Gereformeerde gemeente Woudenberg

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Bona Fide »

Enige nuchterheid is hier ook wel op zijn plaats, volgens mij. We wonen hier in een Westers land met Westerse maatstaven. Dat geldt voor onze woningen, hoe we leven, ons kleden etc. etc.
Het is dan niet nodig om in een schuur of iets dergelijks te gaan kerken. Dat mag daarom best een mooi, functioneel en doelmatig gebouw zijn. Daarbij keuze voor duurzame materialen, goede geluidsinstallatie en klimaatbeheersing e.d. Nu, in Nederland richt je zoiets niet op voor enkele duizenden euro's, daar zijn (afhankelijk van de omvang van de gemeente) honderdduizenden of miljoenen mee gemoeid en die moeten opgebracht worden door de gemeenteleden.
Als dit zou betekenen dat daardoor minderbedeelden geheel vergeten worden, gaat er iets niet goed. Maar om de situatie van hen te projecteren op onze samenleving gaat veel te ver.
De vergelijking met de tempel gaat in zoverre op dat de dienst des Heeren ons dus best wat waard mag zijn.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bona Fide schreef: De vergelijking met de tempel gaat in zoverre op dat de dienst des Heeren ons dus best wat waard mag zijn.
Eens !
En ook het gebouw waarin we samenkomen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door DDD »

Exact.
-DIA- schreef:
Wat een voorspel! De organist spelt zijn vingers blauw! Nee, dat hoor ik liever niet.
Neem een kort voorspel, desnoods iets als de eerste en laatste regel van een psalm.
Dat is meer dan genoeg. Alleen bij een 'onbekende' psalm is het beter om de hele
melodie 'voor te spelen'.
Afgezien van het feit dat de sfeer van een kerkgebouw er natuurlijk ook toe doet -aardappelschuren zijn nu eenmaal niet gebouwd om de harten tot God te verheffen- ben ik het hier helemaal niet mee eens. Ik zeg niet dat ik dit een mooi voorspel vind, maar een hele melodie voorspelen bij wijze van voorspel vind ik niet respectvol naar de gemeente. Die hoort gewoon alle melodieën te kennen. Als dat ergens niet zo is -dat maakte ik onlangs ergens mee, een deel kende de wijs van psalm 12!! niet, dat is toch wel heel apart- dan is er iets mis in de liturgie in de rest van het jaar of er staat een dominee die gemakzuchtig is bij het uitzoeken van de psalmverzen. Als daarvoor geoefend moet worden dan kan dat ook nog voor de dienst. Dat helpt ook wat meer. En in de tijd van dat voorspel kan dan een extra couplet gezongen worden, dat is een betere oefening ook.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Afgewezen »

De vergelijking met de tempel gaat m.i. niet op. In het OT was dit alles een afbeelding die verwees naar Gods heerlijkheid. In het NT hebben we een veel meer 'geestelijke' godsdienst, en hoeven we die niet tot uitdrukking te brengen door pracht en praal. Integendeel, in het NT wordt juist matigheid gepropageerd.
Ik denk dat een sober stijlvol kerkgebouw voldoet. En dat een gemeente niet bezwaard moet worden met een peperduur kerkgebouw.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Bona Fide »

Afgewezen schreef:De vergelijking met de tempel gaat m.i. niet op. In het OT was dit alles een afbeelding die verwees naar Gods heerlijkheid. In het NT hebben we een veel meer 'geestelijke' godsdienst, en hoeven we die niet tot uitdrukking te brengen door pracht en praal. Integendeel, in het NT wordt juist matigheid gepropageerd.
Ik denk dat een sober stijlvol kerkgebouw voldoet. En dat een gemeente niet bezwaard moet worden met een peperduur kerkgebouw.
Dat klopt wel en daarom zei ik:
De vergelijking met de tempel gaat in zoverre op dat de dienst des Heeren ons dus best wat waard mag zijn.

Daarvóór had ik al aangegeven: Dat mag daarom best een mooi, functioneel en doelmatig gebouw zijn. Ik bedoelde hier eigenlijk ook 'sober' mee, dus inderdaad geen uitbundigheid. Aan de andere kant was mijn punt: een schuur hoeft nu ook weer niet.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:Waar vindt de catechisatie plaats? Waar de verenigingsavonden? Waar de door de weekse kerkdiensten? Waar de vergaderingen? Enz., enz. Het is een illusie te denken dat in deze tijd een gemeente zonder functioneel kerkgebouw kan.
Functioneel ja, helemaal prima.
Je moet echter ook niet vergeten dat de vroegere kerken (kostbaar vanwege hun glas in loodramen, marmerstenen vloeren, hardhouten banken) eeuwen meegingen en gaan. Ik heb in mijn jeugd kerken zien gebouwd worden, die nu alweer afgebroken zijn!
Amper 40/45 jaar, zijn ze dan al afgeschreven? En het waren kerken in prima staat, maar gemeente werd opgeheven, wijkgemeentes gingen samen en zo'n nieuw gebouw is vaak niet geschikt om er een ander doel aan te geven, of relatief te duur voor een organisatie.
Dus een nieuwe kerk mag van mij op een bepaalde manier in luxe materialen uitgevoerd worden, maar dan wel voor 100 jaar of meer.
Ik ken helaas niet veel nieuwe kerken waar een warme sfeer is. De banken zitten vaak wel lekker, soms gestoffeerd, minder smal, meer beenruimte, dan in oude kerken.
Maar oude kerken "vertellen een verhaal".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door henriët »

MoesTuin schreef:even ter illustratie dat het kan

Er is in elke gemeente vast wel iemand die Agrarier is of over een grote ruimte beschikt, of via kennissen

onderstaande is een opname vanuit een Bloemen loods

[youtube]ad5kxqZaEsw[/youtube]

En kijk eens hoe schitterend in deze loods....

