Beroepen GG studenten

Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Cees »

Anker schreef:@Wilhelm, beroepingswerk bijhouden is geen probleem. Ik ben ook altijd geïnteresseerd.
Wat huisman doet is er 'wat meer' van maken, en dat is wel onzin.
Geïnteresseerd is wel wat anders dan het gestoorde gedrag van sommigen. Die instaat zijn om straks scriba's te bellen of de student het beroep al heeft aangenomen. Ook dat is in het verleden wel gebeurd en de entourage rond de admissie examens zullen we maar vergeten. In dat licht vergeleken stelt de posting van Huisman al helemaal niks voor.

Voor je het weet komen de statistieken weer voorbij .............
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

Cees schreef:(...) en de entourage rond de admissie examens zullen we maar vergeten.
Dat lijkt me wel verstandig: het fenomeen admissie examen komt namelijk niet voor in de GG.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Cees »

Tiberius schreef:
Cees schreef:(...) en de entourage rond de admissie examens zullen we maar vergeten.
Dat lijkt me wel verstandig: het fenomeen admissie examen komt namelijk niet voor in de GG.
U hebt gelijk, dat krijg je als je net een discussie met CGK collega's hebt gehad inzake het nut van een curatorium met admissie en vervolgens bij de classis nog een peremptoir examen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Bona Fide »

(Na al lang 'meelezer' te zijn van diverse onderwerpen op RF, inmiddels geregistreerd en hierbij mijn eerste reactie... En wie weet volgen er meerdere.)

Een of enkele jaren geleden heeft er volgens mij een mededeling van het curatorium in de Saambinder gestaan, waarin kerkenraden werden opgeroepen pas te stemmen, nádat de studenten examen hebben afgelegd en beroepbaar zijn gesteld. Ik kan dit echter niet vinden; wel een bericht van gelijke strekking uit 1977: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... ndidaten/0.
Het lijkt mij van wijsheid/zorgvuldigheid getuigen de examens/beroepbaarstelling af te wachten, de zondag daarna de kandidaten aan de gemeente mee te delen en vervolgens te stemmen om daarna het beroep uit te brengen.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Anker schreef:@Wilhelm, beroepingswerk bijhouden is geen probleem. Ik ben ook altijd geïnteresseerd.
Wat huisman doet is er 'wat meer' van maken, en dat is wel onzin.
Leg uit want ik begrijp niets van deze ophef. Ik stel twee vragen omdat het mij verbaasd dat gemeenten al kandidaten gaan verkiezen voordat ze beroepbaar zijn gesteld. Dat is in andere kerkverbanden ondenkbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Aan de ene kant lijkt de haast mij iets aangeven van de nood, de (nood)roep om een eigen predikant.
Aan de andere kant lijkt het mij juist en wenselijk te wachten tot de examens door de studenten zijn afgelegd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Bona Fide schreef:(Na al lang 'meelezer' te zijn van diverse onderwerpen op RF, inmiddels geregistreerd en hierbij mijn eerste reactie... En wie weet volgen er meerdere.)

Een of enkele jaren geleden heeft er volgens mij een mededeling van het curatorium in de Saambinder gestaan, waarin kerkenraden werden opgeroepen pas te stemmen, nádat de studenten examen hebben afgelegd en beroepbaar zijn gesteld. Ik kan dit echter niet vinden; wel een bericht van gelijke strekking uit 1977: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... ndidaten/0.
Het lijkt mij van wijsheid/zorgvuldigheid getuigen de examens/beroepbaarstelling af te wachten, de zondag daarna de kandidaten aan de gemeente mee te delen en vervolgens te stemmen om daarna het beroep uit te brengen.
Bedankt, dus het enige wat ik bepleit en waarvoor ik ongegronde beschuldigingen op dit lieve forum moet verdragen stond in 1977 al in de SB. Excuses mogen in het openbaar op per PB gedaan worden :hum
Saambinder 1977 schreef:Dit betekent dan, dat er pas ledenvergaderingen gehouden zouden moeten worden na zondag 19 juni, aangezien de examens op dinsdag 14 juni zo de Heere wil, zuilen afgenomen worden.

Namens het Curatorium: Ds. A. F. Honkoop, voorzitter. Ds. J. van Haaren, secretaris.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.

Moeilijk hè om excuses te maken :OO3

Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.

Mijn twee vragen waren.

1. Ik ken een gemeente die morgen al gaat stemmen, zijn de studenten dan al beroepbaar?
2. Zijn er geen afspraken binnen de GG om pas tweetallen te stellen na de officiële beroepbaarstelling ?

