Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door helma »

nog een aanvulling van ds. Harinck.

Onverkort vasthouden aan Statenvertaling
Vraag:

Een paar weken geleden heb ik de volgende vraag gesteld, die is beantwoord door ds. C. Harinck. Nu wilde ik graag nog meer toelichting vragen op het antwoord. In het antwoord staat, dat het gebruik van HSV thuis en voor studie niet verboden wordt. Dat snap ik, je komt niet onder censuur. Maar mijn vraag is meer: wat bedoelt de generale synode met “onverkort vasthouden aan de SV, ook in de gezinnen”? Bedoelen zij daarmee te zeggen dat je de HSV beter niet geheel (of gedeeltelijk?) kunt gebruiken voor stille tijd of lezen aan tafel? Raden zij het af? Of heeft de generale synode niets gezegd over het gebruik van de HSV in de gezinnen? En hoe denkt u over het “losweken van de kerk” bij het persoonlijk gebruik van HSV thuis? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.


Antwoord:

Ik heb je geschreven dat ik de gehele discussie rondom een aanpassing van de Statenvertaling niet erg christelijk vind. Mensen worden afgerekend op tot welke stichting zij behoren. Ik wens daar dan ook niet aan mee te doen. Ik heb je wel geschreven dat ik blij ben dat eindelijk de ogen van de kerk er voor opengaan dat er iets gebeuren moet met de woorden, naamvallen en lidwoorden in de oude Statenvertaling, die door onze jonge mensen niet meer begrepen worden en het lezen van de Bijbel verstoren.

Ik heb altijd al gevonden dat dit een taak van de kerk is. Of dit nu nog lukken zal, daar heb ik mijn twijfels over. Laat ik hier maar bij laten. Nog een laatste opmerking: we moeten, ook al zijn we nog zo voor de onaangepaste Statenvertaling, blij zijn wanneer er uit de Bijbel gelezen wordt, al is het een wat andere revisie dan ons voor ogen staat. Mensen verbieden om de Bijbel te lezen zou toch wel al te ver van het christendom afstaan.

Ds. C. Harinck
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Luther »

helma schreef:nog een aanvulling van ds. Harinck.

Onverkort vasthouden aan Statenvertaling
Vraag:

Een paar weken geleden heb ik de volgende vraag gesteld, die is beantwoord door ds. C. Harinck. Nu wilde ik graag nog meer toelichting vragen op het antwoord. In het antwoord staat, dat het gebruik van HSV thuis en voor studie niet verboden wordt. Dat snap ik, je komt niet onder censuur. Maar mijn vraag is meer: wat bedoelt de generale synode met “onverkort vasthouden aan de SV, ook in de gezinnen”? Bedoelen zij daarmee te zeggen dat je de HSV beter niet geheel (of gedeeltelijk?) kunt gebruiken voor stille tijd of lezen aan tafel? Raden zij het af? Of heeft de generale synode niets gezegd over het gebruik van de HSV in de gezinnen? En hoe denkt u over het “losweken van de kerk” bij het persoonlijk gebruik van HSV thuis? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.


Antwoord:

Ik heb je geschreven dat ik de gehele discussie rondom een aanpassing van de Statenvertaling niet erg christelijk vind. Mensen worden afgerekend op tot welke stichting zij behoren. Ik wens daar dan ook niet aan mee te doen. Ik heb je wel geschreven dat ik blij ben dat eindelijk de ogen van de kerk er voor opengaan dat er iets gebeuren moet met de woorden, naamvallen en lidwoorden in de oude Statenvertaling, die door onze jonge mensen niet meer begrepen worden en het lezen van de Bijbel verstoren.

Ik heb altijd al gevonden dat dit een taak van de kerk is. Of dit nu nog lukken zal, daar heb ik mijn twijfels over. Laat ik hier maar bij laten. Nog een laatste opmerking: we moeten, ook al zijn we nog zo voor de onaangepaste Statenvertaling, blij zijn wanneer er uit de Bijbel gelezen wordt, al is het een wat andere revisie dan ons voor ogen staat. Mensen verbieden om de Bijbel te lezen zou toch wel al te ver van het christendom afstaan.

