Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik zou daar ook niet mee om kunnen gaan, maar ga er niet vanuit dat het voor iedereen geldt. Vandaar dat ik er geen bezwaar tegen heb als mensen hun mobiel functioneel gebruiken in de kerk.
Hoe zit het dan met de schijn des kwaads?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Eppo Gremdaat »

Eind 60er- begin 70er jaren ging ik regelmatig naar de cathechismus-leerdiensten van Drs A. Vergunst in de Rotterdamse Boezemsingelkerk, die toen nog behoorlijk vol zat. Na afloop van de kerkdienst, bij het uitgaan van de kerk, hoorde ik de jongelui op `harde`fluistertoon elkaar toeroepen: `Feyenoord verloren hè, Sparta gewonnen`. Ik vroeg me af hoe men dit wist.
Een kennis zei me `ga maar eens op de galerij zitten, dan kom je dat wel te weten`. Het bleek dat men met een transistortje de voetbaluitslagen volgde in plaats van de (boeiende) verkondiging.
Dat was dus nog ver voor de tijd van de mobieltjes en zo.....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Zita schreef: Ik zou daar ook niet mee om kunnen gaan, maar ga er niet vanuit dat het voor iedereen geldt. Vandaar dat ik er geen bezwaar tegen heb als mensen hun mobiel functioneel gebruiken in de kerk.
Hoe zit het dan met de schijn des kwaads?
Dat betekent: kwaad van welke soort ook.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:
Zita schreef: Ik zou daar ook niet mee om kunnen gaan, maar ga er niet vanuit dat het voor iedereen geldt. Vandaar dat ik er geen bezwaar tegen heb als mensen hun mobiel functioneel gebruiken in de kerk.
Hoe zit het dan met de schijn des kwaads?
Dat betekent: kwaad van welke soort ook.
Ofwel: schijn = hoedanigheid.
(Bij dit soort teksten is de HSV handig: Onthoud u van elke vorm van kwaad.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door dennis »

Het onderscheid tussen internet en TV was voor veel van (onze) jongeren al lang weg hoor. Ze kunnen al heel lang allerlei films etc. kijken, ook met kliksafe..
Meer dan ooit komt het nu aan op een innerlijk filter. Worden we meegesleurd door de dingen van deze wereld, of zoeken we een ander Vaderland. Naar de mens gesproken ben ik pessimistisch. Ik zie teveel wat me pessimistisch stemt. Maar tegelijk geloof ik dat de Heere door Zijn Geest door gaat met het toebrengen van zondaren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door eilander »

dennis schreef:Het onderscheid tussen internet en TV was voor veel van (onze) jongeren al lang weg hoor. Ze kunnen al heel lang allerlei films etc. kijken, ook met kliksafe..
Bedoel je door het filter te omzeilen? Of ben ik nu naïef?
dennis schreef:Meer dan ooit komt het nu aan op een innerlijk filter. Worden we meegesleurd door de dingen van deze wereld, of zoeken we een ander Vaderland. Naar de mens gesproken ben ik pessimistisch. Ik zie teveel wat me pessimistisch stemt. Maar tegelijk geloof ik dat de Heere door Zijn Geest door gaat met het toebrengen van zondaren.
Helemaal eens!
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door jan34willem »

Luther schreef:
jan34willem schreef:
Luther schreef: Dat betekent - in jouw visie - dat diverse kerkverbanden hun staand beleid moeten wijzigen?
Even heel concreet: Tot op heden is het zo dat in diverse kerken je geen kind mag laten dopen of aan het avondmaal mag deelnemen als bekend is dat je een tv in huis hebt. Nog even los van de vraag wat je van deze regel inhoudelijk vindt, is het de vraag: zijn kerken nu gehouden om dit aan te passen, omdat het niet meer overeenkomt met de werkelijkheid?
Een goede vraag om aan de farizeeërs voor te leggen.
Heb je ook nog een inhoudelijke reactie?
Nou vooruit dan, voor deze ene keer. Zoals iemand vandaag hierover in het RD zei, het gaat niet over het ding, maar over de achterliggende principes (http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_746253). Het probleem van extreme standpunten (compleet verbod op televisiebezit aan de ene kant, alles maar bekijken wat er op de televisie vertoond wordt aan de andere kant) is dat je niet over principes hoeft na te denken. Dat is makkelijk, natuurlijk, maar je lost er weinig mee op.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Bedoel je door het filter te omzeilen? Of ben ik nu naïef?
Peer to peer, torrents, proxy of gewoon een dvd. Het word (helaas) volop gebruikt. Daaron vind ik het erg belangrijk dat ouders, leerkrachten, ambtsdragers ed. weten wat er speelt, wat er kan allemaal, ook met Kliksafe en zoals eerder gezegd werken aan de eigen verantwoordelijkheid en opvoeding.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Eppo Gremdaat »