Ik neem aan dat jouw post een antwoord is op vraag 2 maar de gemeente uit vraag 1 gaat dan buiten zijn boekje ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Jongere »

Oei huisman, ik had niet verwacht dat jij nog eens iets uit de Saambinder zou gebruiken om je gelijk te halen. Nu scheelt het dat ik van jou wel heb geleerd dat de SB nog niet het einde van alle tegenspraak is. ;)
Ik wist zelf niet van dat synode besluit. Neemt niet weg dat ik er nog hetzelfde over denk. Wat mij betreft is een tweetal en de stemming daarover iets voor de gemeente zelf en hoort dat niet in het beroepingswerk-circus thuis.
huisman schreef:Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.
:baille
En jij staat er trouwens wel verdacht váák op. Wat heb je toch met de GG?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Tiberius schreef:De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.

Moeilijk hè om excuses te maken :OO3

Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.

Mijn twee vragen waren.

1. Ik ken een gemeente die morgen al gaat stemmen, zijn de studenten dan al beroepbaar?
2. Zijn er geen afspraken binnen de GG om pas tweetallen te stellen na de officiële beroepbaarstelling ?

Ik neem aan dat jouw post een antwoord is op vraag 2 maar de gemeente uit vraag 1 gaat dan buiten zijn boekje ?
1. gemeenten mogen stemmen, beroepen mag pas na beroepbaarstelling. Maar dat was al gezegd, meen ik.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door DDD »

Overigens zijn er ook gemeenten waar zondag is afgekondigd dat de kerkleden mogen stemmen tussen alle beroepbaar gestelde studenten. Als de vergadering vervolgens na de beroepbaarstelling plaatsvindt zie ik niet in waarom de vergadering moet wachten tot na de zondag na de beroepbaarstelling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Als eigenwijze buitenstaander vind ik de lijn uit de Saambinder van 1977 de enig juiste. Pas een ledenvergadering als de beroepbaarstelling een feit is.
Dit betekent dan, dat er pas ledenvergaderingen gehouden zouden moeten worden na zondag 19 juni, aangezien de examens op dinsdag 14 juni zo de Heere wil, zuilen afgenomen worden.

Namens het Curatorium: Ds. A. F. Honkoop, voorzitter. Ds. J. van Haaren, secretaris.
Als tweede regel zou ik stellen dat de te beroepen kandidaten een minimale bedenktijd van 3 weken krijgen en dus niet eerder mogen beslissen(iig hun beslissing niet eerder bekent mogen maken). Dan hebben alle gemeenten de tijd om ordelijk een ledenvergadering te houden en tijdig te kunnen beroepen.

@Jongere ik heb iig niets tegen de GG maar voel mij niet bij de volle breedte van de GG thuis(ook niet bij de volle breedte van mijn eigen kerkverband trouwens). Ik zit meer in de lijn van mijn zorgvuldig gekozen nickname :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Ireneüs van Lyon »

De tenen zijn wel erg lang hier...

Ik vind dat er pas gestemd kan gaan worden als de studenten officieel kandidaat zijn. Wat nu als er maar drie van de vier studenten officieel kandidaat worden? De gemeenten stellen de theologische school voor het blok. @huisman Je hebt helemaal gelijk!
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:De beschuldigingen zijn niet helemaal ongegrond. ;)
De formele, door de TS voorgeschreven, lijn is nu, dat studenten examen doen en pas de maandag daarna beroepbaar zijn. Dit jaar doen ze deze week examen; er wordt dan bekend gemaakt of ze wel of niet beroepbaar zijn, zodat zondag de x-tallen afgelezen kunnen worden. Vanaf maandag kan beroepen worden.

Moeilijk hè om excuses te maken :OO3

Ik had twee gewone vragen gesteld maar toch blijkbaar op wat (erg) lange GG-tenen getrapt. Daar sta je trouwens wel erg vlug op.

Mijn twee vragen waren.

1. Ik ken een gemeente die morgen al gaat stemmen, zijn de studenten dan al beroepbaar?
2. Zijn er geen afspraken binnen de GG om pas tweetallen te stellen na de officiële beroepbaarstelling ?

Ik neem aan dat jouw post een antwoord is op vraag 2 maar de gemeente uit vraag 1 gaat dan buiten zijn boekje ?
Je mag gerust je excuses maken, als je dat wilt. Al was het alleen maar voor de hijgerigheid die je gemeenten verwijt, maar waarin jezelf hen overtreft, zoals Jongere aantoont. Of voor het "vergeten" van dit verwijt in deze posting...

Maar om duidelijk je andere vragen te beantwoorden;
1. Nee, ze zijn pas vanaf 17/6 beroepbaar.
2. Nee, die afspraken zijn er niet. Wel een dringend verzoek om hen pas vanaf de officiele datum te beroepen; stemmen staat vrij.

Overigens is ds. W. Hage een jaar voor zijn officiele beroepbaarstelling al beroepen; hij moest toen nog een jaar studeren; terwijl de betreffende kerkenraad meende dat hij al beroepen kon worden.
Een jaar later heeft hij het beroep van diezelfde gemeente aan mogen nemen.
Gesloten