Gereformeerde gemeente Woudenberg

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door helma »

een kerk bouwen voor 1000 euro lijkt me niet haalbaar.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door MoesTuin »

klopt, maar het ging even om de scherpte van het voorbeeld.

je kan duur heel duur, je kan ook goedkoop heel goedkoper :)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:Vind je dat de tabernakel/tempel ook maar onzin was?
Het is wel zo dat het niet in de stenen en de pracht zit, maar een kerkgebouw lijkt mij niet verkeerd.
Ik weet niet of die vergelijking wel opgaat, de tarbenakel en de tempel waren natuurlijk "huizen van God", zo wordt het genoemd, waar God wilde wonen.
Dat geldt mijns inziens niet voor de huidige kerken, dit zijn gebedshuizen, plaatsen waar een gemeente samenkomt, maar niets meer als een hoop stenen, net wat Moestuin zegt, dit kan ook een oude schuur zijn.
Al ben ik niet tegen mooie en functionele kerken, mits er ook zorg wordt gedragen voor de minder bedeelden, en dat gaat verder als een cent in het zakje doen al dan niet voor de MBUMA.
Laatst gewijzigd door ejvl op 16 sep 2013, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vind je dat de tabernakel/tempel ook maar onzin was?
Het is wel zo dat het niet in de stenen en de pracht zit, maar een kerkgebouw lijkt mij niet verkeerd.
Ik weet niet of die vergelijking wel opgaat, de tarbenakel en de tempel waren natuurlijk "huizen van God", zo wordt het genoemd, waar God wilde wonen.
Dat geld mijns inziens niet voor de huidige kerken, dit zijn gebedshuizen, plaatsen waar een gemeente samenkomt, maar niets meer als een hoop stenen, net wat Moestuin zegt, dit kan ook een oude schuur zijn.
Al ben ik niet tegen mooie en functionele kerken, mits er ook zorg wordt gedragen voor de minder bedeelden, en dat gaat verder als een cent in het zakje doen al dan niet voor de MBUMA.
"Dat geldt" zul je wel bedoelen, in plaats van "Dat geld"

Overigens is het toch beschamend als christenen in mooie huizen wonen en ze komen samen in schuren. Wat denk je dat de wereld zegt? "Die hebben ook weinig voor hun Godsdienst over." En ze hebben nog gelijk ook.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door ejvl »

Dat klopt.
Maar anderzijds is het ook beschamend om te zien hoe mensen, niet alleen christenen, in peperdure auto's rijden, de mooiste huizen hebben en dat het voor sommige medemensen noodzakelijk is om naar de voedselbank te gaan.
Dan denk ik aan ds Ledeboer, die heel veel van z'n bezit weggaf aan armen en zwervers, ook die hij onderweg tegenkwam.

Het is altijd al een spanningsveld geweest en dat zal het wel blijven.
Dit aangaande heb ik genoeg aan mijzelf.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Mara »

In bepaalde bevindelijke gemeentes zouden ze een voorbeeld aan de doopsgezinden kunnen nemen.
Sobere kerkgebouwen, weinig luxe en comfort.
Al die dure en luxe materialen geven niet persé meer sfeer en warmte in een kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:In bepaalde bevindelijke gemeentes zouden ze een voorbeeld aan de doopsgezinden kunnen nemen.
Sobere kerkgebouwen, weinig luxe en comfort.
Al die dure en luxe materialen geven niet persé meer sfeer en warmte in een kerk.
Ach, Mara, wat dacht je van deze doopsgezinde soberheid? ;)

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Mara »

De orgels zijn wel vaak heel mooi, dat klopt. Ik heb verschillende interieurs gezien, maar daar stonden rechte houten keukenstoelen en een simpele kansel. :)
Ook eventjes gegoogled. Veel gevels zien eruit als een woonhuis, omdat ze destijds slechts getolereerd werden.
Toch vind ik het niet in verhouding staan met sommige zeer moderne kerken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door MoesTuin »

ejvl schreef:Dat klopt.
Maar anderzijds is het ook beschamend om te zien hoe mensen, niet alleen christenen, in peperdure auto's rijden, de mooiste huizen hebben en dat het voor sommige medemensen noodzakelijk is om naar de voedselbank te gaan.
Dan denk ik aan ds Ledeboer, die heel veel van z'n bezit weggaf aan armen en zwervers, ook die hij onderweg tegenkwam.

Het is altijd al een spanningsveld geweest en dat zal het wel blijven.
Dit aangaande heb ik genoeg aan mijzelf.

Dat is zeker waar.

Ik heb daar zelf ook een hele kluif aan.

Maar ben er zeker ook wel bewust mee bezig.

Het is namelijk zo dat het ook een stuk aanzien is.

