Beroepen GG studenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

Dit betekent dan, dat er pas ledenvergaderingen gehouden zouden moeten worden na zondag 19 juni, aangezien de examens op dinsdag 14 juni zo de Heere wil, zuilen afgenomen worden.

Namens het Curatorium: Ds. A. F. Honkoop, voorzitter. Ds. J. van Haaren, secretaris.
Zoals je in het voorgaande van dat artikel kan lezen, klopt deze conclusie niet.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.

Moeilijk hè om excuses te maken :OO3

Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.

Mijn twee vragen waren.

1. Ik ken een gemeente die morgen al gaat stemmen, zijn de studenten dan al beroepbaar?
2. Zijn er geen afspraken binnen de GG om pas tweetallen te stellen na de officiële beroepbaarstelling ?



Ik neem aan dat jouw post een antwoord is op vraag 2 maar de gemeente uit vraag 1 gaat dan buiten zijn boekje ?
Je mag gerust je excuses maken, als je dat wilt. Al was het alleen maar voor de hijgerigheid die je gemeenten verwijt, maar waarin jezelf hen overtreft, zoals Jongere aantoont. Of voor het "vergeten" van dit verwijt in deze posting...

Maar om duidelijk je andere vragen te beantwoorden;
1. Nee, ze zijn pas vanaf 17/6 beroepbaar.
2. Nee, die afspraken zijn er niet. Wel een dringend verzoek om hen pas vanaf de officiele datum te beroepen; stemmen staat vrij.

Overigens is ds. W. Hage een jaar voor zijn officiele beroepbaarstelling al beroepen; hij moest toen nog een jaar studeren; terwijl de betreffende kerkenraad meende dat hij al beroepen kon worden.
Een jaar later heeft hij het beroep van diezelfde gemeente aan mogen nemen.


Dus wel stemmen maar niet beroepen? Het lijkt wel een dubbelbesluit... #SGP
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

Ireneüs van Lyon schreef: Dus wel stemmen maar niet beroepen? Het lijkt wel een dubbelbesluit... #SGP
Hoezo een dubbelbesluit? Er is maar een besluit, namelijk dat van de kerkenraad om hem wel of niet te beroepen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Dit betekent dan, dat er pas ledenvergaderingen gehouden zouden moeten worden na zondag 19 juni, aangezien de examens op dinsdag 14 juni zo de Heere wil, zuilen afgenomen worden.

Namens het Curatorium: Ds. A. F. Honkoop, voorzitter. Ds. J. van Haaren, secretaris.
Zoals je in het voorgaande van dat artikel kan lezen, klopt deze conclusie niet.

Hier het hele artikel.
Saambinder 1977 schreef:Gaarne vestigt het Curatorium de aandacht van alle kerkeraden op het besluit van de Particuliere Synode Zuid, dat als volgt luidt: „De Particuliere Synode Zuid besluit: Een brief te zenden aan het Curatorium met het verzoek, dat de gemeenten dan pas mogen beroepen, na de zondag dat in de kerk is afgegeven, welke kandidaten beroepbaar zijn".

Het Curatorium kan de kerkeraden uiteraard niets gebieden of verbieden, aangezien zij slechts belast is met het afnemen van de examens en op grond daarvan al of niet beroepbaar te verklaren, doch het is wel zo, dat het Curatorium dit verzoek van dé Particuliere Synode Zuid wil ondersteunen,opdat het beroepingswerk ordelijk geschiede en geen wedloop plaats vinde om als eerste te beroepen.

Dit betekent dan, dat er pas ledenvergaderingen gehouden zouden moeten worden na zondag 19 juni, aangezien de examens op dinsdag 14 juni zo de Heere wil, zuilen afgenomen worden.

Namens het Curatorium: Ds. A. F. Honkoop, voorzitter. Ds. J. van Haaren, secretaris.
Let op de uitvergrote zin....het lijkt wel op huisman zijn zorg al gebruikte het curatorium van toen het woord "wedloop" ipv "hijgerig" :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Bona Fide »

Tiberius schreef:
Zoals je in het voorgaande van dat artikel kan lezen, klopt deze conclusie niet.
Mij dunkt dat dit juist de enig juiste conclusie is. Bij een ledenvergadering vóór de examinatie bestaat anders (weliswaar in de praktijk theoretisch, maar toch) de mogelijkheid dat een student die niet kandidaat wordt gesteld met meederheid gekozen wordt. Dit lijkt me een niet verkieslijke situatie. Dat ben je toch met me eens?
Als je ordelijk (!) wilt handelen (zie Saambinder 1977), kun je als kerkenraad beter wachten met kandideren en het houden van de ledenvergadering tot ná de examens. Als daarbij alle kerkenraden deze volgorde aan zouden houden, behoort ook het 'hijgerige' van heel snel (te snel) beroepen waar nu over gesproken wordt tot het verleden.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.

Moeilijk hè om excuses te maken :OO3

Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.

Mijn twee vragen waren.