Je zet een orgeltje neer, wat klapstoelen, pallet met preek gestoelte erop

en klaar is kees

En wat een geld e.d. wordt er bespaard en die kan gestoken worden in de directe zorg voor de naaste dichtbij of verder weg

Maar goed, het is een illussie wellicht, maar toch iets om niet zomaar naast je neer te leggen
:haha :haha :haha
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door MarthaMartha »

niks mis mee toch?

(ik ben alleen nieuwsgierig wat en waar dit is, niet ritmisch, vrij langzaam, geen hoeden, wel bloemen op het podium...)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:niks mis mee toch?

(ik ben alleen nieuwsgierig wat en waar dit is, niet ritmisch, vrij langzaam, geen hoeden, wel bloemen op het podium...)
Toch wel. Zootje ongeregeld, slecht orgel, dubieus orgelspel....
En verder kun je gewoon googlen:
Zomaar een impressie .. Opname van een gedeelte van het inleidend orgelspel met aansluitend samenzang van de jaarlijkse zomerzangavond van zaterdag 22 juni 2013 in de bloemenloods van de fam. Klepper te Ouddorp. Bij het inleidend orgelspel heb ik het geluid van m'n telefoon gebruikt, dat kwalitatief wat minder is, maar er was veel minder gepraat op het horen. Het geluid van de samenzang is wel van m'n opname apparaatje, vandaar de 'klik' in het midden. Het orgel is een Domus Unico 400. Met dank aan Jan de Rooij voor het registreren.
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door sirdanilot »

Het orgelspel is toch niet zo gek? De opname is gewoon heel slecht, da's het enige. Waarschijnlijk is er daar geen grotere kerk in de regio en is de samenzang bedoeldd voor mensen uit wijde omtrek.

Van die samenzangavonden met gemixt repetoire (ritmisch en niet-ritmisch, soms zelfs een Datheen-psalm ertussendoor) komen in Zeeland wel vaker voor. En Goerree/Overflakkee reken ik dan maar voor het gemak tot zeeland... Ik denk dat dit meer vanuit de hervormden uitgaat dan vanuit bijvoorbeeld GerGem (al zitten er misschien wat GerGemmers in de zaal dat weet ik natuurlijk niet). Hervormde gemeenten in deze regio zingen vaak nog a-ritmisch.

Er was zelfs een GKV bij ons in de buurt die een a-ritmische zangavond organiseerde. Voor de 'oudjes' was dat bedoeld... :bobo
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Dodo »

Ik heb alleen het voorspel afgeluisterd (en had er toen schoon genoeg van) maar dat vond ik erg rommelig en onregelmatig.
De opname zal er geen goed aan doen, maar ik dacht dat het spel niet van beste kwaliteit was.
Gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2014, 15:34

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door Gebruiker »

Nog even terug in de tijd en naar het oorspronkelijke onderwerp, voor wie zich er voor interesseert.
Ik denk, zo'n 8 a 9 jaren geleden zijn enquêteformulieren verzonden namens de 3 kerkenraden van Amersfoort, Zeist en Scherpenzeel.
Dit zouden de donateur worden van zo'n ruim 600 personen die redelijkerwijze in aanmerking zouden komen voor een nieuw te vormen gemeente in Woudenberg.
Er zijn, naar ik meen, gemeenten gestart met minder. Het wil natuurlijk niet zeggen dat al deze mensen daadwerkelijk zouden zijn gaan kerken in Woudenberg, maar vandaar ook de enquête. Eén van deze gemeente had het hand in de enquête en deze vraag daarin voorgelegd. De keuzemogelijkheden waren 'ja' 'nee' 'ik weet het nog niet', waarbij 'ik weet het nog niet' als een nee werd beschouwd. Logisch toch..
De uiteindelijke beslissing van deze kerkenraden kwam neer op een negatief advies, omdat er 'niet voldoende geestelijk draagvlak' zou zijn binnen de groep potentiele kerkgangers in Woudenberg.
Een kanttekening hierbij is dat de gemeente Amersfoort bouwplannen had.
Er moet me nog iets van het hart. Namelijk het argument dat tijdens de classisvergadering werd ingebracht voor een predikant: 'Het zou toch wat zijn als het achteraf niet van God blijkt te zijn, maar mensenwerk!'
Tot zover deze geschiedenis.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde gemeente Woudenberg

Bericht door DDD »

In Zeist en Amersfoort is voor zover ik weet ruimte in overvloed. Dus wat dat betreft is het maar gelukkig dat er geen nieuwbouw gepleegd is in Woudenberg.
Plaats reactie