Ds. C. Harinck
[Vind-ik-leuk]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

Overigens heb ik thuis nog een brochure van ds. C. Harinck, met een lezing voor de GBS.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Wilhelm »

DDD schreef:Overigens heb ik thuis nog een brochure van ds. C. Harinck, met een lezing voor de GBS.
Dat is ook niet vreemd.
De GBS werd breed gesteund in de achterban. Totdat ze radicaliseerden tot een zeer conservatieve club en vooral de strijd aangingen met andere vertalingen.
Dat is voor mij ook de reden om de steun op te zeggen, ondanks het vele mooie werk wat ze ook nog doen.
En je ziet nu wat er gebeurd. Ze vervreemden zich met deze wijze van doen, van een groot deel van hun achterban.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

Dat is bij mijn weten in het geheel niet waar. In 1977 is daarover nog een hele discussie geweest op de synode, omdat een aantal predikanten in de GG had meegewerkt aan een revisie van de SV. De GBS werd alleen gesteund door de (uiterste) rechterflank. Tot 1987 werden bijeenkomsten van de GBS niet in de Saambinder aangekondigd. In dat jaar trad ds. Moerkerken aan en is dat beleid gewijzigd. En in de loop der jaren is de steun ook toegenomen, vanwege het feit dat het NBG steeds minder aansloot bij de GG.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

DDD schreef:Overigens heb ik thuis nog een brochure van ds. C. Harinck, met een lezing voor de GBS.
Ik ben toch wel benieuwd naar die brochure!
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

Ik zal eens kijken of ik hem nog kan vinden. Maar ik heb honderden boeken en weet niet precies waar ik hem heb. Ik denk niet dat ik hem heb weggedaan.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Floppy »

Ik ben overigens erg blij met mijn SV-met-kanttekeningen van de GBS!

Het paradoxale is dat die misschien nooit was verschenen als de GBS niet zo radicaal pro SV was.

Zo ben ik dus ook wel weer :)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Curatorium »

Zo legt de GBS de 'Wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken'-opdracht weer naast zich neer. Ze gaan geen 300 woorden vervangen, maar eerst bekijken welke van die 300 kunnen worden veranderd. Dat is verwaarloosbaar, want er zijn niet alleen onbegrijpelijke woorden maar er is ook onbegrijpelijke grammatica die ook veranderd moet worden. We zullen zien, wie weet dat de uitlegbijbel de leegte opvult.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Floppy »

Wie weet hoe blij en dankbaar we nog eens gaan zijn met de HSV.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Zeemeeuw »

@DDD, waarschijnlijk bedoel je deze brochure? Let op de datum!

'Toespraak van ds. C. Harinck te Utrecht voor de Stichting tot handhaving van de Statenvertaling, gehouden op 12 november 1968 in de 'Bethelkerk' van de Gereformeerde Gemeente, 's-Gravenhage-Zuid.
Z.P., Landelijk comité tot behoud van de Statenvertaling. 16 blz. '
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

Die is het inderdaad. De datum had ik niet meeer paraat. Dank.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Zeemeeuw »

@ Wilhelm. @DDD. Het is altijd goed om ons geheugen even op te frissen. Zie het volgende artikel in De Saambinder;
ook - in meerdere opzichten - nog leerzaam voor vandaag!
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... mmentaar/8
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door DDD »

Ik dacht dus altijd dat dat comité de voorloper van de GBS was, maar zo kun je dat dus niet zeggen, begrijp ik. Ik heb dit Saambinderartikel met naschrift van de hoofdredacteur wel eens eerder gelezen maar dit was me nog niet opgevallen.

Het artikel laat in ieder geval duidelijk zien dat de GBS een potentiele splijtzwam was in de GG, en dat is nog steeds het geval, als ik de bijdragen van sommige forumleden kan geloven.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Zeemeeuw »

@DDD. Voor wat het ontstaan van de GBS betreft, zat je toch wel goed denk ik. Zie link: http://www.gbs.nl/organisatie/

Wat de 'splijtzwam' betreft; waren de verschuivingen binnen het NBG de oorzaak van potentiële verdeeldheid? Of was de GBS dat, die hiertegen in het geweer kwam? Overigens denk ik dat we die verdeeldheid ook niet moeten overdrijven.
Plaats reactie