1. Ik ken een gemeente die morgen al gaat stemmen, zijn de studenten dan al beroepbaar?
2. Zijn er geen afspraken binnen de GG om pas tweetallen te stellen na de officiële beroepbaarstelling ?

Ik neem aan dat jouw post een antwoord is op vraag 2 maar de gemeente uit vraag 1 gaat dan buiten zijn boekje ?
Je mag gerust je excuses maken, als je dat wilt. Al was het alleen maar voor de hijgerigheid die je gemeenten verwijt, maar waarin jezelf hen overtreft, zoals Jongere aantoont. Of voor het "vergeten" van dit verwijt in deze posting...

Maar om duidelijk je andere vragen te beantwoorden;
1. Nee, ze zijn pas vanaf 17/6 beroepbaar.
2. Nee, die afspraken zijn er niet. Wel een dringend verzoek om hen pas vanaf de officiele datum te beroepen; stemmen staat vrij.

Overigens is ds. W. Hage een jaar voor zijn officiele beroepbaarstelling al beroepen; hij moest toen nog een jaar studeren; terwijl de betreffende kerkenraad meende dat hij al beroepen kon worden.
Een jaar later heeft hij het beroep van diezelfde gemeente aan mogen nemen.
Kom op Tib..

Huisman heeft gewoon een punt, of je nu voor of tegen de gg bent, geestelijk denken wordt ons als refo- gezindte soms verweten... In de zin dat dat te weinig wordt gedaan.
Een student zal toch eerst zijn studie af moeten hebben voor er een beroep kan komen.
Als er dan geen beroep komt, maar een gemeente gaat alvast wel stemmen... Waar is men dan mee bezig... Misschien ook inzake beroepingswerk meer geestelijk gaan denken.
Het curatorium heeft men niet voor niets ingesteld, daar dienen de kerken zich dan aan te houden, elders in dit topic las ik dat het curatorium nu voor blok gezet wordt.. Ze kunnen het bijna een soort van niet meer maken om een student af te wijzen.
Buiten dit alles kom, kunnen die kerkenraden zich niet wat meer in de student verplaatsen... Ze zijn druk bezig met de laatste loodjes, al dan niet met worstelingen gepaard en vervolgens wordt er nog een druk op hen gelegd.

En verder, waarom moet iedereen zo verwijtend doen, Huisman stelt iets aan de orde en hups.. Knal BAM boem..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door helma »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.

Moeilijk hè om excuses te maken :OO3

Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.

Mijn twee vragen waren.

1. Ik ken een gemeente die morgen al gaat stemmen, zijn de studenten dan al beroepbaar?
2. Zijn er geen afspraken binnen de GG om pas tweetallen te stellen na de officiële beroepbaarstelling ?

Ik neem aan dat jouw post een antwoord is op vraag 2 maar de gemeente uit vraag 1 gaat dan buiten zijn boekje ?
Je mag gerust je excuses maken, als je dat wilt. Al was het alleen maar voor de hijgerigheid die je gemeenten verwijt, maar waarin jezelf hen overtreft, zoals Jongere aantoont. Of voor het "vergeten" van dit verwijt in deze posting...

Maar om duidelijk je andere vragen te beantwoorden;
1. Nee, ze zijn pas vanaf 17/6 beroepbaar.
2. Nee, die afspraken zijn er niet. Wel een dringend verzoek om hen pas vanaf de officiele datum te beroepen; stemmen staat vrij.

Overigens is ds. W. Hage een jaar voor zijn officiele beroepbaarstelling al beroepen; hij moest toen nog een jaar studeren; terwijl de betreffende kerkenraad meende dat hij al beroepen kon worden.
Een jaar later heeft hij het beroep van diezelfde gemeente aan mogen nemen.
Kom op Tib..

Huisman heeft gewoon een punt, of je nu voor of tegen de gg bent, geestelijk denken wordt ons als refo- gezindte soms verweten... In de zin dat dat te weinig wordt gedaan.
Een student zal toch eerst zijn studie af moeten hebben voor er een beroep kan komen.
Als er dan geen beroep komt, maar een gemeente gaat alvast wel stemmen... Waar is men dan mee bezig... Misschien ook inzake beroepingswerk meer geestelijk gaan denken.
Het curatorium heeft men niet voor niets ingesteld, daar dienen de kerken zich dan aan te houden, elders in dit topic las ik dat het curatorium nu voor blok gezet wordt.. Ze kunnen het bijna een soort van niet meer maken om een student af te wijzen.
Buiten dit alles kom, kunnen die kerkenraden zich niet wat meer in de student verplaatsen... Ze zijn druk bezig met de laatste loodjes, al dan niet met worstelingen gepaard en vervolgens wordt er nog een druk op hen gelegd.

En verder, waarom moet iedereen zo verwijtend doen, Huisman stelt iets aan de orde en hups.. Knal BAM boem..

sometimes ger.gemtoes are very long :huhu
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door refo »

Soms lijkt het wel of de GG alleen maar uit tenen bestaat. Waar je je voeten ook zet steevast sta je op een paar.