De buurman heeft een grote nieuwe auto, moet ik er ook maar aan enz....

Wij rijden nu een kleine auto (passen er allemaal in) krijg je de opmerking, wat een kleintje, wordt het niet eens tijd voor wat groters.... tja.....

Maar on topic

Heel scherp gesteld zou onderstaande uiteraard zeer wenselijk dan zijn

Als we besluiten als christelijke kerkgemeenschap te gaan consuminderen en in een schuur voortaan samen te komen, dan gaan we natuurlijk ook kleiner wonen, kleinere of geen auto enz.....

Stel dat iedereen dit nu ging doen, dan is het automatisch geaccepteerder ook.

Het voordeel nu van de economische crisis vind ik ook, dat het zo is, dat meer mensen kritisch kijken naar hun luxe leven van momenteel en gaan inzien dat het minder moet en ook makkelijk minder kan

en van minder wordt je zelf helemaal niet minder..... uiteindelijk kan je er zelfs rijker van worden.

In deze tijden van economische crisis een zeer duur modern kerkgebouw neerzetten, dat zullen vele mensen, niet christenen vooral ook, helemaal niet snappen.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door MoesTuin »

even ter illustratie dat het kan

Er is in elke gemeente vast wel iemand die Agrarier is of over een grote ruimte beschikt, of via kennissen

onderstaande is een opname vanuit een Bloemen loods

[youtube]ad5kxqZaEsw[/youtube]

En kijk eens hoe schitterend in deze loods....

Je zet een orgeltje neer, wat klapstoelen, pallet met preek gestoelte erop

en klaar is kees

En wat een geld e.d. wordt er bespaard en die kan gestoken worden in de directe zorg voor de naaste dichtbij of verder weg

Maar goed, het is een illussie wellicht, maar toch iets om niet zomaar naast je neer te leggen
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Erasmiaan »

Waar vindt de catechisatie plaats? Waar de verenigingsavonden? Waar de door de weekse kerkdiensten? Waar de vergaderingen? Enz., enz. Het is een illusie te denken dat in deze tijd een gemeente zonder functioneel kerkgebouw kan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:even ter illustratie dat het kan

Er is in elke gemeente vast wel iemand die Agrarier is of over een grote ruimte beschikt, of via kennissen

onderstaande is een opname vanuit een Bloemen loods

[youtube]ad5kxqZaEsw[/youtube]

En kijk eens hoe schitterend in deze loods....

Je zet een orgeltje neer, wat klapstoelen, pallet met preek gestoelte erop

en klaar is kees

En wat een geld e.d. wordt er bespaard en die kan gestoken worden in de directe zorg voor de naaste dichtbij of verder weg

Maar goed, het is een illussie wellicht, maar toch iets om niet zomaar naast je neer te leggen
Wat een voorspel! De organist spelt zijn vingers blauw! Nee, dat hoor ik liever niet.
Neem een kort voorspel, desnoods iets als de eerste en laatste regel van een psalm.
Dat is meer dan genoeg. Alleen bij een 'onbekende' psalm is het beter om de hele
melodie 'voor te spelen'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Hendrikus »

MoesTuin schreef:even ter illustratie dat het kan

Er is in elke gemeente vast wel iemand die Agrarier is of over een grote ruimte beschikt, of via kennissen

onderstaande is een opname vanuit een Bloemen loods

[youtube]ad5kxqZaEsw[/youtube]

En kijk eens hoe schitterend in deze loods....

Je zet een orgeltje neer, wat klapstoelen, pallet met preek gestoelte erop

en klaar is kees

En wat een geld e.d. wordt er bespaard en die kan gestoken worden in de directe zorg voor de naaste dichtbij of verder weg

Maar goed, het is een illussie wellicht, maar toch iets om niet zomaar naast je neer te leggen
V R E S E L I J K....
De herrie, dat gekakel, en het beroerde geluid van dat "orgel" en de manier waarop er gespeeld wordt.
Nee, dan liever een Saenredam-tafereel:
Afbeelding
Dat is tenminste een KERK!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Zita »

Agrariërs hebben vaak grote gebouwen, ja, maar die hebben ze niet aangeschaft voor de leegstand. In het algemeen zijn ze gewoon in gebruik.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door RotterS »

In reactie op wat MoesTuin laat zien: ja, je kan bijeenkomsten in een schuur oid houden. Alleen het voorbeeld wat je geeft is niet van een kerkdienst, maar van een zangavond/concert. En in een noodsituatie kan dit voor een kerkdienst ook een goede oplossing zijn. Maar dit vervangt niet, zoals Erasmiaan al aangeeft, alle functies van een kerkgebouw of een apart gebouw dat als doel heeft een 'huis van en bij God'.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Plaats reactie