeting als er ook een geloofsgesprek plaatsvindt? Dus tussen de kerkleden zelf? Bijvoorbeeld een gezamenlijke preekbespreking.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Jongere »

Ik ben ook bang dat de samenwerking waar vaak zo verheugd over wordt gedaan, juist plaatsvindt met gelijkdenkende stromingen binnen die kerkverbanden. Ik vind dat niet zozeer eenheid. Het laat alleen zien dat mensen gelijke opvattingen en liggingen belangrijker vinden dan kerkmuren.

Hoezeer ik ook doordrongen ben van het feit dat ware eenheid alleen in de waarheid gevonden wordt - toch durf ik tegelijk wel te zeggen dat ons probleem van de verscheidenheid pas gaat verdwijnen als we leren eenheid te zien met hen van wie we van mening verschillen.
Dan zal het nog een discussie worden hoe groot de verschillen binnen die eenheid precies mogen worden - maar laten we eerst maar eens leren leven met verschillen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef:Ik ben ook bang dat de samenwerking waar vaak zo verheugd over wordt gedaan, juist plaatsvindt met gelijkdenkende stromingen binnen die kerkverbanden. Ik vind dat niet zozeer eenheid. Het laat alleen zien dat mensen gelijke opvattingen en liggingen belangrijker vinden dan kerkmuren.

Hoezeer ik ook doordrongen ben van het feit dat ware eenheid alleen in de waarheid gevonden wordt - toch durf ik tegelijk wel te zeggen dat ons probleem van de verscheidenheid pas gaat verdwijnen als we leren eenheid te zien met hen van wie we van mening verschillen.
Dan zal het nog een discussie worden hoe groot de verschillen binnen die eenheid precies mogen worden - maar laten we eerst maar eens leren leven met verschillen.
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Bona Fide »

Jongere schreef:... eenheid te zien met hen van wie we van mening verschillen.
Dat betekent dat ik schizofreen moet worden...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door refo »

Bona Fide schreef:
Jongere schreef:... eenheid te zien met hen van wie we van mening verschillen.
Dat betekent dat ik schizofreen moet worden...
Dat is precies de denkfout die overwonnen moet worden.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door DDD »

refo schreef:
Bona Fide schreef:
Jongere schreef:... eenheid te zien met hen van wie we van mening verschillen.
Dat betekent dat ik schizofreen moet worden...
Dat is precies de denkfout die overwonnen moet worden.
Exact. Hoewel er misschien niet zozeer sprake is van een denkfout.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Plaatselijke samenwerking tussen GG en HHK

Bericht door Jongere »

Bona Fide schreef:
Jongere schreef:... eenheid te zien met hen van wie we van mening verschillen.
Dat betekent dat ik schizofreen moet worden...
Nee, het betekent (denk ik) alleen leren in te zien dat er meningsverschillen mogen zijn.
Zoals ik zei zal de mate waarin dat het geval is een belangrijk punt van discussie moeten zijn. Maar op dit moment lijken eenheid en verschil van mening elkaar totaal uit te sluiten - wat mij betreft doet dat geen recht aan waar we de kern van eenheid moeten leggen.
Plaats reactie