Het is raar dat als de kandidaten MAANDAG beroepbaar zijn je de zondag ERVOOR tweetallen afleest.
Het doet voor buitenstaanders toch wat aan als een transfermarkt die slechts korte tijd geopend is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door FlyingEagle »

Ik zie het probleem niet... ligt dat aan mij?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door WimA »

Ik zie het probleem ook niet zo.

In het blaadje van plaatselijke supermarkt alhier staat ook de aanbieding ingaande op aanstaande zaterdag.......Mag ik mijn vrouw nu niet op de verschijningsdatum van dit nieuws orderen een bloemkooltje te scoren zodra dit mogelijk is?
En ik heb @Huisman, @Henriet en anderen nog nooit horen mopperen hier dat de bloemkool wel gestrest zal worden van de noodzaak zaterdag op gewicht in de etalage te liggen.

En het beeld van een "transfermarkt" lijkt zich toch enkel te manifesteren op de marktplaats waar de beroepenjagers hun buit tentoonstellen wat gelukkig met de werkelijkheid niet zoveel van doen heeft.
Laatst gewijzigd door WimA op 10 jun 2013, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Mister »

Ik
refo schreef:Soms lijkt het wel of de GG alleen maar uit tenen bestaat. Waar je je voeten ook zet steevast sta je op een paar.

Het is raar dat als de kandidaten MAANDAG beroepbaar zijn je de zondag ERVOOR tweetallen afleest.
Het doet voor buitenstaanders toch wat aan als een transfermarkt die slechts korte tijd geopend is.

Ik blijf me verwonderen, meestal stilzwijgend. De voetbalmarkt is de vergelijking die me ieder jaar weer even door het hoofd speelt. In die zin eens met Refo. Ik begrijp ook best dat een gemeente tweetallen uitzetten, voornamelijk onder de studenten. Die "moeten" per slot van rekening een beroep aannemen: meer kans dus.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:
Overigens is ds. W. Hage een jaar voor zijn officiele beroepbaarstelling al beroepen; hij moest toen nog een jaar studeren; terwijl de betreffende kerkenraad meende dat hij al beroepen kon worden.
Een jaar later heeft hij het beroep van diezelfde gemeente aan mogen nemen.
Beste Tiberius, dit is volgens mij niet helemaal een voorbeeld. Dit is volgens mij de situatie dat de desbetreffende kerkenraad dacht zonder verder te informeren dat Hage klaar zou zijn met de studie en brachten op hem alvast een beroep uit. Vervolgens bleek dat Hage nog een jaar moest en toen hebben ze hem nog een keer beroepen.

Als ik verkeerd zou zitten dan hoor ik het wel, maar als ik goed zit, dan zou ik dat ook wel willen weten ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

WimA schreef:Ik zie het probleem ook niet zo.

In het blaadje van plaatselijke supermarkt alhier staat ook de aanbieding ingaande op aanstaande zaterdag.......Mag ik mijn vrouw nu niet op de verschijningsdatum van dit nieuws orderen een bloemkooltje te scoren zodra dit mogelijk is?
En ik heb @Huisman, @Henriet en anderen nog nooit horen mopperen hier dat de bloemkool wel gestrest zal worden van de noodzaak zaterdag op gewicht in de etalage te liggen.

En het beeld van een "transfermarkt" lijkt zich toch enkel te manifesteren op de marktplaats waar de beroepenjagers hun buit tentoonstellen wat gelukkig met de werkelijkheid niet zoveel van doen heeft.
1. Ik lust geen bloemkool
2. Het gaat in het beroepingswerk om geestelijke zaken die moeten ordelijk gebeuren.
3. Ik vind jouw vergelijking dan ook behoorlijk bizar.
4. Ik heb het woord transfermarkt niet gebruikt, vind ik namelijk ook een bizarre vergelijking.

Gelukkig ziet het curatorium van de GG het probleem wel.
Laatst gewijzigd door huisman op 10 jun 2013, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door refo »

Vergelijken met de tranfermarkt is bizar.
Vergelijken met de bloemkoolmarkt is niet bizar.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Cees »

WimA schreef:Ik zie het probleem ook niet zo.

In het blaadje van plaatselijke supermarkt alhier staat ook de aanbieding ingaande op aanstaande zaterdag.......Mag ik mijn vrouw nu niet op de verschijningsdatum van dit nieuws orderen een bloemkooltje te scoren zodra dit mogelijk is?
En ik heb @Huisman, @Henriet en anderen nog nooit horen mopperen hier dat de bloemkool wel gestrest zal worden van de noodzaak zaterdag op gewicht in de etalage te liggen.

En het beeld van een "transfermarkt" lijkt zich toch enkel te manifesteren op de marktplaats waar de beroepenjagers hun buit tentoonstellen wat gelukkig met de werkelijkheid niet zoveel van doen heeft.
Onvoorstelbaar wat een geesteloosheid om benamingen als 'supermarkt' en 'bloemkool' en 'transfermarkt' te gebruiken.

Het is altijd nog Deo Volente!
Gesloten