Heel Brazilie kijkt TV.
Waar je ook komt, in de bouwvalligste hut, in het dorpscafe, in de wachtkamer van het ziekenhuis of in het sjieke restaurant -overal scharen de mensen zich aandachtig rondom het tv-toestel. Het nieuws uit de bewoonde wereld bereikt, desnoods met behulp van een generator, zelfs de meest afgelegen oerwoudgebieden van het land. In de grote wachtruimten van dokter of ziekenhuis zoek je tevergeefs naar tijdschriften of krant: grote beeldschermen verplichten je tot kijken.
Het programma-aanbod van de regionale- en nationale zenders is omvangrijk. Sinds het einde van de militaire dictatuur heeft de staat zich, behoudens een zender die educatieve programma`s uitzendt, zich uit de televisie teruggetrokken en dit terrein aan de particuliere maatschappijen - w.o. de kerken(!) overgelaten. Sindsdien vindt er geen overheidscensuur meer plaats.
Wat betreft de programma`s orienteert de Braziliaanse televisie zich aan het noordamerikaanse model - de voorkeur genieten amusementsprogramma`s (show`s, sport, en dergelijke) en speelfilms, die hoge kijkcijfers uit reclame-inkomsten garanderen. Er bestaat geen kijkgeld. De reclamespots zijn opvallend goed gemaakt.
Twee soorten programma`s verdienen bijzondere aandacht: ten eerste de nieuwsuitzendingen, die - anders dan in Nederland - met een geweldige hoogdravendheid worden gepresenteerd (nieuws èn achtergronden in èèn geheel). Vaak staat de theatrale intonatie en zinsmelodie in geen enkele verhouding tot de inhoud van het betreffend nieuws-item.
Ten tweede de zgn, telenovelas]. Deze zijn uniek. De succesformule van deze (soap)series is alsvolgt te verklaren: ze spelen uitsluitend in een breed publiek en iedereen (van analfabeet tot politicus) kan zich wel met iets of iemand identificeren. Er er wordt gebruik gemaakt van de beste acteurs
en de beeldwisslingen en ritmiek zijn veel sneller dan in de series die in Nederland worden uitgezonden.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ook de diverse (pinkster)kerken zijn op de regionale zenders te vinden. Veel zang, veel geloofsgetuigenissen. De traditionele roomskatholieke kerk heeft naar verhouding minder aandacht. Maar - net zoals in Nederland - is het `voor elk wat wils` en men kent hier geen zuilen, zoals AVRO, VARA of hoe het verder allemaal heten mag.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Phoe, ferme taal van ds. Silfhout:
http://www.refdag.nl/opinie/ds_w_silfho ... g_1_746774
Het zijn gewoon de feiten, dus of dat ferme taal is te noemen weet ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Phoe, ferme taal van ds. Silfhout:
http://www.refdag.nl/opinie/ds_w_silfho ... g_1_746774
Het zijn gewoon de feiten, dus of dat ferme taal is te noemen weet ik niet.
Ik bedoel het in positieve zin DIA :)
Maar zo kennen wij deze ds. toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Phoe, ferme taal van ds. Silfhout:
http://www.refdag.nl/opinie/ds_w_silfho ... g_1_746774
Het zijn gewoon de feiten, dus of dat ferme taal is te noemen weet ik niet.
Zo denk ik er al jaren over. :OO3
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Het onderscheid tussen tv en internet is nu geheel weg

Bericht door Eppo Gremdaat »

Dr Silfhout stelt in zijn artikel o.m. `.....Al is het wel zo dat de aanwezigheid van een televisietoestel in de kamer eerder de indruk geeft van een wereldse levensstijl dan het hebben van een of meerdere computers waarop televisie wordt gekeken. De aanwezigheid van een tv stempelt het gezinsleven en moet daarom veroordeeld worden.....` Deze dominee durft heel wat te beweren.
Eerder (toen het in een ander thema over het hebben van een tv-toestel ging, is door mij gesteld dat ouderen, zieken en aan huis gebondenen kunnen genieten wat de tv biedt, o.a. natuurfilms, het dagelijkse leven(journaal), actualiteiten, ontspanning. muziek, ja zelfs kerkdiensten.
Een christelijke levensstijl hangt echt niet af van al dan niet het hebben van een TV. Hoe zien onze huiskamers er verder uit? De modernste meubelen? Hoe zijn onze drank- en rookgewoonten, - vooral op verjaardagen in refokringen -, waar gaan onze (roddel)-gesprekken over?
Ooit (en dat was maar èèn keer) maakte ik een verjaardag mee in christelijke (dus niet in refo)-kring waar de gastheer iedereen uitnodigde om met elkaar te bidden en aan het einde te danken. Daar ging toch wel wat van uit! en het TV-toestel stond midden in de kamer!!
Plaats reactie